Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pappatråden

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 June 2012 - 11:24

Unregistered3d68256c
  • Unregistered3d68256c
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Kom på en liten skit sak som är ett måste! Glöm för gods skull inte att köpa ett myggnät till vagnen om det inte följde med ett,one size kostar inte många kronor men är guld värt på sommarkvällarna :-)

Postad 27 June 2012 - 11:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Försök att vara pappaledig du också om ni ser att ni klarar det ekonomiskt.

Det skriver jag under på. När min dotter föddes var mamman arbetlös, så det fanns inte en chans i **** att jag kunde vara pappaledig pga ekonomin. Synd. Men å andra sidan tog jag ut de återstående föräldrapengarna innan dottern fyllde 8. Skulle vilja ha varit mer hemma med dottern när hon var bebis....

Postad 27 June 2012 - 12:52

clabbe69
  • clabbe69
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 5
Mycket kloka råd o tips här.
Ett tips som jag inte sätt är följande:

tassa inte omkring på tå utan lär barnet leva och framförallt somna in med ljud runtomkring.

Postad 27 June 2012 - 13:06

jsvahlin
  • jsvahlin
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Det blir väl också mycket vad man gör det till. Klart att jag skulle vilja tillbringa varje vaken timma med mitt barn (har inget än), men tror att det kommer slå tillbaka sedan när de blir äldre och de inte kan klara sig utan sina föräldrar. Sova borta osv...

Postad 27 June 2012 - 13:33

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 4
Ett tips: köp hem mjölkersättning. Min sambo försökte, försökte och försökte att helamma men det kom inte tillräckligt med mjölk vilket ledde till en hel del sömnlösa nätter.
Till slut åkte jag till affären och köpte ersättning, gav en flaska och vips så somnade hon.

Sen angående att helamma eller inte...ja det är en het diskussion i sig. Men går det inte så går det inte, men inte fan gör det min sambo för en sämre mamma (som man hört från flera håll).

Postad 27 June 2012 - 15:24

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Ett tips: köp hem mjölkersättning. Min sambo försökte, försökte och försökte att helamma men det kom inte tillräckligt med mjölk vilket ledde till en hel del sömnlösa nätter.
Till slut åkte jag till affären och köpte ersättning, gav en flaska och vips så somnade hon.

Sen angående att helamma eller inte...ja det är en het diskussion i sig. Men går det inte så går det inte, men inte fan gör det min sambo för en sämre mamma (som man hört från flera håll).

Måste bara påpeka hur viktigt det är att INTE gå med på en massa elaka kommentarer vad gäller amning - det funkar helt enkelt inte för alla och det gör absolut inte någon kvinna till än sämre mamma för det!

Postad 27 June 2012 - 15:45

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 1

Måste bara påpeka hur viktigt det är att INTE gå med på en massa elaka kommentarer vad gäller amning - det funkar helt enkelt inte för alla och det gör absolut inte någon kvinna till än sämre mamma för det!

Exakt det jag menar.

Postad 27 June 2012 - 17:42

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0

Hon har ju känt dem tydligt men nu känner hon allt mindre, hon har också moderkakan iframkant och bebben kan ju sparka inåt beroende på hur den vrider och vänder sig. Men vi fick ett nummer till östra som vi skulle ringa om det fortsätter så här så att de kan göra en extra koll. Men det känns inte bra alls det här. Men som sagt, jag är ju född på minussidan :)
Så länge hon känner den någon gång per dag så är väl det kanske inget att oroa sig för.

Sambon hade också moderkakan i framkant och hon kände någon spark då och då sen blev de uppehåll 3-4 dagar då och då.Brukar inte vara så mkt att oroa sig för. Prova med att sambon får dricka lite saft de brukar kunna ge lite sparkar =) Beror helt på hur den rört sej i magen.
Men kom ihåg själv när sambon va gravid,usch vad man oroade sig dag in och dag ut.
Och herregud när hon började känna värkar i vecka 30 då trodde ja att de skulle skita sej totalt. Hon blev inlagd en vecka på sjukhuset men sen lugna det ner sej och fick vara hemma en vecka innan det var dags igen vecka 32. Och då var man påväg till jobbet med blodpudding på spisen när hon säger att värkarna kommer var 4e minut typ. Hon tänkte gå och sova men ja totalvägra lämna henne själv så i med blodpuddingen i en bunke,körde fram bilen och sen ilfart till BB. Väl därframme så tog det 8-9 timmar till grabben tittade ut.
Men usch vad nervös jag var,tänkte bara på vad som skulle hända med en liten plutt som är 2 månader för tidig. Vi var på neonatalavdelningen några veckor och tyckte de var helt underbar personal m.m. Gick och fråga om allting ,närsomhelst på dygnet. Det ja kan säga av min lilla upplevelse ja varit med om är väl att barnmorskorna är riktiga fullblodsproffs på sin sak.

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 27 June 2012 - 17:44.

Postad 27 June 2012 - 20:48

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Vi har också såna tvättlappar men jag vette tusan. Inte vill jag torka skit med dem? Det går ju ändå åt ett gäng när dom lagt av ett magasin i blöjan. Just nu har vi pampers tvättservetter som funkar fin fint. Dyrt dock. Vi lär nog hitta ett billigare alternativ då det har gått åt sjukt mycket på bara dessa två veckor :S Jag ska nog försöka gå över mer och mer till tvättlappar då vi har varmvatten alldeles intill.

Nu har vi skötbordet i badrummet (inte alla som har det - och då är nog våtservetter optimalt!) med tillgång till vatten och bra upphängning av använda. Att det går åt ett gäng varje gång kan jag inte hålla med om, på 100 byten är det max 2-3 ggr vi behöver mer än en..och då max 2 - men min lilla prinsessa lossar iof inte som en 135kg tung gruvarbetare :P (antar att barn är olika :rolleyes:)

Postad 27 June 2012 - 20:51

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Mycket kloka råd o tips här.
Ett tips som jag inte sätt är följande:

tassa inte omkring på tå utan lär barnet leva och framförallt somna in med ljud runtomkring.

Kan bara hålla med! Kör samma volym på TV'n som ni alltid gjort, viska inte så fort ungen sover, bjud hem folk som vanligt och håll låda som vanligt...lönar sig absolut i längden!!!

Postad 27 June 2012 - 21:04

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 2
Om det inte är en självklarhet; Alltid minst ett klädombyte i skötväskan!!! Gäller nog från dag 0 tills det att potträningen är avklarad! <_<

Postad 27 June 2012 - 21:17

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Fick själv en dotter för två månader sen och jag tycker ändå att det flyter på ganska smärtfritt. Inbillar mig att det jobbigaste blir när båda börjar jobbs och man ska få ihop allt pysslande med hämtning och lämnande på dagis.

Jag har prioriterat så att jag tränar (löper/gymmar) på lunchen på jobbet så jag får mer tid hemma. Blir inte lika mycket spontant med polare som tidigare men gör ändå en hel del grejer på egen hand. Är viktigt att båda får tid att göra saker själva tycker jag.

Postad 28 June 2012 - 08:57

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
I natt kom vi inte i säng förens till 00:30 pga matning, blöjbyten (5 blöjor gick åt på under 10min). När vi sedan kom i säng vägrade hon somna så jag fick gå upp och vagga henne i 50 min. Sedan kom vi i säng och hon vaknade efter två timmar då hon var hungrig. Plus blöjbyte. Plus blöjbyte igen. Sedan sov hon 2,5h med lite gnöl så sömnen blev dålig där med. Käk igen plus blöjbyte. Kräka i sängen. Ny pyjamas. Hon låg och gnölade i två-tre timmar och nu sitter jag här.. död och väntar på att maten ska bli varm..

:)

Postad 28 June 2012 - 09:38

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
"Hen" får det att gå i taket, må vara att jag är lite töntig då :)
Men det kan vi lämna åt sidan nu tycker jag, har ju inte sett något mer så släpper det nu.

Håller med tidigare, sänk för guds skull inte tv/stereon. Låt det vara precis som innan, det är INGET skoj att hälsa på hos folk som man måste tassa på tå och man får viska till varandra efter att barnen har lagt sig.

Öppna förskolan är guld om ni har sådant där ni bor, man träffar andra med ungar i samma ålder och barnen har det skoj.

Postad 28 June 2012 - 09:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

I natt kom vi inte i säng förens till 00:30 pga matning, blöjbyten (5 blöjor gick åt på under 10min). När vi sedan kom i säng vägrade hon somna så jag fick gå upp och vagga henne i 50 min. Sedan kom vi i säng och hon vaknade efter två timmar då hon var hungrig. Plus blöjbyte. Plus blöjbyte igen. Sedan sov hon 2,5h med lite gnöl så sömnen blev dålig där med. Käk igen plus blöjbyte. Kräka i sängen. Ny pyjamas. Hon låg och gnölade i två-tre timmar och nu sitter jag här.. död och väntar på att maten ska bli varm..

Skräm nu inte upp de blivande föräldrarna :lol:

Kom att tänka på föräldragruppen, det var den sämsta skit jag varit med om. Första gången satt alla paren i ring och man fick presentera sig och sedan tittade vi på någon film om hur jobbigt det KAN vara med en förlossning (det var verkligen extremfall som togs upp).

Andra gången delades vi upp där männen fick prata med en "entusiastisk flerbarnspappa" och kvinnorna en äldre kvinna som var överreligiös. Denna kvinna pratade mest om hur gud skapat dessa underbara fenomen som växer i magen.... Och denna flerbarnspappa öppnade vår lilla seans med "Jaha, nu när frugan är rund om magen och kanske lite känslig, får ni KNULLA något då?" :o Och sedan var snacket om fritidsintressen. När han avslutar med att vi ses nästa gång också och då skulle prata om förhållandet till våra egna fäder så kände jag att det inte riktigt var min grej.

Hoppas ni andra hade bättre föräldragrupper.

Postad 28 June 2012 - 09:49

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Det är därför Gud uppfann kaffe ;)

Postad 28 June 2012 - 09:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 1
Bvc-tanten var inte poppis hos min fru , hon sa att "förlossningen är inte så farlig som man tror"
Efter 36timmars kämpande så höll inte min tjej med henne kan jag lova :)

Postad 28 June 2012 - 09:57

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Vi slapp allt det där, vi hade planerat kjesarsnitt då Västerås inte kör med sätesbjudning (han vägrade vända sig trots vändningsförsök). Jag är INTE ledsen för det ;)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 28 June 2012 - 09:57.

Postad 28 June 2012 - 11:46

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Det är precis så vi hade det i början, bara att kämpa på! Det blir bättre. Men 5 blöjor på 10 min?!?! Det låter otroligt mycket. Nu är våran i o f s ca 2-3 månader äldre men vi byter blöja endast 1-2 gånger på natten. Lite kiss i blöjan gör inget, bättre att låta dom sova.

MEN...det man ska komma ihåg är att alla barn är olika och alla föräldrar är olika. Finns inget rätt eller fel och tror man att man är ensam om nåt så ser man snabbt på nätet att det finns andra som har det likadant.

Redigerat av BrittBastard, 28 June 2012 - 11:47.

Postad 28 June 2012 - 13:43

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

• 931 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på det här med spjälsäng...

IKEAs Gulliver har en borttagningsbar sida som ska göra att det blir enklare när de blir äldre att komma i och ur sängen, http://www.ikea.com/...ducts/90115997/

Har en bit att åka till IKEA och då är ju frågan om man ska orka ta sig de 24 milen för att klämma på sängen och se om det är lönt att handla eller om det går finfint med en annan säng som saknar det här sido-funktionen?

Hittade den här: https://www.prisjakt...kt.php?p=815372 på barnens hus för 499:-
som känns välbyggd på alla sätt.

Fördelar nackdelar med borttagbar sida? Används det överhuvudtaget eller vad tror ni?

Postad 28 June 2012 - 13:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Ett tips som jag kom på nu är att dra iväg till ullared när det kommer till barnsaker, du kan spara in resekostnaden på en leksak.

Brio och tex Bobby Car är väldigt mycket billigare där in i ordinare butiker.

Postad 28 June 2012 - 14:29

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Följande har vi inhandlat hittills:

Vi har även köpt en bärsele och en liten badtunna att bada bäbisen i :-) Ser ut som en stor plastskål.

Postad 29 June 2012 - 02:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Bobby Car är väldigt mycket billigare där in i ordinare butiker.

Förlåt att jag citerar dig ur ett sammanhang men det vore rätt kul att se "a newborn" på en bobby car. :)

I övrigt håller jag med Chris(ofsweden) som först kommer med massa tips och i nästa inlägg skriver " men ta inte mina tips för alla uppfattar allt olika " :)
Klockrent och så jävla rätt. Ta in det du tycker verkar vettigt för dig helt enkelt. Det löser sig, sa kärringen som sket i badkaret.

Själv har jag en grabb på drygt 5 år med en dam och en dotter på snart 7 månader med en annan dam.
Min personliga erfarenhet är att "fader <> dotter relationen" är mycket stark. <3
Detta handlar dock inte om att älska den ena mer än den andre, utan det är något "speciellt" bara.
Kanske beror detta på i vilken ordning man får kidsen i? Inte fan vet jag. Men jag vet vad jag känner och jag älskar båda över allt annat. Men det är något speciellt med lilla Ph.

Saken är den att båda ungarna, trots olika mödrar, föddes med navelsträngen runt halsen. Så jag fick springa efter läkarna in på deras "specialrum" för att få igång andning på båda mina barn. Finns inget roligt i detta, men jag sa till min nya flickvän att detta hände förra gången, hoppas jag slipper det igen. Men nej, samma sak igen.
Livlös unge, blå i ansiktet. Du står där som ett jävla miffo och kan inget göra, lita på läkarna. Det gick bra båda gångerna.
Så händer det dig, tänk bara positivt! Får den gulsot, ingen panik, dagens metoder är finemang. Ingen panik!

Jag tror inte jag eller vi ändrats så mycket. Våran dotter hade en period runt 2-3 månader med lite kolik.
Men från 3-4 månader så har hon sovit från 20:00 till typ 01:00, lite skrik efter mat och sen somnat igen till 08:00.

Första veckorna är en piss i havet. De sover ju mest då. Tycker man det är jobbigt då, då blir det inte bättre kan jag lite negativt säga.
Hur som helst, lycka till! Och köp billiga våtservetter. ;)

Redigerat av Falcy, 29 June 2012 - 02:48.

Postad 29 June 2012 - 06:21

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Jag tror inte jag eller vi ändrats så mycket. Våran dotter hade en period runt 2-3 månader med lite kolik.
Men från 3-4 månader så har hon sovit från 20:00 till typ 01:00, lite skrik efter mat och sen somnat igen till 08:00.

Första veckorna är en piss i havet. De sover ju mest då. Tycker man det är jobbigt då, då blir det inte bättre kan jag lite negativt säga.
Hur som helst, lycka till! Och köp billiga våtservetter. ;)

Som sagt...alla är vi olika. Vi hade det precis tvärtom mot dig.

Har nog glömt att gratta alla blivande föräldrar - välkomna!

Postad 29 June 2012 - 08:37

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Som sagt...alla är vi olika. Vi hade det precis tvärtom mot dig.

Har nog glömt att gratta alla blivande föräldrar - välkomna!

Samma här, vi hade också det som mest jobbigt första, andra veckan. MEN...får man sitt andra barn kan det ju också vara annorlunda, då vet man ju ungefär vad som väntar men återigen; alla barn är olika.

I början har dom dock inga rutiner, natt eller dag...whatever! Tänker dom. Sen efter nån månad (också väldigt olika på olika barn) så får dom, och man själv, bättre och bättre rutiner. Man vet ungefär vilka tider dom sover, men det kan också komma bakslag eller rättare sagt; det kommer att komma bakslag. Det får man vara beredd på.

Redigerat av BrittBastard, 29 June 2012 - 08:38.

Postad 29 June 2012 - 10:35

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Igår var det en riktigt tung dag med nästan ingen sömn alls. Jag bokstavligen skämdes för hur grinig jag var. "Sov du!! JAG BYTER BLÖJAN OCH GER HENNE MAT!!"

Poängen var att jag inte gjorde det för att vara otrevlig utan för att jag ville henne så väl. Så det var mer att jag med väldigt bestämd ton sa åt henne att sova. Som far sitter man i en gråzon. Man är ju bara trött och att gnälla känns inte befogat. Men fasiken vad trötthet kan göra att det slår slint. Det är väl då man måste räkna till tio och be om att få sova en timme när tillfälle finns. ALLT blir så mycket enklare med lite energi :)

Idag så gick jag upp vid sju, lindade in henne i ett knyte med täcket och la henne i gosekroken. Sen blev det att lira lite MW3 i några timmar :) Kvalitétstid! Hon sover sött, sambon fick vila ut och jag fick koppla bort allt med lite dönickedödande :P

Haha jag har upptäckt ett till fenomen som går under erfarenhet: När man har knäppt upp blöjan, ta inte bort den för snabbt :D

/G

Postad 29 June 2012 - 12:28

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Hehe, jag vet hur det känns. I början var det dock jag som behöll lugnet...men att man blir frustrerad och arg är inget konstigt, tröttheten gör den snällaste och lugnaste frustrerad ibland.

Tog upp honom tidigt på helgerna gjorde jag också i början, gick ut med honom och hunden så att han somnade och då fick sambon sova och jag lira lite eller göra annat. Jag är ju ganska morgonpigg av mig så det passade mig bra.
Nu sover han ju ändå till mellan 8.30 och 9.30 ungefär så nu längre är det inget problem.

Haha, ja akta dig du! Då kan du tänka dig hur det blir när man har en lite varelse med nåt mellan benen som kan peka var som helst när den pinkar. ;)

Postad 29 June 2012 - 20:32

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Nåt värt att nämna är just rutiner som nämnts i tråden. Vi la t ex vår dotter kl 19 varje kväll från start...och nu, 20 månader senare somnar hon alltid då. Riktigt go egentid för oss som föräldrar på kvällarna...

Postad 29 June 2012 - 20:57

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Nåt värt att nämna är just rutiner som nämnts i tråden. Vi la t ex vår dotter kl 19 varje kväll från start...och nu, 20 månader senare somnar hon alltid då. Riktigt go egentid för oss som föräldrar på kvällarna...

Hur gjorde ni när dom var spädbarn? Körde ni dem i sängen då också och lät dem gnöla lite efter mat? Nu menade jag inget illa även om det kanske lät så :P

Postad 29 June 2012 - 21:04

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0
Vet inte om någon redan skrivit detta: Men njut bara av tillvaron när barnet väl kommer...

Saker blir inte krångligare än vad man själva göra dem till.
Köp inte en massa onödiga saker innan, utan vänta och se om man verkligen har
nytta av av det.

Har själv en son på 2,5 år och han är det bästa som hänt mig.
Finns inget starkare än kärleken till ens barn.

Lycka till!!!

Postad 30 June 2012 - 01:59

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Är ni såna som är ute och går en massa? Är du eller frugan ute och går med kompisar på dagarna? Har ni kompisar med småbarn? Annars kan vagn vara rätt överskattat. Bättre att köpa en beggad liggvagnsöverdelssänggrej, vafan det nu heter, som barnen får sova inomhus i istället. Tror vår sprojlans nya svindyra vagn hann få sammanlagt 2km i sig under de fem år vi hade den innan vi fick tummen ur och sålde den för en femtedel av nypriset.
*bitter av erfarenheten*
Blocket är bra; barnvagnarna finns på lager där, ibland gör någon dessutom ett fynd ;)
Å andra sidan så är det ju rätt bra med nya grejer så man vet att de verkligen är hela :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 30 June 2012 - 01:59.

Postad 30 June 2012 - 06:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Hur gjorde ni när dom var spädbarn? Körde ni dem i sängen då också och lät dem gnöla lite efter mat? Nu menade jag inget illa även om det kanske lät så :P

Körde dem i sängen? Gnöla efter mat? Jag förstår inte?

Postad 30 June 2012 - 06:49

Unregisteredca15b0a9
  • Unregisteredca15b0a9
  • Forumräv

• 703 inlägg
  • 0
Instämmer helt med att köp beg barnvagn... Vi har en kanonvagn från emmaljunga årsmodell 10 för 4000 sitt och liggdel och den tycker ja funkar alldeles ypperligt

Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 30 June 2012 - 06:50.

Postad 30 June 2012 - 17:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ta alla tips med en nypa salt.

Våran flicka skre som besatt de första 3 månaderna och började oftast kl2100.
Hon sov bäst i bilen.

Annars fick ja sitta å gunga hon på magen.

En del kompisar sa att de är bara låta hon skrika,vist går de när ens barn somnar efter 5 minuter .
Men inte hade ja hjärta att låta hon skrika i timmar.

Pojken som nu är 3 år sov från 19-200 till 0730 från han var några dagar.
Han vaknade inte en gång på natten..
Frågade på bvc om de verkligen var normalt.
Äta sova..Var allt han typ gjorde tills han var 8 månader..

Sen en viktig grej är ammningen .
Funkar det inte så kämpa inte i all evighet.
Med flickan var de nästan sur på bvc för att vi ville ge flaska men de gick till sig så vi slapp.

Men med pojken gick de inte alls så de blev flaska efter nåndag.

Finns stora fördelar med flaska.
Så de är långt ifrån världens undergång .
Bara en sån sak att man vet exakt hur mycket de ätit å inte kastar fram bröstet var 5 minut .
Och att föräldrarna kan dela arbetet på ett helt annat sätt

Postad 01 July 2012 - 12:53

Metalmartin
  • Metalmartin
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
glöm inte att flytta hembion till barnsäker höjd....

Bifogad fil(er)

Postad 02 July 2012 - 22:39

jsvahlin
  • jsvahlin
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jaha, då har man varit på Östra Sjukhuset i Göteborg. Sambon är i vecka 30 och har haft ont i magen sedan klockan 12.00 idag. Ringde till koordinatorn och hon tyckte att vi skulle komma ner till special-förlossningen. Sagt och gjort, vi åkte dit. Efter lite prover och ett ultraljud så kunde de konstatera att barnet mådde hur bra som helst och att det troligen rörde sig om njursten. Blev hemskickade med Panodil. Hoppas det tar bort udden av smärtan och att det inte blir värre. Och att barnet inte tar någon skada eller nåt. Fan va rädd jag var när vi satt där. Men vilken lättnad det var att höra barnets hjärta slå. Den låg och sög på tummen :)
Någon här som haft liknande erfarenheter med graviditet och njursten??

Postad 03 July 2012 - 10:34

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag är så sjukt trött just nu.. funderar på att flexa ut två timmar ikväll och sova ikapp lite i bilen.

Postad 03 July 2012 - 10:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Fick samtal en timme efter att jag droppad grabben på fsk, han hade kaskad-spytt strax efter frukost... Och jag som är ensam på kontoret i fyra veckor...

Tur att frugan är hemma idag och imorgon :rolleyes:

Postad 03 July 2012 - 15:24

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Exakt 3 månader kvar till beräknat datum för mitt första barn. Sjukt nervöst men samtidigt jävligt taggad och vi är mitt uppe i en flytt till större boende nu i samma veva, förhoppningsvis hinner vi bo in oss på 1½ månad innan det är dags för bäbis att komma. Många säger samma sak: "ta vara på tiden, njut av tiden, med mera." Men jag har liksom inte fått in i skallen hur det hela skall gå till ännu. Blöjjor, amning, sovtider, jobb.... Hur f*n skall det här gå. :P

Postad 03 July 2012 - 18:50

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
ordeith, det tar max en vecka, sen är man inne i svängen ;)

Postad 03 July 2012 - 19:41

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Exakt 3 månader kvar till beräknat datum för mitt första barn. Sjukt nervöst men samtidigt jävligt taggad och vi är mitt uppe i en flytt till större boende nu i samma veva, förhoppningsvis hinner vi bo in oss på 1&frac12; månad innan det är dags för bäbis att komma. Många säger samma sak: "ta vara på tiden, njut av tiden, med mera." Men jag har liksom inte fått in i skallen hur det hela skall gå till ännu. Blöjjor, amning, sovtider, jobb.... Hur f*n skall det här gå. :P

Du kan omöjligt få in det i skallen, för du vet inte vad som väntar :) Det vet ingen.

Nu har vår 3-veckors dotter börjat med att vilja ha väldigt mycket närhet. Hon somnar knappt inte förutsatt att hon inte ligger på vårat bröst, hud mot hud :) Mysigt som tusan! Och så drar hon upp benen som en liten groda :))

Postad 03 July 2012 - 20:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Verkligen en kul tråd det här :D
Har 3 st själv, 7, 6 och 1 år.

Mitt bästa råd är nog att ta det soft, det ordnar sig!

Postad 03 July 2012 - 20:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Och så drar hon upp benen som en liten groda :))

Frogofsweden? :D

Postad 03 July 2012 - 21:41

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Grattis!
Jag har själv tre prinsessor hemma.
Det finns en tid innan barn och en tid efter, det blir skillnad.
Att man får mindre fritid vet jag inte, kanske, det beror på hur man prioriterar. Oftast brukar ju barn sammanfalla med att man är mitt uppe i en karriär, då även jobbet tar mer tid. Då kanske man får prioritera bort andra saker som man gjorde innan.
Men jag kan bara hålla med alla som säger att det har varit den bästa tiden i livet!
Att se dem växa upp, göra framsteg, bli äldre. Barnen har gett mig otroligt mycket.
Man ska se till att planera, men inte bli besviken om planerna går i stöpet då barnen blir sjuka, inte kan sova m.m. Det är sådant som händer. Jag tror att det är väldigt bra om man försöker dela på måsten, så som ta hand om barnet, ta hand om huset/lägenheten. då får man se båda sidor och vet att allt är lika jobbigt.

En sak till ta hand om varandra!!!
Att få barn är en stor omställning, och kan stjäla hur mycket uppmärksamhet som helst. Men glöm inte bort din partner!

Postad 04 July 2012 - 07:17

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Vår dotter där hemma, 20 månader gammal har blivit värsta pratkvarnen :) alldeles förträffligt underbart!

"- Pappa sitta där läsa boken"
"- Pappa sluta!"
"- Heeeej pappa!"
"- Äschkar dig pappa"

Och den mening som värmer mest just nu, förutom den sistnämnda ovan är "- Pappa! Hålla handen" när vi åker bil eller är ute och leker, det går ta mig fan rakt in i hjärtat :)

Tillägg: Igår när hon hämtades på dagi....jag menar förskolan så finns där en annan tjej i samma ålder som hjälpte henne på med skorna för att sedan avsluta det hela med en kram. Herregud va sött :)

PS: Man blir rätt blödig när man blivit pappa också. :)

Redigerat av MrSpokk, 04 July 2012 - 07:19.

Postad 04 July 2012 - 08:54

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

PS: Man blir rätt blödig när man blivit pappa också. :)

Amen to that!

Postad 04 July 2012 - 09:12

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jupp, klarar inte längre av att t.e.x. se filmer där barn råkar illa ut. Innan man fick barn så tänkte man inte på det, men nu måste jag stänga av direkt.

Postad 04 July 2012 - 09:37

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Jupp, klarar inte längre av att t.e.x. se filmer där barn råkar illa ut. Innan man fick barn så tänkte man inte på det, men nu måste jag stänga av direkt.

...för att inte tala om "Sofias Änglar".

Postad 04 July 2012 - 10:13

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

...för att inte tala om "Sofias Änglar".

Precis. Där blir man rejält blödig. Det är då man inser att man ska akta sig för att ta saker och ting för givet, vilket är riktigt svårt.

" Och vi får inte vänja oss för då är allting förstört "

Winnerbäck.

Redigerat av Falcy, 04 July 2012 - 10:13.

Postad 04 July 2012 - 10:15

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med...fällde tillomed en tår när Peter Parkers pappa lämnade honom igår på The Amazing Spider-man...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.