Själv tror jag det beror på att personerna har balkongdörren öppen
Skickat 20 juli 2012 - 17:07
Skickat 20 juli 2012 - 17:23
http://sv.wikipedia....i/Ljudhastighet
Öppnar man en dörr eller fönster har man ju satt upp en extra absorbent. Bra för ljudet. Idealiskt är ju att spela ute.
Skickat 20 juli 2012 - 17:43
Leif B 20 juli 2012 - 11:55 skrev:
Leta runt på Supras hemsida, det kanske finns något där? Jag har bara läst i en tidning, högst troligen H&M, att Supra gjort ett "vetenskapligt bevis". Personligen skiter jag i vilket, om jag testar en Suprakabel och gillar ljudet, och bestämmer mig för att köpa den, så har jag två val. Antingen vänder jag den som Supra vill, eller så är jag motvalls och gör tvärsom för att de kanske har fel i sin teori. Du kan ju gissa vilket val jag gjort.
trebban 20 juli 2012 - 14:35 skrev:
Moder, från engelskans "room modes". Har inte funderat så mycket över det när det gäller runda rum (av förklarliga skäl) men det finns ju likväl parallella ytor där som svarar mot en given våglängd.
Skickat 20 juli 2012 - 17:48
d00m 20 juli 2012 - 17:43 skrev:
Leta runt på Supras hemsida, det kanske finns något där? Jag har bara läst i en tidning, högst troligen H&M, att Supra gjort ett "vetenskapligt bevis". Personligen skiter jag i vilket, om jag testar en Suprakabel och gillar ljudet, och bestämmer mig för att köpa den, så har jag två val. Antingen vänder jag den som Supra vill, eller så är jag motvalls och gör tvärsom för att de kanske har fel i sin teori. Du kan ju gissa vilket val jag gjort.
Moder, från engelskans "room modes". Har inte funderat så mycket över det när det gäller runda rum (av förklarliga skäl) men det finns ju likväl parallella ytor där som svarar mot en given våglängd.
Ja något måste ligga i det när tillverkarna markerar riktningen på kablar.
Skickat 20 juli 2012 - 18:54
Leif B 20 juli 2012 - 17:48 skrev:
Och det skulle inte kunna bero på att en tillverkare kommit på ännu ett sätt att göra sina dyrbara kablar ännu dyrare och på så sätt sälja mer?
Borde ju vara tämligen riskfritt för tillverkaren att göra så med tanke på att det inte finns några bevis på att metoden antingen funkar eller är verkningslös.
Skickat 20 juli 2012 - 19:27
pickepock 20 juli 2012 - 17:07 skrev:
17-20 grader (vintertid ett par grader högre) är idealiskt men mest för att det är en inomhus temperatur som jag trivs med och kan sitta lääänge med en kopp te och bara lyssna på musik (eller film).
Skickat 20 juli 2012 - 19:33
- The THIRD åldras inte. LSC-ledarna är fullständigt immuna mot mekanisk och kemisk påverkan. Kabelns prestanda är 100-procentiga under hela dess långa livslängd.
- The THIRD påverkar inte signalen på grund av problem med kristallstrukturen eller inbördes påverkan mellan ledarna. Alla LSC-fibrer består av en enda lång kristall och alla ledare är individuellt isolerade från varandra.
- The THIRD har konstant impedans i hela frekvensregistret och är helt befriad från påverkan i tidsdomänen.The THIRD är inte riktningsbestämd.
- The THIRD behöver bara ungefär en timmes inspelning för att få optimala prestanda.
http://www.hifiklubb..._ljus_beige.htm
Skickat 20 juli 2012 - 19:43
ljudfantasten 20 juli 2012 - 19:33 skrev:
- The THIRD åldras inte. LSC-ledarna är fullständigt immuna mot mekanisk och kemisk påverkan. Kabelns prestanda är 100-procentiga under hela dess långa livslängd.
- The THIRD påverkar inte signalen på grund av problem med kristallstrukturen eller inbördes påverkan mellan ledarna. Alla LSC-fibrer består av en enda lång kristall och alla ledare är individuellt isolerade från varandra.
- The THIRD har konstant impedans i hela frekvensregistret och är helt befriad från påverkan i tidsdomänen.The THIRD är inte riktningsbestämd.
- The THIRD behöver bara ungefär en timmes inspelning för att få optimala prestanda.
Hallå !! Det måste vara den mest optimala kabeln som finns. Priset.. Hmm
Skickat 20 juli 2012 - 19:56
Skulle vara skoj & se ett oberoende test men det kommer aldrig att hända tror jag iaf.
Skickat 20 juli 2012 - 20:04
skruvis 20 juli 2012 - 19:56 skrev:
Bor inte allt för långt ifrån en hifi klubb men tror inte att dom hade låtit mig låna hem och testa...
Även om den nu skulle göra någon skillnad så tror jag det hade varit mer lönt och byggt om ett rum med en hjälp av en bra akustik konsult.
Skickat 20 juli 2012 - 20:20
ljudfantasten 20 juli 2012 - 20:04 skrev:
Bor inte allt för långt ifrån en hifi klubb men tror inte att dom hade låtit mig låna hem och testa...
Även om den nu skulle göra någon skillnad så tror jag det hade varit mer lönt och byggt om ett rum med en hjÄlp av en bra akustik konsult.
Måste man göra akustiska ingrepp i rummet?
Gör det verkligen så mycket?
Det här inlägget har ändrats av Leif B 20 juli 2012 - 20:23
Skickat 20 juli 2012 - 20:23
Leif B 20 juli 2012 - 20:20 skrev:
Måste man göra akustiska ingrepp i rummet?
efter alla inlägg jag läst senaste tiden så verkar du ju inte vara en rookie på området......men rummet är allt enl mig.
särskilt efter att jag akustik fixade mitt egna så att jag har en subjektiv åsikt.....bra högtalare i bra rum låter bra oavsett om drivningen heter proson (själv klart har jag testat deras lilla steg)
Det här inlägget har ändrats av robert293 20 juli 2012 - 20:29
Skickat 20 juli 2012 - 20:35
Ingen som har sagt att man måste göra akustiska ingrepp i ett rum, man kan sitta i ett redan bra rum eller i ett rum som uppfyller ens krav, oavsett så är inget av dom fel (stämmer inget av dom in så finns det nog inga andra alternativ).
Om man ser till Pris/prestanda så är jag villig och tro det, men jag har inte hört kabeln än så länge så det får vara en övertygelse från min sida.
Det här inlägget har ändrats av ljudfantasten 20 juli 2012 - 21:07
Skickat 20 juli 2012 - 20:50
Skickat 20 juli 2012 - 23:35
JohanK 20 juli 2012 - 18:54 skrev:
Borde ju vara tämligen riskfritt för tillverkaren att göra så med tanke på att det inte finns några bevis på att metoden antingen funkar eller är verkningslös.
Supra Ply är inte direkt en dyr kabel och har inte direkt blivit dyrare med åren, och den ska ju enligt Supra vändas i textens riktning. Nu försöker jag inte kasta bensin på elden här utan reciterar bara dem.
Skickat 20 juli 2012 - 23:41
Det gör oerhört mycket. Men det räcker inte att hänga upp några tygstycken eller smacka upp några skumgummiskivor med trianglar på från Biltema utan det krävs lite mer eftertanke. Men man kan göra mycket själv med vanlig isolering, förslagsvis mineralull och gärna glasull, lämplig densitet avgörs av hur tjock absorbent man bygger.
Skickat 21 juli 2012 - 20:51
Bondfångeri är bondfångeri även om det sitter en absurd prislapp på skiten.......
Det här inlägget har ändrats av what17ever 21 juli 2012 - 20:52
Skickat 22 juli 2012 - 23:20
xyzzyxyzzy 20 juli 2012 - 15:39 skrev:
Om du fortfarande vill hävda att "pll-reclocking" inte fungerar (eller inte existerar?), så lär jag knappast kunna övertyga dig om motsatsen. Föreslår att du läser på och frågar någon du litar på, så kanske du lär dig något på kuppen.
Det verkar som du tror att signalen ger perfekt ljud bara den mottagande enheten lyckas tolka den. Du kanske behöver öka dina kunskaper
Om du har några bra idéer om bufferten ska hanteras så kanske du kan ta kontakt med Wolfson Microelectronics och berättar för dom hur dom ska bygga sina SPDIF receivers
Som sagt, läs på om PLL så förstår du snart hur det funkar och varför.
http://www.wolfsonmi...ceivers/WM8804/
Det här inlägget har ändrats av Arngrim 22 juli 2012 - 23:21
Skickat 23 juli 2012 - 05:27
nasjo 22 juli 2012 - 23:36 skrev:
samma förstärkarteknik).
Det här med små skillnader är väldigt stora för dom som värderar dom högt.
Det är oftast skillnaden på en hyfsad stereo och en som man får ståpäls av.
Det är ju faktiskt därför man vill uppgradera sin anläggning.
Men som sagt skit in skit ut gäller fortfarande.
Alla delar i signalvägen bidrar på sitt sätt.
Skickat 23 juli 2012 - 15:34
Arngrim 22 juli 2012 - 23:20 skrev:
Det verkar som du tror att signalen ger perfekt ljud bara den mottagande enheten lyckas tolka den. Du kanske behöver öka dina kunskaper
Vem har talat om "perfekt ljud" ???
PLL, buffring och reclocking funkar i de här sammanhangen precis som jag tidigare beskrivit, och inkommande signals jitter elimineras i processen.
Citat
Min beskrivning av funktionen hos en usb-dac är helt korrekt, så vad är det du tror att jag inte förstått?
Citat
Det har jag sedan gjort, och din beskrivning av funktionen visade sig inte stämma särskilt bra.
Att ändra samplingsfrekvensen på det sätt du beskrev hade funkat uselt i ljudsammanhang, vilket var vad jag svarade på.
Citat
Inte alls.
Du länkade till en beskrivning av en "specifik pll-metod" och inte någon produkt.
Det gjorde däremot jag, och i specifikationen står det tydligt att läsa att man reducerar jitter (de-jitter). Utan buffring funkar det givetvis inte alls att eliminera jitter, och reclocking betyder helt enkelt att utsignalen korrigerats tidsmässigt.
Citat
Nejdå.
Som redan sagts innehåller en s/pdif receiver-krets ALLTID en buffer, och att man "snyggar till" och korrigerar signalen (bl a tidsmässigt) är inget konstigt alls och dessutom inte dyrt.
Kan du vara vänlig att förklara vad du tror att "buffring/reclocking" betyder, och som för dig uppenbart verkar vara hokus pokus och negativt på alla sätt och vis?
Det här inlägget har ändrats av xyzzyxyzzy 23 juli 2012 - 16:22
Skickat 23 juli 2012 - 16:38
fick en smärre chock när jag själv fick reda på detta....då kan det ju inte vara särskilt dyrt att tillverka en fullgod musik uppspelare?
Det här inlägget har ändrats av robert293 23 juli 2012 - 16:39
Skickat 23 juli 2012 - 16:42
robert293 23 juli 2012 - 16:38 skrev:
fick en smärre chock när jag själv fick reda på detta....då kan det ju inte vara särskilt dyrt att tillverka en fullgod musik uppspelare?
Vet inte riktpriset men blir de stora mängder så blir de en del rabatt.
Skickat 23 juli 2012 - 17:10
robert293 23 juli 2012 - 16:38 skrev:
Första Samsung Galaxy S hade Wolfson WM8994, i S2 bytte de till en (vet jag vet) sämre Yamaha-DAC, S3 har Wolfson WM1811. Jag vet inte vad som sitter i iPhone, men den är väl inte känd för att ha mer än medelmåttigt ljud?
Skickat 23 juli 2012 - 19:13
d00m 23 juli 2012 - 17:10 skrev:
http://macintoshhowt...io-quality.html
Skickat 23 juli 2012 - 21:00
robert293 23 juli 2012 - 18:50 skrev:
Mm, men det är inte säkert det är D/A-omvandlaren som är det stora problemet dock. Sen tvistas det mycket om vad som är bäst i D/A-väg, många konstruktioner använder t.ex. fortfarande Burr Browns gamla 1704 för att den anses låta ruskigt bra, trots att den är gammal.
Skickat 23 juli 2012 - 21:04
Libell 23 juli 2012 - 19:13 skrev:
http://macintoshhowt...io-quality.html
Nu tänkte jag jämfört med det bästa i bärbar väg, inte nödvändigtvis jämfört med t.ex. mobiltelefoner. Jag har bara lyssnat kort på iPhone 4S som musikspelare och det kändes som det lät "hyffsat", jag har hört betydligt värre.
Skickat 23 juli 2012 - 21:14
d00m 23 juli 2012 - 21:00 skrev:
Varför ändra på ett vinande koncept (eller produkt som 1704)? Tekniken tar inga gätte kliv frammot inom hifi världen, grunderna är redan lagda, nu så är det mest små justeringar som görs, då mest för att känna in någon krona. Men det är en pryl hobby för många så folk kommer nog fortsätta uppgradera.
Förresten inga fler som har någon myt på g?
Skickat 23 juli 2012 - 21:18
ljudfantasten 23 juli 2012 - 21:14 skrev:
Sen är det väl så att alla moderna D/A-omvandlare är sigma/delta-omvandlare medan t.ex. BB1704 är en multibit vilket av många anses bättre, själv låter jag det vara osagt. Min gamla Primare D30.2 har 4 st BB1704 men den är förpassad till att användas som transport nu till förmån för en extern DAC med sigma/delta-omvandlare.
Skickat 25 juli 2012 - 15:35
Falcy 25 juli 2012 - 15:16 skrev:
(Hi-Fi Klubben, skicka mig ett testex!)
" The THIRD är inte riktningsbestämd "
Det är en rejäl rofl på den.
OBS: För optimala prestanda rekommenderar van den Hul att du bara använder kolfiberkabel på ett enda ställe i anläggningen. Om du till exempel väljer The THIRD som högtalarkabel bör du använda en metallbaserad High End-signalkabel, till exempel van den Huls egen The ORCHID.
Hmmm...
Skickat 25 juli 2012 - 16:19
Ärligt talat är det inte seriöst av Hifiklubben att ha sådana produkter i sitt sortiment. Det minskar trovärdigheten och får oss ljudintresserade som handlar där att framstå som idioter.
edit: Sen kan man ju fråga sig om de någonsin har sålt en sådan kabel. Bilden på hemsidan är ju bara en 3D-modell...
Det här inlägget har ändrats av Ageve 25 juli 2012 - 16:28
Skickat 25 juli 2012 - 16:24
Ageve 25 juli 2012 - 16:19 skrev:
Ärligt talat är det inte seriöst av Hifiklubben att ha sådana produkter i sitt sortiment. Det minskar trovärdigheten och får oss ljudintresserade som handlar där att framstå som idioter.
edit: Sen kan man ju fråga sig om de någonsin har sålt en sådan kabel. Bilden på hemsidan är ju bara en 3D-modell...
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
17 bilder
128 filmer
1 annons

Minhembio - Senaste nyheterna
Förändringar av forumstrukturen
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?