Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 19 July 2012 - 12:22

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Ja, det finns det.

Precisera (jag är nyfiken)... :)

Postad 19 July 2012 - 12:33

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Precisera (jag är nyfiken)... :)

Postad bildPostad bildPostad bild

Postad 19 July 2012 - 12:40

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...be_gdata_player

:)

Redigerat av Unregistered95265801, 19 July 2012 - 12:42.

Postad 19 July 2012 - 12:41

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Karlsson: Tackar, mycket intressant. :)

Redigerat av d00m, 19 July 2012 - 12:41.

Postad 19 July 2012 - 13:15

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Postad bildPostad bildPostad bild

Vilka frekvenser avgav akvariepumpen? 20-20kHz? Väd vägde den? Hade den stagning invändigt?
Hur stora skulle vibrationerna vara i en 30 kg högtalare med motsvarande ökning massa=vibrationer i ett realistiskt test?
Var är skalorna för vibrationerna i golvet? Vad var ampltuden på frekvensen vid mättillfället? Hur högt lät det?

Det står att högtalaren står stadigare med spikes med 5dB mot rumsnoder, Spikes är till för att högtalaren ska stå stadigt. Att sedan en del vibrationer letar sig igenom till golvet går säkert att mäta med rätt skala. Ljudet stadiga (spikes) detaljrika ljudet från musiken kommer att överösta de låga (skallösa) vibrationerna så de inte blir hörbara.
De enda vibrationer som hörs är de från saker som skallrar av ljudvågorna i rummet. Dessa får man åtgärda eller plocka bort,

Redigerat av Ljudligt, 19 July 2012 - 13:17.

Postad 19 July 2012 - 14:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Bra för dig, jag har aldrig hört högtalare stående så ge en riktigt bra ljudbild.

Du kan föredra precis vad du vill, det ändrar inte på faktumet att spikesen tillför en dist.

När stämmer inte teorin och praktiken ihop? :blink:

Ja, det finns det.

Spikes tillför en dist??? Finns det kontrollerade tester som styrker detta?
Jaha, du förekom mig. :) Tur att man inte har spikes då.

Redigerat av laddie15, 19 July 2012 - 14:38.

Postad 19 July 2012 - 15:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det står att högtalaren står stadigare med spikes med 5dB mot rumsnoder, Spikes är till för att högtalaren ska stå stadigt.

Fel, det står inte stadigare. Resten av ditt inlägg var totalt felaktigt.

Ett långt citat men som är väl värd att citeras:
"Här följer en härledning av resonansfrekvens för förlustfria fötter. Med förlustfri menas att den mekaniska dämpningen D[Ns/m] har antagits vara noll, dvs: D=0.

Sir Isaac Newtons andra lag:

F=m*a (där F och a är vektorvärda storheter)

C=fötternas totala komplians [m/N]

D=fötternas totala mekaniska dämpning [Ns/m]

x=förflyttning vertikalt [m]

m=högtalarens massa [kg]

a=accelerationen [m/s/s]

a=x'', dvs andraderivatan av x med avseende på tiden t.

vi får:

F=-x/C

Insatt i Newtons andra lag:

x/C=m*x''

x''/x=-1/c*m)

Nu har vi en andra ordningens differentialekvation som vi löser med avseende på x. Vi ser med blotta ögat att denna ekvation "svänger"

När vi löst denna ser vi att vi får en resonans vid

f= 1/(2*pi*sqrt(c*m))

Massan kan vi inte göra så mycket åt, men vi kan tillse att kompliansen C är stor genom att välja mjuka fötter(dvs högkomplianta fötter).

Varför vill vi ha C stor och därmed f liten?
Därför att vi vill ha en resonansfrekvens som ligger utanför det område där musiken har energi. Om resonansen ligger i musikspektrat kommer resonansen att exciteras och högtalaren röra sig kraftigt, vilket inte bidrar till högre återgivningskvalitet. Högtalaren skall stå still.Postad bild Kompliansen för spikfötter är avsevärt mindre än kompliansen för mjuka fötter, varför resonansfrekvensen vid nyttjandet av spikfötter kommer att hamna en bra bit in i musikspektrat och således eciteras. Vid excitation av resonansen kommer högtalaren att röra sig kraftigt.

Alla fysikaliskt realiserbara fötter har en mekanisk dämpning som inte är noll, dvs D är skild från noll.

Om vi inkluderar D[Ns/m] och tillämpar Sir Isaac Newtons andra lag får vi:

x''*m + x'*D + x/C =0 där x'=v=hastigheten hos högtalaren.

Vi ser att även högtalarens hastighet kommer in i ekvationen.

Om vi löser denna andra ordningens differentialekvation finner vi att resonansfrekvensen blir:

fd= sqrt(f^2-b^2)

f=1/(2*pi*sqrt(c*m))

b=D/(2*m)

Vi ser att resonansfrekvensen faktiskt blir en aning lägre om vi tillför en mekanisk dämpning!
Om vi tillser att dämpningen är så stor att fd blir imaginär har vi en kritisk dämpning av systemet, vilket innebär att det inte svänger alls.

Q-värde (kvalitetsfaktor)
Alla har säkert hört att det titt som tätt talas om kvalitetsfaktor.
Q-värdet är ett mått på hur mycket energi som finns lagrat i systemet(vid resonans) i förhållande till hur mycket energi som förbrukas (persvängning).

Q=2*pi*f1/(2b)

som förut är b=D/(2*m)

Vi ser att en förlustbehäftad fot ger ett lägre Q-värde och därmed blir resonanstoppen "snällare". Har vi ingen dämping i systemet blir Q-värdet oändligt, vilket man brukar kalla för en oscillator i elektronikens värld.Postad bild Q-värdet för med spikfötter kommer att bli mycket större än Q-värdet med mjuka fötter.

Slutsats:
Spikfötter ger inte bara upphov till en resonans som ligger i audioområdet, utan öven ett Q-värde som är stort. Denna kombination av hög resonansfrekvens och högt Q-värde är maximalt dåligt om god återgivningskvalitet är föresatsen

Dessa samband kan även tillämpas på högtalarelement för den som vill räkna själv, snarare än att förlita sig på förefintlig simuleringsmjukvara. Mekanik är kul har Kapten under natten upptäckt!!Postad bild

Observera att denna lösning endast behandlar rörelser vertikalt. Rörelser i horisontalplanet ger en krångligare lösning, men kontentan är densamma. Högtalaren har tre frihetsgrader med avseende på rörelse i de tre rumsliga dimensionerna, varför vi får tre fundamentalresonanser. En analytisk lösning till det flerdimensionella fallet är avsevärt svårare att genomföra."

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=2936

Postad 19 July 2012 - 16:29

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Angående mjuka fötter och så vidare, så bör det skiljas på vad vi är ute efter i ett system, antingen hifi, eller på svenska: hög trovärdighet (så nära originalet som möjligt) på återgivningen. eller färgat: att man av personlig smak förändrar ljudet till ett ideal som passar lyssnaren oavsett om det ger ett mer eller mindre trovärdig återgivning.

Inget är rätt eller fel egentligen. men vill man ha en återgivning som närmar sig originalet så måste man få bort dist resonanser osv.

Postad 19 July 2012 - 16:34

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Angående mjuka fötter och så vidare, så bör det skiljas på vad vi är ute efter i ett system, antingen hifi, eller på svenska: hög trovärdighet (så nära originalet som möjligt) på återgivningen. eller färgat: att man av personlig smak förändrar ljudet till ett ideal som passar lyssnaren oavsett om det ger ett mer eller mindre trovärdig återgivning.

Inget är rätt eller fel egentligen. men vill man ha en återgivning som närmar sig originalet så måste man få bort dist resonanser osv.

Håller med. Det sas innan att spikes minskade återkopplingen till underlaget. Dvs basen skulle bli mer distinkt och tydligare.

Postad 19 July 2012 - 16:49

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Här ligger en stor del av problemet. Hur låter orginalet? Rummet kanske påverkar så att man aldrig kommer nära orginalet. Man kan bara ställa in ljudet så att man tror att man är nära orginalet.
För mig blir det trovärdigare med spikes. Smaken är olika tydligen.
Och så mycket skillnad som testen vill göra gällande är det inte i verkligheten. A alla fall inte hos mig.

Postad 19 July 2012 - 16:52

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Kommer ihåg i slutet av -70 och början på -80 talet. Var det livliga diskussioner om en herre som heter Peter Belt.
Han menar att det blir bättre ljud om man lade cd skivan i frysen, så den blev riktigt kall, innan man spelade den.

Han sålde även en kartor med små etiketter, tryckta antingen med ett plus eller ett minustecken på. Sedan skulle man klistra en plus etikett på ena sidan och på den andra sidan en etikett med minus. Efter att man gjort detta så lät det betydligt bättre när man avlyssnade skivan.

Andra egendomliga ideer han använde sig av. Var att man skulle sätta en säkerhetsnål högt upp i en av gardinerna i fönstren. Så blev det bättre ljudåtergivning.

Det fanns ytterligare saker som Peter Belt påstod ge Hifi nirvana, men de har jag tyvärr glömt bort under årens lopp.

I de Hifi tidningar som fanns på den tiden, skrevs flera artiklar om Peter Belts galna ideer. Jag skriver galna för jag tyckte det verkade mycket märkligt. Att sedan flera påstod att dessa saker verkligen påverkade återgivningen till det bättre, gjorde att jag blev mycket förvånad och faktiskt besviken. Att några kunde föra dessa vilda ideer vidare och påstå att de fungerade.

Tyvärr ser man att det fortfarande finns en hel del saker som är mycket märkliga i Hifin's förtrollande värld.

Postad 19 July 2012 - 16:54

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Fel, det står inte stadigare. Resten av ditt inlägg var totalt felaktigt.

Ett långt citat men som är väl värd att citeras:
"Här följer en härledning av resonansfrekvens för förlustfria fötter. Med förlustfri menas att den mekaniska dämpningen D[Ns/m] har antagits vara noll, dvs: D=0.

Sir Isaac Newtons andra lag:

F=m*a (där F och a är vektorvärda storheter)

C=fötternas totala komplians [m/N]

D=fötternas totala mekaniska dämpning [Ns/m]

x=förflyttning vertikalt [m]

m=högtalarens massa [kg]

a=accelerationen [m/s/s]

a=x'', dvs andraderivatan av x med avseende på tiden t.

vi får:

F=-x/C

Insatt i Newtons andra lag:

x/C=m*x''

x''/x=-1/c*m)

Nu har vi en andra ordningens differentialekvation som vi löser med avseende på x. Vi ser med blotta ögat att denna ekvation "svänger"

När vi löst denna ser vi att vi får en resonans vid

f= 1/(2*pi*sqrt(c*m))

Massan kan vi inte göra så mycket åt, men vi kan tillse att kompliansen C är stor genom att välja mjuka fötter(dvs högkomplianta fötter).

Varför vill vi ha C stor och därmed f liten?
Därför att vi vill ha en resonansfrekvens som ligger utanför det område där musiken har energi. Om resonansen ligger i musikspektrat kommer resonansen att exciteras och högtalaren röra sig kraftigt, vilket inte bidrar till högre återgivningskvalitet. Högtalaren skall stå still.Postad bild Kompliansen för spikfötter är avsevärt mindre än kompliansen för mjuka fötter, varför resonansfrekvensen vid nyttjandet av spikfötter kommer att hamna en bra bit in i musikspektrat och således eciteras. Vid excitation av resonansen kommer högtalaren att röra sig kraftigt.

Alla fysikaliskt realiserbara fötter har en mekanisk dämpning som inte är noll, dvs D är skild från noll.

Om vi inkluderar D[Ns/m] och tillämpar Sir Isaac Newtons andra lag får vi:

x''*m + x'*D + x/C =0 där x'=v=hastigheten hos högtalaren.

Vi ser att även högtalarens hastighet kommer in i ekvationen.

Om vi löser denna andra ordningens differentialekvation finner vi att resonansfrekvensen blir:

fd= sqrt(f^2-b^2)

f=1/(2*pi*sqrt(c*m))

b=D/(2*m)

Vi ser att resonansfrekvensen faktiskt blir en aning lägre om vi tillför en mekanisk dämpning!
Om vi tillser att dämpningen är så stor att fd blir imaginär har vi en kritisk dämpning av systemet, vilket innebär att det inte svänger alls.

Q-värde (kvalitetsfaktor)
Alla har säkert hört att det titt som tätt talas om kvalitetsfaktor.
Q-värdet är ett mått på hur mycket energi som finns lagrat i systemet(vid resonans) i förhållande till hur mycket energi som förbrukas (persvängning).

Q=2*pi*f1/(2b)

som förut är b=D/(2*m)

Vi ser att en förlustbehäftad fot ger ett lägre Q-värde och därmed blir resonanstoppen "snällare". Har vi ingen dämping i systemet blir Q-värdet oändligt, vilket man brukar kalla för en oscillator i elektronikens värld.Postad bild Q-värdet för med spikfötter kommer att bli mycket större än Q-värdet med mjuka fötter.

Slutsats:
Spikfötter ger inte bara upphov till en resonans som ligger i audioområdet, utan öven ett Q-värde som är stort. Denna kombination av hög resonansfrekvens och högt Q-värde är maximalt dåligt om god återgivningskvalitet är föresatsen

Dessa samband kan även tillämpas på högtalarelement för den som vill räkna själv, snarare än att förlita sig på förefintlig simuleringsmjukvara. Mekanik är kul har Kapten under natten upptäckt!!Postad bild

Observera att denna lösning endast behandlar rörelser vertikalt. Rörelser i horisontalplanet ger en krångligare lösning, men kontentan är densamma. Högtalaren har tre frihetsgrader med avseende på rörelse i de tre rumsliga dimensionerna, varför vi får tre fundamentalresonanser. En analytisk lösning till det flerdimensionella fallet är avsevärt svårare att genomföra."

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=2936

Jaså bara i vertikalplanet. Men högtalare jobbar ju mest i horisontalplanet. Och det är där spikes gör mest nytta. Tycker att hela resonemanget är färgat för att få så stor skillnad som möjligt. Men det är jag det.

Postad 19 July 2012 - 16:56

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Hur är det med att tillföra ström med hjälp av batteri istället för vägguttaget?
Är det en myt?

Postad 19 July 2012 - 17:03

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Det är lite skillnad på spikeskontruktioner också. På min högtalare är det en speciell sandwich bottenplatta som både dämpar resonanser samt får ut spiksen utanför högtalaren, Jag har heller inga underlägg eftersom högtalartillverkaren (B&W) rekommenderar att spiksen ska borra ner sig i mattan (golvet).

Redigerat av Ljudligt, 19 July 2012 - 17:08.

Postad 19 July 2012 - 19:10

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Jaså bara i vertikalplanet. Men högtalare jobbar ju mest i horisontalplanet. Och det är där spikes gör mest nytta. Tycker att hela resonemanget är färgat för att få så stor skillnad som möjligt. Men det är jag det.

Jag är lika misstänksam. Är inte just vitsen med spikes att koppla högtalaren ordentligt med golvet/rummet s.a man får ett system med mycket större massa? Tanken är väl att systemets totala massa ska vara så stor att all kraft kanaliseras till rörelsen i konen. Om det blir konstiga resonansfenomen i golv osv beror väl isåfall mer på att det är olika material med olika ljudhastigheter. Mjuka gummifötter kopplar väl bort högtalaren från omgivningen och borde introducera mer rörelse i vertikalplanet dvs. ge kraftförluster som medför sämre transientrespons, nein? Har varken spikes eller gummifötter så jag kan inte uttala mig om ljudresultatet i praktiken. (Enligt min skohandlare har jag helt vanliga fötter... :D )

Postad 19 July 2012 - 19:15

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Hur är det med att tillföra ström med hjälp av batteri istället för vägguttaget?
Är det en myt?

Läste ett test om detta och det påminde om hur man ser på kondensatorers påverkan av ljudet. Man kan tydligen inte ha vilka batterier som helst, nämligen.

Sen har vi det där med nätdrift och om kontakten sitter i fel i väggutaget. En del hävdar att man ska vrida fram och tillbaka för att se vad som låter bäst. Dvs fas eller nolla. Tycker det låter sämst någonstans mittemellan - för då får man ingen ström.

Postad 19 July 2012 - 19:20

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

det är därför teori och praktik inte stämmer överens med uppsatta normer

Eh... om teori och praktik inte stämmer överens så förkastas teorin och görs om för att stämma överens med praktiken. Det är vetenskapens grundpelare.

Wow. No offence, men det där var nog nytt rekord i skygglappar. :blink: "resonemanget är färgat"? Du missade biten om "men kontentan är densamma"? Jag gissar att du hade dissat inlägget ändå oavsett om den hade ställt upp den betydligt krångligare ekvationen också? ;)

Är det en myt?

Klart du kan driva saker med batteri. Då slipper du en ACDC-omvandlare. Å andra sidan så sjunker ju batterispänningen medan man spelar.

Men ljudkvalitetsmässigt? Njäe.

Postad 19 July 2012 - 19:28

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 2
O.M.F.G; ännu en av MHB's minfältstrådar, kommer att fortsätta tills ingen har bevisat sin tes , för evigt och definitivt.
Solen skiner, pojkar. Ut och lek....

Bifogad fil  3240092_com_3192526_man_eating_popcorn_while_watching_movie.jpg   16.21K   2 Antal nerladdningar

Postad 19 July 2012 - 20:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Bifogad fil  0653_homer-eating-popcorn-small-c78.jpg   10.08K   8 Antal nerladdningar

Postad 19 July 2012 - 20:30

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag följer tråden med intresse just för att det regnat konstant under hela min semester, annars hade jag förmodligen varit ute och pysslat med något projekt på tomten.

Postad 19 July 2012 - 20:36

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag följer tråden med intresse just för att det regnat konstant under hela min semester, annars hade jag förmodligen varit ute och pysslat med något projekt på tomten.

Samma här, vilken trist sommar.

Har vi inte fler myter?

Är de bättre att biwira till högtalarna?

Postad 19 July 2012 - 20:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Här ligger en stor del av problemet. Hur låter orginalet? Rummet kanske påverkar så att man aldrig kommer nära orginalet. Man kan bara ställa in ljudet så att man tror att man är nära orginalet.
För mig blir det trovärdigare med spikes. Smaken är olika tydligen.
Och så mycket skillnad som testen vill göra gällande är det inte i verkligheten. A alla fall inte hos mig.

Originalet är aldrig närmare med dist på grund av spikes! Det är logik 1A.

Halmstrå, please!

Eh... om teori och praktik inte stämmer överens så förkastas teorin och görs om för att stämma överens med praktiken. Det är vetenskapens grundpelare.

Nej, inte i audiofilernas värld! :lol:

Postad 19 July 2012 - 21:29

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Har vi inte fler myter?

Fler myter var det:

Högtalar kablarna är riktningskänsliga om dom inte är det från början så kommer dom efter ett tag bli det och kommer låta märkbart sämre/annorlunda om man skiftar på + och - .... :blink: :rolleyes:

Bygger elektronerna upp små enkelriktade motorvägar som dom efter ett tag glider snabbare på eller hur grundar sig denna myten på?? :huh:

Bifogad fil  0653_homer-eating-popcorn-small-c78.jpg   10.08K   8 Antal nerladdningar

This is a pretty amusing thread, dont you think? ;)

Postad 19 July 2012 - 21:57

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Fler myter var det:

Högtalar kablarna är riktningskänsliga om dom inte är det från början så kommer dom efter ett tag bli det och kommer låta märkbart sämre/annorlunda om man skiftar på + och - .... :blink: :rolleyes:

Bygger elektronerna upp små enkelriktade motorvägar som dom efter ett tag glider snabbare på eller hur grundar sig denna myten på?? :huh:

Lite info om supras riktade kablar:

http://www.jenving.se/?p=direct

Här är det tydligen viktigt redan från början att koppla åt rätt håll.

Postad 19 July 2012 - 22:04

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 1

Lite info om supras riktade kablar:

http://www.jenving.se/?p=direct

Här är det tydligen viktigt redan från början att koppla åt rätt håll.

Undrar vad Supra själva tycker låter bäst, en kabel från Kjell&Co, eller en felvänd Supra.

Postad 19 July 2012 - 22:23

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
För den som vill bränna in kabeln lite fortare:

Cable Cooker

http://www.audioexce...cablecooker.htm

Postad 19 July 2012 - 22:33

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Fler myter var det:

köpte själv ett par riktnings kablar från supra kan ärligt säga att jag märkte stor skillnad på ljudet. sen sen det här om att dom har specifik riktning är vell mest en extra jordning som ska gå från förstärkarn till högtalarn men ej inkoplad vid högtalarn. så den ska vell jorda/leda bort magnetiska fält mm från anligande kablar. vad jag förståt det som

Postad 19 July 2012 - 22:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nja, i de flesta fall är den mest löjeväckande och skrämmande och i andra på sin höjd underhållande.

Vad som är vad och vilka som ligger bakom resp. kategori kan ni själva fundera på ;)

Postad 19 July 2012 - 22:38

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

För den som vill bränna in kabeln lite fortare:

Cable Cooker

http://www.audioexce...cablecooker.htm

Herre gud, nja kanske värt och köpa, varför ha slänga ut pengar på ca 60 CD skivor, när man kan nöja sig med 3 st skivor som man kan lyssna på med ett par väl "inkörda" kablar? :P

Postad 19 July 2012 - 22:41

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

En dataström med "tidskritisk information" (som strömmande ljud) måste innehålla någon form av timing-information, annars blir det i princip omöjligt att få ut något vettigt i slutänden. Ganska självklart väl?

Nja, det beror på vad vi pratat om, se mer nedan, i mina komentarer kring asynkron USB.

Absolut och bestämt nej.

Skulle kunna förklara det där mer detaljerat, men tror det är enklare om du läser på lite i ämnet här:

http://en.wikipedia....ase-locked_loop

En PLL låser klockan i den motagande enheten till klockan i källenheten (eller mer korrekt, till signalen ifrån källan). Om det finns briser i informationen om klockan i signalen från källenheten så kommer dessa brister att föras över till den mottagande enhetens kocka. Det finns diverse knep för att minska effekten av detta men man kommer inte ifrån att klockan i den motagande enheten påverkas av eventuella brister i inkommande signal.

Nähä, hur funkar det då istället menar du?

Asynkron USB fungerar inte som SPDIF, dvs. den läser inte ut klockinformationen ifrån inkommande signal.
I USB receivern finns det en klocka som används för att tala om för källan hur mycket data källan ska sända i varje frame. Den data som kommer ifrån källan placeras i en buffert som finns i anslutning till USB receivern. Da-omvandlaren har en egen klocka som med hjälp av en FPGA* läser data ifrån bufferten och ser till att dataströmen klockas och sedan sänds vidare till DAC-chipet.
* Beroende på implementation.

Nej. Extern klocka har man nytta av då flera källor behöver synkas till samma mottagare, men det har i princip ingenting med jitter att göra, även om en del bluff-företag och burkkrängare gärna påstår det.

Varför behöver man då använda en extern klocka för att synkronisera flera enheter. Man borde väl lika gärna kunna använda samma typ av teknik som används i ”vanliga” anläggningar, dvs. en kocka i varje enhet?

Buffring och reclocking mha PLL görs av (i princip ) ALLA signalmottagare, och är idag "standardiserat och billigt".

Om du läst på om PLL vet du nu hur mottagarens interna klocka låser på källans eller extern klocka utan att dessas "svaj" inverkar negativt, och man kan något förenklat säga att mottagaren placerar inkommande bitström i en FIFO-buffer (First In First Out), där utgången fördröjs pga buffringen och varje bit "pausas" och skickas vidare i takt med den interna "felfria" klockan varigenom inkommande jitter elimineras helt.

Hoppas att förklaringen är någorlunda begriplig, och om du fortfarande tvivlar vore det bra om du kunde specificera vad du inte är med på istället för att bara avfärda det du inte greppar.

Jag sökte lite på webben för att hitta någon produktbeskrivning på en sådan SPDIF receiver som du skriver om. Jag hittade en beskrivning av en arkitektur för en SPDIF receiver som jobbar med en elastisk buffert och reclocking. Arkitekturen den påminner om en mix mellan adoptiv USB och asynkron USB. Receivern tar emot dataströmen och placerar data i en buffert. En annan kocka användes för att läsa data från bufferten och klockar om dataströmen (asynkron funktion). Om bufferten håller på att bli full (eller tom) så sänds en signal som säger till klockan som läser från bufferten att öka eller minska hastigheten (adoptiv funktion).
Här har man kommit ganska långt men man är fortfarande inte helt oberoende av klockan i den inkommande signalen eftersom om bufferten håller på att blir full/tom så måste man justera hastiget på klockan för att förhindra detta. I mitt tycke är inte det en lika bra arkitektur i denna lösning som i som asynkron USB.
För mer info, se länk nedan.

http://www.wolfsonmi...er_Oct_2006.pdf

Jag har dessvärre inte lyckats hitta någon beskrivning av någon implementation där man faktiskt använt sig av denna arkitektur. Jag har lite översiktligt läst specifikationen till Wolfson Microelecronics SPDIF receiver, wm8804/8805 och vad jag kan se så har man i dessa receivers inte använt sig av ovan beskrivna arkitektur. Det är på sätt och viss är lite märkligt eftersom det är en person på Wolfson Microelecronics som skrivit dokumentet som beskriver arkitekturen.

Du skriver att ”Buffring och reclocking mha PLL görs av (i princip ) ALLA signalmottagare, och är idag "standardiserat” så du bör väl ha någon länk till någon produktbeskrivning där man faktiskt har använt sig av den här typen av arkitektur vid konstruktionen av en SPDIF receiver?

Det där håller jag med om, men det är rent faktiskt så att idag skall man ha rejält med otur för att hitta burkar som är så förbannat usla att den interna klockan och/eller da-omvandlaren ger upphov till hörbar förvrängning på dess analogutgång pga just jitter.

Generellt är jittret idag så oerhört litet att det inte GÅR att uppfatta, men givetvis går det att mäta.

Vad syftar du på när du skriver ”burkar”. Är det cd-spelare i 20kkr klassen? Idag finns det massor med olika typer av digitala musikspelare, tex. Sonos och squeezebox. Ofta används mediaspelare som, tex. Apple TV, Boxee för att spela upp musik. Det är inte alltid den här typen av mediaspelare konstrueras för bästa möjliga ljud. Ofta prioriteras funktion och design i stället.

Postad 19 July 2012 - 22:44

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Det är ju perfekt väder för att bygga om era lysningsrum/biorum det är iaf vad jag ska syssla med (och följa den här tråden), Annars är det bara att se massa film och lyssna på musik, finns ju värre saker :) annars är ju biwire'ing ett bra ämne som sagt. Eller tom biamping?

Postad 19 July 2012 - 22:48

MuZe
  • MuZe
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
jag tror dock att bi amp/ bi wiring kan göra skillnad på ljudet om än en liten skillnad.. bi amp kan jag förstå få ut mer kraft till högtalarna. bi amp är vell mest för att kunna välja specifika kablar till dom olika elementerna.

Postad 20 July 2012 - 08:37

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

jag tror dock att bi amp/ bi wiring kan göra skillnad på ljudet om än en liten skillnad.. bi amp kan jag förstå få ut mer kraft till högtalarna. bi amp är vell mest för att kunna välja specifika kablar till dom olika elementerna.

Ja det kan göra skillnad men bara till det sämre ;)

Ofattbart att så många går på alla myter, hör skillnad på alla möjliga oväsentliga saker samtidigt som dom inte gör något åt t.ex. rummet. Köpa en kabel för tusentals kronor går bra men att lägga ut lite pengar på akustik är inte att tänka på :o

Postad 20 July 2012 - 11:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Fler myter var det:

Ja det sägs ju att kablar ska spelas in.
Det vassa i diskanten ska mjukna till.
Sen säger en del att man ska låta en inkopplad sladd vara kvar.

Postad 20 July 2012 - 11:25

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ja det sägs ju att kablar ska spelas in.
Det vassa i diskanten ska mjukna till.
Sen säger en del att man ska låta en inkopplad sladd vara kvar.

Ja, det gäller ju att få elektronerna att värmas upp så dom rinner bättre i diskant-kardelerna.

Sen är det lika viktigt att sätta sladden åt rätt håll så elektronerna vet vilket håll dom ska rinna åt.

Postad 20 July 2012 - 11:35

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ja, det gäller ju att få elektronerna att värmas upp så dom rinner bättre i diskant-kardelerna.

Sen är det lika viktigt att sätta sladden åt rätt håll så elektronerna vet vilket håll dom ska rinna åt.

Lite sarkasm där kanske.
Undrar om det finns någon vetenskaplig utredning i ämnet?

Redigerat av Leif B, 20 July 2012 - 11:53.

Postad 20 July 2012 - 11:38

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Lite sarkism där kanske.

Menade du sarkasm? Varför undrar du det? Hur ska en elkabel kunna påverka signalen beroende från vilket håll man kopplar den?

Postad 20 July 2012 - 11:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0

Lite sarkism där kanske.

Har inte Supra gjort någon vetenskaplig utredning om kablars riktningsverkan? Har bestämt för mig det...

Postad 20 July 2012 - 11:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Lite sarkism där kanske.

Bifogad fil  attempts-witty-sarcasm-fails-miserably-74655b.jpg   53.71K   2 Antal nerladdningar

Postad 20 July 2012 - 11:55

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Har inte Supra gjort någon vetenskaplig utredning om kablars riktningsverkan? Har bestämt för mig det...

Det hade varit intressant att få en sammanfattning på det.

Postad 20 July 2012 - 12:48

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Finns det inte tillräckligt med myter kan man ju skapa en:

Jag har hört att klimatförändringarna gör att globala medeltemperaturen har gått upp och därmed ökar resistansen i kablarna som försämrar ljudet. Vi måste alltså till varje precis stoppa alla CO2-utsläpp så att ljudkvaliteten inte minskar. Klass A och AB-förstärkare måste förbjudas och ersättas med D och T. Endast hornhögtalare med minst 101 dB verkningsgrad kan tillåtas och dessutom måste alla lysdioder och displayer vara avstängningsbara.. Kanske kan vi rädda en styck isbjörn och våra barn-barn tackar oss säkert för våra kloka insatser och korrekta prioriteringar. Dessutom måste vi vara ett föregångsland så att vi kan omvända t.ex kineserna från att använda så mycket rörförstärkare. Högtalare av kolfiber måste fasas ut och enbart ekologisk koppar ska få användas i kablar.

Postad 20 July 2012 - 13:22

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0
982jan är ju faktiskt inte helt fel på det även om inlägget säkert skrevs med en gnutta sarkasm, en såpass enkel sak som luftfuktighet och atmosfärstryck bör i mina ögon (öron) påverka ljudet i betydligt större utstäckning än felriktade elektroner och andra jesusrelaterade audiofiltermer.

Det jagas alltid fel i utrustningen men ingen verkar titta på rummet i vilket ljudvågorna ska ta sig fram, ser rummet ut som en souvenirbutik i sharm el sheik så beter sig säkert ljudet också därefter.

Postad 20 July 2012 - 13:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Kan det bli stående vågor i ett sfäriskt rum? Helt allvarligt.

Postad 20 July 2012 - 13:54

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Kan det bli stående vågor i ett sfäriskt rum? Helt allvarligt.

Om källan är mitt i sfären och den är totalt rundspridande så borde det bli jättemycket vågor... eller?

Postad 20 July 2012 - 13:54

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Ett bra exempel är skribenten ovan (PML73)som även vid blindtest säger sig höra skillnad på vissa kablar. Tycker man då att detta är intressant och vill veta mer, alltså VETENSKAP. Nej icke, för den religiösa övertygelsen säger att kablar inte kan göra skillnad! :)
Såja nu kastade jag visst om lite, men kabeltokarna är oskyldiga till motsatsen bevisats :)
Har såvitt jag vet inte själv hört skillnad på kablar men är av naturen nyfiken. Precis som alla vetenskapsmän, bäde proffs och amatörer. :)

Hehe, jag valde i min beskrivning att utesluta kablarnas olika tekniska och fysiska förutsättningar till att föra signalen vidare. Eftersom kabelköp är ett sådant ämne så vill jag helt enkelt att man bara ska lita till sin egen känsla om huruvida där finns en skillnad eller ej.

Att sedan de olika tekniska lösningarna låter olika förstår jag när jag ser ut kablarna är tillverkade. Med det sagt så betyder det inte att jag blint följer ett märke. Dvs jag tycker jag absolut att min vinyl kräver en annan lösning än min cd-spelares analoga utgång.

Har inte förstått skillnaden i digitala(coaxiala) kablar än. Och förstår de tekniska svårigheter de optiska har(utvecklat laser och mottagare i flera år) med klockning, jitter och brusnivåer. Men det är klart, den optiska eliminerar direkt eventuella jordstörningar om de finns mellan apparaterna. Och det kan ju vara en lagom kompromiss.

Är knappast religiös, religiösa människor följer dogmer. Och det är det sista jag gör.

Synes

Redigerat av PML73, 20 July 2012 - 13:55.

Postad 20 July 2012 - 13:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Finns det inte tillräckligt med myter kan man ju skapa en:

Jag har hört att klimatförändringarna gör att globala medeltemperaturen har gått upp och därmed ökar resistansen i kablarna som försämrar ljudet. Vi måste alltså till varje precis stoppa alla CO2-utsläpp så att ljudkvaliteten inte minskar. Klass A och AB-förstärkare måste förbjudas och ersättas med D och T. Endast hornhögtalare med minst 101 dB verkningsgrad kan tillåtas och dessutom måste alla lysdioder och displayer vara avstängningsbara.. Kanske kan vi rädda en styck isbjörn och våra barn-barn tackar oss säkert för våra kloka insatser och korrekta prioriteringar. Dessutom måste vi vara ett föregångsland så att vi kan omvända t.ex kineserna från att använda så mycket rörförstärkare. Högtalare av kolfiber måste fasas ut och enbart ekologisk koppar ska få användas i kablar.

SKönt inlägg, var just i Tokaij i Ungern. Där hade ett fantastiskt Zoo. Men jag har ändrat inställning till att låsa in djuren sådär. De hade tre st isbjörnas som svettades i 42(i skuggan) grades värme... Pust, flämt.

Postad 20 July 2012 - 14:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Om källan är mitt i sfären och den är totalt rundspridande så borde det bli jättemycket vågor... eller?

Jag tänker mig att det inte finns några rumsmoder, eller vad det kallas. Noder..?

Postad 20 July 2012 - 15:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Om det finns briser i informationen om klockan i signalen från källenheten så kommer dessa brister att föras över till den mottagande enhetens kocka. Det finns diverse knep för att minska effekten av detta men man kommer inte ifrån att klockan i den motagande enheten påverkas av eventuella brister i inkommande signal.

Läste du på om PLL så noterade du säkert att finessen med det hela just är att en "något ostadig" klocka in resulterar i en alldeles utmärkt klocka ut. Blir felen i klockan in större än "pll-kretsens fönster" tappar man synken och signalen mutas eller sprakar tills inkommande klocka är hyfsad igen.

Om du fortfarande vill hävda att "pll-reclocking" inte fungerar (eller inte existerar?), så lär jag knappast kunna övertyga dig om motsatsen. Föreslår att du läser på och frågar någon du litar på, så kanske du lär dig något på kuppen.

Asynkron USB fungerar inte som SPDIF, dvs. den läser inte ut klockinformationen ifrån inkommande signal.
I USB receivern finns det en klocka som används för att tala om för källan hur mycket data källan ska sända i varje frame. Den data som kommer ifrån källan placeras i en buffert som finns i anslutning till USB receivern...

Strömmen pytsas ut via usb reglerad mha handskakning, buffras och skickas vidare i en jämn ström bestämd av en kristalloscillator. Jittret ut bestäms då av variationer i "mottagarens" klocka, precis som i fallet med PLL, och det finns ingenting som säger att det ena eller andra per automatik är bättre.

Varför behöver man då använda en extern klocka för att synkronisera flera enheter. Man borde väl lika gärna kunna använda samma typ av teknik som används i ”vanliga” anläggningar, dvs. en kocka i varje enhet?

Nej. Man behöver extern (gemensam) klocka helt enkelt för att få flera insignaler synkrona. Annars driver källorna sinsemellan och om bufferten inte är oändlig blir det synkbortfall / snubbel förr eller senare.

Jag sökte lite på webben för att hitta någon produktbeskrivning på en sådan SPDIF receiver som du skriver om. Jag hittade en beskrivning av en arkitektur för en SPDIF receiver som jobbar med en elastisk buffert och reclocking. Arkitekturen den påminner om en mix mellan adoptiv USB och asynkron USB. Receivern tar emot dataströmen och placerar data i en buffert. En annan kocka användes för att läsa data från bufferten och klockar om dataströmen (asynkron funktion). Om bufferten håller på att bli full (eller tom) så sänds en signal som säger till klockan som läser från bufferten att öka eller minska hastigheten (adoptiv funktion).
Här har man kommit ganska långt men man är fortfarande inte helt oberoende av klockan i den inkommande signalen eftersom om bufferten håller på att blir full/tom så måste man justera hastiget på klockan för att förhindra detta. I mitt tycke är inte det en lika bra arkitektur i denna lösning som i som asynkron USB.

Det du beskriver är absolut olämpligt i ljudsammanhang, och anledningen är givetvis att man inte kan ändra samplingsfrekvensen ut i steg när bufferten blir full eller tom.

Med PLL anpassas klockan ut till "ett medelvärde" av klockan in (något förenklat), och såvida källans klocka inte driver ohejdat får man en mycket stabil och jämn ny klocka som resultat, där mindre avvikelser och fel är eliminerade.

Som sagt, läs på om PLL så förstår du snart hur det funkar och varför.

Du skriver att ”Buffring och reclocking mha PLL görs av (i princip ) ALLA signalmottagare, och är idag "standardiserat” så du bör väl ha någon länk till någon produktbeskrivning där man faktiskt har använt sig av den här typen av arkitektur vid konstruktionen av en SPDIF receiver?

Det kan du säkert göra alldeles själv, men här har du länk till en typisk konsument-s/pdif PLL-transceiver som bl a kan användas fristående för de-jittering. (men givetvis också som ingångssteg i t ex en förstärkare)

http://www.wolfsonmi...ceivers/WM8804/

Reclocking / de-jitter är inget problem idag, och bra grejor kostar ingenting heller. Kretsen här ovan ligger på ett par tior...

Vad syftar du på när du skriver ”burkar”. Är det cd-spelare i 20kkr klassen? Idag finns det massor med olika typer av digitala musikspelare, tex. Sonos och squeezebox. Ofta används mediaspelare som, tex. Apple TV, Boxee för att spela upp musik. Det är inte alltid den här typen av mediaspelare konstrueras för bästa möjliga ljud. Ofta prioriteras funktion och design i stället.

Jag syftar givetvis på alla möjliga typer av burkar, och poängen är att stabil klocka och vettig d/a inte kostar pengar idag.

Postad 20 July 2012 - 15:39

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Jag tänker mig att det inte finns några rumsmoder, eller vad det kallas. Noder..?

Borde ju vara möjligt, berors ju på hur stor och plan utan måste vara för att få en stående våg mellan väggarna, är bubblan tillräckligt stor så borde det bildas en yta som är plan nog för att bilda en stående våg till motsvarande vägg. Undrar hur stor förstärkning det hade kunnat få?
Då det är exakt samma avstånd i en svär så hade man bara fått en frekvens som förstärks men samtidigt som det hade varit dött i den frekvensen (förutom direkt ljudet från källan) i centrum?

Men det är bara ett tanke experiment.. kanske så en myt buggs upp?? :huh:

Postad 20 July 2012 - 16:01

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Kommer ihåg i slutet av -70 och början på -80 talet. Var det livliga diskussioner om en herre som heter Peter Belt.
Han menar att det blir bättre ljud om man lade cd skivan i frysen, så den blev riktigt kall, innan man spelade den.

Hehehe, jag såg en som körde sina kablar nedkylda till supraledare men kan inte hitta detta nu. :( Själv provade jag tricket med att koka en DVD som inte funkade riktigt som den skulle. Skulle kunna funka ibland påstods det. Det var Dune Extended Edition som var pressade i Mexico och som krånglade på ett par ställen så att man fick skippa en bit för att den skulle börja spela igen. Många som råkade ut för detta. Well, kokning funkade då inte för mig! :lol: Kanske skulle jag ha provat att frysa den med flytande kväve istället för jag hittade följande när jag googlade idag.

With polymers, it is believed that when a plastic part is made, the molten material solidifies. This action traps molecules in a random pattern. The deep cryogenic process (super-cold temperatures at -320ºF) will realign and create a denser, more uniform pattern to the structure of the plastic and strengthen the long macromolecular polymer carbon chains. This more-uniform spacing reduces the voids between the matrixes, resulting in better wear life and strength. We also know that the deep cryogenic process will stress-relieve the plastic, making it more homogeneous and optically clear. Another benefit is the smoothing of the surface of the plastic. This is because the process changes the entire material. The surface molecules actually become more closely and evenly spaced, reducing imperfections. This is evident in some CDs that have minor imperfections in their surface and will not play. After deep cryogenic processing, the CD will sometimes play like new.

http://www.cryogenic...com/posfdbk.htm

Meh, tror inte det hade hjälpt när felet var så allvarligt som det verkade på min skiva. Ser att cryobehandling används på kablar och andra komponenter också.

Någon som vet om detta ses som något exotiskt inom industrin eller har det en utbredd användning? Påstås att det förlänger livslängd hos skärinstrument, borrar, etc.

http://www.nitrofree...lectronics.html
http://www.nitrofreeze.com/racing.html

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.