Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 12 August 2012 - 18:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ageve, Tack för ditt lilla test. Alltid kul med folk som verkligen tar tid och bevisar något. :)

Postad 12 August 2012 - 18:23

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag gjorde ett test igår. Jag målade min favoritskiva "Amanda Fondell" Detta är min näst sämsta skiva med Crestvärden på ca9-10 och falukorv i diagrammet.
Tyvärr hörde jag ingen skillnad. Iallafall blev det inte någotannat ljud än orginalet. På "pennans" tid gjorde jag också testet (Det var några år sedan...) Om jag
kommer ihåg rätt hörde jag ingen skillnad då heller. Annars hör jag rätt bra, då som nu.

Postad 12 August 2012 - 18:27

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Skillnaden är att vi inte betalar för kejsarens nya kläder, samtidigt som ni blir fattiga på det. Lägg pengarna där det verkligen gör skillnad istället, dvs högtalare och akustik.

Klart man ska satsa de stora summorna på hårdvaran. Men det är skoj att testa gratisgrejer med. Tweaks, akustiksåtgärder är ju tweaks de med.

Jag gjorde ett test igår. Jag målade min favoritskiva "Amanda Fondell" Detta är min näst sämsta skiva med Crestvärden på ca9-10 och falukorv i diagrammet.
Tyvärr hörde jag ingen skillnad. Iallafall blev det inte någotannat ljud än orginalet. På "pennans" tid gjorde jag också testet (Det var några år sedan...) Om jag
kommer ihåg rätt hörde jag ingen skillnad då heller. Annars hör jag rätt bra, då som nu.

Vad bra. Du vågade ju.

Postad 12 August 2012 - 18:44

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Leif: ja vad bra va? Dessutom som jag gjort testet när det begav sig också :-)
Så nu när jag tillfredställt dig får du starta upp den där tråden jag bad dig om och göra ditt bästa.

Mot bättre ljud Leif. Vi jobbar med dom viktiga bitarna först tycker jag. Sedan kan vi ta en
Skinkmacka med senap

:-)

Postad 12 August 2012 - 23:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ja, det kommer det men i varje fall (så länge inte högtalarna väger flera ton) så kommer spikes ge en försämring av återgivningen. Det säger inget om man gillar det eller ej, men om man vill återge det som kommer in i högtalarna så är det negativt med spikes.

Kan förstås inte heller se något positivt med spikes, de gör helt enkelt tvärtemot vad som är önskvärt. Däremot är det enligt min mening helt felaktigt att säga att det "i varje fall kommer ge en försämring av ljudåtergivningen". Det stämmer helt enkelt inte. :)

Postad 12 August 2012 - 23:38

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Det funkar säkert även med mycket, mycket billigare produkter. Skall inte microfiber ta bort statisk elektricitet btw? Att det skulle funka på främst vinylskivor är väl inget konstigt men att som hifi & musik påstå att det förbättrar ljudet om du borstar av högtalarna och förstärkaren är naturligtvis bara trams för att försöka höja borstens prisvärdhte och motivera till köp. Är man polis kanske man även kan använda den i jobbet (avdragsgill?)... :P

Jag har inte testat eller har någon större koll men kan tänka mig att statisk elektricitet men tror att det då även beror på annat i utrustningen och att det lär krava en hel del för att det ska märkas.

Sen är det ju skilnad på märkbar skillnad och skillnad.

Skulleför övrigt gärna vilja se och göra en blindtest med flertalet olika kablar och annan hårdvara. =)

Postad 13 August 2012 - 01:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har du belägg för detta? ;-)

Ja, jag har bra hörsel och är mycket kräsen. Är dessutom en mycket van lyssnare med lång erfarenhet ;)

Postad 13 August 2012 - 04:26

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ja, jag har bra hörsel och är mycket kräsen. är dessutom en mycket van lyssnare med lång erfarenhet ;)

Härligt, en sann musikälskare.
Viktigast är väl att ha roligt med sin hobby.
Även om man inte alltid har samma uppfattning om vad som är viktigt.

Postad 13 August 2012 - 06:32

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Har redigerat och rensat upp i tråden. Om ni vill diskutera fransk senap, starta då gärna en ny tråd och förslagsvis på ett annat forum.

Edit: missade visst två inlägg, även de dolda.

Mvh, Pär

Redigerat av par-joha, 13 August 2012 - 08:09.

Postad 13 August 2012 - 08:43

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

• 960 inlägg
  • 0

Har redigerat och rensat upp i tråden. Om ni vill diskutera fransk senap, starta då gärna en ny tråd och förslagsvis på ett annat forum.

Edit: missade visst två inlägg, även de dolda.

Mvh, Pär

Eh, du menar alltså att de inläggen inte kunde relateras till diskussionen som just denna tråd handlar om?

Postad 13 August 2012 - 10:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Kan förstås inte heller se något positivt med spikes, de gör helt enkelt tvärtemot vad som är önskvärt. Däremot är det enligt min mening helt felaktigt att säga att det "i varje fall kommer ge en försämring av ljudåtergivningen". Det stämmer helt enkelt inte. :)

Av vilket anledning skulle det inte stämma?

Postad 13 August 2012 - 15:32

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Av vilket anledning skulle det inte stämma?

Du det skall jag ärligt talat säga att jag inte vet. Att det inte stämmer baserar jag enbart på min egen erfarenhet. Du sa att det "i varje fall kommer ge en försämring". Dessa "varje fall" inkluderar ju rimligtvis även mina erfarenheter och jag märkte som sagt ingen skillnad. Möjligt att det hade gått att mäta fram en skillnad men jag lägger hellre min tid på hörbara skillnader. Nu har jag ju använt de medföljande gummifötterna på mina nya högtalare och har inte för avsikt att fördärva golven med spikes i vilket fall, oavsett vad som låter bäst. :)

Postad 13 August 2012 - 16:15

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Jag tycker att allt som är myt innom hifi ska tas upp här! Även om det involverar fransk senap på ett delnings filter, så länge det är någon som verkligen på allvar tror att detta ger märkbart bättre ljud så tillhör det ämnet och är således inte Off Topic!

Tycker vi har skött oss så bra själva länge här (om jag inte missat något villsäga) och är väl en av de trevligare trådarna igentligen, med tanke på vilket känsligt ämne vi faktiskt diskuterar här. Det finns trådar som inte har moddats alls där det förekommit både person angrepp och pajkastning! Visserligen under off topic men även där ska man sköta sig anser jag!

Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 13 August 2012 - 16:35.

Postad 13 August 2012 - 17:25

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Det måste vara en myt att alla högtalarkablar låter likadant eller hur?
Finns det någon som helst fog för den myten?

Postad 13 August 2012 - 17:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du det skall jag ärligt talat säga att jag inte vet. Att det inte stämmer baserar jag enbart på min egen erfarenhet. Du sa att det "i varje fall kommer ge en försämring". Dessa "varje fall" inkluderar ju rimligtvis även mina erfarenheter och jag märkte som sagt ingen skillnad.

1. Du vet inte.
2. Du baserar det på din erfarenhet.

Då kommer min fråga: Vilken av dessa två skäl ska antas vara mer trovärdig än fysikens lagar?

Postad 13 August 2012 - 17:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Jag tycker att allt som är myt innom hifi ska tas upp här! även om det involverar fransk senap på ett delnings filter, så länge det är någon som verkligen på allvar tror att detta ger märkbart bättre ljud så tillhör det ämnet och är således inte Off Topic!

Tycker vi har skött oss så bra själva länge här (om jag inte missat något villsäga) och är väl en av de trevligare trådarna igentligen, med tanke på vilket känsligt ämne vi faktiskt diskuterar här. Det finns trådar som inte har moddats alls där det förekommit både person angrepp och pajkastning! Visserligen under off topic men även där ska man sköta sig anser jag!

Mvh

Men någon jäkla gräns mäste det väl ändå vara på tramset?
Dessutom har det ju vänt sig mot dem som sagt sig höra skillnad på olika saker, på ett för mig ganska kränkande sätt. Visst finns det trådar som är värre, men det försvarar väl inte tramset här?

Redigerat av laddie15, 13 August 2012 - 17:36.

Postad 13 August 2012 - 17:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

1. Du vet inte.
2. Du baserar det på din erfarenhet.

Då kommer min fråga: Vilken av dessa två skäl ska antas vara mer trovärdig än fysikens lagar?

Att jag inte upplever de skillnader du anser att det alltid blir, visar kanske att du helt enkerlt inte har järnkoll på fysikens lagar.

Postad 13 August 2012 - 18:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Dessutom har det ju vänt sig mot dem som sagt sig höra skillnad på olika saker, på ett för mig ganska kränkande sätt. Visst finns det trådar som är värre, men det försvarar väl inte tramset här?

Ja, det "tramset" gäller väl i sånt fall åt båda hållen?

Om de som hävdar sig tro på lite allt möjligt (allt från grisar till tuschpennor) som kan ge bättre ljud oavsett hur orealistiskt det än må vara ur ett logiskt och vetenskapligt perspektiv kan väl jag och andra få dra saken vidare med andra orealistiska saker som tex fransk senap?

Visst var det att ta i, men det gjorde jag också med flit för att få en debatt, sen att folk tar det bokstavligen är utanför min kontroll.

Jag var mer ute efter att sätta den ständigt återkommande tesen "har du provat själv" till sin spets, men inte ens det gick att få nåt vettigt ur.

Postad 13 August 2012 - 18:08

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Och jag har kränkt dig?

Jag vet inte men du borde läsa mina tidigare inlägg så ser du var jag ligger angåeende myter innom hifi!

Jag har dessutom skrivit klart o tydligt att jag är berädd o testa något som jag inte har ett dyft förtroende för nämnligen att måla en skiva grön o försöka höra skillnad mot omålad så det säger väl att jag trotts att jag inte tror på det är berädd att testa!

Redigerat av film-fanatiker, 13 August 2012 - 18:12.

Postad 13 August 2012 - 18:14

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Vet inte om de ligger något i de, men jag har läst för länge sen att anledningen till varför man får en klar förbättring med kuddar eller spikes är att diskanten hamnar i bättre höjd för en "normal" lyssningsposision. Är de sanning eller bull?

Postad 13 August 2012 - 18:17

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Tja varför inte, de kommer ju upp en bit från golvet och troligen närmare öronhöjd så, ja.

Postad 13 August 2012 - 18:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Och jag har kränkt dig?

Jag vet inte men du borde läsa mina tidigare inlägg så ser du var jag ligger angåeende myter innom hifi!

Jag har dessutom skrivit klart o tydligt att jag är berädd o testa något som jag inte har ett dyft förtroende för nämnligen att måla en skiva grön o försöka höra skillnad mot omålad så det säger väl att jag trotts att jag inte tror på det är berädd att testa!

Jag menade att jag upplever flera av kommentarerna kränkande mot dem som säger sig ha upplevt skillnad på olika saker. Det var alltså inte riktat mot dig specifikt. :)

Postad 13 August 2012 - 19:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Att jag inte upplever de skillnader du anser att det alltid blir, visar kanske att du helt enkerlt inte har järnkoll på fysikens lagar.

Nu var det så att du skrev:
"Däremot är det enligt min mening helt felaktigt att säga att det "i varje fall kommer ge en försämring av ljudåtergivningen". Det stämmer helt enkelt inte."
Du påstår att det inte stämmer. Det är svårt att tolka det som något annat än ett påstående av objektiv karaktär. När du sen istället väljer att dra in din "erfarenhet" och "du vet inte" så börjar jag undra om du vet vad du svarar på eller om du automatiskt går emot utan att läsa och förstå vad du svarar.

Säger det ännu en gång till.
Med spikes så blir återgivningen försämrad oavsett vad det är för högtalare*.
Vad din erfarenhet eller vad du inte vet är alltså inga motargument eftersom de är stor anledning varför det finns så mycket myter inom hifi; det vill säga, folk som inte vet (hur saker fungerar) men tror deras påverkbara erfarenhet är någon form av objektiv sanning.

*I varje rimligt och stort sett alla orimliga fall.

Vart ska gränsen för "tramset" dras? Att måla CD skivor och tro det blir bättre ljud? :ph34r:

Postad 13 August 2012 - 19:16

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Jag tycker att spikes kan strama upp återgivningen.
Behöver väl inte vara negativt i en "långsam" högtalare.

Postad 13 August 2012 - 19:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Säger det ännu en gång till.

...*I varje rimligt och stort sett alla orimliga fall.

Skall man vara petig vore det rimligare att säga att spikes inte i något känt fall kan sägas medföra någon förbättring.

Det går ju alldeles utmärkt att hitta på case där spikes inte gör någon skillnad alls, t ex med en tjock gummimatta under. Meningslöst givetvis, men det finns väl nån tokstolle som gör så... :)

Jag tycker att spikes kan strama upp återgivningen.
Behöver väl inte vara negativt i en "långsam" högtalare.

"Strama upp" är nog inte korrekt term, men man får ju en massa nya pucklar i basen som nån kanske tycker låter bra... :)

Postad 13 August 2012 - 19:46

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

"Strama upp" är nog inte korrekt term, men man får ju en massa nya pucklar i basen som nån kanske tycker låter bra... :)

Ja kan vara det som en del gillar trots att det är en "sämre" återgivning.

Postad 13 August 2012 - 19:46

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Hmm fungerande tweaks... Mumma för själen.

Satt just och funderade på vad just detta med "fungerande" betyder. Till vilken grad används den mentala inställningen eller utrustningen i rummet. Att jag emellanåt faktiskt låtit blir att lyssna på musik någon timme för att senare vara bättre förberedd på vad jag ska lyssna på. Är detta då en tweak som fungerar?

Eller om jag låter svarva/måla skivor för att liksom hamna i en mer koncentrerad fokus och då faktiskt vara mer beredd på nyanser och dynamik i återgivningen, är detta då en tweak som fungerar?

Om jag nu låter fantastiska spikes eller mattor bära vikten på mina högtalare vilka gör att de bättre passar in i rummet så att jag vet att damen min blir gladare så att jag når ett lugnare tillstånd och öppnare för musiken, är detta då en tweak som fungerar?

Kanske är dessa infallsvinklar något som fungerar för vissa och inte för andra. Luddigt som få andra ämnen men likväl lika viktiga som att man faktiskt lyssnar på det som återges.

:D

Redigerat av PML73, 13 August 2012 - 19:47.

Postad 13 August 2012 - 19:56

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Vet inte om de ligger något i de, men jag har läst för länge sen att anledningen till varför man får en klar förbättring med kuddar eller spikes är att diskanten hamnar i bättre höjd för en "normal" lyssningsposision. Är de sanning eller bull?

Beror inte det på hur hög högtalaren är samt var diskanten är placerad?
Jag har spikes enbart för det estetiska samt att högtalarna leverades enbart med spikes & inga andra "fötter". men spikes är egentligen ett otyg som lätt förstör parketten om dom "halkar" av "brickorna" dom står på! Ska nog byta ut dom till kuddar av något slag.

Redigerat av skruvis, 13 August 2012 - 20:01.

Postad 13 August 2012 - 19:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Man kan ju tycka det, men det finns ju en anledning till att den här tråden finns. Personligen tycker jag inte att gränsen går vid senap, utan långt tidigare bland de ämnen som tagits upp här. Målade CD-skivor exempelvis. Din replik ovan har dykt upp i mitt huvud ett antal gånger i tråden redan. :)

Hur kommer det sig att man måste spela kränkt-kortet så fort man inte får medhåll och inte kan argumentera för sin sak? Är det kränkande att bli emotsagd? Är det kränkande att få läsa en analogi som belyser ens åsikt ur ett annat perspektiv? Vari ligger kränkningen?

Postad 13 August 2012 - 20:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Nu var det så att du skrev:
"Däremot är det enligt min mening helt felaktigt att säga att det "i varje fall kommer ge en försämring av ljudåtergivningen". Det stämmer helt enkelt inte."
Du påstår att det inte stämmer. Det är svårt att tolka det som något annat än ett påstående av objektiv karaktär. När du sen istället väljer att dra in din "erfarenhet" och "du vet inte" så börjar jag undra om du vet vad du svarar på eller om du automatiskt går emot utan att läsa och förstå vad du svarar.

Säger det ännu en gång till.
Vad din erfarenhet eller vad du inte vet är alltså inga motargument eftersom de är stor anledning varför det finns så mycket myter inom hifi; det vill säga, folk som inte vet (hur saker fungerar) men tror deras påverkbara erfarenhet är någon form av objektiv sanning.

*I varje rimligt och stort sett alla orimliga fall.

Vart ska gränsen för "tramset" dras? Att måla CD skivor och tro det blir bättre ljud? :ph34r:

Vad du säger är helt enkelt att det alltid blir en tydlig, klart hörbar försämring med spikes. Detta är inte din åsikt utan en sanning? Ja då är det väl bara att acceptera då. På samma sätt som att alla dacar, förstärkare , cdspelare låter lika. En annan av dina objektiviiteter. Nej du Karlsson, jag bildar mig nog hellre en egen uppfattning även fortsättningsvis. :)

Onödig diskussion detta egentligen. Jag använder ju inte ens spikes. Kanske skulle köra ett blindtest...

Redigerat av laddie15, 13 August 2012 - 20:14.

Postad 13 August 2012 - 22:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att man måste spela kränkt-kortet så fort man inte får medhåll och inte kan argumentera för sin sak? Är det kränkande att bli emotsagd? Är det kränkande att få läsa en analogi som belyser ens åsikt ur ett annat perspektiv? Vari ligger kränkningen?

Frågar mig det samma, mycket märkligt. Påstående (t.ex. god effekt av att måla cd-kanten) - ifrågasättande om verkligen färg på kanten kan spela in - nu är någon kränkt... ? :huh:

Tråden handlar om myter. Självklart måste man då kunna diskutera myter och vad som kan kännetetcknas som en sådan samt t.ex. deras påstådda verkan kontra osannolika effekt.

Är det kanske kränkande att försöka lura på någon något så imo korkat som att måla cd-skivor btw...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 August 2012 - 22:32.

Postad 14 August 2012 - 00:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad du säger är helt enkelt att det alltid blir en tydlig, klart hörbar försämring med spikes. Detta är inte din åsikt utan en sanning?

Vart skrev jag att det skulle bli en klart hörbar försämring? Kan du sluta upp med att hitta på saker? Om du inte kan argumentera så bör du inte svara helt enkelt.

Det är en sanning att spikes kommer försämra återgivningen. Hur mycket och hur hörbart beror på massa olika saker, precis det som är det stora problemet med spikes, att de ständigt är beroende av så många andra saker.

Nej du Karlsson, jag bildar mig nog hellre en egen uppfattning även fortsättningsvis. :)

Ja, att lära sig något nytt som baserar på fakta är bara dumt.

Postad 14 August 2012 - 06:31

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Beror inte det på hur hög högtalaren är samt var diskanten är placerad?
Jag har spikes enbart för det estetiska samt att högtalarna leverades enbart med spikes & inga andra "fötter". men spikes är egentligen ett otyg som lätt förstör parketten om dom "halkar" av "brickorna" dom står på! Ska nog byta ut dom till kuddar av något slag.

Jag investerade i en uppsättning Soundcare SuperSpikes, dom har ju fötter från början så man inte riskerar golvet.

Postad 14 August 2012 - 07:34

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Jag investerade i en uppsättning Soundcare SuperSpikes, dom har ju fötter från början så man inte riskerar golvet.

Är det sant eller bara en myt att all HiFi med SUPER i namnet är bättre än alla andra jämförbara produkter? :rolleyes:

Vet att förr var det vanligare med TURBO men det ser man inte så ofta längre. Hade till exempel "turbo bas" på en bergsprängare och "turbospolknapp" på en gammal bandspelare när ja va grabb. B)

Postad 14 August 2012 - 08:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Det är ganska svårt att tolka dina inlägg på ett annat sätt än att spikes utan undantag har en tydlig negativ inverkan, eller? :)

"Ja, det kommer det men i varje fall (så länge inte högtalarna väger flera ton) så kommer spikes ge en försämring av återgivningen"

"Med spikes så blir återgivningen försämrad oavsett vad det är för högtalare*."

"*I varje rimligt och stort sett alla orimliga fall"

Sedan är det givetvis inte så att jag tror att jag själv vet bäst, och inte intresserar mig för fakta. Det är bara det att jag inte alltid är så övertygad om att det är just fakta du presenterar.

Postad 14 August 2012 - 09:23

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Det är ganska svårt att tolka dina inlägg på ett annat sätt än att spikes utan undantag har en tydlig negativ inverkan, eller? :)

"Ja, det kommer det men i varje fall (så länge inte högtalarna väger flera ton) så kommer spikes ge en försämring av återgivningen"

Sedan är det givetvis inte så att jag tror att jag själv vet bäst, och inte intresserar mig för fakta. Det är bara det att jag inte alltid är så övertygad om att det är just fakta du presenterar.

Svar: ja den blir sämre, men skrev han att skillnaden alltid var klart hörbar? I bästa fall så hör man inte försämringen som spikes ger men ofta gör man det. Sen finns det ju folk som gillar dist så att vissa gillar det som spikes gör med ljudet i just deras rum är en annan sak. Samma som med rörförstärkare, vissa gillar försämringen.

Postad 14 August 2012 - 09:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Att jag emellanåt faktiskt låtit blir att lyssna på musik någon timme för att senare vara bättre förberedd på vad jag ska lyssna på. Är detta då en tweak som fungerar?

Eller om jag låter svarva/måla skivor för att liksom hamna i en mer koncentrerad fokus och då faktiskt vara mer beredd på nyanser och dynamik i återgivningen, är detta då en tweak som fungerar?

Om jag nu låter fantastiska spikes eller mattor bära vikten på mina högtalare vilka gör att de bättre passar in i rummet så att jag vet att damen min blir gladare så att jag når ett lugnare tillstånd och öppnare för musiken, är detta då en tweak som fungerar?

Att komma in i ett visst mentalt tillstånd (på ett specifikt sätt) ser jag inte som ett tweak, om du däremot behöver en klocka från machinadynamica för att komma in i det mentala tillståndet så är det ett tweak (ett idiotiskt sådant dessutom).

Postad 14 August 2012 - 10:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Citera vart jag skriver "klart hörbar försämring med spikes". Om inte, sluta upp och hitta på vad jag säger.

Vad använder du för skäl till att det inte är fakta som presenterats om spikes? Det har ju bl a visats via LTS artikel och matematisk uträkning. Exakt vad har du visat som skulle kunna ifrågasätta det?

Postad 14 August 2012 - 11:07

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Citera vart jag skriver "klart hörbar försämring med spikes". Om inte, sluta upp och hitta på vad jag säger.

Vad använder du för skäl till att det inte är fakta som presenterats om spikes? Det har ju bl a visats via LTS artikel och matematisk uträkning. Exakt vad har du visat som skulle kunna ifrågasätta det?

Du har i princip rätt, men uttryckte dig en smula kategoriskt, och det går faktiskt väldigt lätt att tolka det du skrivit som att försämringen alltid är "uppenbar".

I de fall försämringen inte är hörbar kan det vara rimligt att säga att återgivningen inte försämrats, ställt i relation till vår hörsel.

Postad 14 August 2012 - 11:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Du har i princip rätt, men uttryckte dig en smula kategoriskt, och det går faktiskt väldigt lätt att tolka det du skrivit som att försämringen alltid är "uppenbar".

I de fall försämringen inte är hörbar kan det vara rimligt att säga att återgivningen inte försämrats, ställt i relation till vår hörsel.

Tack. Jag ger upp, hoppas du har större framgång. :)

Postad 14 August 2012 - 11:32

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 3

Föredrar 16 bitars tårta framför 12 bitars. Men alla 16 bitars tårtor har ju samma upplösning och är bitkorrekta så det MÅSTE smaka lika. Det kan inte vara godare med jordgubbstårta än marängdito. En del vågar t.o.m påstå att det är godare när man har målat med grön marsipan runtom. Att dom bara jitter.

Vilken dum liknelse. Prova snarare att baka samma tårta från en kokbok med eller utan grönmålad pärm, och se om det blir skillnad.

Redigerat av n_sandstrom, 14 August 2012 - 12:42.

Postad 14 August 2012 - 17:08

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Eftersom det är en myt-tråd kan det väl vara på sin plats att läsa igenom denna sida:

The Myth of Digital Sound

http://www.johnvestm...igital_myth.htm

Här verkar inte 1 och 0 vara så svart och vitt som vissa verkar tro. Verkligheten är mycket mer komplicerad och det är därför vi mäter en sak och hör en annan. Att olika märken på CD-R skivor låter olika tror jag att alla har hört.

Vidare till en annan intressant diskussion på nätet:

Mäter bra, låter tja...

http://www.euphonia-....php/t7621.html

Det vi mäter överensstämmer inte alltid med det vi hör. Vi vet inte exakt vad vi ska mäta. Myten om perfekta mätningen.

En tredje sida med lite mer tankar om mätningar.

http://www.svalander...oner/matningar/

I slutändan efter alla mätningar och försök att kartlägga musiken måste vi ändå använda öronen för att avgöra om det låter bra eller dåligt. Mätningarna kan ge en fingervisning men inte ge en exakt bild av musiken.

Ja, jag har bra hörsel och är mycket kräsen. Är dessutom en mycket van lyssnare med lång erfarenhet ;)

Du är bra på att ge dig själv ett bra betyg i alla fall. Men målade CD-skivor hör du tydligen inte skillnad på. :blink:
Men en eloge för att du försökte i alla fall. Mer kan man inte göra.

Redigerat av Ljudligt, 14 August 2012 - 18:42.

Postad 14 August 2012 - 17:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 5
Spiken i kistan för din trovärdighet var när du på fullaste allvar länkade till något Svalander skrivit som nån form av referens eller "bevis". Samma man som påstår att man bör kantsvarva CD-skivor....

Blir ju omöjligt att ta något du skriver seriöst eller på allvar efter det.
Men det bekräftar ju också det jag hela tiden trott.

Kvalificerat dravel mao.

För övrigt kan man ju använda din egen källmetod för att påvisa att månlandningen var en bluff också, har massor med artiklar och sidor att länka till av folk som skriver på ett övertygande akademiskt vis, fyllt till bredden med "bevis" och "logiska" argument osv.

Men det gör ju inte det hela mer sant för det?

Redigerat av masse70, 14 August 2012 - 17:25.

Postad 14 August 2012 - 18:40

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Spiken i kistan för din trovärdighet var när du på fullaste allvar länkade till något Svalander skrivit som nån form av referens eller "bevis". Samma man som påstår att man bör kantsvarva CD-skivor....

Blir ju omöjligt att ta något du skriver seriöst eller på allvar efter det.
Men det bekräftar ju också det jag hela tiden trott.

Kvalificerat dravel mao.

För övrigt kan man ju använda din egen källmetod för att påvisa att månlandningen var en bluff också, har massor med artiklar och sidor att länka till av folk som skriver på ett övertygande akademiskt vis, fyllt till bredden med "bevis" och "logiska" argument osv.

Men det gör ju inte det hela mer sant för det?

Kanske var lite utmanande att länka till Svalander när jag vet att ni har honom som hatobjekt. Men detta resonemang om mätmetoder är bra förmulerat och speglar den verklighet vi lever i.
Men bortse gärna från den länken om du vill.

Postad 14 August 2012 - 18:42

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Kanske var lite utmanande att länka till Svalander när jag vet att ni har honom som hatobjekt. Men detta resonemang om mätmetoder är bra förmulerat och speglar den verklighet vi lever i.

Jag gillar Svalanders sida. Gillar hans fyrflätade kablar bland annat.
Jättebra till rörförstärkare.

Postad 14 August 2012 - 18:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Nä det är inget hatobjekt, det råkar bara vara ett objekt ingen normalt påläst person tar på allvar.

Han är snarare branschens pajas och stora åtlöje, sen att han trots det har följare är väl det stora problemet här.

Så bara för att någon råkar formulera sig väl oavsett hur fel han har har han alltså rätt menar du?

Då antar jag att du heller inte tror på månlandingen eller tror på valfri foliehattsteori därute baserat på "det var väl formulerat"?

Skrämmande....

Och nej, verklighteten ser tack och lov inte ut så.

Redigerat av masse70, 14 August 2012 - 18:45.

Postad 14 August 2012 - 18:48

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Han saluför specialsäkringar, men det har jag inte testat. Kanske är värt att prova vem vet.

Postad 14 August 2012 - 18:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3

Jag gillar Svalanders sida. Gillar hans fyrflätade kablar bland annat.
Jättebra till rörförstärkare.

Såklart du gör.

Han saluför specialsäkringar, men det har jag inte testat. Kanske är värt att prova vem vet.

Gör det, ingen logik eller förnuft har ju varit din ledstjärna innan så varför stoppa nu?

Vill du slösa dina pengar är det ditt problem.

Postad 14 August 2012 - 18:52

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Eftersom att jag har rörförstärkare så kan de där ringarna vara intressanta också.

Postad 14 August 2012 - 18:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3

Eftersom att jag har rörförstärkare så kan de där ringarna vara intressanta också.

Javisst, varför sluta trolla nu?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.