Efter att ha följt denna sen den visades på Computex 2011, visades upp med nya designen samt A4.0 på MWC 2012 samt möjligheten att faktiskt hålla den i handen och känna på den på Dustin Home Expo 2012 så gjorde jag slutigen slag i saken och köpte detta paketet för några dagar sen.
Det är synd att det inte görs mer reklam för denna, för den är riktigt bra i mitt tycke. En tvåkärnig Snapdragon S4 processor på 1.5GHz och 1Gb RAM, kombinerat med ett så gott som Vanilla Android gör att mobilen flyter på riktigt bra. Den känns väldigt rapp och stabil i mjukvaran.
Super Amoledskärmen på 4,3" bäddar för klara, intensiva färger, djup svärta och låg energiförbrukning.
Att den inte är högupplöst, som vissa anmärkt på i tester, gör mej inte ett dugg, för jag tycker inte den är pixlig alls. Plattan (Asus PadFone Station) har en vanlig LCD/IPS-skärm på 10.1 tum och har lite lightbleeding, men inget som stör.
I dockat läge så laddas mobilen av plattans extrabatteri på 6600mah, vilket gör att man får en grym batteritid, vilket mobilen i sej redan har. Har inte direkt gjort mer än några få saker med mobilen idag, typ nån snabb sväng ut på internet, kollat facebook, spelat Wordfeud mm, och efter nu 14 timmar av laddaren så har jag fortfarande 65% batteri kvar. Det är riktigt bra för ett 1530mah batteri. Hade 1500mah på min Nexus S och den var så gott som slut under 12 timmar. Då har jag både WiFi, 3G och sync aktiverat.
Designmässigt är den riktigt läcker, med en aluminiumram runt kanterna, subtil front och Zenbookliknande baksida. Baksidan satt väldigt hårt och man var rädd att knäcka den för att sätta i batteri och simkort, men den höll.

Byggkvalitén rent allmänt känns gedigen och är helt "knarrfri" och snacket om att denna skulle vara en första generationens produkt, och därmed inte så bra, kan jag inte instämma i. Den är ju trots allt reviderad en gång redan, så den känns verkligen som en färdig produkt. Gorillaglaset ska vara starkt, men skulle man lyckas komma över ett skärmskydd så skadar det ju inte att ha. Svårt att hitta ett i Sverige dock, då mobilen fått oförskämt lite publicitet och gensvar. Till plattan borde ett skydd till Transformer TF101 passa bra.
Minneskort finns det plats för och ska enligt uppgift ha stöd för som nya MicroSDXC, vilket gör att man kan utöka lagringen med upp till 64Gb! Något kort medföljer dock inte så jag har inte hunnit verifiera kompatibiliteten ännu. Dock så kommer PadFone med 16gb inbyggd lagring, där ungefär 12-13gb är tillgängligt. Räcker för dom flesta.
Med plattan så medföljer en sleeve (väska), men vill man ha Bluetooth Stylus pennan så får man köpa den separat. I plattan finns dessutom 3G, WiFi och GPS-förstärkare, så mottagningen blir inte sämre i dockat läge.
Lite plus och minus då..
+ Riktigt snygg design.
+ Snapdragon S4 1,5GHz, Qualcomm Krait.
+ 16Gb inbyggd lagring samt möjlighet till 64Gb extra.
+ Modulärt system.
+ 2A laddare!
+ S-Amoledskärm.
+ Android 4.0.4.
+ Polaris Office finns installerat och är väldigt trevligt, det lilla jag testat.
+ Förinstallerad filhanterare.
+ Batteritiden. Speciellt med plattan och tangentbordet till.
+ Diverse antennförstärkare.
+ Micro USB och Micro HDMI istället för en proprietär kontakt.
- Dåligt utbud av tillbehör i Sverige.
- Lite väl tung i längden i dockat läge.
- Mikrofonen placerad långt ner på medföljade headset.
- Ingen fullstor USB-kontakt på plattan. Eller nån annan USB-kontakt för den delen.
- Inget medföljande minneskort.
- Tveksamt huruvida grejerna kommer vara kompatibla med nästkommande generation.
- Dåligt med försäljningsställen! Finns varken på Elgiganten, Media Markt, Siba, Expert, NetOnNet eller nån annan av dom större butikerna för den delen. Sålunda känner ingen till den.
Men överlag så är detta en grym telefon, och plattan kompletterar på ett trevligt sätt, speciellt om man börjar få slut på batteri i telefonen. En trådlös handsfree kan rekomenderas om man har telefonen dockad i plattan, men det går att svara ändå, för det finns mikrofon, och man svarar då direkt i högtalarläge. Anledningen till att den inte får full pott är som sagt bristen på tillbehör, då allt för få känner till denna kreation, samt tveksamheten till om man kommer kunna använda plattan med nästa generations mobil eller vice versa.
Jag är hur som helst riktigt nöjd med denna och jag hoppas att jag kan hjälpa nån med denna recension. Spring och köp!