Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony CyberShot DSC-RX100

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony CyberShot DSC-RX100 (Kompaktkameror) 9 9.285714 (34) Inga priser
Sony CyberShot DSC-RX100 II (Kompaktkameror) 9 8.81818 (10) Inga priser
Sony CyberShot DSC-RX100 III (Kompaktkameror) 9 8.999998 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 12 July 2012 - 13:24

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
En kompaktkamera med stor sensor ca: 3ggr större sensoryta än Canon S100.

En recension här.

Key Features:
  • 1" Exmor CMOS sensor
  • 20.9 million effective pixels
  • 28-100mm (equiv), f/1.8-4.9 Carl Zeiss Vario-Sonnar T* lens with 'Advanced Aspherical' element
  • Steady-Shot image stabilization
  • Contrast-detection AF with 25 points, including tracking and flexible spot options
  • ISO 125-6400 (ISO 80 and 100 expansion, up to 25,600 using multi-frame noise-reduction)
  • Face Recognition and Face Registration (up to 8 faces)
  • Rear control dial and customizable front 'Control Ring'
  • 10fps continuous shooting in 'Speed Priority' mode
  • 3in, 1228.8K-dot 'WhiteMagic' LCD screen
  • 13 Picture Effects with 27 variations
  • Memory Recall feature can store up to three groups of custom settings
  • 1080 50p video (AVCHD) with MP4 option
  • Built-in stereo microphone
  • 330-shot battery life (CIPA)

Redigerat av Biggles2002, 12 July 2012 - 13:24.

Postad 13 July 2012 - 17:43

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
The Luminous Landscape har testat RX100

Med underrubriken "The Rollei S35 Rides Again"

Sammanfattningen lyder som följer:

"The summary judgement for me is that the new Sony RX100 is hands-down the most appealing pocket-sized digital camera yet. Capable of producing DSLR grade images, it's hard to find much to fault with this small pocket wonder. While it is too pricey for many, given that it will almost certainly be a second or even third camera, for demanding quality-conscious photographers looking to own an always-along camera able to produce pro-quality results, the RX100 is not just hard, but for the moment almost impossible to beat."

Länk:
http://www.luminous-...ony_rx100.shtml

Jaa... den verkar onekligen mycket trevlig den där. Synd att den kostar pengar.

Edit: Rättade stavfel.

Redigerat av Dennis_hembio, 13 July 2012 - 19:52.

Postad 13 July 2012 - 19:51

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
EOSHD har också testat RX100

Systemkamerafilmarna på EOSHD har testat denna lilla kompakt och verkar gilla den.

Deras slutord:

"Recommended?
I can highly recommend the RX100 for your compact and point & shoot. I’ll be shooting a lot of stills with this.
Compared to a consumer camcorder for video, it has a much bigger sensor than the typical handycam and better dynamic range, plus it takes great stills. Compared to a professional small chip camcorder, resolution is not quite as clean as a very high end one like the Canon XF305 of course – nor is the lens as long, or AF as fast or reliable but it is much cheaper and smaller so you can buy multiple cameras to cover more angles at a live event. 1080/60p is a bonus as is the larger sensor.
For pro filmmakers and video pros I can recommend it for certain assignments and as a handheld B-roll camera, crash camera, POV camera or helmet cam. The small size has interesting implications for rigging and it is certainly easier to grab a shot with the RX100 than it is with a heavier digital cinema camera.
If you haven’t yet entered the DSLR video world, the RX100 is capable of similar results in video mode and even a similar standard of stills. This is amazing and I cannot believe we’re talking about a pocket camera.
For consumers who already have a DSLR, certainly if you haven’t bought any fast primes for your NEX or EOS yet, the RX100 is definitely a viable replacement for a DSLR with kit zoom. At $650 (£550 or €650) it has zero competition which isn’t bulkier and more hassle."

Länk:
http://www.eoshd.com...ny-rx100-review

Postad 14 July 2012 - 18:29

hagalen
  • hagalen
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Sicka lovord!

Undrar dock varfor zoomen ar sa lag (3.6) , racker det till?

En vinkelbar display med touchscreen hade varit sa mkt battre och sa enkelt att utrusta den med.

Postad 16 July 2012 - 08:29

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Köpte/beställde en efter att ha väntat i två månader efter jag såg första infon om den.
jag är en ganska kass "fotograf" men intresserad att lära mig och hoppas kamerans "kvalité" suddar ut en aning av min dålighet ;-P
Nåja lite overkill absolut men min sommar present till mig själv :)
Min nuvarande Sony Cybershot DSC-WX1 har tjänat ut efter tusentals bilder, den är såhär långt den bästa "lilla" kamera jag haft!

Postad 17 July 2012 - 08:37

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Köpte/beställde en efter att ha väntat i två månader efter jag såg första infon om den.
jag är en ganska kass "fotograf" men intresserad att lära mig och hoppas kamerans "kvalité" suddar ut en aning av min dålighet ;-P
Nåja lite overkill absolut men min sommar present till mig själv :)
Min nuvarande Sony Cybershot DSC-WX1 har tjänat ut efter tusentals bilder, den är såhär långt den bästa "lilla" kamera jag haft!

Update!

Det blev ingen kamera :(

Jag beställde den från Scandinavian Photo (som jag aldrig handlat ifrån tidigare) då dom hade mycket goda omdömen på Prisjakt, den var 500.- dyrare än tex Cyberphoto.
Den finns i lager enl. websidan, så jag beställer och betalar med kort direkt!! pengarna bokas på mitt konto och låses.
jag får ett mail som bekräftar köpet SAMT dom ber mig ge ett omdöme om dom på Prisjakt...jag är på vippen att göra det men går in på dersa websida för att kolla orderstatus (dom lovar leverans nästa dag om man beställer för kl 15 nästa dag)
då ser jag att ordern är MAKULERAD utan någon förklaring, avvaktar till idag innan jag ringer och då säger dom att en person makulerat den av misstag när han skulle makulera en annan order? samt att hela förra helgen har deras lagerstatus varit felaktig på webbutiken?
Jag erbjuds att stå kvar i kön och slippa frakt avgiften men när kameran skall komma in vet dom ej (dom måste ringa Sony)
Jag avböjer då detta är en dålig början på en relation på ett företag.

Pengarna är fortfarande bokade/låsta på mitt konto(ej dragna) detta kan jag väll leva med om dom släpps i dag eller i morgon.

Slutsats, inte världens undergång, men då man som köpare har så mycket att välja på kommer jag välja annan butik för mitt köp NÄR kameran finns i lager, jag kan vänta på ett bra handläggande och bemötande :)

Postad 17 July 2012 - 10:43

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 1
Tråkigt att höra om din dåliga erfarenhet med Scandinavian Photo. Både jag och flera vänner har handlat av dem flera gånger och haft goda erfarenheter, både vad beträffar service och kunnande.
Hoppas du lyckas bättre med ditt inköp vid nästa försök.

Postad 17 July 2012 - 10:47

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Sicka lovord!

Undrar dock varfor zoomen ar sa lag (3.6) , racker det till?
(...)

Zoomens korta omfång är nog helt enkelt ett medvetet val för att kunna göra en kompakt optik som är både ljusstark och skarp. Sensorns höga upplösning på 20 mpx ger god möjligheter till beskärning i efterhand, så det ger lite extra omfång.
Men är det en långzoomare man är ute efter finns det mer lämpliga kameror. Fast då får man acceptera sämre skärpa och lägre ljusstyrka.

Postad 24 July 2012 - 10:38

hagalen
  • hagalen
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det hade jag ingen aning om att det ar en avvagning dar emellan, men jag ar ganska rudis pa foto i allmanhet.
Hur pass vida bilder kan man ta? Det ar oftare ett mkt storre problem IMO.

Postad 24 July 2012 - 14:29

voz
  • voz
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Jag har läst många recensioner på PhotographyBLOG, men kan inte minnas att de någonsin varit så här positiva till en kompaktkamera tidigare:

http://www.photograp...c_rx100_review

Postad 27 July 2012 - 18:20

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Ytterligare en positiv testrapport, denna gång från Trusted Reviews

Deras slutsats:

Verdict
The Sony Cyber-shot RX100 is an excellent advanced compact that offers a near perfect blend of size, performance and image quality. At over £500 though the RX100 doesn’t come cheap, putting it into the same kind of price bracket as many CSCs and even some entry-level DSLRs. Clearly the RX100 is a different kind of camera altogether that is designed to appeal to a different kind of user with a different set of needs, however if portability isn’t your number one priority then this is certainly something to think about. If not and you're looking for a premium advanced compact, then the RX100 certainly fits the bill.

Länk: http://www.trustedre...l-Camera_review

Postad 29 July 2012 - 16:12

Ljud Nörd
  • Ljud Nörd
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Denna kamera imponerar inte bara på pappret.
Har lagt min D300 på hyllan. Denna kompaktare levererar riktigt bra bilder. Sensorstorlekens fördel märks tydligt mot andra kompaktare. Upp till ISO 1600 funkar fint utan märkbart brus.
AF är ruskigt snabb. Finns många roliga och användbara finesser som jag inte hade på min D300.
Visst finns det situationer då systemaren hade piskat RX100, men dessa tillfällen är ganska lätträknade.
Sitt inte och önska!! Upp med kreditkortet ;)

Ljud Nörd

Postad 30 July 2012 - 12:22

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Om man vill ha en "kompakt" kompaktkamera ligger denna verkligen bra till.
+ för:
* 1080@50p
* inbyggt objektivskydd, slippa fippla med ett lock .
* den ringa storleken i förhållande till sensorn.

Postad 07 September 2012 - 08:37

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
DxO Mark har mätt RX100

Totalpoängen blev 66 vilket kan jämföras med Nikon J1 med 56 p och Nikon V1 med 54. Nikons 1-serie har som bekant sensorer med samma storlek som RX100, fast de har hälften så många pixlar och ett år mer på nacken.

Deras slutsats:
"With the exception of the Canon Powershot G1 X, whose format is not comparable to that of the Sony RX100, the Cyber-shot is the expert compact with the largest sensor. But Sony's 1" CMOS sensor distinguishes itself not only by its large size and by providing the best sensitivity among the expert compact cameras (G1 X excepted), it also achieves record-breaking color depth and dynamic range in its category. The Cyber-shot RX100 doesn't just crush its direct competitors in the expert compact market, it also encroaches on the territory of certain compact hybrids such as the Nikon 1 J1, J2, and V1, all more bulky and an entire generation behind this new sensor designed by Sony engineers (who are obviously the most inspired in the entire industry)."

Inte illa. Inte illa.

Särskilt imponerande är sensorns dynamikprestanda, citat från DxO:
"With a DxOMark Landscape score of 12.4EV, the 1" CMOS sensor offers a high dynamic range for a digital compact. It ranks 32nd in the standings, tied with the APS-C sensor of the X100, and even surpasses several older-generation full-format reflexes such as the Nikon D700 and D3, and the Sony Alpha 850. By way of comparison, the Canon EOS 5D Mark II measured 11.9EV."

Länk:
http://www.dxomark.c...sor-Performance

Postad 07 September 2012 - 10:13

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Såg att dpreviews test av RX100 inte har fått någon länk i denna tråd.
Så här kommer den:
http://www.dpreview....shot-dsc-rx100/

Slutbedömningen blev 78% i dess kategori "Enthusiast Large Sensor Compact Camera" (undrar hur många kameror som det finns i den kategorin i dag?).

Deras sammanfattning:
Overall conclusion

The RX100 is an exciting camera - in part because it represents the arrival of another major manufacturer in the high-end, enthusiast compact market, but mainly because it's a spectacular piece of engineering. To a degree this risks being its undoing - Sony has done such a great job of fitting a large sensor into a small camera that it'd be easy for the uninformed to overlook the near-magic that it must have required.
The RX100 may not look radically different to a recent Canon 'S' series compacts - whose balance of image quality and pocketability have made the S100 darling of its class. But the Sony's much larger sensor means it outshines it in every respect bar price. With around three times more light collecting area and a lens with similar F-number range, the RX100 comfortably trumps the little Canon - though at around a 50% premium.
In fact, despite appearances, the RX100 has more in common with Canon's G1 X than any of its other peers. In terms of zoom compacts, the G1 X is about the only camera that can top the RX100 for image quality but it's also much larger, more expensive and much slower in almost every respect. It's interesting that the only other cameras to balance image quality, speed and size like this are Nikon's 1 System cameras, but they're still not as small, aren't available with as bright a lens, and simply haven't been designed to offer the same level of accessible user control.

Postad 04 October 2012 - 09:35

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
The Phoblographer har testat RX100

Det är inget att tveka om, testaren gillar denna kamera. Redan i inledningen kommer uttalandet "lets get started with this review of the best point and shoot to date."

De har tidigare publicerat en preview, nu finns det fullständiga testet uppe.
Rätt fascinerande att i testet dyker det upp ett par 100%-croppar som jag inte förstod var beskurna över huvud taget förrän jag läste bildtexten. Varför har inte jag onödigt mycket pengar?

Från slutsatsen:

Conclusion

Well would I buy the Sony RX100? Yes I would. It is as good as I say it is, no fluff here. It is a shame that I’m not in the market for a new point and shoot camera. I truly believe the camera is worth the offering price. In a portable shooter I find myself wanting a viewfinder of some kind so for that single reason I am looking at a Sony NEX-6 for Fuji X-E1. The RX100 and NEX-6 are about a $350 dollar price difference but you do get quite a lot for your money. The NEX offers wifi and a viewfinder on top of a larger more sensitive sensor. I know that this post is about the RX100 but if this camera was $300 we wouldn’t be having this conversation. This camera also wouldn’t need a review if it were that price so with that said it is the hefty price of the camera that is holding a lot of us back as we ask ourselves “is it worth it?” I feel that if you are comparing this between a camera like the newly announced Canon G15 there is no question, the G15 is listed at $500 and for $150 more this camera is a steal. Unfortunately these aren’t the only two cameras on the market and the RX100 is being thrown into the ring with consumer DSLR cameras. This camera is for a niche group of people but I know the people who buy this camera are going to be blown away with all of the power it has under the hood.

Sony did the math for this camera and they decided that most people buy a DSLR camera and never upgrade beyond the kit lens. This was their thinking behind this camera. If you are in the market for a high end point and shoot camera this is for you no doubt. If you dont mind hustling a larger DSLR camera along with you around your neck or in its own bag go and get the Sony A37 or comparable camera for a similar price.

Länk:
http://www.thephoblo...iew-sony-rx100/

Postad 04 October 2012 - 09:41

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Ikelite undervattenshus

För den som vill dyka med sin RX100.

http://www.divephoto...onversion-lens/

Postad bild

Postad 25 October 2012 - 11:21

MagnuZ99
  • MagnuZ99
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Testade den förra veckan. Den var faktiskt löjligt bra. Väldigt skarpa och fina bilder som höll för rejäla förstoringar utan att spricka upp.

Postad 04 November 2012 - 17:49

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Time: En av de 25 bästa uppfinningarna 2012

Time Magazine har listat vad de tycker är årets främsta uppfinningar, och bland inomhusmoln, robotar, marsbilar och rymddräkter återfinns den... den lilla RX100. Bra jobbat där.

Länk: http://techland.time...2012/slide/all/

Redigerat av Dennis_hembio, 04 November 2012 - 17:51.

Postad 13 March 2013 - 09:05

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Är i valet och kvalet om att komplettera kameraparken något. Det står lite mellan denna och Canon Powershot S110. Någon som har något bra att tillföra ett eventuellt beslut?

Med tacksamma och vänliga hälsningar,
Peter Bond

Postad 13 March 2013 - 14:46

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Är i valet och kvalet om att komplettera kameraparken något. Det står lite mellan denna och Canon Powershot S110. Någon som har något bra att tillföra ett eventuellt beslut?

Med tacksamma och vänliga hälsningar,
Peter Bond

* RX-100 filmar i 1080 50p,
* "stor" sensor,
* fickvänlig.
* mkt bra bildkvalitet.

Postad 13 March 2013 - 23:07

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
För all del, men huvudsyftet är inte film. Sen har de väldigt hög upplösning (20.2 M) vilket innebär att den stora sensorn mest bidrar till det. Fickvänlig är ju S110 också, eftersom den är mindre, medan det råder lite delade meningar om just det här med bildkvaliteten. RX100 har högre kromatisk abbretion än S110, men i övrigt är bildkvaliteten "bättre", mest kanske tack vare den bättre optiken?

Postad 14 March 2013 - 00:17

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

För all del, men huvudsyftet är inte film. Sen har de väldigt hög upplösning (20.2 M) vilket innebär att den stora sensorn mest bidrar till det. Fickvänlig är ju S110 också, eftersom den är mindre, medan det råder lite delade meningar om just det här med bildkvaliteten. RX100 har högre kromatisk abbretion än S110, men i övrigt är bildkvaliteten "bättre", mest kanske tack vare den bättre optiken?

Canon PowerShot S110 key features
  • 12MP 1/1.7" Canon CMOS sensor
  • 24-120mm (equivalent), F2.0-5.9 lens, 4 stop 'Intelligent IS'.
  • ISO 80-12800
  • Front click dial and rear four-way dial
  • 1080p30 video
  • Touch-sensitive 3.0" 460k dot LCD
  • 200 shot battery life (CIPA)
  • Built-in Wi-Fi
  • Built-in 3-stop Neutral Density filter

och RX-100

Key Features:
  • 1"-type Exmor CMOS sensor (13.2 x 8.8mm, 3:2 aspect ratio)
  • 20.9 million effective pixels
  • 28-100mm (equiv), f/1.8-4.9 Carl Zeiss Vario-Sonnar T* lens
  • Steady-Shot image stabilization
  • ISO 125-6400 (ISO 80 and 100 expansion, up to 25,600 using multi-frame noise-reduction)
  • Face Recognition and Face Registration (up to 8 faces)
  • Rear control dial and customizable front control ring
  • 10fps continuous shooting in 'Speed Priority' mode
  • 3" 1.2M-dot 'WhiteMagic' LCD screen
  • 13 Picture Effects (27 with variations)
  • Memory Recall feature can store up to three groups of custom settings
  • 1080p60 video, (AVCHD) with MP4 option (50p in PAL regions)
  • Built-in stereo microphones
  • 330-shot battery life (CIPA)

Postad 14 March 2013 - 10:45

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Canon har inbyggd GPS vilken RX100 saknar. Men RX100:an är betydligt tjockare då stor sensor ger stor optik som tar plats. En klar fördel med S100-S110 är att de har mer vidvinkel, 24mm istället för 28mm. Mitt val blev ändå RX100. Den skall enligt DXO ha lika bra sensor som min första systemkamera, Nikon D80. Detta tillsammans med f1.8 objektiv skall ge även en modern systemare en match när det börjar bli mörkt.

Har tagit ett några bilder med RX100, bifogar en från i söndags i gryningen. det är en hårt komprimerad version dock pga bandbreddsproblem.

Bifogad fil(er)

Postad 14 March 2013 - 12:09

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Canon har inbyggd GPS vilken RX100 saknar. Men RX100:an är betydligt tjockare då stor sensor ger stor optik som tar plats. En klar fördel med S100-S110 är att de har mer vidvinkel, 24mm istället för 28mm. Mitt val blev ändå RX100. Den skall enligt DXO ha lika bra sensor som min första systemkamera, Nikon D80. Detta tillsammans med f1.8 objektiv skall ge även en modern systemare en match när det börjar bli mörkt.

Har tagit ett några bilder med RX100, bifogar en från i söndags i gryningen. det är en hårt komprimerad version dock pga bandbreddsproblem.

Wow - fin bild! Canon S110 saknar inbyggd GPS (till skillnad från föregångaren S100) men har protokoll för att använda en GPS i en smartphone eller läsplatta.

Jag gillar i regel Canons kompaktkameror (har och har haft flera) med smarta menyer och bra funktionalitet. Ändå drar magkänslan mer åt RX100... Prismässigt skiljer "bara" 500kr..

Postad 16 March 2013 - 00:29

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0
Peter Bond: För din del kanske olympus zx2 vara intressant också. Lite bilder finns här, imponerande skärpa: http://robinwong.blo...iew-street.html

Robin Wong är dock en oly fanboy, men bilderna talar för sig själv i denna Review. Tror dock inte det finns en enda sida som inte hyllar bildkvaliten i kameran. Rätt bra zoomomfång och ljusstyrka också, 1.8-2.5 och 28-112mm. Samma storlek på sensorn som Canons alternativ.

Även Fujifilms x20 och xf1 kan vara av intresse, större sensor än olympusen och Canon, men mindre än sonyn

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 16 March 2013 - 00:32.

Postad 16 March 2013 - 10:09

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Tack Floyd, ska kolla in dessa.

Mvh,
Peter

Postad 29 March 2013 - 16:20

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Ja då har jag äntligen tagit mig i kragen och köpt denna kamera ("misslyckads" längre upp i tråden)
Köpte den från Amazon England för 4800.- med fri frakt, brukar aldrig göra det då jag föredrar en fysisk butik men detta är en test.

Till min fråga, vad för minnsekort rekommenderas? min bror köpte ett "sandisk minneskort klass 10 64gb" är det bra?

Skulle vilja ha en mycket tight väska/fodral till den så jag bibehåller det lilla formatet så mycket det bara går, några rekommendationer?

Slutligen funderar jag på ett en-bens stativ som är så kompakt det bara går, förslag på något bra?

Tack på förhand!

Postad 31 March 2013 - 09:58

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 1
Väska till RX100 är lite svårt eftersom kameran är betydligt tjockare än många normala kompakter. Jag valde ett hård väska från Kjell &co . Det blev mellanmodellen från Hama, den är precis rätt i storlek. Fördelen med en hård väska är att den kan ta en del nätta smällar. En nackdel med denna är att man har två blixtlås och bägge måste dras ner innan man får ut kameran. Jag upplevde det som lite struligt med en hand.

Jag har tittat på originalväskan men det är ett helt annat koncept med en nedre del som kameran sitter i och ett lock som fälls ner när man skall använda kameran. Det bygger på att kameran hänger över nacken som en systemare. Känns inte som det är så jag vill använda en kompakt även om väskan är snygg.

Inte säker på vad du skall med ett enbenstativ till. Med den stora sensorn, ljustarkt objektiv och bildstabilisator kan du ta bilder utan skakningsoskärpa när det är mörkt.

Postad 01 April 2013 - 02:37

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Väska till RX100 är lite svårt eftersom kameran är betydligt tjockare än många normala kompakter. Jag valde ett hård väska från Kjell &co . Det blev mellanmodellen från Hama, den är precis rätt i storlek. Fördelen med en hård väska är att den kan ta en del nätta smällar. En nackdel med denna är att man har två blixtlås och bägge måste dras ner innan man får ut kameran. Jag upplevde det som lite struligt med en hand.

Jag har tittat på originalväskan men det är ett helt annat koncept med en nedre del som kameran sitter i och ett lock som fälls ner när man skall använda kameran. Det bygger på att kameran hänger över nacken som en systemare. Känns inte som det är så jag vill använda en kompakt även om väskan är snygg.

Inte säker på vad du skall med ett enbenstativ till. Med den stora sensorn, ljustarkt objektiv och bildstabilisator kan du ta bilder utan skakningsoskärpa när det är mörkt.

Intressant det du säger om väskorna, jag håller med om ditt resonemang också, får gå runt och kolla och klämma/känna lite.

Ang. Stativ så låter ju det mycket bra, är inte mer än en mediker fotograf så jag antog att det skulle vara bra med ett enbens stativ, men jag avvaktar på din inrådan ��

Postad 26 April 2013 - 09:48

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Apropå det där med att ta bilder när det är svagt ljus...
Jag har en ruggad kompakt från Sony (TX5) och brukar använda mig av läget Handheld Twilight när ljuset är svagt och det inte är så mycket som rör sig i motivet. Då tas sex snabba bilder som sedan stackas i kameran. Fungerar fascinerande bra för att få fina bilder utan särskilt mycket brus.
För mig är det en praktisk ersättare för stativ eftersom den lilla kameran nästan jämnt ligger i jackfickan och åker fram när jag ser något jag vill fota, rätt ofta när jag cyklar till och från jobbet, och då har jag inget stativ med mig.

RX100 har också denna funktion.

Postad 17 May 2013 - 20:54

carl1t0man
  • carl1t0man
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Måste säga att jag är gryyyyymt nöjd med denna kamera. Att ha en så kompetent kamera i framfickan på jeansen... trodde inte det var möjligt. I många fall kan jag inte säga vilken kamera som använts, rx100 eller 7D, så sjukt bra blir bilderna. Det enda jag inte gillar är gamla vanliga AVCHD skiten. Men videofunktionen är bra, hade varit trevligt med en ljudingång. Och en optisk sökare. Kan inte få allt antar jag.

Postad 09 June 2013 - 09:20

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
En styck beställd.

Postad 23 June 2013 - 15:15

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Apropå det där med att ta bilder när det är svagt ljus...
Jag har en ruggad kompakt från Sony (TX5) och brukar använda mig av läget Handheld Twilight när ljuset är svagt och det inte är så mycket som rör sig i motivet. Då tas sex snabba bilder som sedan stackas i kameran. Fungerar fascinerande bra för att få fina bilder utan särskilt mycket brus.
För mig är det en praktisk ersättare för stativ eftersom den lilla kameran nästan jämnt ligger i jackfickan och åker fram när jag ser något jag vill fota, rätt ofta när jag cyklar till och från jobbet, och då har jag inget stativ med mig.

RX100 har också denna funktion.

Hur kan en stackningsfunktion med flera exponeringar göra en brusig bild mindre brusig under dåliga ljusförhållanden?
Stackning har mig veteligen med skärpedjup att göra, inte brusreducering.

Redigerat av Velodynamic, 23 June 2013 - 15:17.

Postad 26 June 2013 - 09:56

tc08
  • tc08
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Vad tror ni om RX100M2 då? Presenteras imorgon :)

Postad 27 June 2013 - 08:29

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Hur kan en stackningsfunktion med flera exponeringar göra en brusig bild mindre brusig under dåliga ljusförhållanden?
Stackning har mig veteligen med skärpedjup att göra, inte brusreducering.

Den tar sex bilder med högt iso för att få korta slutartider och därmed minska skakningsoskärpa. De sex bilderna alignas sedan för att överlappa varandra korrekt. Det enda som i princip skiljer de sex bilderna emellan är då bruset, bruset är dock slummässigt fördelat och genom att använda sex bilder så jämnar slumpen ut det hela vilket ger en mindre brusig bild.
I Gary Friemans bok om a57 (och antagligen i andra böcker om kameror som har denna funktion) beskriver han hur denna algoritm fungerar. Det är även så att om det finns något i bilden som bara är skarpt på en av de sex exponeringarna, så väljs de oskarpa delarna bort från fem av exponeringarna. I boken finns ett sådant exempel med ett rörligt objekt i bilden. Där ser man tydligt att den del av bilden där detta objekt finns så är bruset tydligare eftersom det inte blev någon utjämningseffekt där.

Postad 27 June 2013 - 08:58

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Vad tror ni om RX100M2 då? Presenteras imorgon :)

Ser mycket intressant ut. Särskilt spännande med en så pass stor bakbelyst sensor.
Och praktiskt med tiltbar skärm. Och blixtsko så att man till exempel kan använda den nya blixten med videobelysning, http://www.dpreview....-hvl-f43m-flash

Nyhet och pressrelease:
http://www.dpreview....BSI-CMOS-sensor
Preview:
http://www.dpreview....0-ii-first-look

Postad 25 July 2013 - 09:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Finns det någon i Stockholm som äger en RX100 och skulle vilja dema den IRL?

Postad 25 July 2013 - 10:19

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Finns det någon i Stockholm som äger en RX100 och skulle vilja dema den IRL?

Media markt? ;)

Postad 25 July 2013 - 10:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Media markt? ;)

Det är inte riktigt samma sak att testa den i butik som att testa den i vardaglig miljö ;)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 30 July 2013 - 11:34.

Postad 30 July 2013 - 10:14

Unregistered2f013a1b
  • Unregistered2f013a1b
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
och när dumpar man priset på Mk1? Nu när tvåan är ute bör det bli lite utförsäljning av denna "gamla" kamera. Hoppas på det i alla fall. Såg i USA att det bara diffade 100 dollar mellan de 2 versionerna (på amazon.com) men i tyskland är det i alla fall 200 euro som skiljer.

Tror att med kanske ett pris under 4k så är Mk1 ett bra köp, trots alla missar i designen som åtgärdats i Mk2.

Postad 05 November 2013 - 10:01

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Nu verkar priset på RX100 gå ner, nu 3995 som billigast.

Troligen för att jag efter mycket funderande beställde en RX100 II igår morse ;)

Men nu till min fundering. Passar LCD-skärmskydd till RX100 även till II:an?

Tex detta: http://www.netonnet....ct/182345.2063/

Eller har ni något annat tips på bra skärmskydd som passar?

Postad 06 November 2013 - 09:45

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Fick tips om detta skydd:

http://www.sony.se/p...a-produkter#tab

99 kr inkl frakt, inte mycket att fundera på.

Postad 17 November 2013 - 02:02

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
till er som har rx100/rx100m2.

KÖP!
http://www.netonnet....00/193588.3352/

Redigerat av FocusST, 17 November 2013 - 02:03.

Postad 02 December 2013 - 19:26

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0
Går och funderar på dessa två kameror, 6000 kr känns lite väl mycket, 4000 känns som ett gränsfall. Jag kan inte se att jag värdesätter något av extrafunktionerna på version 2 merän då bättre bildkvalité. Frågan är hur mycket bättre den verkligen är?

Vad jag förstår så ligger annars dessa kameror ljus år före alla andra och då även den Fujifilm F100fd som när jag köpte den var bland de bästa.

Postad 05 December 2014 - 02:48

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Behöver verkligen en ny kamera nu när blixten pajade i min Nikon D40x nu i natt för andra gången, försökte återställa den i menyn men det var ingen bättring med att varken stänga av den eller plocka ur batteriet och starta om :wacko: Har sen bara en Canon kompakt kamera tror den heter IS200 där den också är halvpaj.

Redigerat av Unregistered2294, 05 December 2014 - 03:38.

Postad 05 December 2014 - 03:35

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Kanske väljer DSC Mk2 då jag kan dela på kostnaden med farsan :) Ska ju skaffa en massa annat också :)

Redigerat av Unregistered2294, 05 December 2014 - 03:39.

Postad 06 December 2014 - 00:58

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Gött nu slapp jag köpa denna kameran :P Hade bara pillat lite på inställningarna ;)

Postad 14 December 2014 - 22:30

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Har nu testat denna kamera lite då farsan gick och köpte Mk2:an igår morse :)

Om man ska säga något om den så är det ju den skarpa bilden och färgerna / kontrasten som känns perfekt, även när man kollar på displayen.

Minus är kort zoom, ingen sökare och inget riktigt grepp för vänsterhanden. Sen sätter man gärna vänster pekfinger på luckan till blixten omedvetet så den inte fälls upp.

En sak till är laddaren där strömkabeln pluggas direkt in i kameran istället för att man laddar batteriet separat. Det var lite för och nackdelar med denna kameran :)

Annars en ruggigt bra kamera så här långt.

Extra grepp och sökare finns att köpa till vilket är bra, (om jag nu minns rätt) :)

Postad 21 January 2015 - 18:49

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Beställde en egen Mk2 nu så man slipper gå och låna när man vill fota :) Nu har jag ju testat den en del, den jag har fått låna och nu när batteri luckan i min Nikon D40x inte ville hålla i batteriet längre så skickade jag i väg en beställning idag blir det :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.