Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biltema eller clas ohlson Högtalarkabel "4mm2"

9 svar i tråden

Skickat 16 juli 2012 - 02:35

• J1an
  • Wannabe

• 15 inlägg
Hej

Jag har problem att bestämma mig mellan biltemas och clas ohlsons OFC "4mm2"

Jag har en 25m rulle ifrån båda ställena, men biltemas ser mycket kraftigare ut.
Isolermingen verkar vara tjockare på biltemas kabel, så det kan ju vara därför.

Det ända sättet jag kunde komma på var att väga kablarna för att se skillnaden.

Biltema 25m = 2,75Kg
Clas Ohlson 25m = 2,05Kg

Frågan är ju nu om det är 0,7 kg mer isolering på biltemas kablar, eller om det är mer koppar?

Jag hör ju säkert ingen skillnad, men är det någon mer som har tänkt på det?

Skickat 16 juli 2012 - 04:30

• jn82
  • Användare

• 144 inlägg
Du kan ju gör som archimedes och sänka ner dem i vatten för att mäta volymen, då kan du sen räkna ut densiteten på volymskillnaden för att få en fingervisning av vad den består av.

(Archimedes ville avgöra om föremål var av solidt guld eller om de hade fuskat med insidan)

Skickat 16 juli 2012 - 16:54

Är de båda 4 mm2 så är det mer isolering på Biltemas kabel, right? Annars är ju märkningen fel på den ena. 4 mm2 är ju ledarens tvärsnittsarea.

Det här inlägget har ändrats av BitterMelon 16 juli 2012 - 16:54

Skickat 16 juli 2012 - 19:07

• J1an
  • Wannabe

• 15 inlägg
Det jobbiga är ju att jag har ju inte packat upp clas ohlson kabeln, utan har bara en liten stump som sticker ut som jag jämför med.

Biltema kabeln är ju märk 2x4.0mm2 OFC på isoleringen, och clas ohlson kabeln märkt med en ettiket utanpå förpackningen 2x4.0mm2 OFC . Jag har inte hittat någon märkning på själva kabeln om man tittar genom plasten.

Skickat 17 juli 2012 - 11:00

Visa inläggJ1an 16 juli 2012 - 19:07 skrev:

Det jobbiga är ju att jag har ju inte packat upp clas ohlson kabeln, utan har bara en liten stump som sticker ut som jag jämför med.

Biltema kabeln är ju märk 2x4.0mm2 OFC på isoleringen, och clas ohlson kabeln märkt med en ettiket utanpå förpackningen 2x4.0mm2 OFC . Jag har inte hittat någon märkning på själva kabeln om man tittar genom plasten.
Oavsett vilket så känns det som ett icke-problem. :) Båda kablarna lär funka utmärkt, ta den som känns smidigast/snyggast.

Skickat 17 juli 2012 - 11:52

• J1an
  • Wannabe

• 15 inlägg
Ja det lär dom ju göra.

Men nu har jag ju köpt kabel på för runt 1000-lappen, då vill ju jag ha det som lovats på förpackningen. Men när inte kabeln ser ut som en 4mm2, och själva kabeln inte är märkt så blir man ju lite skeptisk :D

Skickat 17 juli 2012 - 12:40

Alltså.... du pratar om 28 gram/meter (25 m, 700 gram skillnad) Tror du oroar dig i onödan speciellt om Biltemakabeln ser ut att ha tjockare isolering. Är de dessutom lindade på trumma så kan du ha viktskillnad även där.

Det här inlägget har ändrats av tomano58 17 juli 2012 - 12:40

Skickat 17 juli 2012 - 19:54

• J1an
  • Wannabe

• 15 inlägg
Jag har bestämmt mig för Clas ohlson kabeln.

Ingen av kablarna var var lindade på trumma, utan var bara inplastade i tunn plast.

Det man lurade sig på var nog att biltema kabeln har tunnare trådar i sig, och då antagligen mer luft. Medans clas ohlson label har färre ledare, men dom är grövre.

Fortfarande är det dåligt av dom att inte märka kabeln, nu går det ju att mäta kabeln medans man gör i ordning den med banankontakter.
Det skulle ju underlätta lite om en av ledarna hade lite text, eller nått streck på sig.

Tack för hjälpen

Skickat 17 juli 2012 - 20:05

Livet är inte lätt

Skickat 25 november 2012 - 16:31

Jag skulle köra på den kabel som hade flest kadeler, dvs biltemas i detta fallet. Ju flera trådar desto mjukare och mer lättarbetad är kabeln. Blitemakabel eller vilken kabel som helst på 2x4mm duger nog gott åt de flesta.
Tror inte det finns många på detta forum som skulle höra skillnad på biltemas 4mm kabel och någon brutaldyr kabel.

Möjligen skulle karaktären på ljudet möjligen (ej troligt dock) kunna ändra sig något...
Men frågan är vad man tycker låter bäst. Jag har testat massor med olika högtalkablar men har inte fått någon wowupplevelse. Vilket är bra för då slipper man bli lurad att köpa dyr dyra kablar.

Nu kör jag biwirat 2x4mm x2 av ett hyfsat märke. Funkar superbra.
Så lägg era pengar på lite akustikmatreal istället det lovar jag gör betydligt mer än kablarna.
Kablarna är mer "jag vet att jag har bra kablar känslan" man vill åt..

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Demontering Op-amp NE5534!
    MrLelle
    2013-06-18 23:13:16
  • Bytt på ingångsidan!
    MrLelle
    2013-06-18 23:07:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.