Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HJÄLP! Problem med uppspelning av 3D blu-ray på HTPC

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 July 2012 - 20:19

svaneman
  • svaneman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har kämpat i en vecka nu med att försöka få igång en hyffsad uppspelning av 3D blu-ray via min HTPC men lyckas inget vidare. Jag har försökt surfa efter information men kommer ingen vart. Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp.

Jag har kommit så långt som att 3D-uppspelningen funkar (i 2 program av 3) men CPU går på högvarv (100%) och filmerna hackar. Jag trodde mitt grafikkort skulle fixa hårdvaruaccelelerering så att filmerna skulle spelas upp utan problem men något verkar vara fel.

Det hela började med att jag köpte Samsung 55"-TV UE55ES8005 för en vecka sedan och självklart ville testa 3D blu-ray på min blu-ray spelare i HTPCn. Jag hade köpt en 3D-skiva tillsammans med TVn men tyvärr funkade inte 3D varken i WinDVD, PowerDVD eller Totalmedia Theatre (alla tre spelarna ska klara 3D). Efter lite efterforskande kom jag fram till att mitt interna grafikkort på moderkortet (Gigabyte GA-E7AUM-DS2H med GeForce 9400 - https://www.prisjakt...kt.php?p=359049) inte verkade fixa 3D eller åtminstone inte HDMI 1.4 så jag handlade ett Sapphire Radeon HD6450 (https://www.prisjakt...kt.php?p=868335) med HDMI1.4. Efter det började 3D-uppspelningen fungera i PowerDVD och TMT men WinDVD klagar fortfarande på att det saknas kompatibel 3D-uppspelare eller 3D-TV.

Problemet är att även om PowerDVD och TMT kan spela upp 3D nu så hackar det en del och jag kan se att CPUn kör för fullt.

Borde inte HD6450-kortet fixa att spela upp 3D blu-ray till stor del på egen eller det behöver fortfarande mycket hjälp av CPUn och räcker det i så fall inte med pentium dual core E5200 som jag har (sparsam processorkraft för att inte få så mycket värme i HTPCn)?

Om någon har tips om vad som kan vara fel så hade jag blivit väldigt glad.

Det tråkiga är att winDVD vekar klara uppspelning av 2D bluray med mindre CPU-användning än de två övriga spelarna och den identifierar även mitt grafikkort vilket får mig att misstänka att den använder hårdvaruaccelerationen korrekt. Men den vägrar ju av någon underlig anledning att spela upp 3D och ger mig ett felmeddelande när jag försöker. Om någon vet vad detta kan tänkas bero på tar jag även tacksamt emot tips om det.

Jag har slitit så mycket med det här den senaste veckan så jag börjar bli tokig.

Mvh,
Henrik

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.