aageaage 27 juli 2012 - 22:37 skrev:
Får du ingen bas ur ditt satellitsystem har du sannolikt kopplat eller ställt in din förstärkare felaktigt.
Satellithögtalare som inte är fullrange måste alltid få hjälp av subben för att återge lågbas oavsett om du lyssnar i stereo eller 5.1
Nästan inga musikproduktioner (som exempelvis os-invigningen är) mixar ljud till lfe (0.1) kanalen - vad exakt förväntar du dig skulle låta ur din sub? Elbas, baskagge eller tuba?
Nej, lfe:n är tänkt (per Dolbys egen definition) att användas som effektkanal när man (oftast i spelfilm) vill förstärka basen extra mycket, som till exempel vid explosioner o dyl.
Jag hör inget fel på os-ljudet, varken hos svt eller Eurosport HD.
Mvh
Alex
Ok, tack för alla svar.
Jag har inte ställt in fel. Musikproduktioner kan både vid live feed och självklart vid inspelning använda sig av LFE. För övrigt har jag pysslat aktivt med hembio minst 10 år och känner väl till ljudsystem mixning etc.
Det är ju konfirmerat att SVT haft problem med 5.1 tidigare, skickar ut 2.0 vissa nyare Melodifestivaler and so on.
Fick någon förbättring då jag höjde volymen på suben från typ 50% till ca 75%...