Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

absorbera första reflexen problem

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2012 - 19:53

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
hej undrar hur ja ska dämpa den då dels ytan är element på båda sidorna sedan kommer fönstret precis där. hur gör man då?

Postad 04 August 2012 - 01:29

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Struligt läge, elementskydd som har en abasorberingsplatta på utsidan? Nja blir säkert inte bra. Klassiska tjocka veckade gardiner du kan dra framför fönstret och elementet är nog det mest troliga, alternativt flyttbar absorbering som kan tas fram och placeras vid lyssningstillfället. Bäst vore att byta högtalarposition till nått område som är enklare att behandla, men jag antar att det är problematiskt.

Postad 04 August 2012 - 01:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Lägg något tyg som inte kan brinna över elementet så kan du snabbtesta om reflektionen kommer därifrån. Gör den det så är det bara att leta upp något som inte brinner(mineralull) som kan täcka elementet permanent. Redan rätt tunt tyg borde göra en hörbar skillnad. Likadant med fönstret. Häng upp en gardin för en test. Kan räcka med att snabbt slänga upp ett täcke bara. Behöver inte vara något "fancy-pancy".

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 August 2012 - 01:32.

Postad 04 August 2012 - 10:37

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
jobbiga e rummet är 50m2 å lite lutat tak. samt två pelare. e ett gammal inglasad altan som e isolerad till v-rum så flyttar ja högtalarna får ja en pelare mitt i =(

Postad 04 August 2012 - 17:32

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
lutat tak är ju iaf positivt :) tjocka veckade gardiner som löper i en list i taket som du kan dra för på sidorna skulle jag satsa på. http://www.gikacoust...inc-vat-1-p.asp är en variant du kan ställa på golvet bara, eller ställa fram vid lyssning. Finns säkert med nått snyggt tryck med om det hjälper WAF

Postad 04 August 2012 - 18:29

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
smart=) jasså e de posetivt me lutande tak. de gammalt paneltak i tjock trä..

ja kan kanske bygga en absorbent å gömma bakom gardinen funkar de tror ni?

Postad 04 August 2012 - 18:40

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Ja nästan uteslutande bra med ytor som inte är direkt parallella med varandra, dvs golv och tak, sidoväggarna, samt fram & bakvägg. Så genom att ditt tak inte är parallellt med ditt golv så kan inte ljudet studsa fram och tillbaka mellan ytorna (eko) utan ljudet byter riktning. Ja absolut, det borde funka. Om positionen för absorbenten är vid en förstareflex.

Postad 04 August 2012 - 18:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

smart=) jasså e de posetivt me lutande tak. de gammalt paneltak i tjock trä..

ja kan kanske bygga en absorbent å gömma bakom gardinen funkar de tror ni?

Redan gardin funkar som en absorbent om du tänker på diskant. Det ska nog inte behövas mineralull bakom en gardin men det är alltid värt att prova. Det lutande taket är bara till en fördel om du sitter symmetriskt i rummet. Har du taket på vänster eller höger om dig kan det uppstå små problem med vilken reflektion som når dina öron först. Men rummet är rätt så stort så vi får se om taket ställer till det.

Postad 04 August 2012 - 19:19

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
asså taket börjar luta från frontarna å bakot mot sweetspot.. ja enligt spegelmetoden så är första reflexen vid elementen å vid gardinen. om ja gjorde rätt när ja använde spegel=)

man ska väl ställa spegln vid väggen tills man ser högtalaren i den?

Postad 09 August 2012 - 07:45

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

man ska väl ställa spegln vid väggen tills man ser högtalaren i den?

japp

Postad 09 August 2012 - 08:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Åtminstone högtalarens diskant som är den som skapar de värsta reflektionerna på en kal vägg ska synas i spegeln. Baselement och mellanregister brukar inte vara så farligt, men diskanten är värst då den kan skapa elaka klappeko-effekter.

Postad 13 September 2013 - 20:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
I veckan var det hantverkare och installerade Echophon akustiktak på vissa rum i kontoret. Jag smög omkring där och sniffade på pallen de hade :) . Har varit i behov av en absorbent som är 120x35cm bakom min gardin som tar LF första reflex, men det har varit svårt att hitta en sådan att köpa. Frågade om de inte hade några spillbitar, jorå! Tog ett gäng och gjorde mig en absorbent som mäter 120x35x8cm med 2 cm luftspalt här hemma, alldeles gratis. Gjorde fan susen, sjukt hur absorbenter påverkar ljudet. Skall lätt göra det här gediget vid nästa flytt och klä hela framväggen och ut mot båda förstareflexerna med absorbenter, gärna med en 20cm djup och hela väggen upp mot taket! Då djävlar! :D

Redigerat av genstruktur, 13 September 2013 - 20:34.

Postad 15 September 2013 - 21:47

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

I veckan var det hantverkare och installerade Echophon akustiktak på vissa rum i kontoret. Jag smög omkring där och sniffade på pallen de hade :) . Har varit i behov av en absorbent som är 120x35cm bakom min gardin som tar LF första reflex, men det har varit svårt att hitta en sådan att köpa. Frågade om de inte hade några spillbitar, jorå! Tog ett gäng och gjorde mig en absorbent som mäter 120x35x8cm med 2 cm luftspalt här hemma, alldeles gratis. Gjorde fan susen, sjukt hur absorbenter påverkar ljudet. Skall lätt göra det här gediget vid nästa flytt och klä hela framväggen och ut mot båda förstareflexerna med absorbenter, gärna med en 20cm djup och hela väggen upp mot taket! Då djävlar! :D

Hej, hur satte du ihop den av spillbitarna, samt hur ser upphängningen ut? Har själv börjat läsa på lite om akustik och vad man kan göra. Har haft ett ecophon sombra tak länge, men inte gjort något mer åt akustiken. Så jag har ett antal plattor liggande i förrådet till och med...

Postad 15 September 2013 - 22:34

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Hej, hur satte du ihop den av spillbitarna, samt hur ser upphängningen ut? Har själv börjat läsa på lite om akustik och vad man kan göra. Har haft ett ecophon sombra tak länge, men inte gjort något mer åt akustiken. Så jag har ett antal plattor liggande i förrådet till och med...

Eftersom den sitter bakom gardinen så behövde den inte vara snygg, och det är den inte heller :) .
Jag tog en silvertejp som jag delade i mitten och satt längst uppe och nere runt min hemmagjorda absorbent så det höll ihop. Sen tog jag bara 2 långa spikar som jag slog igenom silvertejpen i överkant, justerade avstånd mot vägg för att få lite luftspalt. Funkar jättebra men ful som stryk :D.

Du kan väl snickra någon ram runt dem och spänna fint tyg över kanske? Så blir de lite vackrare?

Redigerat av genstruktur, 15 September 2013 - 22:37.

Postad 19 September 2013 - 06:34

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Ja, jag får försöka fixa till något sånt, måste testa lite först och se vad det ger för resultat.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.