Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradering av 5.1 system (kef 2005.2)

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 August 2012 - 21:53

Unregistered6fefcfad
  • Unregistered6fefcfad
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Är precis på väg att göra en större renovering/utbyggnad av huset och kommer i samband med detta få ett separat rum för hembion ;) (dock ingen svart bio-grotta, utan mer ett extra vardagsrum för barnen).

Idag är hembion i det vanliga vardagsrummet och består av följande:
Frontar: kef Q70 (gamla saker, http://www.kef.com/h..._Q70/index.html)
Center: Kef 2005.2 (https://www.prisjakt...dukt.php?p=3172)
Surround: Kef 2005.2
Receiver: Onkyo 674 (https://www.prisjakt...kt.php?p=106888)

Jag köpte de tre äggen för ett år sedan billigt av en kompis då jag ville leka lite med surround (han har ett kef 2005.2 system som han har uppgraderat med nya frontar och center, han lyssnar dock på system genom samma system).

I det befintliga vardagsrummet kommer jag att sikta på bra 2.0 ljud och kommer därmed köpa en ny stereo förstärkare. Tanken är att behålla mina kef Q70 i detta rum tills mer pengar trillar in.

Dock så är jag lite fundersam på hur jag bäst skall göra i det nya rummet. Antingen kompletterar jag med 2 ägg för att få ett system med exakt lika högtalare (med alla fördelar detta ger) eller så köper jag 2 frontar och en center som spelar bra ihop och sätter mina ägg som surround. Eller så säljer jag mina ägg och köper ett helt nytt system....

Jag har utrymme för golv-högtalare som frontar om det hjälper.

Då jag siktar på att lyssna musik i det befintliga vardagsrummet så kommer jag bara att prioritera film-ljud för det nya rummet.

* Rummet är ungefär 17m2 (bifogar bild)
* Soffan kommer att stå mot bakväggen.

Trevligt om det går att hålla sig under 5 000kr, men jag kan sträcka mig till 10 000kr. I denna summa skall även en subwoofer inkluderas.

Just nu lutar det åt att köpa två nya ägg och en subwoofer då detta blir billigast och sedan uppgradera frontar och center med tiden (om behov uppstår, men vill inte att denna känslan skall uppstå för snabbt...). Någon som har ägt äggen under flera år och fortfarande är nöjd?

Bifogad fil  hembio.jpg   686.36K   0 Antal nerladdningar

Postad 04 August 2012 - 09:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag skulle lägga pengarna på akustik. Behåll högtalarna och sätt sedan i dem i det behandlade rummet. Du kommer skita på dig när högtalarna helt plötsligt låter som nya. För många satsar på nya grejor när det är akustiken som bestämmer hur bra det kommer låta än hur dyra högtalarna är.

Och dra ut soffan från väggen innan jag kommer och gör det. Du kan minst dra ut den en soffbredd ut från väggen och troligtvis vinna i ljudkvalitet. :)

Postad 04 August 2012 - 19:27

Unregistered6fefcfad
  • Unregistered6fefcfad
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Tack för dina kommentarer trebban, skall definitivt läsa på mer om akustik för hembio. Skulle problemet med soffan bli lite bättre med dessa (https://www.prisjakt...kt.php?o=413881, Mirage Omnisat v2) som surround eller störs även ljudet från frontarna/centern av att man sitter nära bakväggen?

Problemet nu är att jag bara har tre kef ägg (varav en är en center) och behöver komplettera min anläggning med några nya högtalare och är lite i valet och kvalet hur jag skall spendera mina pengar.

Jag ser följande möjligheter:

1) Komplettera med två högtalare för surround.

2) Komplettera med två frontar samt en matchande center och sätta två av mina nuvarande ägg som surround.

3) Köpa ett helt nytt/begagnat system.

Postad 04 August 2012 - 19:55

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Hm. Köpa nya frontar och en center och ha äggen som surround låter väl trevligt? Sedan ska du inte anpassa högtalarna efter att soffan står mot väggen. Försök verkligen att få ut den en bit så du får lite avstånd till surrarna. Det kan bli lite krampaktigt ljud om man sitter nära surrarna. Dessutom så studsar ljudet på väggar hit och dit innan de når dina öron. Bättre att ha lite avstånd till dem. :)

I framtiden kan du riva bort förrådena eller vad det är bakom rummet så får du en mäktig hembio!

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 August 2012 - 19:57.

Postad 04 August 2012 - 20:13

Unregistered6fefcfad
  • Unregistered6fefcfad
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Nya frontar och ny center är ju helt klart roligast att köpa ;) (Föresten, någon som om det går att köpa separata nya ägg?)

Får börja leta efter högtalare som är bra för film i min prisklass (5 till 10kkr med en subwoofer), antar att det är som vanligt att ta sig ut för att lyssna så mycket det går...

Skall fundera lite mer på placering av soffa etc, ett alternativ är att vända allt 90 grader och sätta duken på väggen med de liggande fönstren. Nackdelen med denna lösning är att man får väldigt tråkig utsikt från soffan de tillfällen det inte är filmkväll....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.