Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Döva biobesökare

30 svar i tråden

Skickat 04 augusti 2012 - 10:03

Kära döva biobesökare, när ni ska äta godis (ja eller annat ätbart överhuvudtaget) i biosalongen undvik att ha det i papp-påse, då dessa prasslar och låter rätt mycket.

Var på bio igår och såg The Dark Knight Rises och bredvid mig satt ett dövt par som hade sitt godis i just papp-påse och s*tan vad det prasslades, eftersom de inte hörde hur mycket det prasslade så försökte de inte ens göra det diskret för att inte störa oss övriga besökare. Riktigt störande.

Tack på förhand :)

Skickat 04 augusti 2012 - 10:08

Det är därför man inte går på bio...

Skickat 04 augusti 2012 - 10:50

Är inte det den s.k. "bio-charmen" som alla här på forumet försöker intala sig om?
Ser man film med andra människor får man väl räkna med sånt.

Skickat 04 augusti 2012 - 10:53

Visa inläggghostlink 04 augusti 2012 - 10:50 skrev:

Är inte det den s.k. "bio-charmen" som alla här på forumet försöker intala sig om?
Ser man film med andra människor får man väl räkna med sånt.
Vilken charm?

Film ser man hemma om man vill ha nån charm över huvud taget.

Skickat 04 augusti 2012 - 10:55

Stanna hemma istället. Jag prasslar så jävla mycket jag vill :)

Skickat 04 augusti 2012 - 11:15

Det mest störande var när jag och tjejen var och tittade på en av Twilight filmerna på bio. Då satt det en människa bredvid och var så fruktansvärt förkyld och satt och snörvlade hela filmen. Dock när vi gick ut så såg jag att människan i fråga inte var förkyld hon grät. Som kille så upplevs detta som väldigt komiskt med tanke på hur usla och totalt känslokalla dessa filmer är enligt mig.

Skickat 04 augusti 2012 - 14:53

Visa inläggradiozo 04 augusti 2012 - 10:55 skrev:

Stanna hemma istället. Jag prasslar så jävla mycket jag vill :)

Ha ha. Ja så länge du inte prasslar åt vänster så går det bra.

Skickat 04 augusti 2012 - 14:59

Visa inläggDevilGod 04 augusti 2012 - 10:03 skrev:

Kära döva biobesökare, när ni ska äta godis (ja eller annat ätbart överhuvudtaget) i biosalongen undvik att ha det i papp-påse, då dessa prasslar och låter rätt mycket.

Var på bio igår och såg The Dark Knight Rises och bredvid mig satt ett dövt par som hade sitt godis i just papp-påse och s*tan vad det prasslades, eftersom de inte hörde hur mycket det prasslade så försökte de inte ens göra det diskret för att inte störa oss övriga besökare. Riktigt störande.

Tack på förhand :)

Jag förstår faktiskt. Man måste vara hänsynsfull samtidigt som man är irriterad. En svår konst. Lite roligt ifall du förlorat tålamodet och ropat till dem. Hade blivit lite Seinfeldt över det hela.

Skickat 04 augusti 2012 - 16:35

Att gå på Bio är en prövning av ens psyke. Såg DKR nyligen, och hade inte sett en film på bio sedan "The Day After Tomorrow" så det var ett tag sedan sist.

Prassel problem hade inte jag, för det var en sådan jävla hög volym, fruktansvärd hög för att kunna njuta av filmen ordentligt. Förstår inte varför dom ska ha så högt?

Sen lukten av popcorn, blir man nästan spyfärdig av.

Obekväma stolar: kunde knappt gå efter filmen var slut.

Det här inlägget har ändrats av hellfog 04 augusti 2012 - 16:36

Skickat 04 augusti 2012 - 16:59

Håller med om att ljudet på bio ofta är på tok för högt. Brukarha öronproppar med mig

Skickat 04 augusti 2012 - 19:04

Kan inte biomaskinisten sänka volymen? Eller är det någon sommarjobbare som inte vågar röra något i projektorrummet? Jag tycker man kan klaga lite så slipper man få öronen bortblåsta. Prometheus som jag såg i Heron var alldeles perfekt i volym. Mycket plats för benen också.

Skickat 04 augusti 2012 - 19:23

Jag satt och höll för öronen senast jag såg Dark Knight Rises. Jag gick och klagade hos personalen efteråt.

Skickat 05 augusti 2012 - 07:15

Aha! Det är NI som har gjort att filmstaden i Kista spelar så lågt att man hör hur stolsgrannen svettas! Nu j*vlar ;)

Skickat 05 augusti 2012 - 11:32

För högt? Seriöst? Det jag brukar ha att anmärka på ljudet är att det ofta distar rejält och det finns ingen djupbas alls.

Skickat 06 augusti 2012 - 11:54

Visa inläggMKarlsson74 05 augusti 2012 - 11:32 skrev:

För högt? Seriöst? Det jag brukar ha att anmärka på ljudet är att det ofta distar rejält och det finns ingen djupbas alls.

Tror det är det folk menar, det skriker och skränar helt utan balans i ljudet.
Jag kan kolla hemma utan att uppleva detta på volymer som omöjliggör samtal utan att man skriker, detta trots ganska blygsamma högtalare.

Bio suger, det är alltid något som stör.

Skickat 06 augusti 2012 - 12:53

Volymen kan ibland kännas farligt hög faktiskt. Det verkligen skär i öronen så att ögonen börjar plira.

Samma sak med polare som ska visa upp vad deras hembio-utrustning går för. Då vrider de upp volymen så fantastiskt högt att det blir obehagligt att vistas i rummet. Med en välljudande anläggning behöver man inte alls ha speciellt hög volym.

Bio börjar f.ö. bli mer och mer en chansning tyvärr. Man betalar 130 spänn och håller tummarna att upplevelsen kommer bli okej.

Skickat 07 augusti 2012 - 07:31

Visa inläggDuck_hunter 06 augusti 2012 - 12:53 skrev:

Volymen kan ibland kännas farligt hög faktiskt. Det verkligen skär i öronen så att ögonen börjar plira.

Samma sak med polare som ska visa upp vad deras hembio-utrustning går för. Då vrider de upp volymen så fantastiskt högt att det blir obehagligt att vistas i rummet. Med en välljudande anläggning behöver man inte alls ha speciellt hög volym.

Bio börjar f.ö. bli mer och mer en chansning tyvärr. Man betalar 130 spänn och håller tummarna att upplevelsen kommer bli okej.

Därför jag endast går på bio på samma biograf alltid. Jag vet vad jag får då.

Skickat 21 augusti 2012 - 19:48

Bio är bäst hemma, har man en bra projektor och fin ljudanläggning så finns de ingen anledning att slösa bort pengar på ett bio besök, man väntar tills filmen kommer på Blu ray istället, i princip samma peng som ett bio besök.
Mitt senaste bio besök var 1999.....

Skickat 21 augusti 2012 - 19:53

Jag har sett två filmer på bio sedan Golden Eye kom

Skickat 21 augusti 2012 - 21:10

Visa inläggGuggen 21 augusti 2012 - 19:48 skrev:

Bio är bäst hemma, har man en bra projektor och fin ljudanläggning så finns de ingen anledning att slösa bort pengar på ett bio besök, man väntar tills filmen kommer på Blu ray istället, i princip samma peng som ett bio besök.
Mitt senaste bio besök var 1999.....
Tvivlar inte på att du har bra grejer hemma. Men att uttala sig om att bio är bäst hemma, om man inte varit på biobesök på 13 år...

Skickat 22 augusti 2012 - 07:26

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Angående ljudvolym så är det väldigt ofta det är för lågt, trots att biograferna vad jag förstår ska använda referensvolym. Det är inte så att ni som klagar är ljudöverkänsliga pga tinnitus eller annat besvär?

Skickat 22 augusti 2012 - 07:29

Visa inläggekon 22 augusti 2012 - 07:26 skrev:

Angående ljudvolym så är det väldigt ofta det är för lågt, trots att biograferna vad jag förstår ska använda referensvolym. Det är inte så att ni som klagar är ljudöverkänsliga pga tinnitus eller annat besvär?

Nej min hörsel är normal. Det är på tok för högt på bio. Det är nästan som att gå på en nattklubb.

Skickat 22 augusti 2012 - 07:58

Visa inläggradiozo 22 augusti 2012 - 07:29 skrev:

Nej min hörsel är normal. Det är på tok för högt på bio. Det är nästan som att gå på en nattklubb.
Vilken biograf brukar herrn besöka, som har för hög volym samt en prasslande dig där?

Skickat 22 augusti 2012 - 08:21

• B8
  • Guru

• 4 346 inlägg

Visa inläggekon 22 augusti 2012 - 07:26 skrev:

Nej, inga besvär och tycker också det är alldeles för högt alldeles för ofta. Var brukar du gå om du upplever det som lågt om man får fråga? Dit hade jag gärna gått istället... :)

Skickat 22 augusti 2012 - 08:53

Sällan att jag upplever det för högt på bio (går mest på bio i Örebro, filmstaden), däremot om ni var på UFC Sweden i globen där snackar vi högt, fy fan. högtalarna distade och skränade så det lär som skit, systemet spelade volym för dubbla sin kapacitet. Att ingen arrangör eller tekniker hörde och sänkte lite är för mig ett under.

Skickat 22 augusti 2012 - 09:43

Visa inläggLibell 22 augusti 2012 - 07:58 skrev:

Vilken biograf brukar herrn besöka, som har för hög volym samt en prasslande dig där?

Inte alltid det är för högt men när det är mycket action så det mer ofta än sällan som det är riktigt högt ljud. Går endast på bio på Royal i Malmö.

Skickat 22 augusti 2012 - 10:30

Visa inläggradiozo 22 augusti 2012 - 09:43 skrev:

Inte alltid det är för högt men när det är mycket action så det mer ofta än sällan som det är riktigt högt ljud. Går endast på bio på Royal i Malmö.
Självklart är det högt ljud, det är ju bio :) Royal är duktiga, så de borde köra så nära referensnivå de kan. Som en liten notis fick jag höra ett Steinway Lyngdorf system baserat på S-serien men med fetare basmoduler i helgen, och det spelade betydligt högre än någon biograf jag någonsin besökt. Tänk första raden på en Metallicakonsert, men med perfekt återgivning. Galet! Dock för hög volym även för mig, men så var det i demosyfte.

Skickat 22 augusti 2012 - 10:45

Visa inläggradiozo 22 augusti 2012 - 09:43 skrev:

Var och såg The Dark Knight Rises två gånger på Royal. Första gången var volymen klart bättre än den andra, då ljudet var på tok för högt. Satt för övrigt på samma rad båda gångerna.

Skickat 22 augusti 2012 - 15:54

Visa inläggSC-Zap 21 augusti 2012 - 21:10 skrev:

Tvivlar inte på att du har bra grejer hemma. Men att uttala sig om att bio är bäst hemma, om man inte varit på biobesök på 13 år...
De prasslas med godispapper lika mycket nu som då.....folk som pratar i telefon m.m., sånt slipper man hemma.

Det här inlägget har ändrats av Guggen 22 augusti 2012 - 15:55

Skickat 22 augusti 2012 - 18:01

• jajoj
  • Användare

• 246 inlägg
När jag jobbade som biografmaskinist var det vanligare att folk ville ha högre volym än lägre. Jag ställde dock alltid nivån så att ingen scen skulle bli öronbedövande hög. Många andra maskinister ställde volymen till lugnare scener i början av filmen och det kan bli väldigt smärtsamt...

Vad det gäller prassel så har jag bara en sak att säga: död åt de fruktansvärda baconchipsen. Borde finnas godisfria rader istället för VIP :)

/ j

Skickat 23 augusti 2012 - 11:38

Visa inläggjajoj 22 augusti 2012 - 18:01 skrev:

Vad det gäller prassel så har jag bara en sak att säga: död åt de fruktansvärda baconchipsen. Borde finnas godisfria rader istället för VIP :)

Men baconchips är ju den enda anledningen att gå på bio istället för att kolla hemma!

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.