Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio Technica ES7, Sennheiser HD25-1 eller något annat?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 augusti 2012 - 14:20

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Söker en hörlur som jag ska ha med mig, den ska alltså inte vara enorm, helst inte få mig att se ut som ett UFO och ska gå att driva hyggligt från exempelvis en iPhone. Det är viktigt att den sitter skönt och är hållbar.

Jag brukar sällan lyssna väldigt högt, så luren måste inte vara sluten, men stör jag min omgivning mindre är det så klart bra.

Kan nämna att jag exempelvis inte kan ha AKG K 518 på mig, då den gör att jag får ont i öronen efter en tids lyssnande.

Kan nämna vad jag har som referens, har tyvärr inte lyssnat ordentligt på så många lurar.
Philips HP890 - Låter bättre än de andra lurarna jag lyssnat på, sköna med, men inte mobila. Den här ljudkvalitén är jag nöjd med.
AKG K 450 - Mycket trevligare ljud än 518 och bättre komfort med. Klart bättre än PortaPro
AKG K 518 DJ - Ett alldeles för mörkt och murrigt ljud, dålig komfort.
Koss Porta Pro - Hyfsat ljud, men för basigt/varmt och inte så definierat/tydligt

Så min fråga är, bör jag satsa på ES7, HD25 eller något helt annat med mina krav?
https://www.prisjakt...kt.php?p=241567 ES7
https://www.prisjakt...kt.php?p=179726 HD25-1 II

Redigerat av Sniglum, 18 augusti 2012 - 14:21.


#2

Postad 18 augusti 2012 - 15:13

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
om du inte kan ha K518 för att den sitter för hårt kan du tyvärr stryka HD25 som annars är mycket trevlig ljudmässigt, men den sitter också hårt. ES7 är inte världens bekvämaste den heller, men där kan du manuellt böja huvudbandet då det är gjort av metall så det är lätt att justera passformen. De låter också riktigt bra! Klara, mycket snabba och rapp bas som inte tar överhanden.

#3

Postad 18 augusti 2012 - 15:17

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Ajdå, det var bra att veta. Hur står de sig ljudmässigt mot varandra? Har du förslag på någon annan lur i samma ljudklass som dessa två?

Har läst att HD25 ska ha både reservdelar och vara stryktåliga, så därför tyckte jag de var intressanta. Kanske kan vara värt att ta hem och pröva några dagar för att testa komforten.

#4

Postad 19 augusti 2012 - 07:59

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
ja på HD25 kan du byta ut i princip allt. headparts.se är sennheisers enda officiella reservdelspartner i sverige så där kan du beställa från, sen finns det också lite tredjepartstillverkare för färgade pads o sånt. testa i butik om du har möjlighet, de flesta musikaffärer har dessa och även en del elektronikkedjor som medimarkt tex.

samma ljudklass är nästan lite svårt, jag tycker just dom två är några av dom bästa portabla lurarna av alla hundratals jag provat i jobbet. Många andra är baslurar. Men du kan även kika på lillebror till ES7 som heter ES55, den är också trevlig, och ännu mindre samt klämmer inte lika mycket tycker jag.

Annars är det ju mest de vanliga lurarna i denna prisklass, Beats by Dre (basiga, modellen Mixr är faktiskt inte så tokig, men den sitter också hårt), Skullcandy Aviator (faktiskt rätt ok, och skön, men ful), O-Neill Construct (stryktålig, men basig), Bose OE2 (sladdrigast bas) eller AE2 (lite mer styrsel, och väldigt bekväma, men ändå väldigt ojämna i ljudet). Jag gillar ingen av dessa, men de har vissa fördelar inom olika målgrupper så du kan ju alltid testa om du hittar dom i butik.

#5

Postad 19 augusti 2012 - 08:14

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Skulle verkligen satsa på ett par Sennheiser HD25-1 II.
Just nu kan du få dem för 1060:- vilket är verkligen ett fyndpris.
https://www.prisjakt...?p=179726&c=all

Redigerat av Unregistered1605, 19 augusti 2012 - 08:15.


#6

Postad 19 augusti 2012 - 11:02

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 1

Skulle verkligen satsa på ett par Sennheiser HD25-1 II.
Just nu kan du få dem för 1060:- vilket är verkligen ett fyndpris.
https://www.prisjakt...?p=179726&c=all


Prisjakt länkar Amazons HD 25-1 II för 1060:- till Sennheiser HD 25 SP II, som kostar 995:- i Sverige. https://www.prisjakt...kt.php?p=179725
(edit: Prisjakt har korrigerat detta nu)


Sennheiser HD 25 SP II (Budgetvariant med sämre ljud)

Sennheiser HD 25-1 II Basic Editon (utan tillbehör men annars likadan lur som HD 25-1 II)
Postad bild
Sennheiser HD 25-1 II ska inkludera förvaringspåse, 6.3mm adapter, extra pads mm
Postad bild
Sennheiser HD25-1 II Adidas Originals
Postad bild

Sennheiser Amperior nya toppmodellen med lägre impedans, aluminiumkåpor, mic och fjärr
Postad bild Postad bild

Redigerat av Bogge, 19 augusti 2012 - 21:51.


#7

Postad 19 augusti 2012 - 11:18

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Tack Bogge du har rätt. Jag tar tillbaka mitt länkförslag. Slarvigt av mig.
Fast jag vidhåller att jag skulle välja ett par Sennheiser HD25-1 II.
Nu med den rätta länken
https://www.prisjakt...kt.php?p=179726

för 1690:-

Redigerat av Unregistered1605, 19 augusti 2012 - 11:21.


#8

Postad 19 augusti 2012 - 11:29

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Annars kan ju helt nya Urbanears Zinken vara värt en provlyssning?



Bifogad fil  Zinken.png   366,64K   3 Antal nerladdningar

#9

Postad 19 augusti 2012 - 21:05

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Testade HD25 förut i dag, tyckte att de lät bra, men tyvärr satt de inte särskilt bekvämt. Kvalitén kanske är bra, men lurarna gav ett väldigt plastigt intryck.

Urbanears Zinken såg verkligen snygga ut, ett plus med mikrofon också plus, men det var inte många butiker som sålde dem, kan kanske bli lurigt att provlyssna dem? Hade gärna prövat ett par, någon idé om hur man enklast gör det om man bor i Göteborg?

Annars får det bli ES7, de kostar ca 1200kr+frakt från thomann.

Redigerat av Sniglum, 19 augusti 2012 - 21:07.


#10

Postad 19 augusti 2012 - 21:48

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Testade HD25 förut i dag, tyckte att de lät bra, men tyvärr satt de inte särskilt bekvämt. Kvalitén kanske är bra, men lurarna gav ett väldigt plastigt intryck.

Urbanears Zinken såg verkligen snygga ut, ett plus med mikrofon också plus, men det var inte många butiker som sålde dem, kan kanske bli lurigt att provlyssna dem? Hade gärna prövat ett par, någon idé om hur man enklast gör det om man bor i Göteborg?

Annars får det bli ES7, de kostar ca 1200kr+frakt från thomann.


Zinken är helt nya. Bör finnas hos dom flesta som säljer Urbanears inom kort. Urbanears Plattan säljs ju tex av 81st butiker på prisjakt.

#11

Postad 19 augusti 2012 - 22:37

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
zinken är inte från samma planet ljudmässigt som HD25 eller ES7, ärligt talat tycker jag inte dom låter särskilt mycket bättre än nuvarande iteration av plattan. De har just släppts, men har börjat dyka upp på de flesta butiker som säljer urbanears. Jag skulle lätt ta ES7 i ditt fall. Kom ihåg att om du tycker även dom sitter för tight så kan du lätt böja till huvudbandet. Tryck ihop dom max, sätt sedan tummarna direkt på varsin sida om skarven där du annars kan dra ut ena sidan och böj utåt. Du får ta i litegrann, men det är ingen risk att du spräcker något, det är solid metall du böjer.

#12

Postad 20 augusti 2012 - 07:38

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Enligt min mening så är ES7 lite för 'basiga'. Dvs en överdriven basåtergivning.
HD25 ger ett mer neutralt och ofärgat ljud. De är mer 'ärliga' tycker jag.
Du kan ju dessutom byta muffdelar om de blir slitna i HD25:an.

Självklart är Sennheiser Amperior, nya toppmodellen, med lägre impedans, aluminiumkåpor, mic och fjärr det ultimata om du behöver något lågohmigt (18 ohm) för att köra från en 'apple produkt'.
Men då får du betala en tusing till.

Redigerat av Unregistered1605, 20 augusti 2012 - 07:48.


#13

Postad 20 augusti 2012 - 09:05

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
instämmer med Putte ang. ES7's ljud mot HD25, men som trådskaparen sa satt dom inte skönt nog.

#14

Postad 20 augusti 2012 - 09:45

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Tack till alla för bra kommentarer och förslag, jättekul att ni tar er tid.

Så länge vi pratar "lite" basiga är det okej, men exempelvis porta pro tycker jag är för varm/basig. Men, jag har hellre något sämre ljud och ett par lurar jag kan ha på mig än tvärtom.

Tyckte tyvärr att HD25 kändes obekväma redan efter någon kvart.Trots att jag försökte ställa in dem och flytta runt dem på öronen och huvudet lyckades jag inte få det bra. Att jag använder glasögon gör troligtvis inte saken bättre.

Känns lustigt att det bara verkar finnas två hyggliga lurar i den här prisklassen, finns det något mer som är värt att titta på kanske steget upp eller steget ner? Hur står sig ES55 mot ES7 exempelvis?


Har ni några förslag på var man kan köpa ES7 till bra pris, eller är thomann det bästa alternativet?

Redigerat av Sniglum, 20 augusti 2012 - 09:46.


#15

Postad 20 augusti 2012 - 10:07

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Du kan köpa ES7 till ett bra pris ca 1360:- inkl frakt från Amazon.co.uk
http://www.amazon.co...2&condition=new

#16

Postad 20 augusti 2012 - 12:15

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Du kan köpa ES7 till ett bra pris ca 1360:- inkl frakt från Amazon.co.uk
http://www.amazon.co...2&condition=new

Finns det någon anledning att föredra amazon, då det ändå inte är amazon utan andra företag som skickar produkten?
Har uppfattat Thomann som pålitliga, ska tydligen finnas en del förfalskade ES7 i omlopp.
http://www.head-fi.o...-to-avoid-fakes

#17

Postad 20 augusti 2012 - 12:52

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Köp av Thomann.
Enda anledningen att köpa från Amazon är, att det är tryggare att köpa av dem än helt okända butiker utomlands.
De kollar så att butikerna verkligen levererar.
Gör de inte det (och du har betalt till/via Amazon) så brukar man få pengarna tillbaka.

Redigerat av Unregistered1605, 20 augusti 2012 - 12:53.


#18

Postad 20 augusti 2012 - 13:21

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

De kollar så att butikerna verkligen levererar.

Det var bra att veta :)

#19

Postad 01 september 2012 - 11:29

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Äntligen slutna fullsize från Sennheiser med mic och fjärr. Löstagbar kabel och en smart kontakt som går att vrida 90grader. Dessa ser jag fram emot!



Sennheiser Momentum
18ohm
300€
Postad bildPostad bildPostad bild

Redigerat av Bogge, 08 november 2012 - 20:18.


#20

Postad 06 september 2012 - 15:12

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
I dag var jag nere på en butik i stan och prövade lurar. Får säga att ES-7 tyvärr inte sitter så bekvämt heller, men bättre än Sennheiser.
Jag passade även på att pröva Philips Fidelio M1, Bose AE2i, Skullcandy Aviator, Beats Solo och Audio Technica WS55i.

Bose AE2i var otroligt bekväma, men ljudet kändes extremt neutralt och tråkigt. Tyckte det saknades bas.
Fidelio M1 var nästan lika bekväma, isolerade väldigt bra, fast de kändes i basigaste laget. Jag gillade verkligen byggkvalitén.
Aviator var över förväntan i ljudkvalité, inte lika basiga som M1 men kanske inte heller lika tydliga. Helt okej komfort med.
Beats Solo lät så dåligt, att de gick bort direkt. Hann knappt ta på mig dem förrän de åkte av.
WS55i är en billigare lur och lät där efter. Byggkvalitén kändes rätt trist.

Nu känner jag mig ganska förvirrad. Efter att ha lyssnat på AE2i och M1 känns det som att jag vill ha bättre komfort än i ES7. Tycker också att ES7 låter något underligt i övre mellanregistret jämfört mot AE2i och M1. O andra sidan låter AE2i på tok för tråkigt och kraftlöst för mig, även med EQ och hög volym känns det som att basen saknar tryck. M1 o andra sidan har kanske något för mycket tryck i basen, åtminstone i bastunga låtar.

Så nu känner jag mig väldigt kluven, att köpa ett par dyra lurar och sedan få pilla på EQn för att de låter obalanserat känns sådär. Att köpa ett par lurar som inte sitter bekvämt är så klart inte heller aktuellt.

Något som förvirrar mig angående M1 är att när jag googlar så läser jag att de är neutrala, att de är basiga och att de är för ljusa. Själv skulle jag aldrig påstå att de är neutrala, tyckte det var mycket och kraftfull bas.

Det här diagrammet tycker jag får det att se ut som att de har väldigt låg diskant, men jag har inte precis något att jämföra mot:
http://www.innerfide...psFidelioM1.pdf

Här är en recension med en annan frekvenskurva där de hävdar att luren är neutral:
http://www.digitalve...12646/test.html

Redigerat av Sniglum, 06 september 2012 - 15:37.


#21

Postad 07 september 2012 - 19:26

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

I dag var jag nere på en butik i stan och prövade lurar. Får säga att ES-7 tyvärr inte sitter så bekvämt heller, men bättre än Sennheiser.
Jag passade även på att pröva Philips Fidelio M1, Bose AE2i, Skullcandy Aviator, Beats Solo och Audio Technica WS55i.

Bose AE2i var otroligt bekväma, men ljudet kändes extremt neutralt och tråkigt. Tyckte det saknades bas.
Fidelio M1 var nästan lika bekväma, isolerade väldigt bra, fast de kändes i basigaste laget. Jag gillade verkligen byggkvalitén.
Aviator var över förväntan i ljudkvalité, inte lika basiga som M1 men kanske inte heller lika tydliga. Helt okej komfort med.
Beats Solo lät så dåligt, att de gick bort direkt. Hann knappt ta på mig dem förrän de åkte av.
WS55i är en billigare lur och lät där efter. Byggkvalitén kändes rätt trist.

Nu känner jag mig ganska förvirrad. Efter att ha lyssnat på AE2i och M1 känns det som att jag vill ha bättre komfort än i ES7. Tycker också att ES7 låter något underligt i övre mellanregistret jämfört mot AE2i och M1. O andra sidan låter AE2i på tok för tråkigt och kraftlöst för mig, även med EQ och hög volym känns det som att basen saknar tryck. M1 o andra sidan har kanske något för mycket tryck i basen, åtminstone i bastunga låtar.

Så nu känner jag mig väldigt kluven, att köpa ett par dyra lurar och sedan få pilla på EQn för att de låter obalanserat känns sådär. Att köpa ett par lurar som inte sitter bekvämt är så klart inte heller aktuellt.

Något som förvirrar mig angående M1 är att när jag googlar så läser jag att de är neutrala, att de är basiga och att de är för ljusa. Själv skulle jag aldrig påstå att de är neutrala, tyckte det var mycket och kraftfull bas.

Det här diagrammet tycker jag får det att se ut som att de har väldigt låg diskant, men jag har inte precis något att jämföra mot:
http://www.innerfide...psFidelioM1.pdf

Här är en recension med en annan frekvenskurva där de hävdar att luren är neutral:
http://www.digitalve...12646/test.html


Tycker du ska leta vidare tills du hittar något du verkligen gillar.
Men vart finns Fidelio M1 för provlyssning?

#22

Postad 07 september 2012 - 22:01

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Tycker du ska leta vidare tills du hittar något du verkligen gillar.
Men vart finns Fidelio M1 för provlyssning?

Jag var på earphones.se, de har en butik i Göteborg. Fast jag kunde inte hitta M1 på deras hemsida. De skulle ha strax under 2000kr för lurarna, vilket kanske var i övre laget med tanke på ljudkvalitén. Men o andra sidan kändes komforten, ljudisoleringen och byggkvalitén grymt bra.

Redigerat av Sniglum, 07 september 2012 - 22:05.


#23

Postad 08 september 2012 - 11:43

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
kolla hellre in Philips fidelio L1, en betydligt bättre lur än M1 på alla plan

#24

Postad 15 september 2012 - 15:55

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

kolla hellre in Philips fidelio L1, en betydligt bättre lur än M1 på alla plan

Tyvärr är den också betydligt större och dyrare.

Redigerat av Sniglum, 17 september 2012 - 11:05.


#25

Postad 17 september 2012 - 11:15

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Efter att ha tittat lite mer på L1 verkar de inte vara för stora. Däremot är prislappen på 2800kr något för stor ;)
Ska försöka ta mig iväg och provlyssna om expert tillåter, har inte sett någon annan återförsäljare.
Har ni några förslag på billiga återförsäljare av L1?

Uppdatering:
Var i väg och prövade L1, M1 och Aviator igen. Så vad kan jag säga? Både L1 och M1 kändes mer åt det basiga hållet. Aviator, kändes som den var mer balanserad, men istället lite sämre kvalité på ljudet och inte samma tryck i basen även när man vred på.

Ljudet i M1 kändes inte alls lika öppet som i L1, eller Aviatorn för den delen. Mer instängt, tight och nära. För viss musik kanske det är trevligt, men ibland känns det bara för intensivt och trångt.

Resultatet av mitt lyssnade var nog att L1 är trevligare och mer avslappnad att lyssna på än M1. L1 sitter bekväm och känns exklusiv (precis som M1).

Passade också på att pröva lurar med brusreducering, ATH-ANC9, från Audio Technica med och Bose Quiet Comfort 15.

ATH-ANC9 gick att köra med och utan brusreduceringen aktiverad, men ljudkvalitén blev helt klart bättre när brusreduceringen var igång. Man kunde även ställa in brusreduceringen i flera olika nivåer. 200Hz för flygplan, 300Hz för kontor och 300Hz med lägre dämpning för bibliotek. Märkte ingen större skillnad mellan lägena, förutom att bibliotek släppte igenom mer brus.

Själva brusreduceringen i ANC9 kändes inte lika bra som den i QC 15. när jag lyssnade på bilar och annat som körde förbi butiken kunde man höra "skuggljud", något jag inte gjorde med QC15.

Eftersom jag inte kunde provlyssna Bose Quiet Comfort 15 med min iPhone, gick jag till en elektronikkedja och köpte hem ett par mot öppet köp. Har skrivit ner lite uppfattningar om luren här nedanför:

Ljudkvalitén i QC15 är helt okej, men man får bättre i andra lurar i samma prisklass utan brusreducering.

Brusreduceringen fungerar riktigt bra, blev imponerad av den. Tyvärr släpper den igenom röster, är främst lägre frekvenser som inte går igenom. Detta kan så klart vara både ett plus och ett minus. När brusreduceringen är igång känner man ett visst tryck i öronen, får använda dem mer innan jag kan avgöra om det är tröttsamt att ha på sig dem längre stunder med detta.

Nackdelen med brusreduceringen är att den är batteridriven och måste vara igång för att lurarna ska gå att använda. Förvisso är det sällan problem att få tag på AAA-batterier, men o andra sidan känns det löjligt att ett par icke trådlösa lurar inte går att driva med en väggadapter eller usb-kabel när man sitter med laptopen.

Komforten är god, de sitter på plats och runt öronen utan att trycka åt hårt. Däremot sitter de inte lika mjukt och skönt som AE2.

Byggkvalitén lever inte upp till ett par lurar för 3500kr, känns snarare som man handlat något för en femhundring. Sträv plast, fejkläder och en tunn propreitär kabel ger inte någon exklusiv känsla.

Får testa ett par dagar och fundera på hur jag vill göra med dem. Kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker bu eller bä. Brusreducering är väldigt trevligt på kontoret och i kollektivtrafiken, men hur mycket extra vill man betala för den egentligen?

Redigerat av Sniglum, 19 september 2012 - 09:54.


#26

Postad 24 september 2012 - 12:41

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Nu har jag gett lurarna ett par dagar. Brusreduceringen är helt klart trevlig och kan få saker som exempelvis en högljudd luftkonditionering att _helt_ försvinna. Sov på hotell med just högljudd luftkonditionering och somnade med lurarna på (utan musik i), då de dämpar så bra. Däremot fungerar de inte riktigt så bra till oväsen med blandat frekvensspektrum som exempelvis i kollektivtrafiken eller tjatter på kontoret.

Ljudet är helt okej, men lever inte riktigt upp till prislappen i min mening. Det som stör mig mest är nog att de verkligen inte känns exklusiva eller rejält byggda. Hade de kostat 1500-2000kr hade jag känt något helt annat. De här lurarna åker tillbaka.

Men vad jag ska satsa på istället vet jag faktiskt inte.
Fidelio L1 kändes verkligen välbyggda och fina, men kanske inte 3000kr ljudkvalité.
ES7 är nätta och låter bra, men inte jättebekväma, kanske går det att rädda dem genom att böja till bågen. Det är tyvärr inget jag kan testa att göra där jag provlyssnar dem ;)

Börjar fundera på att ta ett par billigare lurar som jag varit nöjd med, i den nedre prisklassen har jag haft AKG 450, som var trevliga i både ljudkvalité och byggkvalité, särskilt för de pengarna. Tyvärr är den löstagbara sladden hemsk och skapar brus/missljud så fort det är blåsigt utomhus.

#27

Postad 24 september 2012 - 14:20

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Förstår dilemmat. Jag äger själv ett par QC15 som jag använder när jag pendlar till jobbet, och till just det syftet funkar dom bra. Bullerdämpningen är grymt effektiv, men som väntat tar de inte bort högre frekvenser (det gör inga, QC15 är de bästa inom detta på marknaden ändå). Byggkvaliteten känns helt ok, men som du säger inte särskilt exklusiv. Utbytbar kabel är dock ett plus om det skulle hända något. Älskar dock passformen, på mig sitter de fantastiskt bra för ett par on-ear. Skulle allt som allt ändå inte vilja byta ut dom när jag pendlar då helheten är riktigt bra för det syftet jag har dom till.

Hade ES7 tidigare, och det gick faktiskt alldeles utmärkt att böja till bågen vilket gjorde underverk för passformen. Det är en mycket trevlig allround-lur. Hade gärna tagit ljudet i denna och bytt ut i QC15 :)

AKG släpper sina nya K619 i dagarna, du kanske skulle vänta lite och prova dom? Går nog på runt 12-1300kr med headset.

#28

Postad 24 september 2012 - 22:04

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Funderar på om Focal Spirit One kan vara något att leta efter för att provlyssna?

Förstår dilemmat. Jag äger själv ett par QC15 ... Älskar dock passformen, på mig sitter de fantastiskt bra för ett par on-ear.

Nej, det är riktigt fina lurar, håller med om att de sitter bra och har riktigt fin noise cancelling. Har testat ett antal noise cancelling-lurar och inga har fungerat lika bra. Hade de kostat 1500-2000kr hade jag inte tvekat på att behålla dem.

Hade ES7 tidigare, och det gick faktiskt alldeles utmärkt att böja till bågen vilket gjorde underverk för passformen.

Det låter ju väldigt bra, får pröva dem en gång till då kanske. Om ändå Audio Technica kunde släppa en ny modell med mikrofon :)

AKG släpper sina nya K619 i dagarna, du kanske skulle vänta lite och prova dom? Går nog på runt 12-1300kr med headset.

Den ser farligt lik K518 ut. Gillade varken ljudet eller passformen i K518. Föredrog K450, som i min mening både satt och lät bättre. Har du hört något om hur 619 ska vara i ljudkvalité?

Redigerat av Sniglum, 28 september 2012 - 12:36.


#29

Postad 14 oktober 2012 - 14:28

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Väldigt tyst om Yamahas nya slutna lurar. Har dom ljudkvalitet som EPH-100 är dom helt klart värda en provlyssning. Men designmässigt kanske inte helt orginellt att planka Beats och peta dit en Yamma-logga.





#30

Postad 14 oktober 2012 - 23:36

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
beror på att dom inte är släppta i sverige än, ser ut som november och då antagligen bara PRO300. Återkommer med intryck senare!

#31

Postad 17 oktober 2012 - 16:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Det där Sennheiser Amperior i silver var ju inte helt fel! 18ohm är rätt lågt, lättre att driva eller=högre ljud?

Redigerat av genstruktur, 17 oktober 2012 - 16:32.


#32

Postad 17 oktober 2012 - 19:00

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

  • 626 inlägg
  • 0

Väldigt tyst om Yamahas nya slutna lurar. Har dom ljudkvalitet som EPH-100 är dom helt klart värda en provlyssning. Men designmässigt kanske inte helt orginellt att planka Beats och peta dit en Yamma-logga.




Vafan... någon som sneglat "lite" mot Beats?

#33

Postad 17 oktober 2012 - 22:32

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
jo verkligen. Hoppas verkligen inte de har tagit efter Beats ljudideal också. PRO400 och PRO500 blir försenade, får se om de hinner komma innan årsskiftet. PRO300 blir intressant att se om den säljer, den skulle kunna bli nån form av "kvalitets"-Beats om ljudet är bättre iaf.

#34

Postad 26 oktober 2012 - 10:02

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Nu verkar nya AKG K618/K619 finnas tillgänglig. Har tyvärr inte hunnit provlyssna själv ännu. Men någon annan kanske har?
Tycker dock metallicfärgerna är en klar förfulning jämfört med K518. Tur dom finns i svart.




Postad bild

Redigerat av Bogge, 26 oktober 2012 - 10:12.


#35

Postad 27 oktober 2012 - 07:52

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
ljudmässigt hör man definitivt likheten med "lillebror" K518: baaas! Men denna har helt klart mer kontroll i basen och dessutom låter de övre registren inte lika avlägsna, den är betydligt bättre. Mjukare kuddar gör att den sitter trevligt, men det är fortfarande en DJ-lur så den trycker fortfarande en del. Som helhet ljusår bättre än K518 men då kostar den ju det dubbla också... K618 finns bara i svart och har då inte headset för mobiler, men sladden är längre. K619 är samma lur fast med headset och lite kortare sladd, fast de skickar även med en förlängning, plus att K619 finns i fler färger än bara svart.

#36

Postad 06 november 2012 - 10:18

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Kul att ni hållt tråden igång. Jag kanske får pröva K618 och se hur de är. Om de både låter mer kontrollerat och sitter bekvämare än 518 kanske det är bra nog. Men jag är lite skeptisk ;)

#37

Postad 08 november 2012 - 22:52

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Kul att ni hållt tråden igång. Jag kanske får pröva K618 och se hur de är. Om de både låter mer kontrollerat och sitter bekvämare än 518 kanske det är bra nog. Men jag är lite skeptisk ;)


Dom ligger bra i pris just nu om är medlem på Webhallen.

#38

Postad 19 december 2012 - 23:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Mina AKG K619 sprack lite vid bygelns fäste mot hörluren och jag valde att ta pengarna tillbaka på Webhallen. Min första tanke var att köpa ett par Sennheiser HD 25II speciellt när det minskat i pris lite till 1690:- , 500kr mer än vad jag betalade för AKG:erna för 2 månader sedan. 25II har många lovord här på forumet och på prisjakt, känns som en väldigt fin lur eller?

Den här Amperiormodellen verkar också sjysst med mic och lägra impedans , men 1000:- till är ändå en del stålar.

Så vad säger ni. Är det 25II som gäller för priset 1690:-?

/Genis

Redigerat av genstruktur, 19 december 2012 - 23:32.


#39

Postad 20 december 2012 - 07:24

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Sennheiser HD 25II ÄR en mycket fin lur.
Både ljudbild och byggkvalitét.
De kommer att bli en trogen vän, de kommande 5 åren.

#40

Postad 18 januari 2013 - 12:13

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Ska ut på en lyssningsrunda snart. Letar efter en sluten on-ear lur som ska drivas av min mobiltelefon(Samsung Galaxy S2) Är det möjligt så vill jag gärna ha med mic/svarsknapp på sladden också. Prisklass mellan 500-2000 kanske.

Har varit på Hifiklubben där jag lyssnade på Marshall Major och B&W P3. P3 var fantastiskt bekväma, men ljudet var jag riktigt missnöjd med. Basen ok men resten lät väldigt luddigt och instängt, som en filt över öronen. Då tyckte jag Marshall faktiskt lät bättre(till en betydligt mindre kostnad) men kanske lite ljusa och jobbig diskant.
Tänkt kolla in AKG K619. Noontec Zoro verkar ha fått bra kritik för en billig peng, men verkar dessvärre inte finnas att provlyssna nånstans i Sthlm området.
Men sugen på att provlyssna HD25-1 II och Amperior. Just Amperior känns som en bra bit över min prisklass. Men nu till frågan, skulle man kunna byta ut sladden till HD25-1 II mot en annan med mic? Exempelvis den som följer med till Amperior eller någon annan random ? ( ex. http://www.komplett....aspx?sku=639375 )

#41

Postad 18 januari 2013 - 16:22

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
nej hd25 har en egen, speciell kontakt.
http://www.headparts...ndj9856b0v84d35

#42

Postad 18 januari 2013 - 16:36

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Ska ut på en lyssningsrunda snart. Letar efter en sluten on-ear lur som ska drivas av min mobiltelefon(Samsung Galaxy S2) Är det möjligt så vill jag gärna ha med mic/svarsknapp på sladden också. Prisklass mellan 500-2000 kanske.

Har varit på Hifiklubben där jag lyssnade på Marshall Major och B&W P3. P3 var fantastiskt bekväma, men ljudet var jag riktigt missnöjd med. Basen ok men resten lät väldigt luddigt och instängt, som en filt över öronen. Då tyckte jag Marshall faktiskt lät bättre(till en betydligt mindre kostnad) men kanske lite ljusa och jobbig diskant.
Tänkt kolla in AKG K619. Noontec Zoro verkar ha fått bra kritik för en billig peng, men verkar dessvärre inte finnas att provlyssna nånstans i Sthlm området.
Men sugen på att provlyssna HD25-1 II och Amperior. Just Amperior känns som en bra bit över min prisklass. Men nu till frågan, skulle man kunna byta ut sladden till HD25-1 II mot en annan med mic? Exempelvis den som följer med till Amperior eller någon annan random ? ( ex. http://www.komplett....aspx?sku=639375 )


Vet att det stämmer hyffsat men S2 har rätt dålig musik förmedling, annan krets än i s1 och s3. Lyssnade på mina lurar i en annan telefon och jisses vilken skillnad det var. Det var inte nån Beats Audio utan en enkel iPhone 4s. Mina XB spelade som de skulle mer eller mindre. Surt för s2 är ju en helt ok telefon :)

Audio Technica presenterade nya lurar på deras FB sida för ett tag sedan. Missminner jag mig inte så var det med mic på någon av lurarna.

#43

Postad 25 januari 2013 - 14:01

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Audio Technica ES7 kostar nu 890:- på Dustins weekendrush. Så länge lagret räcker senast söndag.

http://www.dustinhom...10660939_130125
http://www.dustinhom...10660938_130125



(Edit: länkarna gav fel pris tidigare)

Redigerat av Bogge, 25 januari 2013 - 19:46.


#44

Postad 27 januari 2013 - 17:07

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
Det där ser ut som ett riktigt bra pris. Synd att jag la pengar på planar lurar denna månaden, eller synd å synd men jag får dem inte förräns om en vecka. Får hålla mig borta från dessa AT lurarna helt enkelt,

#45

Postad 28 januari 2013 - 08:24

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Jag blev lite sugen, men kändes dumt när jag precis fått mina momentum :)

#46

Postad 01 februari 2013 - 14:36

Sniglum
  • Sniglum
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Audio Technica ES7 kostar nu 890:- på Dustins weekendrush. Så länge lagret räcker senast söndag.

http://www.dustinhom...10660939_130125
http://www.dustinhom...10660938_130125



(Edit: länkarna gav fel pris tidigare)

Där missade jag något, surt! Tack för tipset ändå.

Fast jag hade gärna sett att ES7 hade mikrofon. Kan för övrigt säga att jag gav upp och köpte ännu ett par iPorta pro tills jag hittar något som känns helt rätt.

#47

Postad 07 mars 2013 - 16:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Sennheiser HD 25II ÄR en mycket fin lur.
Både ljudbild och byggkvalitét.
De kommer att bli en trogen vän, de kommande 5 åren.


Nu har jag gått och värkt på köpet ett tag men så idag slog jag till! Sitter nu med lurarna på och skriver det här :) . Har lyssnat i kanske 10min och redan tycker jag att de slår AKG 518 och 619 på fingrarna rejält men de borde de väl också göra. Själv tycker jag dock att ljudet i lurar brukar förbättras en hel del första timmarna från när de är nya. Tycker också att HD 25 klämmer åt mindre om huvudet än både AKG 518 och 619.

Det första som slog mig var att de kändes mycket mindre och smidigare än väntat, bra! Lite plastiga som sagt men skit i det om ljudet är bra och de är hållbara. En grej till som slog mig var att i hörlurarna sitter det ett skyddsskum. Det satt samma i HD650 som jag tog bort vilket ledde till ett mycket bättre ljud enligt mig. Någon som har provat att ta bort detta på HD 25 II?

Redigerat av genstruktur, 07 mars 2013 - 18:38.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.