Onkyo TX-NR717
(Förstärkare)
|
7
|
(5)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR818
(Förstärkare)
|
9
|
(30)
|
Inga priser |
Onkyo TX-NR818 7:2 (2 inlägg)
|
6 år sedan |
Onkyo TX-NR717 problem (5 inlägg)
|
10 år sedan |
Onkyo 2012: TX-SR 313, TX-NR 414, TX-NR 515, TX-NR 616 (883 inlägg)
|
10 år sedan |
Onkyo TX-NR818 (att ställa in optimalt?) (13 inlägg)
|
10 år sedan |
vill se film med hög volym utan dist o missljud (53 inlägg)
|
11 år sedan |
Dubbla subutgångar (11 inlägg)
|
12 år sedan |
Audyssey MultEQ XT32 (63 inlägg)
|
12 år sedan |
Köpa slutsteg till receivern? (29 inlägg)
|
12 år sedan |
Suck, djupt suck...... (7 inlägg)
|
12 år sedan |
Onkyo TX-NR818 - Eftersläp i bilden! (5 inlägg)
|
12 år sedan |
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg)
|
12 år sedan |
Om ni hade 10000kr till reciever! (29 inlägg)
|
13 år sedan |
Nytt hembiopaket i 15000-25000kr klassen (4 inlägg)
|
13 år sedan |
Inställningar för Onkyo TX-NR818 (7 inlägg)
|
13 år sedan |
Klipsch RF-35 aktivt drivna! (0 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 31 May 2013 - 16:59
Fråga! Idag var det tänkt att jag skulle koppla upp min 818 men jag har stött på problem som jag undrar om det har med handskakning att göra. Jag har en HTPC samt en 6-7 år gammal plasma från LG inkopplad. Kopplar jag HTPCn direkt till TVn så är det inga problem. Kör jag via förstärkaren får jag ingen bild på TVn. Det står HDMI på stärkarens display. Jag har provat lite olika inställningar med upplösningen (Through etc) men utan att det blivit bättre. Första gången fick jag fram den svarta Onkyo-skylten men sen tappades bilden. Kan det vara så att TVn inte klarar av handskakningen? Eller kan jag koppla ihop det på något annat sätt? HTPCn har jag kopplat in på HDMI6 (PC).
Provade lite till idag och jag får bara bild via HDMI Sub. Via HDMI Mail blir det inget. Jag vet att man kan ställa in Sub/Main/Both men det hjälper inte. Kan det vara någon inställning på HTPCn? T.ex. Så lyser bara PCM i receiverns fönster. Nåt är knas. Jag vill ju att det ska gå via HDMI Main så att jag kan få upp manyerna på TVn.
Postad 08 June 2013 - 16:39
Men... Bövlars det har gått så lång tid sen jag hade den förra att jag får inte igång på det trådlösa nätverket med denna. Hur fasen gjorde man?
Har en trådlös TP-LINK TL-WN722N dongel på baksidan, samma som jag hade innan, men kommer inte ihåg om jag behövde installera de på något vis, vill nästan minnas att det bara var att tuta och köra? Någon som har samma?
Sen till problem nr 2. Förra gången hade jag telenor mobiltbredband med wifipuck och kopplade då upp mig via någon knapp på själva dongeln som skickade något till Onkyon för verifiering typ. Men nu har jag en Dovado Tiny och på den finns ingen sådan knapp överhuvud taget. Hur får jag apparaterna att prata med varandra om jag nu får igång dongeln?
Bövlars att man inte skall komma ihåg...
Postad 08 June 2013 - 20:04
Postad 09 June 2013 - 20:27
Kan inte längre välja högtalarinställningar inne i verktyg/inställningar eller vad det nu heter, Den är mörktonad. Kan ej heller längre på en källa tex NET välja ljudinställningar eller liknande kan vara välja på punkt 1 och 5 resten är mörktonade???
Något jag missat? Kom ju åt tex högtalarinställningarna innan idag. Samt förra 818 jag hade vill jag minnas att det var hur smidigt som helst och gå in och välja inställningar för just den källan vilket inte längre går det heller?
Någon som varit med om något liknande?
Postad 09 June 2013 - 21:03
högtalarkonfiguerings menyn
Redigerat av Unregisteredd7a46a96, 09 June 2013 - 21:07.
Postad 09 June 2013 - 21:41
Men det räcker för andra gången att skrämma upp min Onkyo bara genom att svära av sig lite här på forumet.
Gjorde en firmware-uppdatering dock utan någon skillnad. Fipplade runt i menyerna gick i och ur och i och ur och så helt plötsligt kommer jag åt både högtalarinställningarna samt alla inställningar som man SKA komma åt när man tycker på setup på fjärrkontrollen.
Ingen aning om hur det gick till, men det skiter jag i bara det funkar och hoppas det inte kommer igen...
Ljudet har jag ingen aning om hur det låter eller om den lider av samma sjuka som den förra, för appropå sjuka så har jag fått några djävulska bakterier som gjort att jag tappat hörseln. Skitkul när man väntat i flera månader på recivern och när man väl får den har man ingen aning om den är av eller på. (hör inget ens om jag har örat mot högtalaren :-( Extra trist när man är musiker och har tre konsterter denna veckan hur f-n det skall gå? -"plats på scen för den sjungande dövstumme!!!" Nåja, kan ju kolla på Chaplin och Buster Keaton på TV i alla fall...
Postad 12 June 2013 - 20:24
Jag får inte igång installationen via USB. Verkar som att firmware nr jag har på den tidigare inte stämmer överens med den senaste dom skrivit på hemsidan. 1100-7101-0100-0000 released July 24, 2012
Det har kommit en efter det i våras så kan vara det som är problemet..
Postad 13 June 2013 - 15:35
Postad 13 June 2013 - 15:55
Min onkyo remote 2 hittar inte min 818. Hade inget problem med förra apparaten vill jag minnas? Har provat att ominstallera appendix på min iPhone 4 dock utan resultat. Har även provat dra igång spotify så jag vet att den är uppkopplad på nätet. Några tips?
Det generella svaret från Onkyo är att dubbel-kolla att båda enheterna ligger på samma sub-nät, dvs under samma router (du har inte av misstag telefonen på 3g/4g?)
Jag har ett liknande problem. Ibland när jag har använt onkyo remote (spotify) på min android telefon för att styra min 818 så har något gått fel vilket gör att telefonen inte längre hittar min 818 (brukar oftast hända i samband med att jag använder sökfunktionen i spotify). Det som då är lösningen är att dra ur el-kontakten i väggen, vänta en stund, koppla in den igen och sedan hålla tummen...
När detta har hänt så går det fortfarande att lyssna på spotify mha fjärrkontrollen, så det är inte hela nätverksanslutningen som är trasig (jag har fast ethernet kabel till min 818 om du undrar).
Detta är extremt störande och jag hoppas att firmware uppdateringen som kom häromdagen skall fixa detta (inte så roligt att få ett avbrott på några minuter då och då när man lyssnar för att gå till ett annat rum och starta om förstärkaren med allt vad det innebär...).
Postad 13 June 2013 - 16:21
Tack för hjälpen!
Postad 18 June 2013 - 02:20
Precis införskaffat mig en 818 och undrar om det är normalt att audyssey dödar basen i mina frontar?
Är ingen bass-aholic men lite uns skall det vara utan subben tycker jag.
Har en 717 å den pumpar s*tan(visserligen bara 2eq mot 818s xt32) och min gamla 809 blåser ut väggar.
Det är ju tryck i 818 det kan jag ej neka men har jag mätt fel? Min soffa står tyvärr mot väggen men har mätt ca 40cm från vägg. Det kanske skall låta på detta vis å låta subban ta all bas,
I övrigt så fan vilken surround den ger, WOW!!
Min 809 blev som ny efter "inspelningen" så det kanske denna med behöver?!
Postad 18 June 2013 - 06:39
Ok.
Precis införskaffat mig en 818 och undrar om det är normalt att audyssey dödar basen i mina frontar?
Har en 717 å den pumpar s*tan(visserligen bara 2eq mot 818s xt32) och min gamla 809 blåser ut väggar.
Det är ju tryck i 818 det kan jag ej neka men har jag mätt fel? Min soffa står tyvärr mot väggen men har mätt ca 40cm från vägg. Det kanske skall låta på detta vis å låta subban ta all bas,
Du kan ju testa att sänka crossover om du har den på 80hz till tex 60hz för då ska frontarna få ta mer bas. Jag fick 40hz som förinställt men höjde själv till 80 då jag tycker subben ska ta hand om det den gör bäst, all bas. I övrigt så är x32 mer dämpat och antagligen mycket mer korrekt än vad dina öron är vana vid. Tyckte också jag knappt hörde någon bas efter första kalibreringen. Är ju inga problem att höja level på basen i efterhand heller så länge som du gör det i 818 och inte på subben. Jag får höja min center då jag alltid tycker allt tal är för lågt oavsett material.
Redigerat av wesslan, 18 June 2013 - 06:41.
Postad 18 June 2013 - 07:29
Min erfarenhet är att det gör stor skillnad vilka punkter man mäter i. Prova att mäta på lite olika positioner. Här är en video med en del bra tips. Under mätningen kan man lägga en stor kudde där man normalt sitter (som motsvarighet till kroppens dämpning).Precis införskaffat mig en 818 och undrar om det är normalt att audyssey dödar basen i mina frontar?
Redigerat av megagurka, 18 June 2013 - 07:34.
Postad 18 June 2013 - 08:21
Med audyssey blir det mer högupplöst å, ja helt underbart.
Tror jag gjorde rätt val mellan marantz 7007 å denna.
Men ljudprogrammen har jag ej riktigt förstått vad den funktionen är bra till.
Postad 18 June 2013 - 08:27
Frontarna som small?Ok.
Postad 18 June 2013 - 09:07
Frontarna som small?
Jag har inte hittat något i 818 som anger "small" utan endast vilka crossovers de ska ha. Vart i menyn finns det?
Postad 18 June 2013 - 09:11
Under högtalarinställningar kan du välja full eller delningsfrekvens på frontarna samt sub av/på.Jag har inte hittat något i 818 som anger "small" utan endast vilka crossovers de ska ha. Vart i menyn finns det?
Postad 18 June 2013 - 09:11
Under högtalarinställningar kan du välja full eller delningsfrekvens på frontarna samt sub av/på.Jag har inte hittat något i 818 som anger "small" utan endast vilka crossovers de ska ha. Vart i menyn finns det?
Postad 18 June 2013 - 09:16
Under högtalarinställningar kan du välja full eller delningsfrekvens på frontarna samt sub av/på.
Ah precis, sätter man en crossover/delningsfrekvens så blir de automatiskt "small"
Postad 18 June 2013 - 09:54
Skall bara bekanta mej med ljudprogrammen som jag ej begriper mej på än.
Bi-ampade mina frontar först men fick ta bort det för det blev för mkt effekt för mina frontar då dom slog hejvilt å lät mkt ansträngda. Så blir nog köp av 2 st satelliter som får verka high/wide eller surr back, vet ej än.
Redigerat av Unregistered46f62999, 18 June 2013 - 09:58.
Postad 18 June 2013 - 11:27
Konstigt, använde du digital delning (och kopplade förbi dom analoga filtren)? Annars ska du inte få några problem med bi-amp om du kopplat rätt.Bi-ampade mina frontar först men fick ta bort det för det blev för mkt effekt för mina frontar då dom slog hejvilt å lät mkt ansträngda.
Redigerat av megagurka, 18 June 2013 - 11:27.
Postad 18 June 2013 - 13:19
Låter ju som att det var något annat fel då. Dina symptom hänger inte ihop med de orsaker du beskriver.Bi-ampade mina frontar först men fick ta bort det för det blev för mkt effekt för mina frontar då dom slog hejvilt å lät mkt ansträngda. Så blir nog köp av 2 st satelliter som får verka high/wide eller surr back, vet ej än.
Postad 18 June 2013 - 13:42
20130618_092540.jpg 2.47MB
2 Antal nerladdningarSkumt. Jag gjorde vanlig bi-amp.Elementet slog som aldrig förr, även på låg volym.
Nu när jag kör vanligt så är det MYCKET bättre.
Kanske mina stativare som är för klena?
Dynavoice definition dm-5 men dom spelar grymt bra nu. Får kanske öppna ögonen för canton eller xtz's stativare.
Kan kanske vara min placering av dom som inte är helt optimala?! Skall lägga ut bild senare i mitt galleri
Redigerat av Unregistered46f62999, 18 June 2013 - 19:24.
Postad 26 June 2013 - 19:59
Har idag Yamaha rx-v473 och den räcker inte till på långa vägar, återkommer antagligen med både frågor och åsikter när jag testat Onkyon.
Hoppades på att få stärkaren imorgon men när jag kollar trackingen på posten verkar det mörkt, innan helgen dimper den väl in iaf.
Postad 26 June 2013 - 20:25
Beställde en 818 idag, har Canton 490 golvare + Canton 85.2 sub, ska skaffa hela gle-serien så småningom men köper allt eftersom pengarna räcker till. Precis avslutat min tid som student...
Har idag Yamaha rx-v473 och den räcker inte till på långa vägar, återkommer antagligen med både frågor och åsikter när jag testat Onkyon.
Hoppades på att få stärkaren imorgon men när jag kollar trackingen på posten verkar det mörkt, innan helgen dimper den väl in iaf.
Kul. Är en mkt bra maskin. Min blev "inspelad" för nån dag sen å märker lite mera värme å "botten" i ljudet.
Skall bara investera i bättre frontar, men måste vara små eller smala eftersom jag har ont med plats.
Finns det nån som kan förklara för mig vad ljudprogrammen är bra till, stereo källa 1-2-3 å multi.....jag förstår inte.
Postad 26 June 2013 - 20:34
Beställde en 818 idag, har Canton 490 golvare + Canton 85.2 sub, ska skaffa hela gle-serien så småningom men köper allt eftersom pengarna räcker till. Precis avslutat min tid som student...
Riktig nyfiken på vad du tycker om den , har nämligen samma högtalare och är själv sugen på denna förstärkare.
Postad 26 June 2013 - 21:00
Riktig nyfiken på vad du tycker om den , har nämligen samma högtalare och är själv sugen på denna förstärkare.
Jag tror den kommer funka prima, min svåger har den tillsammans med monitor audio rx 6 eller vad dom heter och han är nöjd. Jag tittar mest på film och är främst ute efter kraft i stärkaren. Jag ska även byta plats för tvn från ett öppet rum mitt i huset med enbart två väggar till ett med fyra väggar och dörr som går att stänga. Bara att byta rum tror jag skulle göra underverk, sen mer kraft på det kommer göra det kanon.
Jag var ner på en stereoaffär och pratade med en säljare där och han sa tvärt emot vad jag hört om 490 gle tidigare och sa att de krävde rejält med pulver för att låta bra. Allt jag läst tidigare är om hur lättdrivna de är.
Får jag mycket pengar över blir det en till sub, dom ligger på 2500:- i Sverige och 199 euro i Tyskland. Prio är dock först 455.2 center och 410.2 satelliter.
Postad 27 June 2013 - 07:14
För att snabbt kunna växla mellan olika inställningar i Setup-menyn.Finns det nån som kan förklara för mig vad ljudprogrammen är bra till, stereo källa 1-2-3 å multi.....jag förstår inte.
Postad 27 June 2013 - 07:32
Kul. Är en mkt bra maskin. Min blev "inspelad" för nån dag sen å märker lite mera värme å "botten" i ljudet.
Skall bara investera i bättre frontar, men måste vara små eller smala eftersom jag har ont med plats.
Finns det nån som kan förklara för mig vad ljudprogrammen är bra till, stereo källa 1-2-3 å multi.....jag förstår inte.
Hur smala? Klipsch rf-52 är ju tex 17cm.
Postad 29 June 2013 - 05:05
Vilken pjäs
Den har kraft så det räcker, mot min tidigare receiver är den ganska invecklad men och andra sidan fick jag den igår så har inte hunnit pilla med den så mycket. Men man kan väl säga att högtalarna vaknade till liv rejält!
Postad 29 June 2013 - 11:56
Är Onkyo TX 818 värd 3000kr mer än OnkyoTX 717 ??
https://www.prisjakt...1192582,1192581
Smaksak som i mycket. Ser man till kraften så är inte 135w specielt mycket mer mot dom 100w i ljudtryck. Personligen skulle jag välja 717 och lägga dom 3k på något annat jag behöver. Sedan tycker nog vissa att XT32 är värt en hel del medans andra inte ens använder det.
Postad 29 June 2013 - 12:33
Postad 29 June 2013 - 16:55
Hur är det med 717, kan man spara olika kalibreringar. Ha en för film och en för musik..
Nej det kan man ej. Jag hade 717 men har nu 818 för mkt buggar i den så till sist gick det knappt att starta den.
Jag tycker 818 är värt dom extra 3000, jag har haft både 717 å 818 så jag har hört båda å tycker 818 är liksom toppen på berget i jämförelse. Så mkt mera kontrollerad.
Postad 29 June 2013 - 17:03
Nej det kan man ej. Jag hade 717 men har nu 818 för mkt buggar i den så till sist gick det knappt att starta den.
Jag tycker 818 är värt dom extra 3000, jag har haft både 717 å 818 så jag har hört båda å tycker 818 är liksom toppen på berget i jämförelse. Så mkt mera kontrollerad.
Ok tack för svar:) Är det lika med alla Onkyo?
Postad 29 June 2013 - 17:49
Postad 29 June 2013 - 18:01
Hur sätter man frontarna som large? Funkar det på 818? Har kört en Xt 32 kalibrering om det spelar någon roll? Eller gör det ingen skillnad kanske
In i högtalarinställningar å ändra till fullband å jo det gör lite skillnad.
Tycker du det är basfattigt? Jag tyckte det med först men blir så bumligt när man stängt av audyssey så efter 2veckor tycker jag det är helt perfekt.
Postad 29 June 2013 - 18:02
Tycker du det är basfattigt? Jag tyckte det med först men blir så bumligt när man stängt av audyssey så efter 2veckor tycker jag det är helt perfekt.
Ja det är lite dåligt med bas i frontarna. Tack för tipsen ska testa detta!
Postad 29 June 2013 - 18:05
Ok tack för svar:) Är det lika med alla Onkyo?
Likadant vadå? Problem med mjukvaran? Vad jag läst runt i alla forum jag kunnat hitta är det 515-616-717 som haft mest bekymmer. Men som en föregången skrivare skrivit så är det mkt populära recievers så många måndags ex som kommit ut å vi som är nöjda klagar intenpå forum utan sitter å njuter.
Postad 29 June 2013 - 18:09
Ja det är lite dåligt med bas i frontarna. Tack för tipsen ska testa detta!
Du kan höja bas och tre i snabb menyn. Det hjälper också. Efter mina 2 v med min818 nu så är det fantastiskt.
Är precis som den behöver typ 50-100h "inspelning" eller om öronen vant sig för den låter mkt bättre nu
Postad 29 June 2013 - 18:13
Jag hittar inte de inställningarna? Är det setup under luckan->högtalarinställningar->? väljer jag front högtalartyp kan jag välja på normal,bi-amp eller digital crossover.
Ökade lite bas i snabbmenyn, ska ut och skruva ihop min tv-bänk nu. Hittade ingen som föll mig i smaken så jag bygger en egen
Postad 29 June 2013 - 18:26
Jag hittar inte de inställningarna? Är det setup under luckan->högtalarinställningar->? väljer jag front högtalartyp kan jag välja på normal,bi-amp eller digital crossover.
Ökade lite bas i snabbmenyn, ska ut och skruva ihop min tv-bänk nu. Hittade ingen som föll mig i smaken så jag bygger en egen
Inställning och sen in i högtalarkonfigurering å ändra till fullband. Jag har mina på fullband med men är ju egentligen inte rätt men jag är en outlaw, i make my own laws. I AM THE LAW!!!!!! Haha, Judge Dredd
Postad 29 June 2013 - 19:28
Postad 29 June 2013 - 20:58
Inställning och sen in i högtalarkonfigurering å ändra till fullband. Jag har mina på fullband med men är ju egentligen inte rätt men jag är en outlaw, i make my own laws. I AM THE LAW!!!!!! Haha, Judge Dredd
Det räckte långt att höja basen ett par snäpp, dottern har sitt sovrum vägg i vägg med tvn
Postad 29 June 2013 - 21:43
Någon annan som tycker audyssey drar mer ljudnivån? Reglerar den högtalarnivåerna efter någon standard? Sänker nivåerna med flera snäpp så frontarna blir typ minus 6 och centern minus 5 osv? Får dra på typ upp till volym 70 för att få tryck och dynamik. Mina rc-l är ju trögdrivna iof så kanske spelar in?
Jo visst gör den det men är kanske för thx referens volym drabblet?! Vet inte men om man stör sig så kan man ju bara ändra intellivolume på inställningarna som man kan göra för dom olika källorna.
Postad 30 June 2013 - 13:16
https://www.prisjakt...=300278,1192582
Kör även med canton 490 som frontar.
Postad 30 June 2013 - 15:13
Funderar på en Onkyo 818 har en sony nu , tror det blir ett rejält lyft mellan dessa förstärkare?
https://www.prisjakt...=300278,1192582
Kör även med canton 490 som frontar.
Det skiljer 10 kg kärlek dessa stärkare emellan till Onkyons fördel. Jag antar att min Yamaha var snarlik din Sony och för mig blev skillnaden som natt och dag.
Nu har jag tryck i ett rum med två väggar, det är alltså så kass akustik som det är möjligt då tvn står mitt i huset i en öppen planlösning. Jag ska ju som jag tror jag skrev tidigare i denna tråd eller så var det en annan byta rum till ett med fyra väggar och dörr, antar att det finns risk då att det blir för mycket bas/tryck till och med
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Onkyo TX-NR818 7:2
27 bilder
47 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?