Tankar kring kommande biorum
36 svar till detta ämne
Postad 27 August 2012 - 21:33
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Skall snart påbörja en tillbyggnad av huset vilken delvis kommer att göra att hembion flyttar ut från vardagsrummet in till ett mer avslappnat allrum (dock ingen bio-grotta).
Utrustning:
Frontar: kef Q70 (gamla saker,http://www.kef.com/html/en/explore/about_kef/museum/1990s/Q10_Q30_Q50_Q70/index.html)
Center: Kef reference model 100 ( http://www.kef.com/h...l_90/index.html)
Surround: Kef 2005.2 ( https://www.prisjakt...dukt.php?p=3172)
Receiver: Onkyo 674 ( https://www.prisjakt...kt.php?p=106888)
Subwoofer: Ej inköpt, men det lutar mot en eller två XTZ 10.16
Funderar nu på vilka åtgärder som är lämpliga att göra i samband med att rummet byggs för att förbättra ljudisolering men även akustiken i rummet. Se bild nedan (funderar på lämplig möbel bakom soffan för att få ut den lite i rummet...).
Isolering.jpg 821.88K
8 Antal nerladdningar
Kommer att ha en stor öppning mellan allrum och hall där det kommer att sitta en skjutdörr.
Har haft planer på att sätta dubbel gips på båda sidor i väggen mellan allrum och hall, men är detta meningslöst då vi kommer att ha en skjutdörr (vilken troligtvis kommer att läcka mycket ljud)? Hur mycket hjälper det att komplettera skjutdörren med ett draperi med ett tungt tyg?
Nu till hjälp med att planera akustiken (skall tilläggas att jag ej är överdrivet petig, men är ju alltid roligt när det låter bra).
Planen är en stor ryamatta för viss dämpning, samt även för att det snyggt. Sedan även en gardin för fönstren (behövs ändå för mörkläggning). På motstående sida från de stora fönstren så skall diverse bokhyllor ställas, borde vara smart att placera en bokhylla där en första-reflex kommer att hamna?
Efter att ha läst om Sound of Science så lockar det att beställa Hertz tavlor att hänga bakom soffan för att minska första-reflexen. Fundera även om jag skall försöka få in några SCC i rummet, skulle hörnet bakom ena front-högtalaren vara ett lämpligt ställe?
Skulle det kunna vara smart att använda förrådet som någon form av basabsorbationsutrymme?
Något jag borde göra med taket?
Är det bättre att lägga pengar på en Anti-Mode ( https://www.prisjakt...kt.php?p=760504) och sikta in mig på att få bort första-reflexen istället för halvdanna bas-akustikoptimeringar då jag ändå inte är överdrivet petig?
Alla tips är välkomna!
Postad 27 August 2012 - 22:01
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Några tillägg.
Ljudet skall optimeras för film.
Alla väggar är i gips + osb + isolering (dvs ingen betong).
Huset är ett envåningshus utan vind (platt tak), så det kommer att ligga ungefär 30cm lösull några cm över innertaket.
Postad 27 August 2012 - 22:04
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Jag förstår varför du möblerat som du gjort i bilden, men du kommer få ett mycket bättre resultat om du spelar från kortvägg till kortvägg, dvs vänder på steken 90 grader. Dina högtalare kommer du kunna ställa symmetriskt och att spela i längdriktningen ger också ett bättre resultat, helt gratis.
Tillägg: med tanke på dina väggar och taks beskaffenhet så finns det ingen anledning att börja fundera basoptimering förrän du har allting på plats och gör en uppmätning av rummet. Med lite tur kanske du inte behöver göra så mycket.
Redigerat av XavierJH, 27 August 2012 - 22:06.
Postad 27 August 2012 - 22:15
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har varit inne i de tankarna med (att vända 90 grader), men alltid något som ställer till det.... får se om jag kommer på någon smart lösning som gör en 90 gradig flytt bra.
Då planerar jag att inreda rummet utan basoptimering (men med optimering av förstareflex?)
Postad 27 August 2012 - 22:43
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
Det är bra att väggarna är utav osb+gips då kan energin i dom lägre våglängderna tränga igenom mycket bättre än om man bara har betong runom!
Postad 28 August 2012 - 06:04
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Härligt med ett dedikerat rum!  Elektroniska hjälpmedel kan aldrig mäta sig med riktiga akustikåtgärder. Du bör absolut sätta absorbenter på platserna för förstareflexer och en av dessa är definitivt bakom lyssningsplatsen då du har lyssningssoffan mot en bakvägg. På motstående sida från de stora fönstren så skall diverse bokhyllor ställas, borde vara smart att placera en bokhylla där en första-reflex kommer att hamna?
Ja, absolut. Fast bokhyllor diffuserar bara i de högre frekvenserna om inte böckerna står väldigt mycket in/ut om vartannat. Vad avser taket så går det ju alldeles utmärkt att använda spegelmetoden även där och hänga ett par absorbenter på platsen för förstareflexerna. Ett par rätt placerade absorbenter i taket och du slipper installera ett helt undertak med bärramar och allt. .
Postad 28 August 2012 - 09:02
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Tack för alla svar,
Låter som det bästa är att avvakta lite och mäta när rummet är möblerat och klart, för att sedan börja flytta på möbler och eventuellt sätta upp extra absorbanter och sedan mäta igen.
Låter dock fortfarande som en bra ide att redan från början planera för absorbations-tavlor bakom soffan.
Får fundera hur jag skall göra med väggen bredvid högtalaren, eventuellt så blir det en bokhylla där förstareflexen kommer eller så låter jag det området vara fritt och hänger upp en absorbations-tavla där.
Postad 28 August 2012 - 09:16
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Tack för alla svar,
Låter som det bästa är att avvakta lite och mäta när rummet är möblerat och klart, för att sedan börja flytta på möbler och eventuellt sätta upp extra absorbanter och sedan mäta igen.
Låter dock fortfarande som en bra ide att redan från början planera för absorbations-tavlor bakom soffan.
Får fundera hur jag skall göra med väggen bredvid högtalaren, eventuellt så blir det en bokhylla där förstareflexen kommer eller så låter jag det området vara fritt och hänger upp en absorbations-tavla där.
Ja, det är ju inte direkt symmetriskt vad gäller frontarna. Den ena står precis vid en vägg/hörn emedan den andra inte gör det. Sätt en hörnabsorbent eller två till höger om den högra frontaren så får du samma effekt som om det hade varit avstånd till sidoväggen. .
Postad 28 August 2012 - 09:34
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Tack BioHiFi, tycker att det låter som en bra plan (en dubbel SCC på höjden i hörnet vid högtalaren) och sedan några absorbationstavlor strax framför där förstareflexen kommer.
Duken kommer troligen vara lite mindre än den på bilden, jag kan förskjuta allt lite ut från väggen vilket kommer förbättra symetrin i rummet lite, borde hjälpa något.
Får rita upp en ny bild senare idag när det är lugn och ro här hemma
Postad 28 August 2012 - 09:54
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Vassego!
Postad 28 August 2012 - 10:15
nasjo
-
nasjo
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Börja du med att absorbera högtalarväggen och sidoreflex. Och prova med något billigt/lånat bakom soffan för många tycker det blir en tryckande känsla att ha absorbering bakom huvudet.
Postad 28 August 2012 - 12:14
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Om du verkligen har ett dedikerat rum för bio så kanske du kan sätta upp en stor diffusor bakom lyssningspositionen. En gyllene standard verkar vara att absorbera framvägg, och diffusera bakvägg. Men jag har ingen praktisk erfarenhet själv, och kommer snart att sätta upp en stor Hertz när det levereras bakom min egen lyssningsposition. Kommer testa antingen i huvudhöjd eller ovanför huvudhöjd. Min anledning är att min fru kommer aldrig att tillåta mig att ha en diffusor i vardagsrummet, samt att det idag sitter en stor spegel bakom soffan, och jag kan inte tänka mig att absorbering skulle vara värre än en spegel.
Postad 28 August 2012 - 12:27
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Tänk på vad gäller diffusorer att man skall sitta minst ungefär två till fyra (det lägre värdet för 2D och högre för 1D) gånger lägsta effektiva våglängden ifrån dessa. Diffuserorna skickar ut en rad olika reflektioner och det tar nämligen det avståndet för ljudet att falla samman igen innan det når örat. Annars får man inte den spatiala känsla man sannolikt försöker uppnå utan helt sonika en hoper reflektioner i olika våglängder sig serverat i sweet spot och har då gjort situation värre, snarare än bättre. Rent praktiskt så innebär det att om du ämnar använda en diffusor som är verksam ner till 500 Hz (något man väl allra minst bör använda för förstareflexer, gärna lägre) så blir våglängden 340/500 = 0,68 meter. Tar man då denna våglängd gånger 3 (medelvärde av ovanstående avstånd) så blir minsta avståndet från diffusorn till sweet spot cirka två meter. Diffusorer är således något som mestadels används i större utrymmen. Skall man ha dem bakom soffan så måste alltså bakväggen vara en rejäl bit ifrån soffan. Alternativt soffan vara en rejäl bit ifrån bakväggen  Men att låta en bakvägg som är direkt intill soffan vara obehandlad är väldigt synd ty de allra värsta förstareflexerna (de som kommer omedelbart efter det ljud man faktiskt vill höra) är oftast just där. .
Postad 28 August 2012 - 21:59
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har uppdaterat bilden med en SCC i hörnet vid ena högtalaren samt två akustiktavlor (typ Hertz för förstareflex).
isolering_2.jpg 454.02K
6 Antal nerladdningar
Duken blev tyvärr ej mindre utan snarast större visade det sig..., men jag försökte flytta ut allt en aning från väggen (blev nog ungefär 2dm).
Hur mycket tror ni att det ger att flytta ut soffan ungefär 3dm i rummet? (tänker mig någon form av möbel bakom soffan (vilken är en bäddsoffa, så man skulle ju kunna förvara lite extra kuddar och täcken etc där...)).
Känns dock som att nästa steg är att köpa en mikrofon och installera REW mjukvaran (eller liknande) samt kalibrera och mäta lite (tyvärr är det nästan 4 månader innan rummet finns på riktigt...).
Vad mätresultaten än säger så borde jag väll fokusera på att minimera förstareflexen? dvs det borde inte vara helt bortkastad tid att börja leta snygga bilder att trycka på tänkta tavlor? Även att sätta SCC i ett hörne borde väll vara en given investering för en bättre ljudbild?
Postad 28 August 2012 - 22:30
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Har uppdaterat bilden med en SCC i hörnet vid ena högtalaren samt två akustiktavlor (typ Hertz för förstareflex).
isolering_2.jpg 454.02K
6 Antal nerladdningar
Duken blev tyvärr ej mindre utan snarast större visade det sig..., men jag försökte flytta ut allt en aning från väggen (blev nog ungefär 2dm).
Hur mycket tror ni att det ger att flytta ut soffan ungefär 3dm i rummet? (tänker mig någon form av möbel bakom soffan (vilken är en bäddsoffa, så man skulle ju kunna förvara lite extra kuddar och täcken etc där...)).
Känns dock som att nästa steg är att köpa en mikrofon och installera REW mjukvaran (eller liknande) samt kalibrera och mäta lite (tyvärr är det nästan 4 månader innan rummet finns på riktigt...).
Vad mätresultaten än säger så borde jag väll fokusera på att minimera förstareflexen? dvs det borde inte vara helt bortkastad tid att börja leta snygga bilder att trycka på tänkta tavlor? Även att sätta SCC i ett hörne borde väll vara en given investering för en bättre ljudbild?
Ser ju jättebra ut och att absorbera förstareflexer/bas är aldrig bortkastat. Jämfört med många andra investeringar som folk gör i sitt system så är ju akustikförbättringar oftast en fis i Mississippi. Prova flytta ut soffan, vet jag. Högtalarpositionering och sweet spot positionering är aldrig heller det bortkastat.  .
Postad 21 September 2012 - 13:57
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är lite inne på att vända allt 90 grader och sätta den fasta duken på väggen med de lång-smala fönstren. Hur kommer det att fungera med att ha fönster rakt bakom lyssnarpositionen (typ 1 meter)? Tänker på förstareflexer då jag ju inte kan ha en absorbationstavla där. Hur bra skulle det fungera med en hyfsat tunga gardin?
Postad 22 September 2012 - 05:51
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Äntligen! Då kan du sätta soffan lite in i rummet och utnyttja det bästa akustiska stället för den. Dessutom får du avstånd till surrounderna. Fortsätt att tänka så..
Postad 22 September 2012 - 10:05
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Äntligen! Då kan du sätta soffan lite in i rummet och utnyttja det bästa akustiska stället för den. Dessutom får du avstånd till surrounderna. Fortsätt att tänka så.. 
Jag instämmer =) Lite tunga gardiner baktill borde funka alldeles utmärkt.
Postad 23 September 2012 - 19:50
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har gjort ett nytt förslag som bygger på ett flertal fåtöljer som flyttas vid film-tittande (4 bra platser borde det kunna bli med en liggandes i soffan).
Inredning_v4.jpg 410.98K
0 Antal nerladdningar
Dock så vill jag undvika att sätta duken över fönstren så den får sitta ganska långt ned (nederkant 30cm över marken och överkanten 80cm under taket... vill helst inte köpa en rullduk igen...).
Att sätta duken så här lågt tror jag att jag skulle kunna leva med, men projektorn som jag har just nu har ingen les shift och skall hänga i samma höjd som överkant bild, dvs den behöver hänga ned ungefär 80cm mitt framför ett av de större fönstren (projektorn är ganska nyköpt, så svårt att motivera att sälja den och köpa en ny).
Då jag ofta lyssnar med hyfsat låg volym så är jag idag osäker på om vinsten i ljud är värd alla andra bekymmer som kommer. Får fortsätta att planera och se om jag kan hitta på något smart.
Postad 24 September 2012 - 18:14
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Nyttja längden på rummet. Akustiskt sett så känns bilden inte bra. Soffan på mitten av en vägg låser fast din lyssningsplats och skickar surrounderna till en sämre plats.
Postad 24 September 2012 - 18:32
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Nyttja längden på rummet. Akustiskt sett så känns bilden inte bra. Soffan på mitten av en vägg låser fast din lyssningsplats och skickar surrounderna till en sämre plats.
Du får nog ta en titt till på bilden igen, soffan är inte den primära lyssningsplatsen längre
Postad 24 September 2012 - 20:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det har du ju rätt i. Då är jag nöjd med din placering av anläggningen. Utom duken kanske. Vill du inte ha den högre upp, över fönstrena, så centerhögtalaren slipper vara nästan nere på golvet? Snyggast vore det om den kom så nära dukens underkant som möjligt. Dels för att få upp diskanten nära fronthögtalarnas diskant, samt att centern också kan höras bättre från de andra lyssningsplatserna.
Postad 24 September 2012 - 20:35
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Visst vill jag få upp duken och centern, men samtidigt vill jag kunna använda fönstren för att vädra (de stora fönstren på andra sidan går ej att öppna och det verkar det blir snabbt varmt i huset i på sommaren.
Får klura vidare på hur jag skall göra med duken, inte omöjligt att jag mer eller mindre "pluggar igen" fönstren och sätter duken på en lagom höjd (detta medför även att projektorn kommer upp vilket är positivt) och sedan har dörrarna ut till rummen bredvid öppna de dagar det är för varm.
Soffan fick fortfarande vara kvar för att kunna få in många personer i rummet de dagar det är annat är bio på schemat.
Redigerat av Unregistered6fefcfad, 24 September 2012 - 20:39.
Postad 24 September 2012 - 20:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Köp en lite mindre duk och sätt den en aning längre in i rummet så ser den inte så liten ut. Då kanske du kan fälla upp fönstrena för vädring och samtidigt ha duken monterad i taket. Var sitter gångjärnen på fönstrena? Fäller man fönstrena inåt rummet eller utåt?
Postad 06 October 2012 - 19:14
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Kommer lösa duk-problemet med att ha två fästpunkter för duken. En lite lägre när duken inte används så att överkant duk kommer under fönstren, sedan en annan fästpunkt lite högre upp så att bilden blir där jag vill ha den samt så att centern kan komma upp lite när projektorn används. Detta löser även problemet med att projektorn skulle hänga för lågt i rummet.
Hur tror ni att det är att ha fönster 1m rakt bakom lyssningsposition med avseende på förstahandsreflexer?
Postad 06 October 2012 - 20:35
BioHiFi
-
BioHiFi
-
Användare
-
-
236 inlägg
Hur tror ni att det är att ha fönster 1m rakt bakom lyssningsposition med avseende på förstahandsreflexer?
Inte så bra men bra mycket bättre än om fönstret var 1 cm bakom. Skaffa dig en ljudabsorbent som du kan luta mot fönstret när du vill ha lite finlyssning, vet jag!  .
Postad 07 October 2012 - 08:46
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Fönster är ju inte bra överhuvudtaget egentligen. Utom när man ska vädra och studera naturen. Allvarligt, skaffa en tjock gardin så slipper du reflektioner från ljudet.
Postad 07 October 2012 - 20:27
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Var på mio under dagen och testade lite soffor och har nu under dagen lekt med deras "soff-byggar-program" och nu ser det ut så här. Helt klart med mer betoning på bio-rum än ett extra allrum där barnen kan husera men ibland får man vara lite självisk  (och jag är säker på att barnen kommer gilla detta med  ).
På bilden fattas matta, blir troligen någon hyfsat stor ryamatta eller liknande.
Inredning_v5.jpg 388.6K
4 Antal nerladdningar
Postad 07 October 2012 - 20:37
mrgorgo
-
mrgorgo
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Du kan ju köra med elektrisk duk om du inte måste ha ramspänd, då kan du använda dina fönster.
Postad 07 October 2012 - 21:11
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag har en 103" react duk i fast ram (hemma-byggd ram, därav den udda storleken) som jag planerar att använda. På sikt om jag målar väggar och tak i mörka färger kanske jag köper en bra vit el-duk.
Postad 08 October 2012 - 09:06
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Postad 04 February 2013 - 22:44
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Nu börjar det närma sig slutet, på torsdag är det slutbesiktning av tillbyggnaden
Dock så är jag tillbaka på första förslaget igen då behovet att kunna använda rummet för umgänge fick gå före mitt hembio-intresse. Men på sikt tror jag att jag kommer att vända rummet 90 grader (den dagen jag köper ny projektor med lens shift samt en ny duk på rulle eller bara en 100" TV när det kommer...), media uttag är förberett för båda konfigurationerna.
Skulle dock vilja få lite hjälp i några val jag har att göra.
* Efter viss efterforskning så verkar UMIK-1 ( http://www.minidsp.c...surement/umik-1) vara en ny och väldigt populär mikrofon för att mäta akustiken i rum som dessutom inte kostar en förmögenhet. Håller ni med eller finns det någon annan jag borde köpa istället? Antar detta är det första jag borde investera i.
* Är det någon ide att börja köpa akustik-fix redan nu eller borde jag vänta till efter mätning? Tänker mig typ superchunk bakom högtalare, superchunk corner i hörnet med högtalaren samt en stor hertz tavla bakom soffan.
* På väggen med de smala fönstren är jag lite fundersam. Jag kommer nämligen att sätta en lång gardin i taket för mörkläggning (dels av fönster, men även av väggen då den är vit). Om jag väljer ett tjockare tyg kommer detta att hjälpa med första-reflexen eller borde jag sätta en hertz tavla här för bättre absorbation (och därmed möjlighet till ett "finare" tyg som bara skall hjälpa med mörkläggning)? Jag kommer att köpa tyg till en gardin på motsatt sida (för de stora fönstren) och tänkte att jag då kan passa på att köpa lite mer direkt (typ scenmolten).
För den intresserade så finns det nu några byggbilder i mitt galleri.
Postad 06 February 2013 - 08:00
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vänder du anläggningen så tror jag du gör ett misstag. Surrounderna kommer alltför nära soffan och det blir ofta dålig bas mot en vägg. Nu har du skrivit att rummet ska vändas, men jag antar att du menar anläggningen.
Postad 06 February 2013 - 21:12
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Stämmer att det är anläggningen... Är fullt medveten om en stor förlust ljudmässigt men det blir en stor vinst i många andra avseenden (delvis ingen projektor som hänger ner i huvudhöjd i en passage till ett annat rum, samt ingen duk som sitter för fönster).
Dock så kommer vissa av de positiva vinsterna med vändningen att försvinna när nästa projektor (med lens-shift) och duk köps (vill dock få lite timmar med min ramspända reactduk innan jag bestämmer mig för vilket material jag vill ha på eventuell ny rullduk...). Så jag har inte släppt tankarna på att vända anläggningen för att kunna njuta av bättre ljud.
Det jag egentligen ville få lite åsikter var hur bra ett tjockare tyg är för att absorbera första-reflex jämfört med en exempelvis hertz tavla. Detta är för väggen med tre avlånga fönstren där jag antingen sätter en gardin som går ner till underkant fönstren och sedan sätter en absorberade tavla under eller så låter jag gardinen gå betydligt lägre ner.
Postad 06 February 2013 - 21:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Tjockt tyg, som tex Molton borde kunna fixa biffen. Men än en gång, vänd inte anläggningen. Du vinner inget rent hembiomässigt. Ljudet är för viktigt för att kompromissas med..
Postad 12 March 2013 - 20:41
Unregistered6fefcfad
-
Unregistered6fefcfad
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Tyvärr är det många saker som behöver kompromissas med i livet, retsamt att man inte alltid kan få det som man vill från början
Vill passa på att tacka för alla svar! Även om jag nu inte har använt rummet på ett optimalt sätt för ljudet så är jag nu iallafall medveten om detta och kommer därmed att ha detta i bakhuvudet konstant och fundera över hur mycket bättre det kunde vara... Dock så passar det att använda rummet så som det gör just nu med livssituationen etc (tex så är projektorn gömd i förrådet och är därmed väldigt svår att träffa med hårda ting som barnen gärna kastar runt sig och dessutom så är det svårt att spela speciellt högt ändå med småbarn som sover ganska nära).
Fick häromdagen upp ett flertal gardiner (Sanela från Ikea), framförallt för mörkläggning men det känns även som att de hjälper en del för ljudet. Nu skall det in en större matta i rummet och sedan får det bli att börja mäta lite för att se hur jag skall planera mina inköp. Kommer uppdatera mitt galleri allt eftersom mer saker kommer på plats i rummet.
Postad 14 March 2013 - 16:06
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
I ett biorum är det ofta önskvärt med så låg efterklangstid som möjligt för att få god precision i ljudet, gärna ner mot 0,2 sekunder. För att uppnå detta är du på rätt väg. Så mycket mjuka och dämpande material som möjligt.
När det gäller resonans och interferens är det svårt att veta vilka frekvenser som du kommer få problem med. Det går dock att beräkna, men det är svårt med så många ljudkällor som i en hemmabio.
Att sätta dubbelgips på den väggen kommer inte att ha någon som helst effekt för ljudisoleringen ut mot övriga rummet då din skjutdörr som du säger själv kommer läcka rejält och antagligen stå för den dominerande delan av det ljud som släpps ut. Antingen får du tänka om med skjutdörren och sätta in en riktigt dörr och vill du då regla om väggen så kan du göra detta på ett sätt så att reglarna inte binder ihop de olika gipsskivorna. D.v.s. du har en regel per sida om väggen för att minska ljudtransporten genom reglarna.
Det du nämner om att använda förrådet som en basfälla kan vara en idé, om du har plats till det. I så fall gäller det ju att plocka ner befintlig mellanvägg och ersätta denna med en bakre längre in i förrådet, sedan ösa på med isolering, gärna en halvmeter djupt och på så sätt kan du dämpa frekvenser som är relativt låga. Något du kan ha med dig är att när du dämpar interferens på detta sättet (förstärkning av ljud) så gäller att djupet på absorbenten ska vara en fjärdedels våglängd. Djupet blir då 340/4f. T.ex. för att dämpa en frekvens på 100 hz på detta sätt behöver djupet vara 85 cm.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|