Officiell tråd - TizzBird Stick N1
674 svar till detta ämne
Postad 17 September 2012 - 19:46
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Svtplay funkar inte, kan inte spela i fullskärmsläge för då blir det svart i rutan. Ljudet fortsätter ibland även om jag stänger browser fönstret! Trist... YouTube appen funkar. Vad gör jag för fel?
Jag är ganska säker på att du har för dålig nätverkssignal. Testa med Wifi Analyzer Appen, ligger man på -60dBm, får man svart ruta när man går till fulllskärm. Om du kan ändra läge på router-sticka, eller ändra channel, eller någon annan inställning på din router så att du för åtminstone -55dBm så kommer det att fungera.
Postad 17 September 2012 - 20:01
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Kör SVT som app istället. Den ser konstig ut i gränssnittet men när man spelar ett program går den upp i helskärm.
SVTPlay Appen ger betydligt sämre bildkvalitet, tyvärr. Har man bra nätverksanslutning och eventuellt ökar YouTube bufferten i "Nätverksinställnigar", går det bra att köra ända upp till "HD 720p" i SVTPlays webbtjänst. Man kan även sätta "user agent" i webbläsaren till iPad så får man HTML5 versionen från SVTPlay, istället för Flash, även den är mycket bättre bildkvalitet än Appen.
Postad 17 September 2012 - 20:58
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Tack för tipsen, ska testa mer imorgon.
Jag får svart bild i ett par sekunder, sen försvinner menyprickarna längst ner och även muspekaren och skärmen blir totalt svart - bara hemknappen 'hjälper'.
Har två meter till routern och utmärkt mottagning men såg inte db värdet, ska kolla. Appen har ju sämre bild som sagt..
Edit: ska det fungera? Nån som lyckas?
Redigerat av dgordon, 18 September 2012 - 05:39.
Postad 18 September 2012 - 15:44
corb
-
corb
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Är det tekniskt möjligt att få full DTS med Tizzbird? Alltså kan jag spela upp en mkv film med DTS ljud och få DTS till högtalarna? Mitt hemmabiosystem (Z-5500) har optisk in och även en extern BT-mottagare.
Skulle det funka att använda TVns optiska ut till högtalarna när jag spelar upp en film via XBMC for android i tizzbird tex?
Postad 18 September 2012 - 17:59
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Jag angav iphone som klient och nu kan jag se svtplay i fullskarm!
Fragor (kortfattade pga jobbigt med fel sprak pa tangentbord, logitech med inbyggd pekplatta som bagge funkade direkt!):
Hur doljer man onscreen tangentbord?
Hur forlangs bufferttid for youtube?
Hur fas svenskt tangentbord att funka (externt) med sv bokstaver?
Hur ser man signalstyrkan exakt i db?
Tack pa forhand for ev svar!
En lovande produkt som kan bli annu battre!
webblasaren kraschar tex alldeles for ofta.
Kör Svtplay, minhembio och prisjakt bara.
Redigerat av dgordon, 18 September 2012 - 18:42.
Postad 18 September 2012 - 19:48
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Är det tekniskt möjligt att få full DTS med Tizzbird? Alltså kan jag spela upp en mkv film med DTS ljud och få DTS till högtalarna? Mitt hemmabiosystem (Z-5500) har optisk in och även en extern BT-mottagare.
Skulle det funka att använda TVns optiska ut till högtalarna när jag spelar upp en film via XBMC for android i tizzbird tex?
N1 är testad och klarar 1080p+DTS i upp till 15Mbps bitrate via WiFi och upp till 30Mbps från USB. Det fungerar att köra mkv med dts förutsatt att filmens totala bitrate håller sig inom dessa gränser. XBMC går inte att köra i TizzBird, om man inte nöjer sig med att navigera i menyerna bara. Vill man se på film så blir det väldigt hackigt eftersom appen inte utnyttjar hårdvaruacceleration i stickan. Men det kanske kommer när XBMC Appen är mer utvecklad.
Postad 18 September 2012 - 21:04
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag angav iphone som klient och nu kan jag se svtplay i fullskarm! Fragor (kortfattade pga jobbigt med fel sprak pa tangentbord, logitech med inbyggd pekplatta som bagge funkade direkt!):
Hur doljer man onscreen tangentbord? Hur forlangs bufferttid for youtube? Hur fas svenskt tangentbord att funka (externt) med sv bokstaver? Hur ser man signalstyrkan exakt i db?
Tack pa forhand for ev svar! En lovande produkt som kan bli annu battre! webblasaren kraschar tex alldeles for ofta. Kör Svtplay, minhembio och prisjakt bara.
Här kommer några svar: YouTube buffert kan ställas i intervallet 2 till 10 s under Inställningar->Nätverk Det finns inte stöd för Svenskt externt tangentbord (ännu) Ladda ner Wifi Analyzer och kör i TizzBird så får du reda på signalstyrkan Det finns ju massor av olika webbläsare att välja på, men jag har inte råkat ut för något problem med standardversionen, men jag använder den nästan uteslutande för SVTPlay. Vilket fungerar imponerande.
Postad 18 September 2012 - 21:23
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Tack för svaren!
Men ska fullskärmsläge funka även utan att ändra till Ipad - med standard web läsare?
Kan man inte dölja onscreen tangentbord?
Krash kanske är fel ord men den säger ibland att processen inte svarar.
Redigerat av dgordon, 18 September 2012 - 21:41.
Postad 19 September 2012 - 00:16
corb
-
corb
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
N1 är testad och klarar 1080p+DTS i upp till 15Mbps bitrate via WiFi och upp till 30Mbps från USB. Det fungerar att köra mkv med dts förutsatt att filmens totala bitrate håller sig inom dessa gränser. XBMC går inte att köra i TizzBird, om man inte nöjer sig med att navigera i menyerna bara. Vill man se på film så blir det väldigt hackigt eftersom appen inte utnyttjar hårdvaruacceleration i stickan. Men det kanske kommer när XBMC Appen är mer utvecklad.
Ja nu har jag fipplat fram och tillbaka med Tizzbird halva dagen och kommit fram till att den inte kommer kunna ersätta min Boxee Box. Jag tror det beror på att mina filmer är av för hög kvalité för att streamas över Wifi. Det blir alldeles för hackigt, även när jag kör filmer med bara 12 Mbps tillsammans med ljud på 1.5 Mbps. (långfilm på ca 15 Gb). Däremot fungerar lite mindre filmer perfekt. T ex en 3-8 gb film och även serieavsnitt på 1 gb. Jag har en Router som heter Asus RT-N56U och har -55dbm uppkoppling till Tizzbird. Servern är kopplad till routern med hardwire, så det är bara ett led som är trådlöst. Har även kopplat in USB-sladden i usbingången på TVn. Filmmappen är konfigurerad i NFS med TizzNFS server igång på datorn. Känns som om jag gjort allt rätt, men ändå blir det inte det resultat jag hade hoppats på.
Redigerat av corb, 19 September 2012 - 00:17.
Postad 19 September 2012 - 07:12
Roger Moore
-
Roger Moore
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej!
Hittils känns N1 inte helt genomtänkt. Speciellt kontrollen. Kanske bäst att ha mus, men då tycker jag den förlorar syftet lite. (vill köra allt genom en padda)
En fråga:
Måste man använda sig av TizzNFS på en dator för att använda NFS? Om man har en NAS (Synology 212)... hur gör man då? Aktivera NFS på NAS:en hjälpte inte.. Tizzbird hittar bara samba..
Postad 19 September 2012 - 10:57
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Vad är det du inte tycker känns genomtänkt? Jag kör mest med AirKit när jag testar, men skall jobba lite med en padda för att se hur det fungerar. Vi tar gärna emot konstruktiva förslag på förbättringar. TizzBird har 3 nätverksprotokoll, NFS, DLNA och Samba och man bör välja dem i den turordningen. Samba protokollet har mycket mer "overhead" och blir inte lika effektivt som de båda andra. NFS måste man aktivera i sin NAS. På den jag använder, räcker det att ange de ip-nummer som skall kunna "mounta" "network shares", dvs ansluta nätverksenheten. Jag är inte expert på nätverksprotokoll, men det är i alla fall standard hur de skall kommunicera med varandra. Konsultera din Synology support och fråga dem hur du släpper in TizzBird. Ja nu har jag fipplat fram och tillbaka med Tizzbird halva dagen och kommit fram till att den inte kommer kunna ersätta min Boxee Box. Jag tror det beror på att mina filmer är av för hög kvalité för att streamas över Wifi. Det blir alldeles för hackigt, även när jag kör filmer med bara 12 Mbps tillsammans med ljud på 1.5 Mbps. (långfilm på ca 15 Gb). Däremot fungerar lite mindre filmer perfekt. T ex en 3-8 gb film och även serieavsnitt på 1 gb.
Jag har en Router som heter Asus RT-N56U och har -55dbm uppkoppling till Tizzbird. Servern är kopplad till routern med hardwire, så det är bara ett led som är trådlöst. Har även kopplat in USB-sladden i usbingången på TVn.
Filmmappen är konfigurerad i NFS med TizzNFS server igång på datorn. Känns som om jag gjort allt rätt, men ändå blir det inte det resultat jag hade hoppats på.
Stick N1 är mer begränsad för "tunga filmer" än F11/F20, som nog är ett bättre val för dig om du vill köra dessa.
Postad 19 September 2012 - 11:03
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Tack för svaren! Men ska fullskärmsläge funka även utan att ändra till Ipad - med standard web läsare? Kan man inte dölja onscreen tangentbord? Krash kanske är fel ord men den säger ibland att processen inte svarar.
Jag tycker man får bästa resultatet i SVT Play genom att använda Flash Player App för Android (förutsatt att man får tag på den, inte lika enkelt efter att den försvunnit från Google Play) och sätta "user agent" till desktop. Jag vet att en del har problem att få det att fungera, men de allra flesta jag varit i kontakt med ger positiv feed-back efter justeringar av nätverksinställningar etc för att få bra wifi-anslutning. När jag kör SVTPlay kan man glömma att man kör via Android-stickan, strömmat via Play-kanalen, känns lika stabilt som marksänd TV för min del. Ibland när man avslutar ett program, får man meddelande att webbläsaren inte svara, men inte annars.
Postad 19 September 2012 - 11:50
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Tack igen Tizzbird, era praktiska och konkreta svar uppskattas!
Redigerat av dgordon, 19 September 2012 - 11:50.
Postad 19 September 2012 - 19:30
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Wifi analyzer sager signalstyrka 45, kanal elva. Inga andra natverk ar i narheten.
Bredbandskollen sager 8MBit/s ner och 0.8 upp.
svtplay funkar inte i helskarm med flash.
Tacksam for tips!
PS Jag far ofta meddelandet "Tizzbird Launcher har tyvarr stoppats"
Redigerat av dgordon, 19 September 2012 - 19:37.
Postad 19 September 2012 - 19:40
elonje
-
elonje
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Har kört Tizzbird N1 i ett par dagar och har fått svt play att fungera felfritt i Dolphin Browser (testade och fann den bäst) Fyran funkar bra att se genom appen tyvärr vägrar kanal 5:s app att starta och jag har inte fått till det via webbläsare. Inte heller trean fungerar lika klockrent som SVT tar gärna emot tips. Någon som får det att flyta i en webbläsare? Om det ska funka fullt ut för oss så bör femman och trean fungera också.
En sak till, hur får man bort knapparna längst ner? (raden med androidknapparna och klockan) Den beter sig lite nyckfullt, när jag tex ser på YouTube klipp är den borta men när jag ser på svt play eller fyrans app så finns den längst ner och stör lite. Kör jag trailers via imdbs filmapp (som för övrigt funkar klockrent i snygg uppösning) så hoppar den upp och ner. Har inte hittat någon inställning för att få den att dölja sig.
Tack för en fin tråd!
Postad 20 September 2012 - 08:19
Operatören
-
Operatören
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tack igen Tizzbird, era praktiska och konkreta svar uppskattas!
Måste hålla med dig! Inte upplevt ett företag/tillverkare vars produkt jag köpt och som supportat så flitigt som dom gör i denna tråd, eloge!
Postad 20 September 2012 - 09:13
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Wifi analyzer sager signalstyrka 45, kanal elva. Inga andra natverk ar i narheten. Bredbandskollen sager 8MBit/s ner och 0.8 upp.
svtplay funkar inte i helskarm med flash.
Tacksam for tips!
PS Jag far ofta meddelandet "Tizzbird Launcher har tyvarr stoppats"
Med dom värdena (-45dBm och 8Mbps) ska det fungera kanonbra. Jag kör demo för kunder när jag använder min Samsung GS2 som hot-spot, som kanske bara ger 2Mbps ner, och SVT Play fungerar perfekt i fullskärm. Jag antar att du gjort fabriksåterställning, det är det enda förslag jag har för tillfället.
Postad 20 September 2012 - 11:39
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Med dom värdena (-45dBm och 8Mbps) ska det fungera kanonbra. Jag kör demo för kunder när jag använder min Samsung GS2 som hot-spot, som kanske bara ger 2Mbps ner, och SVT Play fungerar perfekt i fullskärm. Jag antar att du gjort fabriksåterställning, det är det enda förslag jag har för tillfället.
Nej men det ska jag testa! Jag var osäker på om värdena var acceptabla.
Postad 20 September 2012 - 20:30
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Fick min N1 förra veckan och har följt tråden och tagit mig till alla tips. Dock så får jag det inte att funka riktigt ändå.
Har tizzen ca 6 meter öppen sikt från routern och mina telefoner (3 olika modeller Samsung, 1 iphone och 2 htc) visar mellan 40 och 50 dbi. TizzBirden visar mellan 60 och 70. Testat 20 MHz 40 MHz alla kanaler, även de som vart "fulla", samma resultat varje gång.
Ett test med bredbandskollen visar mellan 8 och 15. Mobilerna på samma punkt ca 20 mbit.
Har en sitecom gaming router 2 som jag tom testat med 2 nya antenner med 5 dbi gain med samma resultat.
Kan knappt streama en 2 gb film med 2 ljudkanaler utan att det hackar. Med laptop från grannen 15m bort 2 våningar upp funkar det..
Kopplar jag in den i förstärkaren 1 meter från router funkar det.
Vill verkligen få det att funka så tjejen kan ligga i sängen o kolla film medans jag lirar på stora tvn
Men nu känns det som att jag testat allt. Ska man behöva ha den 1 meter från router så försvinner väl hela grejen med wifi. Kan ju köpa en gigabit kabel På 1m isf.
Och ja den är uppgraderad och fabriksåterställd..
Någon som har förslag?
Glömde säga att allt annat är kopplat mmed kablar till router och tizznfs igång på serverdatorn.
Postad 20 September 2012 - 21:00
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Felet måste vara att signalen är för svag. Mellan 60 och 70 brukar inte fungera. Du bör ligga under 60, helst ner mot -55dBm eller bättre. Om du har fri sikt mellan router och sticka skall du få bättre signal, om du inte har själva TV mellan som skärmar signalen. Stickan sitter ju på baksidan av TVn och jag har testat att vrida TV 90 grader sa att TVn helt skärmar av, då sjönk signalstyrkan från -55 till -65 ungefär.
En lösning på det problemet om man inte kan göra på annat sätt, är att använda en förlängningskabel till HDMI för att få fram stickan till bättre mottagningsförhållanden.
Rekommendera inställningar för WLAN:
Mode: 11n only
Channel: Försök välj en kanal som inte kolliderar med grannarnas nätverk för att undvika störningar (kolla med Wifi-analyzer)
Säkerhet: WPAPSK/WPA2PSK
Kryptering: AES
Postad 20 September 2012 - 21:09
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Glömde säga att jag köpte en förlängare från netonnet idag. Och det hjälpte inget alls..
Har redan bästa kanalen och full täckning med alla andra enheter i hela lägenheten.
Lägger jag mobilen bakom tvn( Sgs 2, som har kass wifi) så får jag ändå mellan 45 och 50 dbi Med de nya antennerna. Tizz max 60 inget mer.
Har jag fått ett måndagsex eller?
Postad 20 September 2012 - 21:13
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Och försvinner inte hela grejen med "Om du inte har tvn i vägen"?
Postad 21 September 2012 - 07:18
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Jag tycker du skall skicka in den så testar vi den. Vi jämför med andra enheter och ser om det finns någon skillnad individuellt.
En mobiltelefon i klassen Samsung Galaxy S2 borde vara lite bättre, det är ju en betydligt dyrare produkt och finns förmodligen utrymme att bygga bättre antenner etc i den.
Jag tycker inte att "grejen" går förlorad eftersom det inte finns någon självklart att placeringen av routern måste vara framför TVn samtidigt som stickans placering är bakom TVn. Det finns hur många olika alternativ som helst, men har man problem med signalstyrka så måste man försöka prova sig fram för att hitta lösning eller åtminstone vad som orsakar problem. Vi har olika TizzBird modeller för att erbjuda samma funktioner som Stickan, men för olika förutsättningar. Stickan är minimalistisk och har naturligtvis begränsningar på grund av formatet. Det hade ju varit betydligt enklare om inte några hinder för wifi-signalen fanns.
Postad 21 September 2012 - 09:30
Unregistered19866c65
-
Unregistered19866c65
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej,
Jag har också problem med wifi. Har min router 3m ifrån TVn och har även satt på 3st nya 5db antenner på den, Då har jag -70dBm, har även provat och skifta kanal utan framgång. Sätter jag min telefon 50 cm från Tizzbirden i hotspot läge så får jag -65dBm, vilket inte räcker för SvttPlay, tyvärr. Vad kan jag göra mer? Har inte köpt förlängningsladd till HDMI ännu men det verkar inte som det hjälper enligt Kruille ovan.
Postad 21 September 2012 - 11:21
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Har du testat inställningar enligt post #70 ovan?
Postad 21 September 2012 - 11:38
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tack för utmärkta svar. Ska testa lite till bla med en repeater och en router med wds som jag får låna i veckan. Vill verkligen få det funka då jag tycker om såna här initiativ och lösningar som bygger på android.
Annars får jag flytta htpc till sovrummet och köra stickan i vardagsrummet
Postad 21 September 2012 - 12:35
Unregistered19866c65
-
Unregistered19866c65
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Har du testat inställningar enligt post #70 ovan?
Ja, jag har enbart N och har valt kanal som inte krockar, har provat med flera kanaler men ingen skillnad. Kan det vara nåt fel på min sticka?
Postad 21 September 2012 - 13:41
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Det bästa är kanske om vi får in den så kan vi göra jämförande test mellan din och referensex hos oss som fungerar utmärkt. Vi är mycket intresserade av att gå till botten med svårlösta problem för att förstå vad det beror på.
Kruille, jaf har testat hos mig med min Samsung GS2 på samma ställe som TizzBird är placerad i förhållande till routern. Den fick faktiskt sämre värde än TizzBird! N1 visar -55dBm och GS2 -63dBm
Postad 21 September 2012 - 14:09
Unregistered19866c65
-
Unregistered19866c65
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Det bästa är kanske om vi får in den så kan vi göra jämförande test mellan din och referensex hos oss som fungerar utmärkt. Vi är mycket intresserade av att gå till botten med svårlösta problem för att förstå vad det beror på.
Ok, då skickar jag in den. Hur och vart skall jag skicka den?
Postad 21 September 2012 - 16:32
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Jag resettade min för att se om jag skulle kunna få igång svtplay i helskärm med flash.
Detta eftersom jag utan problem kan se play i fullskärm på bägge våra androidmobiler och androidplattor - väsentligt längre från routern med flera väggar emellan.
Nu får jag inte igång wifin....!! Står "Wifi Ansluter..." i en eviget.. Nätverket syns i listan och jag har matat in lösenoerdet. Att starta om, slå av/på wifi, glömma nätverket och välja det igen mm hjälper inte! Vad göra?
Edit: jag gjorde en reset igen, men det hjälpte inte. Jag får nog ge upp tyvärr. Hemskt tråkigt.
Redigerat av dgordon, 21 September 2012 - 18:21.
Postad 21 September 2012 - 21:02
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har faktiskt fått min att fungera efter mycket trixande. men mot en hastighets förlust i hela nätverket.. Efter mycket googlande och testande kom jag fram till att routerns inställningar bör vara: Advanced wireless settings (Ska finnas på alla routrar nånstans) Beacon Period 50 Short Gi off Extra wireless protection off Wireless settings: 2.4 ghz N-onlyBästa kanalen givetvis men dessa inställningar gav bra mycket bättre mottagning än default på alla jag testat. Transmission rate: MCS 4 39/81 (20/40 mhz, men vi kör bara på 20.) Detta är högsta MCS som N1 tar förutom Auto, men auto drar ned signalen en 7-10 dbi Channel Widht 20 mhz endast. Detta är enda inställningar som låter mig streama en 720 film.. Ej testat 1080 än för allt testande har tagit lite tid:) Plus att ölen ska hinnas med samtidigt som vår son haft ett års kalas idag  Men som sagt så tar dessa inställningar ned hela nätverket.. Kanske något ni kan kolla på till nästa uppdatering att stödja lite högre MCS på 20 mhz bandet (om det är möjligt via mjukvara, jag vet inte..) Annars så tar jag gärna ditt erbjudande om att skicka in och byta då du faktiskt fick sämre mottagning med din sgs2 än N1 och jag tvärtom. Hoppas någon har hjälp av detta  Ha en underbar helg nu alla!!
Postad 21 September 2012 - 21:25
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag resettade min för att se om jag skulle kunna få igång svtplay i helskärm med flash. Detta eftersom jag utan problem kan se play i fullskärm på bägge våra androidmobiler och androidplattor - väsentligt längre från routern med flera väggar emellan.
Nu får jag inte igång wifin....!! Står "Wifi Ansluter..." i en eviget.. Nätverket syns i listan och jag har matat in lösenoerdet. Att starta om, slå av/på wifi, glömma nätverket och välja det igen mm hjälper inte! Vad göra?
Edit: jag gjorde en reset igen, men det hjälpte inte. Jag får nog ge upp tyvärr. Hemskt tråkigt.
Jag var tvungen att starta om routern när detta hände mig. Kan vara att den försöker skicka fel MSC för då står den oxå bara och tuggar..
Postad 21 September 2012 - 23:43
roggeber
-
roggeber
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Tyvärr så var jag tvungen att kasta in handuken och lämna tillbaka denna ofärdiga produkt. Hade stora förväntnignar och ville verkligen att den skulle fungera men det blev inte så. Jag satt i 2 dgr och försökte koppla upp mig mot min server Synology 211J men fick inte NFS att fungera och kunde inte heller fatta varför inte samba eller DNLA fungerade som det borde göra. Tyvärr så hann jag bli väldigt trött på att hela systemet var segt och jobbigt att hantera. Det var ju ingen dyr produkt precis men man trode ju att allting skulle vara så enkelt att hantera så jag antar att jag gick rakt in i fällan. Jag märker även det stående argumentet varför saker och ting inte fungerar, är dålig mottagning på Wifi-nätet som återkommer hela tiden i forumet. Jag hade helt ok mottagning på mitt trådlösa (45 dBm) hela tiden. Jag kanske är lite negativ i min bedömning men tiden och allt springet mellan dator och TVn är ogjort arbete.
Tyvärr Digilive, men säljer man en sån här mekkaprodukt så får man räkna med att det blir returer. Fast jag kanske hellre köper en F11 och ser om den fungerar, för hur de än är så köper jag hela konceptet om det bara fungerar som det skall.
Postad 22 September 2012 - 05:45
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Jag var tvungen att starta om routern när detta hände mig. Kan vara att den försöker skicka fel MSC för då står den oxå bara och tuggar..
Tack för tipset! Jag startade om routern men det hjälpte inte. Tyvärr.. har tragglat mig igenom setupen ett antal gånger nu. Fattar inte varför den bara står och 'tuggar'..
Redigerat av dgordon, 22 September 2012 - 06:26.
Postad 22 September 2012 - 07:35
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Tyvärr så var jag tvungen att kasta in handuken och lämna tillbaka denna ofärdiga produkt. Hade stora förväntnignar och ville verkligen att den skulle fungera men det blev inte så. Jag satt i 2 dgr och försökte koppla upp mig mot min server Synology 211J men fick inte NFS att fungera och kunde inte heller fatta varför inte samba eller DNLA fungerade som det borde göra. Tyvärr så hann jag bli väldigt trött på att hela systemet var segt och jobbigt att hantera. Det var ju ingen dyr produkt precis men man trode ju att allting skulle vara så enkelt att hantera så jag antar att jag gick rakt in i fällan. Jag märker även det stående argumentet varför saker och ting inte fungerar, är dålig mottagning på Wifi-nätet som återkommer hela tiden i forumet. Jag hade helt ok mottagning på mitt trådlösa (45 dBm) hela tiden. Jag kanske är lite negativ i min bedömning men tiden och allt springet mellan dator och TVn är ogjort arbete. Tyvärr Digilive, men säljer man en sån här mekkaprodukt så får man räkna med att det blir returer. Fast jag kanske hellre köper en F11 och ser om den fungerar, för hur de än är så köper jag hela konceptet om det bara fungerar som det skall.
Det är ett misslyckande att inte få den att fungera i alla miljöer, jag håller med dig att det inte skall vara en massa spring och mekkande, då tröttnar man. Och det vill vi absolut inte att kunderna skall göra, tröttna. Din beskrivning är helt motsatt till den erfarenhet jag har av produkten. Anslutning med NFS till min NAS (eTRAYz) fungerar klockrent, DLNA fungerar perfekt använder iMediaShare i mobilen för att välja program som jag sedan skickar till stickan, SVT Play fungerar kanonbra, kör upp till HD720p i fullskärm utan att det laggar. YouTube fungerar också utmärkt, Jag har inte speciellt bra signal från nätverket (56-57dBm), och menyerna är inte speciellt sega. Jag skulle inte beskriva produkten som ofärdig, men utvecklingen måste gå vidare. Vi har levererat ett ganska hyfsat antal stickor nu, så vi har ett bra underlag att bedöma hur produkten levererar hos kunderna, Antalet missnöjda kunder är väldigt litet, men vi försöker hjälpa till för att alla skall bli nöjda. Vår utmaning nu är att skruva till det sista i produkten så att vi undviker sådana erfarenheter som du beskriver. Vi har pratat mycket nätverkssignal, eftersom vi kan se tydligt att det påverkar funktionen hos stickan, hos dig måste problemen bero på något annat eftersom du har bra signal. Vi jobbar på en Guide för optimering av nätverk för att undanröja det problemet.
Postad 22 September 2012 - 07:58
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
En fråga bara.
Läser man på netonnet hemsida står det att stickan ska stödja a b g n nätverk.
Då borde den kunna koppla upp sig mot 5ghz bandet men den hittar inte mitt iaf. Är det en miss av netonnet eller ytterligare bevis att nåt är fel på min sticka?
Postad 22 September 2012 - 08:37
rovil
-
rovil
-
Rookie
-
7 inlägg
Problem jag har / haft
HDMI CEC slår av vid suspend eller när skärmsläckare går in, stör ut kommunikationen mellan mina apparater fullständigt. Får slå på HDMI CEC varje gång stickan startas eller aldrig stänga ner stickan.
Sekvensen search, röd, gul, blå, search för att uppdatera firmware fungerar inte via fjärren men däremot från Tizzremote, går även att använda sifferkombinationen från tangentbord.
Problemet kvarstår
Tizzbird launcher har slutat fungera
SVT Play hackar
Stickan allmänt seg
Tappar nätverket
Lösningen på ovanstående problem var att installera om firmware från fil, allt blir kvar om inte en factory reset görs.
Orsaken till problemen härledda till Flash Player.
Om man försöker spela upp i SVT Play och har user agent ställt till default används Flash Player, vilket går bra så länge man inte väljer kvalitet 720P och kör fullskärmsläge, då skiter det sig fullständigt.
Jag kör nu med user agent ställt till Ipad (HTML5 används då) istället och stickan fungerar nu utmärkt.
Postad 22 September 2012 - 10:34
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
HDMI CEC stänger av i mina tester också, jag har skickat det vidare till utvecklarna, men inte fått någon kommentar ännu.
Sekvensen "Search-Röd-Gul-Blå-Search" för att ladda ner GMS firmware fungerar, förutsatt att N1 uppfattar tryckningarna från fjärren, jag har gjort detta 20 gånger. Man får upp ett litet meddelande "Ready for GMS", får man inte det är det bara att knappa in sekvensen igen, tills den tar skruv.
TizzBIrd Launcher, vet inte vad som är problemet, men kan vara om system imagen är dålig i falsh minnet (vild gissning)
Tittar nu på "KSpecial" i 720p, går hur bra som helst, inte ett hack. Men många program i SVTPlay har inte det formatet så att man kan välja upplösning, vissa ställer in sig själv (jag har även kryssat i att webbläsaren skall begära "desktop version" av sidan och har desktop som "user agent". Detta är inte tomt sälj snack, SVTPlay går kanonbra hos mig och nu testar jag en sticka som är inskickad från kund, så det handlar inte om att jag sitter på ett "golden" sample på något vis.
Om stickan är allmänt seg och tappar nätverk har du nog förklaring till de problem du nämnt innan. Om den har svårt att hålla wifi-kontakten blir den seg, det hänger ihop. Vi skall få en Guide för hur man optimerar nätverksinställningar för stickan. Det kan vara som du säger strul med Flash, men jag gjorde en nyinstallation precis nyss, enligt de tips vi lagt upp på support-sidan för N1 och det fungerar super.
Redigerat av TizzBird Sverige, 22 September 2012 - 10:36.
Postad 22 September 2012 - 10:56
rovil
-
rovil
-
Rookie
-
7 inlägg
K-special gick bra med user agent satt till desktop och 720P men försöker jag med t.ex. Lilyhammer med samma inställningar så står bilden still medans ljudet fortsätter.
Använder jag default i user agent och försöker spela upp Lilyhammer i 720P och fullskärm så får jag bara en svart bild och enda sättet att komma ur är att boota om. Något skumt är det med Flash player. Har inga problem med nätverksinställningar, får 10Mb om jag kör bredbandskollen och det borde räcka, har inte mycket mer på den stationära datorn och där är det inga problem. Angående fjärren så kan det vara någon av knapparna som inte fungerar, ska testa.
Postad 22 September 2012 - 12:44
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Vad använder ni för router och inställningar i ert nätverk när ni kör och testar?
Tänkte om de som har problem använder något särskilt märke eller om det drabbar oss helt random oberoende av router eller modem..
Som sagt så kör jag med comhem i bridge mode till min sitecom gaming 2 router med inställningar ett par poster upp.
Dock så gör ju detta att jag maxar ut på 20 mbit från laptopen mot 30 som jag kan köra default.
Men nu har jag märkt att N1 "tappar fart" i nätverket.. direkt efter uppstart får jag 14-15 mbit på bredbandskollen och kan streama 720 perfekt.
Om den får ligga idle ett tag utan användning så tappar den ner till 3-4 mbit och enda som hjälper är en omstart.
I routern visar den att alla enheter i nätverket maxar på 70 mbit internt (tar det med en nypa salt)
Men jag fortsätter testa tills det blir optimalt
Postad 22 September 2012 - 12:58
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Jag har en svart Asus router och en zyxel eller liknande. Bägge funkar lika bra/dåligt ihop med N1:an.
Jag har datorer, Android mobiler och Android plattor och Squeezeboxar som alla funkar trådlöst utan krångel.
Väldigt synd för jag tror fortfarande stenhårt på själva konceptet.
Men tyvärr funkar den mycket sämre än min gamla Asus Transformer platta.
Jag vill bara koppla in, ansluta till nätverket, uppgradera firmware, installera flash och sen vill jag inte behöva pilla på några inställningar, framför allt inte på routern eftersom den fungerar ihop med resten.
Jag fokuserar enbart på svtplay och lite youtube, för för det var det jag ville ha den till. Hur den funkar för annat kan jag inte uttala mig om. Utom surfning då, det gick ok, men inte mer.
Men det är bara vad jag tycker. Jag har lämnat tillbaka en Boxeee innan, för jag tyckte inte heller att denn höll måttet. Nu blir det väl en eeebox eller en ny PC.. suck, snacka om overkill för att se på playkanaler... !
Jag försöker igen när nästa modell släpps!
Redigerat av dgordon, 22 September 2012 - 13:42.
Postad 22 September 2012 - 14:05
bersa67
-
bersa67
-
Rookie
-
4 inlägg
Fick du fart på min sticka som strulat med SD korten och boot?
Postad 22 September 2012 - 15:45
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Någon som funderat på alt. testat UG802? Ett intressant alternativ till N1:an, speciellt om man ser till pris/prestanda.
Postad 22 September 2012 - 17:03
rovil
-
rovil
-
Rookie
-
7 inlägg
Har faktiskt beställt en Measy U1A från Ebay för 400 spänn, bara för skojs skull för en jämförande test mot N1.
Annars är jag väldigt nöjd med N1, bara man kommer underfund med svagheterna. Hade aldrig tänkt att använda den för att streama filmer från nätverket utan endast för att komma åt Android och köra SVT Play. Har en Xtreamer Prodigy för att streama, men Android delen i den är helt förkastlig och dessutom är programvaran otroligt buggig.
Postad 22 September 2012 - 19:14
dgordon
-
dgordon
-
Forumräv
-
-
671 inlägg
Någon som funderat på alt. testat UG802? Ett intressant alternativ till N1:an, speciellt om man ser till pris/prestanda.
Intressant, men jag skulle hellre betala mer och få mer prestanda.
Postad 22 September 2012 - 21:04
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
K-special gick bra med user agent satt till desktop och 720P men försöker jag med t.ex. Lilyhammer med samma inställningar så står bilden still medans ljudet fortsätter. Använder jag default i user agent och försöker spela upp Lilyhammer i 720P och fullskärm så får jag bara en svart bild och enda sättet att komma ur är att boota om. Något skumt är det med Flash player. Har inga problem med nätverksinställningar, får 10Mb om jag kör bredbandskollen och det borde räcka, har inte mycket mer på den stationära datorn och där är det inga problem. Angående fjärren så kan det vara någon av knapparna som inte fungerar, ska testa.
Testade Lillyhammer och var tvungen att göra om "gå till fullskärm" 3 gånger innan det fungerar. Första 2 gångerna fick jag samma resultat som du beskriver, bilden stannar men ljudet fortsätter. Men som sagt, efter 3 försöket fungerar 720p uppspelningen perfekt.
Postad 22 September 2012 - 21:57
Kruille
-
Kruille
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har haft min igång hela kvällen och Testat bredbandskollen vid ett flertal tillfällen och faktiskt så har den hållt hastigheten runt 15 mbit ibland visar den tom 17-18 så mina inställningar jag gjort funkar väldigt bra.
Och Laptopen går på bra hastighet mot internet men interna går bra mycket långsammare.. Någon som kan testa de inställningarna jag skrev ett par poster upp?
Redigerat av Kruille, 22 September 2012 - 21:58.
Postad 23 September 2012 - 00:20
aztec
-
aztec
-
Rookie
-
2 inlägg
ingen annan som har problem med scrape för movies.... Fungerar inte alls här.
Postad 23 September 2012 - 09:33
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
En fråga bara. Läser man på netonnet hemsida står det att stickan ska stödja a b g n nätverk. Då borde den kunna koppla upp sig mot 5ghz bandet men den hittar inte mitt iaf. Är det en miss av netonnet eller ytterligare bevis att nåt är fel på min sticka?
Stick N1 har inte stöd för 5GHz Wifi ingen annan som har problem med scrape för movies.... Fungerar inte alls här.
Det krävs följande för att Scraping skall fungera i TizzBird 1. Internetanslutning 2. Fil- eller mappnamn som överensstämmer med filmtiteln i TMDB/IMDB 3. Skrivrättigheter för TizzBird i den mapp som filmerna finns Om det inte fungerar så är något av villkoren inte uppfyllda.
Postad 23 September 2012 - 09:45
TizzBird Sverige
-
TizzBird Sverige
-
Forumräv
-
-
878 inlägg
Det beror vad man skall ha den till. Det finns många som vill komma åt en hårdvara för att leka med olika Android-installationer och mekka med produkten. Stick N1 har ambitionen att fungera hos den breda publiken i vardagsrummen. Valueplus har investerat stora belopp i att utveckla systemet för att det skall bli användarvänligt, stabilt och med bra prestanda. Flitiga besökare på detta forum har nog förstått att det är mycket som behövs för att detta skall bli verklighet. TizzBirds Sticka vänder sig till en annan målgrupp än din produkt. Om man tycker att N1 inte är färdigutvecklad och tror att gräset är grönare hos ug802, skulle jag tro att man blir rejält besviken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|