Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Harman Kardon AVR 365 "klipper" första inkommande ljud...

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2012 - 13:23

Unregisteredf0701e44
  • Unregisteredf0701e44
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vi har en H/K AVR 365 vilken fungerar bra förutom en liten detalj..
Den klipper första inkommande ljud innan den sänder ut ljudet i högtalaren.
Det blir tydligt märkbart om man byter låt på en skiva/spotify eller bläddrar i någon meny på tex PS3.
Byter man låt försvinner första takten eller ordet.
På PS3:an försvinner bekräftelseljudet (själva "blippljudet") när man hoppar mellan olika menyval.
Bläddrar man fort i menyerna på PS3:t så hörs ljuden, men tar man det lugnt så filtrerar H/K:n bort det.

Vid filmtittning märker man inget då det alltid är lite ljudsurr...

Fråga: Finns det någon funktion för detta som man kan ställa in ? Verkar nästan vara något slags energisparläge :)

Mvh
Mattias

Redigerat av Unregisteredf0701e44, 26 September 2012 - 13:24.

Postad 26 September 2012 - 15:51

olasahl
  • olasahl
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Har hört om liknande fenomen tidigare när den inte får någon signal kapar receivern utsignalen. Vet inte om det finns någon mjukvara som kan åtgärda problemet kanske? Annars kontakta återförsäljaren och se vad de har för lösning på problemet.

Postad 04 June 2013 - 18:37

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej! Jag äger en likadan stärkare och upplever exakt samma problem som det du beskriver. Jäkligt irriterande! Hittade du någon lösning på problemet? Blir jag inte kvitt problemet måste jag byta förstärkare känner jag, då jag stör mig extremt mycket på det varje gång jag lyssnar på musik...

Postad 05 June 2013 - 08:28

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Min gamla Andersson R1 gjorde samma sak, antagligen för att ljudet från digitala ingångar brusade märkbart när det var tyst. Alltså klippte den helt sonika ljudet och började spela igen när den kände av att det kom ljud igen. D.v.s., den klippte alltid lite i början. Väldigt irriterande.

Postad 13 June 2013 - 10:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 2
Alla stärkare med DAC mutar ljudet vid digital källa tills signalen "är stabil", detta för att undvika "skadliga transienter" och störande fnassel/brus.

Vissa konstruktioner "hämtar sig" snabbare än andra.

Postad 13 June 2013 - 11:50

Unregistereddb23d4e4
  • Unregistereddb23d4e4
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
jag har en lika dan men har inte märkt av något prova uppdatera den så kanske det löser sig

Postad 13 June 2013 - 12:17

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Hade en 355 (hette den så) för länge sedan och den gjorde likadant. Skulle försvinna vid en firmware som släpptes då, gjorde det inte. Sen brann HDMI-kortet några dagar senare. Lämnade tillbaka den. Gillade den som fan. Synd att de inte verkat fixat "problemet".

Postad 13 June 2013 - 15:16

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag gjorde slag i saken och sålde därför min AVR365:a, då alla källor jag använder mig av körs digitalt. Innan så hade jag såklart vart i kontakt med HK support och hört mig för. Dem erkände problemet och sa att inget går att göra "det ska vara så".
Så för tillfället är jag utan förstärkare, men jag sneglar lite åt en Yamaha RX-A1020. Denna ska jag såklart provlyssna först i butik, så att inte den har samma "muting funktion vid lyssning av digitala källor.
Men nu börjar jag fundera lite på DAC. Om det finns en sån i Yamaha:n, kommer jag då även uppleva detta på den? :mellow:
Vad jag har hört omkring, så är det bara HK som har denna "bugg".
Tacksam för svar.

Postad 13 June 2013 - 18:38

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Någon som har idé?

Postad 13 June 2013 - 20:37

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Men nu börjar jag fundera lite på DAC. Om det finns en sån i Yamaha:n, kommer jag då även uppleva detta på den? :mellow:

Alla förstärkare som du kan koppla digitalt till har en DAC.

Noterade f.ö. att min nya Denon verkar ha samma funktion, fast jag har inte märkt det förrän nu. Den slår väl igång snabbare så man inte märker det antar jag. Kan det bara något annat än brusgolv som är anledningen till att man bygger så?

Postad 13 June 2013 - 22:43

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ah okej, men då har du inte så grovt som jag upplevde det. Är det bara för någon millisekund så man verkligen behöver anstränga sig för att höra det, då kan jag anta att det är försumbart. Men är det så att man "missar" första 1-2 sekunderna på varje låt, så märker man det garanterat och då går det bara inte ignorera det.

Det kanske kan bero på hur snabb DAC:en i recievern är. Och i HK:s fall är den jävligt seg...??

Postad 13 June 2013 - 22:49

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Jag gjorde slag i saken och sålde därför min AVR365:a, då alla källor jag använder mig av körs digitalt. Innan så hade jag såklart vart i kontakt med HK support och hört mig för. Dem erkände problemet och sa att inget går att göra "det ska vara så".
Så för tillfället är jag utan förstärkare, men jag sneglar lite åt en Yamaha RX-A1020. Denna ska jag såklart provlyssna först i butik, så att inte den har samma "muting funktion vid lyssning av digitala källor.
Vad jag har hört omkring, så är det bara HK som har denna "bugg".
Tacksam för svar.

Yamaha 3020 lider inte av det. Borde vara samma för 1020

Postad 13 June 2013 - 22:55

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Skönt att höra. Ska åka och provlyssna 1020 i dagarna tänkte jag.

Postad 13 June 2013 - 23:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Det kanske kan bero på hur snabb DAC:en i recievern är. Och i HK:s fall är den jävligt seg...??

En DAC i sig kan inte vara seg på det viset vad jag vet, den konverterar ju bara samples till ljud. Vore märkligt om den kastade ett gäng samples i början? Låter ju snarare som att det är på analogsidan det klipps, speciellt om det är för att motverka brus vid tystnad.

Postad 14 June 2013 - 05:29

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Om jag har fattat detta rätt (är ute på jävligt tunn is nu då jag är nybörjare) så är analogsidan i detta fall vägen från DACen till högtalarna? För inte kan det väll på något sätt spela roll vad man har för högtalare?

Postad 14 June 2013 - 08:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

En DAC i sig kan inte vara seg på det viset vad jag vet, den konverterar ju bara samples till ljud. Vore märkligt om den kastade ett gäng samples i början? Låter ju snarare som att det är på analogsidan det klipps, speciellt om det är för att motverka brus vid tystnad.

De flesta system där klockan "bakats in i nyttosignalen" tar en stund på sig för att "svänga in" och låsa stabilt, vilket ofta resulterar i att den första snutten data förloras eller åtminstone inte per automatik är att betrakta som korrekt.

Postad 14 June 2013 - 19:19

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Min Primare SPA-21 funkar så på digitalingången, På CD märks det för att vissa skivor tappar synk mellan varje låt, så första halvsekunden av varje spår försvinner, men det gäller inte alla skivor, så jag funderar på om ljudströmmen ser olika ut mellan skivor, typ all vissa är track-at-once och andra är disc-at-once eller vad det kan bero på..?
Har aldrig märkt det på en DVD, som verkar ha kontinuerlig ljudström, men som sagt, vissa CD-skivor...

Nu kör jag analogt, så problemet är inte löst, men rundat :)

Postad 15 June 2013 - 14:16

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Min Primare SPA-21 funkar så på digitalingången, På CD märks det för att vissa skivor tappar synk mellan varje låt, så första halvsekunden av varje spår försvinner, men det gäller inte alla skivor, så jag funderar på om ljudströmmen ser olika ut mellan skivor, typ all vissa är track-at-once och andra är disc-at-once eller vad det kan bero på..?
Har aldrig märkt det på en DVD, som verkar ha kontinuerlig ljudström, men som sagt, vissa CD-skivor...

Nu kör jag analogt, så problemet är inte löst, men rundat :)

Alla spelare "borde lägga ut synk" även mellan låtarna, oavsett TAO/DAO. Kanske buggig firmware eller helt enkelt en miss i konstruktionen...

Postad 17 June 2013 - 15:35

Unregistered43749
  • Unregistered43749
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej!

"Funktionen" är gjord medveten för att slippa höga knäppar. Detta gäller framför allt vid byten mellan källor men också vid byte mellan kanaler och byten av ljudspår/kapitel. Det man gjort är att när man byter t ex spår så mutas signal ca 0,5 sekunder för att det inte ska knäppa till. På tidigare receivers (AVR 255) så knäppte det till i högtalarna som en del kunder påpekade och då togs det fram en ny firmware som mutar signal ca 0,5 sekunder så "knäppningar" inte hörs. Med tanke på feedbacken här så kanske den mute funktionen gjorde lite överambitiös.

OBS! Om man låter skivan gå så uppstår ingen mute mellan låtarna.

Jag har varit har varit i kontakt med våra tekniker om detta och de ska titta på detta för framtida firmwares och produkter.

Kanske inte exakt det svaret alla hade önskat sig men ett svar i alla fall :blush:

Mvh
Joakim
Harman Nordic

Postad 17 June 2013 - 16:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...då togs det fram en ny firmware som mutar signal ca 0,5 sekunder så "knäppningar" inte hörs. Med tanke på feedbacken här så kanske den mute funktionen gjorde lite överambitiös.

Hej!

Tanken är absolut god för att inte säga nödvändig, och det kanske vore idé att mäta hur lång mute som egentligen behövs.
0,5 sekunder är iofs inte mycket, men 0,1 eller 0,2 kanske hade räckt?

Tack för svaret hur som helst!

Postad 17 June 2013 - 21:46

bergand
  • bergand
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaret Harman Kardon! Alltid bra med konstruktiv feedback! Nu lärde även jag mig något. Kan även tänka mig att investera i en ny HK reciever någon gång i framtiden. Förhoppningsvis är "mutefunktionen" mer justerad då (:

Postad 11 April 2014 - 01:08

cruzz
  • cruzz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hade samma problem första veckan, sen ändra jag till Bitstream i ps3:an och ljudet klipptes inte längre bort.
Hoppas det fnkar för någon mer.
Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.