Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha V571 - Fast i straight läge

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2012 - 09:55

petree
  • petree
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tjena! Skaffade denna förstärkare för några månader sedan. Kopplar min iMac till den via HDMI (bild + ljud) och sedan vidare till tv:n. Tidigare hade jag en Panasonic-tv (allt fungerade då) men nu har jag en Philips. Det märkliga är att jag nu inte kan använda något DSP-läge, till exempel Dolby eller DTS. Och när jag kör Plex/XBMC med DTS-ljud så reagerar inte Yamahan alls. Trycker jag på "sur. decode" på fjärrkontrollen så står det bara "STRAIGHT". Den är liksom låst till straight, "DIRECT" fungerar också.

När jag kollar ljudinställningarna i iMacen så står det att ljudet skickas till Philips. Likadant stod det Panasonic när jag använde den tv:n. Det är som att recievern bara skickar signalen till tv:n direkt, fast ljudet kommer ut ur recievern, fast bara i straight läge. Jag fattar inte ett skit, har försökt läsa manualen men den gör mig inte klokare.

Verkar inte finnas något nummer till Yamahas kundtjänst...

Hjälp vore tacksamt.

Mvh Oscar

Postad 28 September 2012 - 18:09

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Har du ställt in så att din iMac skickar ut ljudet i flerkanal?

Postad 01 October 2012 - 11:23

petree
  • petree
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nu efter att jag pillat lite i inställningarna på macen fungerar det bättre. Problemet verkar dock vara att ljudet skickas direkt till tv:n och sedan till recievern, så det är bara ljudspår som tv:n klarar av att spela upp som fungerar. Hur kan det bli så?

Har ARC avstängt både på recievern och tv:n.. När jag spelar upp DTS så står det inte DTS på recievern som det ska göra, utan det står då bara STRAIGHT. Spelar jag upp en tv-serie som är i DD 2.0 kan jag välja olika inställningar i recievern. Så dumt detta. När jag kollar info på tv:n när jag spelare upp något så står det t.ex. Dolby 5.1, vilket stärker idén om att det är tv:n som får ljudet först och sedan skickar till recievern, jag vill ju inte att tv:n ska ha någon kontakt med ljudet! =/

Postad 01 October 2012 - 21:08

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
På min 1010 kör jag med dessa inställningar på Setup menyn, men har inte kört nån dator via HDMI.

HDMI control - OFF
AMP - ON
HDMI Audio out 1 och 2 - OFF
Stand By through - ON

Postad 03 October 2012 - 21:12

petree
  • petree
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Nu funkar det! Stängde av typ HDMI Control samt några andra grejer. Av någon lustig anledning så var recievern inställd så att ljudet skickades till tv:n och tillbaka, så j-vla dumt, men jag tackar för tipsen!

Postad 14 May 2013 - 12:50

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
s*tan va störande detta problem är..- har gått igenom varenda jävla setting i hela recivern nu.. har en yamaha rx-v1070 har till och med resetat den googlat som ett as.. kollat tv:n om den krånglar till det men hittar inget... jag vill se den där dd true hd och dts hd loogan... det har funkat förut både från dator och ps3 men nu funkar ingen av dom... och jag minns inte att jag ändrat något...

SNÄLLA hjälp mig, blir galen

ps jag vet att stright är pcm men vill endå se loggan :D

Redigerat av xarl, 14 May 2013 - 12:51.

Postad 30 May 2013 - 20:59

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Bump

Postad 03 June 2013 - 22:17

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

s*tan va störande detta problem är..- har gått igenom varenda j*vla setting i hela recivern nu.. har en yamaha rx-v1070 har till och med resetat den googlat som ett as.. kollat tv:n om den krånglar till det men hittar inget... jag vill se den där dd true hd och dts hd loogan... det har funkat förut både från dator och ps3 men nu funkar ingen av dom... och jag minns inte att jag ändrat något...

SNÄLLA hjälp mig, blir galen

ps jag vet att stright är pcm men vill endå se loggan :D

Källa? Låter du inte skickar som bitstream.

Postad 24 June 2013 - 08:29

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Källa? Låter du inte skickar som bitstream.

jo det gör jag, provat både dator och ps3, samma problem -.-

Postad 25 August 2013 - 02:03

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
okej jag satt nyss och kollade på inception för andra gången, vilken SJUK rulle det är alltså! iallafall så löste jag problemet på det konstigaste sättet, jag låg i soffan och råka komma åt reciverdosan och tryckte på någon knapp (har inte kommit på såhär i efterhand vilken det var heller) så nu är det löst!! nu står det dolby digital och dts istället för straight!
HELT SJUKT

så om ni har problemet prova rulla över dosan några gånger så kanske det löser sig!

Postad 25 August 2013 - 02:49

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Trycker man på 'info' så ändrar man vilken information som visas på displayen. Antingen ingång, dekoder eller dsp program. Det var nog den knappen du kom åt. :-)

Postad 25 August 2013 - 19:43

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
varför har du inte sagt det tidigare!?

Postad 25 August 2013 - 20:09

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Lusläser inte alla trådar på forumet förstås. Vem har tid till det!?
Bra att ditt ickeproblem löste sig iaf! :-)

Mvh. Jörgen

Postad 26 August 2013 - 05:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Trycker man på 'info' så ändrar man vilken information som visas på displayen. Antingen ingång, dekoder eller dsp program. Det var nog den knappen du kom åt. :-)

Hur kan infoknappen ändra på ljudet? Den ska bara informera vad som finns tillgängligt inte ändra ljudformat.

Postad 26 August 2013 - 05:52

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Hur kan infoknappen ändra på ljudet? Den ska bara informera vad som finns tillgängligt inte ändra ljudformat.

Självklart ändras inte ljudet på grund av att man klickar på infoknappen. Men om displayen visar ljudprogrammet (straight, drama, concert, sci-fi m.m.) istället för ljudformat (DTS, DD, HD MSTR m.m.) så finns risken att man av misstag inte tror att recievern är rätt konfigurerad.
Troligtvis har xarl skickat rätt ljud hela tiden men displayen har visat annan information.

Postad 26 August 2013 - 22:41

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
japp! rätt var det (trodde jag körde pcm när jag körde straight) men sen fann jag info knappen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.