Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arctic MC001 XBMC Edition

244 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arctic MC001-N (Svart/Silver) (Barebone-chassin) 9 (0) Inga priser
Arctic MC001-E (Svart/Silver) (Barebone-chassin) 1 7.5 (1) Inga priser
Arctic MC001-DVDS (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Arctic MC001-DVD (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Arctic MC001-BD (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Arctic MC001-BD-T (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 06 November 2012 - 21:25

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Såg följande på Webhallen:

Postad bild

En Arctic MC001 med 2Gb RAM och 30Gb SSD med XBMC installerat.

CPU: Dual Core Intel Atom D525 (1.8GHz)
GPU: ATI Mobility Radeon HD 5430, 512MB GDDR3
RAM: 2Gb DDR3 SODIMM (1 ledig plats)
HDD: 30Gb SSD (2,5”)
Chip: Intel NM10
ODD: DVD-RW 24x
WiFi: IEEE 802.11 b/g/n
Nätverk: 10/100/1000 Ethernet

XBMC 12 Alpha
OpenELEC (2.1) build r12322 (2012-10-29)
http://sources.openelec.tv/tmp/image/

Roligt med ett färdigt paket och 2490 SEK är fan ett riktigt bra pris.

Grafikkortet lär vara mer än nog att dra det mesta och en SSD är i min värld att föredra mot HDD.

http://www.webhallen...nelec_xbmc_v.12

Enda som saknas är att den är DVD istället för Blu-Ray men det hade man nog inte fått för 2490 SEK.

Postad 07 November 2012 - 19:54

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Såg den precis också. Såg ju onekligen intressant ut, speciellt till det priset med allting OOB.

Postad 08 November 2012 - 08:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Såg den precis också. Såg ju onekligen intressant ut, speciellt till det priset med allting OOB.

Tänker köpa en nästa vecka till sovrummet.

Postad 08 November 2012 - 10:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Tänker köpa en nästa vecka till sovrummet.

Rapportera gärna hur den är!

Man kan ju undra varför de har valt att använda en daily build istället för stable? Det känns ju inte överdrivet smart.

DVD-spelaren lär f.ö. gå att byta ut mot en BD-spelare om man vill, det är nog bara en vanlig slim-drive.

Redigerat av BitterMelon, 08 November 2012 - 10:37.

Postad 08 November 2012 - 14:28

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Hur väl plockar den ut 23.976hz?

Postad 08 November 2012 - 16:41

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Hur väl plockar den ut 23.976hz?

Skulle gissa som Radeon brukar - väldigt nära men inte 100%. Är väl 1-2 gånger i timmen den hickar till.

http://www.avsforum....nsistently-well

Annars så ser jag inga direkta begränsningar i systemet.

Dock så fungerar inte HD ljud än med Radeon och Linux. Men det är en drivis fråga.

Rapportera gärna hur den är!

Man kan ju undra varför de har valt att använda en daily build istället för stable? Det känns ju inte överdrivet smart.

DVD-spelaren lär f.ö. gå att byta ut mot en BD-spelare om man vill, det är nog bara en vanlig slim-drive.

Will do

Kör själv Frodo och tycker det är riktigt stabilt.

Postad 19 November 2012 - 14:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Har fått min nu!

För priset finns det nog inte något bättre.

1. Snabb. Startar på under 20s från att vara helt stängd
2. Helt tyst. Inga fläktar och SSD. Undantaget är om du kör en skiva.

Har laddat in en massa filmer i libary och hittar inget negativt. Kör via LAN och hade TinTin på BD iso, inga problem.

Det enda jag hittar just nu är att den inte kan sända Bitstream HD ljud, detta är dock på grund av drivrutiner och inte för att hårdvaran är kass.

Postad 19 November 2012 - 14:52

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Sweet! Korta frågor:
1. Går det att ha den liggande också? Jag förutsätter att det går, men lika bra att kolla.
2. Har du testat med fjärr av något slag? Jag skulle bli lycklig om den funkade med en Apple-fjärr (eftersom jag vill byta min Apple TV mot denna).

Postad 19 November 2012 - 16:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Sweet! Korta frågor:
1. Går det att ha den liggande också? Jag förutsätter att det går, men lika bra att kolla.
2. Har du testat med fjärr av något slag? Jag skulle bli lycklig om den funkade med en Apple-fjärr (eftersom jag vill byta min Apple TV mot denna).

Svar ja! Gå att ha liggande.

Kör Logitech Harmony One+ till den. La in Microsoft MCE Remote - fungerar strålande! Annars tycker jag deras nya App till iOS är helt jivla lysande.

Postad 19 November 2012 - 17:19

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Hur mycket låter optiska läsaren?

Postad 19 November 2012 - 18:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

ooooo, ingen uppfatting. stör inte mig iaf.

Postad 19 November 2012 - 18:08

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

ooooo, ingen uppfatting. stör inte mig iaf.

Det är ett tillräckligt vetenskapligt svar.

Postad 19 November 2012 - 19:56

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Borde funka med denna mce remote http://shop.compless...51164&sortera=1 som har backlight och lärbar volymknapp och powerknapp , funkade direkt mot xtreamer ultra 2 så antar att det borde gå här med. Riktigt bra fjärr !

Postad 20 November 2012 - 09:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Borde funka med denna mce remote http://shop.compless...51164&sortera=1 som har backlight och lärbar volymknapp och powerknapp , funkade direkt mot xtreamer ultra 2 så antar att det borde gå här med. Riktigt bra fjärr !

Absolut.

Som sagt jag körde in MCE remote på Harmony One, funkar klockrent. Riktigt bra IR öga.

Postad 20 November 2012 - 17:17

Jonte7979
  • Jonte7979
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag är skeptisk.. Billigt men lite väl experimentellt om man ser på det finstilta.

HD-ljud kommer säkert aldrig att fungera. AMD är ökända för att de fungerar uselt med Linux inkl OpenElec/XBMC, och det är tack vare en lyckad slump som någon i XBMC-teamet i år lyckades ordna stöd för högupplöst h264 (dvs MKV m m) men det är en experimentell build som tas från en enskild persons repository när det gäller XBMC.

Deras build av OpenElec är optimerad för Raspberry Pi och det står "WARNING This builds are development builds based on the last development checkouts from XBMC. This means this build contains known and unknown issues."

Hur snabbt vaknar den ur sleep? Det har tydligen också varit ett problem med Linux på AMD.

Och vilka temperaturer har du? Min erfarenhet är att utan en stillsam fläkt blir alla moderkort för varma om man inte har stora utvändiga kylflänsar med heatpipes till CPU och chipset åtminstone. Jag har en fläkt på lågt varvtal i min HTPC men den hörs inte ens på en meters avstånd (jag har provat "fläktlösa" kort också men de har alltid behövt en liten långsam fläkt om de inte ska koka).

Är det inte bättre att köpa en Boxee Box eller Raspberry Pi eller nåt om man ändå inte får ett stabilt och fullt fungerande system kan jag tycka.

Postad 20 November 2012 - 21:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag är skeptisk.. Billigt men lite väl experimentellt om man ser på det finstilta.

HD-ljud kommer säkert aldrig att fungera. AMD är ökända för att de fungerar uselt med Linux inkl OpenElec/XBMC, och det är tack vare en lyckad slump som någon i XBMC-teamet i år lyckades ordna stöd för högupplöst h264 (dvs MKV m m) men det är en experimentell build som tas från en enskild persons repository när det gäller XBMC.

Deras build av OpenElec är optimerad för Raspberry Pi och det står "WARNING This builds are development builds based on the last development checkouts from XBMC. This means this build contains known and unknown issues."

Hur snabbt vaknar den ur sleep? Det har tydligen också varit ett problem med Linux på AMD.

Och vilka temperaturer har du? Min erfarenhet är att utan en stillsam fläkt blir alla moderkort för varma om man inte har stora utvändiga kylflänsar med heatpipes till CPU och chipset åtminstone. Jag har en fläkt på lågt varvtal i min HTPC men den hörs inte ens på en meters avstånd (jag har provat "fläktlösa" kort också men de har alltid behövt en liten långsam fläkt om de inte ska koka).

Är det inte bättre att köpa en Boxee Box eller Raspberry Pi eller nåt om man ändå inte får ett stabilt och fullt fungerande system kan jag tycka.

- Du snackar i mössan. Builden är Generic version, INTE Raspberry version, den har egen - precis som ION, precis som Fusion.
OpenELEC-Generic.i386 är inlagt - INTE OpenELEC-RPi.arm
- GPU accelerering via AMD kärnor har varit med i stable version av Eden, så hårdvaruavkodning är välbeprövad och jag kan garantera dig att den funkar, kört TinTin BluRay ISO utan något problem.
- Kört den konstant nu sen jag fick den, inga större problem med värme. Kan kolla temp innan.

Raspberry PI om något är mer ostabil och klen. Dessutom är den låst till 1 OS. Boxee är också låst och fläkten där låter för mycket för min smak. Dessutom vill jag skippa RF fjärr.

Denna boxen är fortfarande helt öppen och vill man inte ha OpenELEC kan man slänga in Windows eller Linux. Med Windows får du HD ljud också. Hrvidare HD ljud kommer sen till AMD eller inte låter jag vara osagt.

Bortser man från att den kommer förinstallerad med OS så är 2490 SEK fortfarande billigt för en Mini-PC med SSD och RAM.

Postad 20 November 2012 - 21:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Följande finns att läsa om AMD GPU acc:

Improved AMD XVBA support
Thanks to the efforts of FernetMenta, Fritsch, Newphreak and many users who have been testing and providing feedback we have native XVBA support that replaces the old VAAPI temporary solution in OpenELEC 1.x. Performance and stability are massively improved.

XVBA via AMD nu är så bra att det är med i stabila 2.0 versionen.

Postad 21 November 2012 - 18:55

Jonte7979
  • Jonte7979
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
FernetMenta och hans team Fritsch och Wsnipex har arbetat fram xvba-stödet inom XBMC. Läs alla 158 sidorna här (som bl a jag hjälpt dem att testa) innan du gör fler förolämpande inlägg. När de kom på hur de skulle aktivera stödet för h.264 med level > 5.1 så var deras reaktion "Lol - it works :-) hahaha." för det var av en lycklig slump. Du hittar det via en länk på en av de 158 sidorna.

Senaste stabila XBMC är 11.0 (Eden) och i den finns inte stöd för xvba. Det kommer heller inte i den nya XBMC-version som heter 12.0 (Frodo) utan för XBMC behöver du hantera tillägg av xvba-stöd manuellt.

AMD-grafik har aldrig fungerat bättre med XBMC, OpenElec och XBMCbuntu än det gör nu, men den gamla sanningen gäller ännu: AMD har sämst stöd, NVIDIA bäst. Och även Intels interna grafik har mkt bra stöd idag.

Varningstexten som jag skrev kommer från textfilen som finns i http://sources.openelec.tv/tmp/image/. I går hette den readme first.txt, idag har den bytt namn till README_FIRST-RaspberryPi.txt. Tydligen har nån slarvat med infon. Och det är ö h t dumt att länka till http://sources.openelec.tv/tmp/image/, de borde ha länken till http://openelec.tv/get-openelec istället.

Jag funderade nämligen i somras på att ha denna nya XBMC med xvba-stöd på min HTPC men lade ner det av de skälen jag nämnde. Det finns flera mediaextenders med HD-ljud till lägre pris.

Och XBMCs AudioEngine var inte heller stabil sist jag kollade. Men den är avsedd att komma med i Frodo, och jag tror även i OpenElec 3.0.

Jag tycker inte det är ärligt av de som säljer den där burken att inte informera om status på de här delarna. Där är illa nog med instabilitet på en Boxee Box, jag tror de flesta vill ha pålitliga system och blir besvikna på sånt här. Det är en sak att entusiaster leker med dem, en annan sak att sälja dem via ett företag som Webhallen.

Postad 21 November 2012 - 19:39

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

FernetMenta och hans team Fritsch och Wsnipex har arbetat fram xvba-stödet inom XBMC. Läs alla 158 sidorna här (som bl a jag hjälpt dem att testa) innan du gör fler förolämpande inlägg. När de kom på hur de skulle aktivera stödet för h.264 med level > 5.1 så var deras reaktion "Lol - it works :-) hahaha." för det var av en lycklig slump. Du hittar det via en länk på en av de 158 sidorna.

Senaste stabila XBMC är 11.0 (Eden) och i den finns inte stöd för xvba. Det kommer heller inte i den nya XBMC-version som heter 12.0 (Frodo) utan för XBMC behöver du hantera tillägg av xvba-stöd manuellt.

AMD-grafik har aldrig fungerat bättre med XBMC, OpenElec och XBMCbuntu än det gör nu, men den gamla sanningen gäller ännu: AMD har sämst stöd, NVIDIA bäst. Och även Intels interna grafik har mkt bra stöd idag.

Varningstexten som jag skrev kommer från textfilen som finns i http://sources.openelec.tv/tmp/image/. I går hette den readme first.txt, idag har den bytt namn till README_FIRST-RaspberryPi.txt. Tydligen har nån slarvat med infon. Och det är ö h t dumt att länka till http://sources.openelec.tv/tmp/image/, de borde ha länken till http://openelec.tv/get-openelec istället.

Jag funderade nämligen i somras på att ha denna nya XBMC med xvba-stöd på min HTPC men lade ner det av de skälen jag nämnde. Det finns flera mediaextenders med HD-ljud till lägre pris.

Och XBMCs AudioEngine var inte heller stabil sist jag kollade. Men den är avsedd att komma med i Frodo, och jag tror även i OpenElec 3.0.

Jag tycker inte det är ärligt av de som säljer den där burken att inte informera om status på de här delarna. Där är illa nog med instabilitet på en Boxee Box, jag tror de flesta vill ha pålitliga system och blir besvikna på sånt här. Det är en sak att entusiaster leker med dem, en annan sak att sälja dem via ett företag som Webhallen.

Ja men vart vill du komma? Ska jag bry mig om hur de kom fram till det eller att det fungerar?

Jag säger till dig, har laddat ner BluRay .iso - funkar utan lagg. Har kört .mkv filer i 1080p - funkar utan lagg. Varför ska jag då bry mig om hur stödet kom fram i 158 sidors tråd?

Sen kan jag bara citera OpenELEC:

OpenELEC 2.0 is the first stable release ever, that includes direct XVBA (X-Video Bitstream Acceleration) support. The advantages introduced by this implementation are enormous. It is now possible on AMD Systems with integrated UVD (Unified Video Decoder) to playback every H.264 and VC-1 encoded content directly. This reduces CPU usage drastically. If you want to see Fusion in action, click here.

Jag litar på att de har rätt i det de säger och eftersom allt jag kört har fungerat så verkar det stämma.

Sen är XBMC alltid XBMC. Tror inte Webhallen har tagit in denna för att Svensson ska köpa den, utan vill man ha något som fungerar bra till ett bra pris så kan jag inget annat än rekommendera den.

Angående AudioEngine gäller för mig samma sak, fungerar för mig.

Tycker man mjukvaran, som är gratis, inte duger så installera något annat.

Redigerat av PalmiNio, 21 November 2012 - 19:41.

Postad 22 November 2012 - 18:40

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
I "under skalet" bilder ser byggkvalitén relativt hög ut.

Postad 26 November 2012 - 10:07

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Jag är så rookie vad gäller htpc.
Men vad skiljer en htpc mot en pc?
Jag läste runt på nätet lite att arctic mc 001 gick varm för många.
Men den jag läste om överallt innehöll bland annat en vanlig hårddisk mot den här med ssd.
De borde göra skillnad i värmeutveckling.
Men vet inte om det är mer ändrat/annat i denna.
Och sen undrar jag hur den kan va så billig. Klarar man sig med denna? När jag tittar runt så kostat dom flesta andra 7000-8000:-
En fråga till. Vad är för och nackdelar med en htpc mot mediaextenders/mediaspelare?
Billigare med media verkar det som iallafall många ggr.

Postad 26 November 2012 - 13:31

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

I "under skalet" bilder ser byggkvalitén relativt hög ut.

Har inte öppnat den men där bör ju vara en del koppar för att leda värmen.

Postad 26 November 2012 - 13:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag är så rookie vad gäller htpc.
Men vad skiljer en htpc mot en pc?
Men den jag läste om överallt innehöll bland annat en vanlig hårddisk mot den här med ssd.
Men vet inte om det är mer ändrat/annat i denna.
Och sen undrar jag hur den kan va så billig. Klarar man sig med denna? När jag tittar runt så kostat dom flesta andra 7000-8000:-
En fråga till. Vad är för och nackdelar med en htpc mot mediaextenders/mediaspelare?
Billigare med media verkar det som iallafall många ggr.

HTPC = Home Theater PC = PC byggd i första hand för att köra media.

Jag har en MC001, den blir varm men inte sådär galet varm direkt. Absolut har SSD:n en hel del med värmen att göra. Varför denna är så billig vet jag inte. Men 7000-8000 kostar det inte, detta är en Mini-PC och de ligger med HDD/RAM kring 3000-4000kr.

Fördelen med HTPC är att det just är en PC och därmed inte låst till en typ av mjukvara.

Postad 27 November 2012 - 10:39

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Många andra HTPC-byggen har av någon anledning väldigt dyra lådor och överdrivet kraftfull (= dyr) hårdvara. Så ja, en HTPC kan kosta hur mycket som helst. Med tanke på att den verkar klara allt man kan kräva idag så klarar man sig med den nu. Däremot kan man ju inte räkna med att den fixar allt i framtiden (4k o.s.v.), men det kan man ju å andra sidan aldrig.

Postad 14 December 2012 - 13:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Drog in nya 3.0 Beta 5. Måste säga att för Beta är saker väldigt stabila idag på XBMC.

http://openelec.tv/n...beta-5-released

Postad 18 December 2012 - 10:26

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Kan man få till netflix på denna Palmnio? Då skulle jag t o m kunna tänka mig den trots att det är du som rekommenderar den..... :P

Postad 18 December 2012 - 11:34

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Kan man få till netflix på denna Palmnio? Då skulle jag t o m kunna tänka mig den trots att det är du som rekommenderar den..... :P

Hehe ne eftersom Netflix inte officiellt stöds på Linux så finns det inte out of the box.

Dock är det bara att blåsa den och köra windows om man vill med XBMC. SSD disken ska vara nog och kraften i den tillräcklig :)

Postad 18 December 2012 - 12:34

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Låter genast väldigt intressant. Har tröttnat på hur instabilt XBMC är på mina två atv2 så det får kanske bli en eller två arctic.

Postad 18 December 2012 - 13:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Låter genast väldigt intressant. Har tröttnat på hur instabilt XBMC är på mina två atv2 så det får kanske bli en eller två arctic.

Har kört en del. Först man ska tänka på är att HD ljud i dagsläget är nono. Sen har jag noll koll på 3D.

Postad 18 December 2012 - 13:36

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
3D skiter jag fullständigt i. Vill jag se dubbelt hinkar jag ett par bärs.... :D Att HD-ljud inte funkar i dagsläget är inte heller ett jätteproblem då min stackars dyra fina Onkyo inte har varit igång sen min son föddes för 20 månader sedan. Däremot så kan man ju kanske hoppas på det på sikt. Alternativet till denna är väl en Ultra 2 eller om man känner sig villig att spendera en T-1000. Om jag har fattat det rätt så får man hd-ljud med en Ultra 2 men inte SSD eller?

Postad 18 December 2012 - 13:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

3D skiter jag fullständigt i. Vill jag se dubbelt hinkar jag ett par bärs.... :D Att HD-ljud inte funkar i dagsläget är inte heller ett jätteproblem då min stackars dyra fina Onkyo inte har varit igång sen min son föddes för 20 månader sedan. Däremot så kan man ju kanske hoppas på det på sikt. Alternativet till denna är väl en Ultra 2 eller om man känner sig villig att spendera en T-1000. Om jag har fattat det rätt så får man hd-ljud med en Ultra 2 men inte SSD eller?

Ultra 2 kör exakt samma operativsystem med har ett Gefore chip vilket ska klara HD-ljud under Linux. Ultra 2 versionen för 2490 kommer utan Hårddisk och RAM. Delux varianten kommer med 32Gb SSD och 4Gb RAM.

För 2490 får du med 32Gb SSD och 2Gb RAM. CPUn är 1 generation äldre och graffet är AMD. Men ska jag vara ärlig så har jag svårt att se den nya Atom ge märkbart bättre speed.

OpenELEC är sjukt slimmat och fungerar riktigt bra. Tycker SSD ger bra stuns när man går igenom fodral osv.

Postad 18 December 2012 - 17:13

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Ja det lutar åt arctic. Känns inte som man får tillräckligt med mervärde om man lägger på pengarna för deluxvarianten. Funkar det att lägga anydvd hd på arctic och sen koppla på en blueray via usb och rippa bluerayskivor?

Postad 18 December 2012 - 20:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Ja det lutar åt arctic. Känns inte som man får tillräckligt med mervärde om man lägger på pengarna för deluxvarianten. Funkar det att lägga anydvd hd på arctic och sen koppla på en blueray via usb och rippa bluerayskivor?

Säger pass på den men det borde det. Dock är frågan om det går via Linux. Går även att själv byta spelaren i den till Slim BluRay.

Postad 19 December 2012 - 08:59

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Får kolla vad priset för en intern bluray är jämfört med extern då. Det bör väl vara det mest ekonomiska. Kollade lite på blurayvarianten av Arctic men den går ju på 4500-5000 och då är det ingen SSD i den.

Postad 19 December 2012 - 09:11

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Merger om du ska byta till HTPC för att kolla på netflix och idag har en "riktig" extender måste jag avråda dig. Det fungerar helt enkelt inte bra med netflix via silverlight. Det går att titta på men man stör sig hela tiden och önskade att det inte hackade (det blir så i silverlight)

Postad 19 December 2012 - 09:52

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Det är så alltså Sgart. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få fram EN produkt som kan tillfredställa behovet av att konsumera både film, tv och streamingtjänster. Du tycker jag ska behålla mina appletv för netflix med andra ord.

Postad 19 December 2012 - 11:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det är så alltså Sgart. Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få fram EN produkt som kan tillfredställa behovet av att konsumera både film, tv och streamingtjänster. Du tycker jag ska behålla mina appletv för netflix med andra ord.

Problemet är enkelt

Bra Mediacenter för lokala filer = Öppna källkoder

Öppna källkoder = Ratad av industrin

Ratad av industrin = Dåligt stöd för tjänster

Därför är XBMC kungen om du laddar ner själv och streamar lokalt men samtidigt är XBMC riktigt dåligt för tjänster som Play, Viasat, Netflix med mera.

Postad 19 December 2012 - 12:28

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Jo fast är det så rationellt att tänka så från industrins sida. Man borde ju kunna sälja hårdvara och tjänst även om källkoden är öppen. Jag börjar tröttna på att man måste skaffa sig typ fyra olika prylar för att kunna göra det man vill.

Postad 19 December 2012 - 15:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Egentligen är det inget jätteproblem, de kan mycket väl köra stängd kod på öppna system. Men: stängd (alltså färdigkompilerad) kod måste vara kompilerad för rätt arkitektur. Alla små mediaextenders kompileras säkert för dem specifikt (alt. att tillverkaren ser till att det sköts). När det gäller HTPC för lokal media så är det i praktiken alltid "hemmabyggen", alltså har innehållsleverantören vare sig koll eller kontroll över hårdvaran eller ev. kompileringsprocess.

Alternativet är att köra något non-native, som ex. Silverlight eller Flash, men då tappar man prestanda rätt ordentligt.

Så egentligen är inte problemet att industrin ratar öppen källkod, bara att de inte vill släppa sin egen kod öppet (vilket jag kan förstå).

Postad 21 December 2012 - 17:08

Unregisteredb9d1e704
  • Unregisteredb9d1e704
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Följande finns att läsa om AMD GPU acc:

XVBA via AMD nu är så bra att det är med i stabila 2.0 versionen.

Xvba löser alltså att jag får riktigt ljud ur min Arctic? Hur får man in det i lådan, har läst på sidorna lite men jag hittar lixsom inga filer att installera?

Ang Netflix hittade jag detta klipp http://www.youtube.c...e=results_video

Istallerade men Just Xbmc Flicks hittade jag inte. Är detta för att Linux inte stödjer Netflix?

Redigerat av Unregisteredb9d1e704, 21 December 2012 - 17:16.

Postad 21 December 2012 - 18:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Xvba löser alltså att jag får riktigt ljud ur min Arctic?

Riktigt ljud? Vad menar du med det? XVBA är hårdvarustöd för avkodning av video.

Hur får man in det i lådan, har läst på sidorna lite men jag hittar lixsom inga filer att installera?

Vad menar du? Vadå få in i lådan? XBMC lär väl använda hårdvaran om den finns?

Istallerade men Just Xbmc Flicks hittade jag inte. Är detta för att Linux inte stödjer Netflix?

Troligen.

Postad 21 December 2012 - 19:47

Unregisteredb9d1e704
  • Unregisteredb9d1e704
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Riktigt ljud? Vad menar du med det? XVBA är hårdvarustöd för avkodning av video.

Vad menar du? Vadå få in i lådan? XBMC lär väl använda hårdvaran om den finns?

Troligen.

Jag kanske fattade fel men enl tråden ska det inte vara Hd-ljud pga drivrutiner inte stöds pga Ati-Linux sammartbete som PalmiNio skrev?

Därför undrade jag hur man kan få Xvba uppdateringen? som nån annan tipsade om i en länk, jag fattade som detta var den enda lösningen för att få Hd-ljud i min burk.

Kör jag Avatar från min externaHd över nätverket så får min försträkare multi channel decoding men kör jag samma fil från den extrernaHd genom Arctic burken och Xbmc så får inte förstärkaren för sig att köra Multi channel decoding, så nått missar den när den.

Postad 21 December 2012 - 20:03

Mellis25
  • Mellis25
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Silverlight fungerar inte med Linux och Netflix använder Silverlight. Hittade just en ny test av alla betalvideotjänster de flesta kräver Silverlight. Har själv provat Netflix o Filmnet på min vanliga hemma-PC (Windows 7) och Netflix funkar riktigt bra och helt hackfritt, väldigt lättanvänt och pedagogiskt, fokuserat mkt på TV-serier men ganska många filmer, inte de nyaste oftast men de verkar rensa ut skräpet så endast sånt med högt tittarbetyg finns kvar. Filmnet funkade också bra men inte lika bra som Netflix. Har de inte gratis provmånad ännu?

Just hur varm Arctic blir oroar mig också. Det kan göra den kortlivad. Det gör ingen skillnad på om du har vanlig hd för de drar bara ca 1W (och SSD knappt 1W) och det är ju försumbart, den mesta effekten dras i CPU och grafik och chipset.

Postad 21 December 2012 - 21:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jag kanske fattade fel men enl tråden ska det inte vara Hd-ljud pga drivrutiner inte stöds pga Ati-Linux sammartbete som PalmiNio skrev?

Därför undrade jag hur man kan få Xvba uppdateringen? som nån annan tipsade om i en länk, jag fattade som detta var den enda lösningen för att få Hd-ljud i min burk.

Nej, du har missuppfattat. HD-ljud funkar inte, precis som du skriver. Men XVBA har inte med ljudet att göra, det är hårdvaruaccelerering för video. Några inlägg kanske var tvetydigt skrivna när jag läser igenom tråden igen.

Kör jag Avatar från min externaHd över nätverket så får min försträkare multi channel decoding men kör jag samma fil från den extrernaHd genom Arctic burken och Xbmc så får inte förstärkaren för sig att köra Multi channel decoding, så nått missar den när den.

Det har nog inte med HD-ljud att göra låter det som. Snarare att drivarproblemet i Linux även påverkar DD/DTS. Kolla här: http://wiki.xbmc.org..._fglrx_in_Linux

Postad 22 December 2012 - 13:26

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Just hur varm Arctic blir oroar mig också. Det kan göra den kortlivad. Det gör ingen skillnad på om du har vanlig hd för de drar bara ca 1W (och SSD knappt 1W) och det är ju försumbart, den mesta effekten dras i CPU och grafik och chipset.

Det gör visst skillnad då hårddisken sällan har någon kylning som balanserar eller isolerar vilket gör att värmen från hårddisken drar upp medeltempen i resten av låda vilket är mer påtagligt i trånga system så som laptop eller mini-PC.

Om vi tar idle mode så ligger WD Green runt 3-4W och vid load runt det dubbla. Lagom moderna SSD ligger mer runt 0,5W Idle (väldigt få är över 1W) och runt 2-4W load.

Skulle vilja påstå att temperaturen från kringliggande komponenter har större påverkan i en lite passiv låda än i en stor datorn.

Postad 23 December 2012 - 12:36

Mellis25
  • Mellis25
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det hörs som om du hittat siffror för en 3,5" hd eller nåt men det som sitter i Artcic är ju 2,5" enligt Webhallen. En av Western Digitals billigaste Scorpio Blue 2,5" 1TB drar idle 0,6W och vid read/write 1,4W vilket ju borde blir kring 1W vid normal användning, Seagates billigaste drar ännu mindre, finns ju ingen anledning att välja en typ som drar 4W vilken det nu är. Så att byta till SSD blir då en försumbar skillnad i värme i en 60W PC.

Finns det förresten ingen nyare CPU att få? Atom D525 är ju 2½ år gammal.

Postad 23 December 2012 - 15:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det hörs som om du hittat siffror för en 3,5" hd eller nåt men det som sitter i Artcic är ju 2,5" enligt Webhallen. En av Western Digitals billigaste Scorpio Blue 2,5" 1TB drar idle 0,6W och vid read/write 1,4W vilket ju borde blir kring 1W vid normal användning, Seagates billigaste drar ännu mindre, finns ju ingen anledning att välja en typ som drar 4W vilken det nu är. Så att byta till SSD blir då en försumbar skillnad i värme i en 60W PC.

Finns det förresten ingen nyare CPU att få? Atom D525 är ju 2½ år gammal.

Sant

Yes D525 är old, Nya är D2550

Postad 28 December 2012 - 21:06

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Väntar på min nu. Det verkar som att det ska gå att använda en Apple Remove med lirc, men tydligen är det lite osäkert om IR-tranceivern stöder rätt IR-standard? Apple och MCE använder tydligen olika. Någon som vet/testat/kollat upp? Vore skönt att slippa köpa ny (eller rättare sagt stor) fjärr.

Postad 28 December 2012 - 23:25

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Verkar inte så http://openelec.tv/f...th-long-presses

Kan annars verkligen rekommendera fjärrkontrollen i post#13 ovan...

Redigerat av 22mc, 28 December 2012 - 23:27.

Postad 29 December 2012 - 00:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Verkar inte så http://openelec.tv/f...th-long-presses

Kan annars verkligen rekommendera fjärrkontrollen i post#13 ovan...

Jo, det var den jag läste, det var sista inlägget som gjorde att jag frågade. Om man nu har tur och det sitter en mottagare som kan båda...? Men det kanske är för mycket att hoppas på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.