Har någon annan haft samma problem och hittat en lösning?
Hur är det med era optiska utgångar lyser de konstant? min är ständigt svart men på övriga prylar lyser utgången jämt... funderar om optiska utgången är paj på min mc001
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 10 April 2013 - 08:11
Jag lyckas inte få ut något ljud via den optiska utgången, försökt med alla olika inställningar utan resultat.
Har någon annan haft samma problem och hittat en lösning? Hur är det med era optiska utgångar lyser de konstant? min är ständigt svart men på övriga prylar lyser utgången jämt... funderar om optiska utgången är paj på min mc001 Postad 10 April 2013 - 10:50
Testat uppdatera mjukvaran till Arctic versionen av 3.0? Postad 10 April 2013 - 12:47
Har senaste versionen och har även installerat om 3.0 från grunden utan resultat. varken optiskt eller analogt ljud fungerar, endast via hdmi...
Postad 10 April 2013 - 14:01
Namnet på versionen du installerat? Postad 10 April 2013 - 21:25
Bytte ut maskinen på webhallen idag och nu fungerar allt som det ska. Ljudkortet var trasigt på förra.
Som tips kan jag rekommendera Xot som tillägg för att få tillgång till svt play och en hel drös med andra play kanaler. Postad 13 April 2013 - 19:17
Jag har testat några olika format på den här prylen nu:
720p mkv - funkar kalas 1080p mkv - funkar kalas 720p xvid - buffrar lite men när det kommit igång inga problem 1080p xvid - testade några olika klipp och beroende på hur hög bitrate det var så flöt det lite olika bra (inte så konstigt eftersom xvid inte går att hårdvaruaccelerera så vitt jag vet) Har inte hunnit kolla ännu, men ni som testat... visst får man väl ut både bild och ljud via hdmi? Har än så länge bara testat vga utgången utan ljud. Min kom installerad med 2.99 rc 5 (har jag för mig att det var). Jag tankade hem 3.0 arctic versionen från openelec.tv och installerade. Allt gick otroligt smidigt. Körde sedan openelec settings plugin och konfade anslutning till wlan. Funkade bra det också. Enda problemet jag stötte på var att listan för tillgängliga plugins inte uppdaterades. Felsökte lite och det slutade med att jag satte en statisk IP adress med googles DNSer. Tydligen berodde mitt fel på att det finns nån bugg med att openelec ibland sätter DNS server till 127.0.0.1 när man kör dhcp. Då blir det knas Tänkte inhandla en fjärrkontroll och då såg jag en på första sidan i tråden som verkade bra. Någon som har tips om andra fjärrisar som funkar bra? Redigerat av stesko, 13 April 2013 - 19:20. Postad 14 April 2013 - 09:21
Denna borde funka fint till din burk http://shop.compless...51164&sortera=1
Funkar kalas till Asrock 330ht och xtreamer ultra 2 i alla fall , extra plus för att du kan slå av och på tv samt styra volymen på tv eller förstärkare Postad 15 April 2013 - 09:15
Låter kanon, det var precis den jag tänkte köpa Postad 17 April 2013 - 21:16
Jag har inte läst allt i tråden, men mycket. Jag är lite sugen på en sådanhär enhet, jag har en raspberry pi idag och jag har blivit kär i XBMC, men anledning till att jag vil byta är att jag vill ha HD-ljud som inte funkar på denna i linux.
Det jag funderar på är om man inte kan göra en fullösning, typ installera en win7 lite och sen lägga XBMC i autostart, borde inte det kunna funka? Postad 17 April 2013 - 21:59
Kan kan man väl, men ett bättre alt är denna som fixar det du vill med linux http://www.webhallen...-2gb_ddr3-320gb med Openelec i stället för Windows
Postad 18 April 2013 - 06:40
Såhär kan du enkelt se det: AMD grafik = Inget HD ljud i Linux nVidia grafik = HD ljud i Linux Vad gäller i övrigt så fungerar allt som Windows där stödet är omfattande men idag saknar Bluray menyer samt stöd för 3D Bluray (3D MVC) Du har 3 modeller till på: http://fyndiq.se/sok/?q=xbmc Gissar att det är samma som bygger dem. Postad 22 April 2013 - 09:48
Ville bara säga att OriginAE RC197 funkar kalasbra till den här lådan, tack för tipset 22mc !! Efter att ha ändrat en flagga i BIOS kan jag tom. sätta igång och stänga av lådan med fjärren, helt underbart Postad 24 April 2013 - 15:27 Hur kom du in i bios? Jag försökte att ställa in wakeup on lan men fatta faktist inte hur jag kom in i Bios. Postad 24 April 2013 - 15:51
Hammra lite på F10 när Arctic loggan visas vid booten. Eller om det var DEL... aja, det går snabbt att starta om så testa båda Postad 03 May 2013 - 20:43
Arctic mc 001 openelec 3.0.1 xbmc 12.2.
Versionen spelar säkert inte jätte roll, men skrev ner ändå. Problem: när min arctic kör via WiFi så fungerar AirPlay men inte via kabel. Som vi vet är inte openelec och wifi vänner så man vill ju helst köra via kabel, men varför fungerar inte AirPlay då? Något förslag ? Postad 04 May 2013 - 09:34
Min Airplay funkar utmärkt via kabel, har inte testat via WiFi. Har du stängt av WiFi?
Postad 04 May 2013 - 14:55
Jag har 2 problem på min Arctic Mc001.
Dels tappar jag ljudet till förstärkaren, ibland vid uppstart och ibland om den stått på länge, aldrig mitt i en film. Om man när det inte ger något ljud drar ut HDMI kabeln ur Arcticen och stoppar in den igen så fungerar ljudet. Kan det vara inställning eller hårdvara? Mer problem med ljud o bild, jag får små hängningar lagg typ var 30sekund. Vill gärna om nån har lägger upp den där bilden med "rätt" inställningar för jag har kanske pillat för mycket! Postad 04 May 2013 - 16:58
du menar wifi på Arctic enheten eller på router? på arctic så väljer men ju lan eller wlan, betyder inte det att wlan är avstängd ? Postad 06 May 2013 - 13:26
När ni säger att denna inte stöder 'HD-ljud', vad menas med det? Om jag spelar upp en MKV med DTS och kör via min förstärkare så kommer jag inte att få digitalt ljud eller vadå?
Postad 06 May 2013 - 14:02
Vanlig dd/dts 5.1är inga problem ! Det är dom nya hd-ljudformaten på bluray den ej fixar i linux.
Postad 14 May 2013 - 11:39
Strålande. Hur kommer det sig att det finns så få av Arctic MC001 att köpa? Vad jag ser så säljer bara webhallen denna och de har just nu 1 på lager.. Utgående modell? Finns det andra alternativ som folk köper istället? Postad 14 May 2013 - 12:14
De byggs efter behov som det ser ut, av en distributör. Postad 14 May 2013 - 13:40 Precis. Tror vi nämnde det tidigare också. Postad 14 May 2013 - 15:10
Är det någon som testat att trycka in en antennkabel (DVB-T) i lådan?
Jag kör OpenELEC 3.0.2 och funderar på om jag kan skippa att inhandla en digitalbox om det funkar att ta emot signaler i denna låda Postad 21 May 2013 - 17:08
Men s*tan då, jag som beställde box från kinalandet igår!! Postad 23 May 2013 - 23:22
Jag kunde inte hålla fingrarna i styr. Fick hem min MC001 idag och sitter nu och pillar. Första 10min har inte gjort mig missnöjd iaf
Postad 24 May 2013 - 10:40
Nu är jag lite missnöjd, men säkert mest mitt eget fel. Hur fan får man den till att scrapa tv serier effektivt? Som den är nu så fattar den ju inte vad det är för serie pga filnamnet. Ex. Rove.LA.S02E06 osv. Laddade hem ett program till min mac där man kan ändra metadata och så, men vem fan orkar ändra för varje fil?
Filmerna scrapade den utan problem men tv serier hade den dålig koll på. Har ni några andra add-ons att rekommendera i övrigt? Laddade hem Aeonskinnet och det är ju najs =) Postad 24 May 2013 - 11:08
Rove.LA.S02.E05 låter som et bar filnamn för att den ska indexera rätt. Valde du TV shows när du adderade mappen? Lika så får du välja hur de ligger i undermappar osv. Postad 24 May 2013 - 16:03 <Mapp för serier>/<Namn på serie>/<Säsong (valfritt)><Namn>S01E02<whatever>.<ext> funkar utmärkt. Även 1x02 istället för S01E02. Det viktiga är att lägga serierna i varsina mappar och att huvudmappen är taggad att den innehåller TV-serier. Du behöver alltså en source för filmer och en för serier. Metadata behöver du inte bry dig om alls. Postad 24 May 2013 - 16:16
Tack för hjälpen folket! Läste det där med mapparna tidigare idag
också så testade det och då gick det fint Trodde ett tag att jag skulle vara tvungen att byta namn på alla mapparna. Då hade slutet varit nära! Vad finns det för grejer som rekommenderas att man laddar hem nu i starten annars då? Jag får meddelande att det finns en uppgradering till 3.0.3 el nått. Är det lönt att lägga tid på? Postad 24 May 2013 - 18:21
Dunno men att ha nytt är bra Postad 24 May 2013 - 19:02 Uppdateringarna är rätt triviala att få in. Ännu mer om man sätter det på auto. Postad 24 May 2013 - 21:22
Jag knappade igenom menyerna igår för att jag tänkte sätta på auto, men hittade inte. Postad 24 May 2013 - 22:38 http://wiki.openelec.tv/index.php?title=HOW-TO:Updating_to_OpenELEC_3.0/Setting_To_Manual_Update Fast till auto då. Postad 24 May 2013 - 22:56
Tack! =) Inte riktigt fått grepp om hur menyerna är uppbyggda, men det börjar klarna =) Läste någonstans att inte alla uppdateringar kunde göras automatiskt utan man var tvungen att göra det manuellt med sticka el liknande. Är den tiden över? Kom på att jag glömde kolla hur det ligger till med playtjänster innan jag köpte lådan också. Finns Svtplay, Viaplay och alla de där historierna att ladda hem? Postad 26 May 2013 - 20:32 Gissar att det var om man gick från beta/RC till skarp, och jag har för mig att man numera kan det automatiskt, ja. Är det något annat så vet jag inte. Vissa finns. Man får installera plugins. Metallsidan neråt och liggande på något som leder värme bra? Postad 01 June 2013 - 18:01
Jag fick hem min här om dagen men jag har lite problem med den. Den blir väldigt varm väldigt fort, och det går till den graden att den stänger ner sig själv.
Jag har testat att boota den i bios och kollade där temperaturen och utan att göra någonting med den går den upp i följande temperaturer innan den stänger ner: CPU: 97⁰C System Temperature: 40⁰C GPU: 117⁰C Det tog ungefär 2 minuter för den att komma upp i ovanstående temperaturer. Är det någon annan som har haft samma problem? Borde jag skicka tillbaka den? Postad 02 June 2013 - 14:44
Du bör definitivt skicka tillbaka den! Det låter som att kylflänsen inte sitter fast ordentligt. Den ska inte bli så varm alls, ens efter flera timmars användande. Min toppar ut runt 70C när den står fritt, och (har jag för mig) 76C när den står i ett skåp (öppen baksida).
Postad 04 June 2013 - 11:30
Nu jävlar är det inte långt ifrån att lådfan åker ut genom rutan! Hoppas någon kan hjälpa mig att förhindra detta.
Igår: Inga problem Idag: Ingen kontakt med nätet. Körde via wifi igår innan jobbet och det gick fint. Skulle kolla lite nu till frukosten. Inget internet och en sån där förbannad 169 ipadress. Kollade inställningarna, inget som ändrats. Har startat om allt, inkl router och NAS. Återställde inställningarna i htpcn och la in det som jag haft det tidigare. Ingen ip. Drog i sladd och ställde om inställningarna, inget ip. Wtf? EDIT: Fick igång skiten. Fråga mig inte hur. Efter ännu fler återställningar och vidare ändringar och omstarter så trillade rätt IP in. Tog bara 1,5h av min lediga tid, kul. Redigerat av Unregistered17f9fb0d, 04 June 2013 - 11:49. Postad 04 June 2013 - 13:22
Jag har experimenterat lite medan jag vänta på svar från Webhallens support (de är väldigt långsamma) och öppnade burken för att kolla hur det ser ut i den. Ovanpå kylflänsarna sitter det ju en värmeledande tejp som skall överföra värmen från flänsen till det stora metall-locket, men på mitt ex verkar det som att tejpen inte är tillräckligt tjock, så den ligger aldrig emot locket.
Jag testade att starta burken på nytt men denna gången applicerade jag lite tryck på locket så att tejpen la sig emot locket och när jag gör det så verkar det som att problemen med värmen försvinner. Frågan är om man skulle ta och försöka fixa detta själv eller om man skall fortsätta vänta på att Webhallens support skall vakna... Postad 04 June 2013 - 15:02 Ja, wifin verkar lite hit and miss i OpenELEC. Jag drog sladd istället. Postad 04 June 2013 - 17:59
Tröttnade på att vänta. Tog fram verktygslådan, skruvade loss locket och böjde till det lite och nu håller den en stabil 65⁰C
Någon som har funderat på att installera Windows 8 på sin? Postad 09 June 2013 - 13:41
Jag misstänker att jag pillat för mycket på inställningarna för ljud och bild.
Problemen jag har är att jag tappar ljudet helt ibland vid uppstart och när Arcticen stått på länge.Drar jag ur hdmi kabeln och trycker i den igen funkar det offtast, bilden har jag alltid men ljudet kan försvinna. Sen tycker jag att det laggar i vissa filmer,jag kör bara typ 720p och 1080p på 4-10gb Snälla bullen hjälp mig! Bifogad fil(er)Postad 09 June 2013 - 13:50
Jag har upptäckt samma problem som du när det kommer till ljudet. Har tyvärr ingen lösning på problemet men tror att det har med hårdvaran att göra och inte med själva mjukvaran. Jag kör nämligen med Windows 8 på min och när ljudet har försvunnit så har det inte varit enbart i XBMC, utan det är hela datorn som tappar ljudet och jag får upp varning av Windows att det verkar vara något fel på ljudkortet. Enda lösningen är nog att plocka ur och sätta i HDMI-kabeln på nytt.
Postad 09 June 2013 - 13:55
Varför kör du gui i 30hz ? Borde få bättre flyt med 60 eller 50hz!
Kör du Openelec ? isf: Speaker Numbers to 2.0 Boost Volume on Downmix to enable Enable AC3 Enable DTS Disable DTS-HD Disable TrueHD Disable AAC Disable LPCM Disable Play Stereo on all Speakers Kolla här för dina problem http://www.openelec....ew-fglrx-driver Postad 09 June 2013 - 14:58 30hz står kvar sedan jag försökt prova mig fram. Japp kör Openelec 3.0.3 Vad vad det du tänkte på med länken? Jag fattar inte riktigt vad jag ska göra =) Kör dessa inställningar nu men fortfarande samma lagg som innan =( Bifogad fil(er)Postad 09 June 2013 - 15:03
Posta bild på inställningar -video
Testa att manuellt uppdatera till senaste builden i länken, då den skall lösa problem Redigerat av 22mc, 09 June 2013 - 15:03. Postad 09 June 2013 - 15:10 Denna Build menar du alltså? http://sources.opene...-r14494.tar.bz2 Bifogad fil(er)1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |