Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hjälp en nybörjare, hdmi? cec? inkoppling?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2012 - 11:16

Unregistered3c00932d
  • Unregistered3c00932d
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Hej alla, mitt första inlägg här.
är relativt ny inom hemmabio men kände att nu var det dags för en uppdatering.
hakade på 3D tåget och jag är helt såld.

till saken, jag har nyligen köpt in dessa saker:
TV: SAMSUNG UE55ES6535UXXE
BLU-RAY: LG BD670N
RECEIVER: ONKYO TX-NR616
HÖGTALARE: HARMAN KARDON HKTS 30

en satellitbox från canal digital (sagem hd pvr 101 st) och en pc fanns sen tidigare.
prylarna köptes var för sig då dom hade fina specs på papperet och visst fungerar det, tillockmed riktigt bra var för sig men inte tillsammans!?

allt är kopplat till onkyon via 1.4 hdmi kablar men problemet är att varje gång man spolar/byter kanal/drar upp en meny på satellitboxen tappar tv:n hdmi signalen från onkyon. grymt irriterande. funkar dock bra om man kopplar boxen direkt till tv:n.
är det tv;n som spökar eller är det onkyos berömda hdmi problem? eller är det helt enkelt canal digitals sagembox som bör förpassas till soptunnan? (kan det förresten finnas en buggigare elektronikpryl? knappast)

LGs bd670n bluray spelare skall ha hdmi-cec vilket var en av anledningarna att det blev den och att den saknar CINAVIA men jag hittar ingen inställning om detta och den varken stängs av/på av andra hdmi enheter eller stänger av/på andra enheter.
är även GRYMT seg på att starta en BD skiva eller ett HD klipp över wlan, min förra Philips BD spelare som visserligen inte klarade 3D startade en film på max 10-15 sekunder. har jag missat nånting?

har även ett litet problem att onkyon automatiskt skiftar till TV/CD läget så fort den startas men det kanske bara är en inställning?

hjälp mig nu insatta, jag har fortfarande tid att lämna tillbaka på öppet köp men skulle behöva lite råd, i dagsläget är det aldeles för mycket knapptryckningar och omställningar bara för att skifta mellan Bluray och Digitaltv.

funderar på en Yamaha RX-V673 istället för onkyon, är det ett likvärdigt eller kanske tom bättre val? den verkar ha fått beröm för sitt fina ljud iaf.

LG blueray spelaren måste bytas ut till en med fungerande hdmi-cec stöd, en Samsung BD-ES6000 kanske?
fult format men bra specs om man bortser från CINAVIA men tror inte det påverkar mig så mkt i praktiken.

kommer byta till en modernare digitalbox som klarar hdmi-cec och som framförallt är stabil? något tips på en bra digitalbox för canal digital? hur är Canal Digitals ny ADB box?

Redigerat av Unregistered3c00932d, 08 November 2012 - 11:36.

Postad 08 November 2012 - 12:52

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1
Jag begriper inte riktigt din faiblesse för hdmi-cec.
Min erfarenhet är att det mest blir skit om man blandar märken, och minst problem får man generellt med funktionen avstängd.

Ställ in både boxen och bd-spelaren på fast 1080p och inte auto, stäng av all videoprocessing i stärkaren och stäng även av hdmi-cec om inget annat hjälper.

Postad 08 November 2012 - 13:28

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Jag begriper inte riktigt din faiblesse för hdmi-cec.
Min erfarenhet är att det mest blir skit om man blandar märken, och minst problem får man generellt med funktionen avstängd.

Ställ in både boxen och bd-spelaren på fast 1080p och inte auto, stäng av all videoprocessing i stärkaren och stäng även av hdmi-cec om inget annat hjälper.

Mycket bra inlägg. Allt som är automatiskt är ofta av ondo :)

Postad 08 November 2012 - 13:34

Unregistered3c00932d
  • Unregistered3c00932d
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
nej jag kanske är för naiv som tror att om alla enheter har fungerande hdmi-cec så kan man stänga av alla enheter med ett knapptryck och att receivern automatisk kopplar om till.aktuell hdmi källa.

jag får väl ta en extra funderare angåendet det då men faktum kvarstår att bilden från receivern försvinner då man spolar eller byter kanal på digitalboxen. har provat att köra både automatisk bildskalning, direkt och tvinga 1080i (digitalboxen stöder inte 1080p) på alla enheter utan framgång.

jag vill altså ha ett användarvänligt system som automatiskt startar både tvn och receivern i rätt läge när man startar bluray spelaren eller digitalboxen..

som jag skrev är jag ny på det här så ni får ha lite överseende med mina dumheter ;)
jag tror personligen att hdmi problemet löser sig om jag byter till yamaha receivern och efter ha läst om dessa buggar i dom nya onkyon är jag ärligt talat lite osäker på om man törs ha den kvar? jag har som sagt fortfarande möjlighet till öppet köp på grejjerna.

Redigerat av Unregistered3c00932d, 08 November 2012 - 13:42.

Postad 08 November 2012 - 17:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
1080i är helt ok från tv-boxen.

Om stärkaren "tappar" bilden eller gör något annat dumt verkar det sannolikt att den "lyssnar efter förändringar eller kommandon".
Har du verkligen stängt av allt jox i den?

TV:n går väl igång på samma kanal/ingång som när den stängdes av, och stärkaren bör kunna göra detsamma.
Om inte finns det kanske inställning för vilken kanal/input som skall väljas default vid power on.

Lusläs manualen och bläddra i menyerna. Det går förmodligen att lösa ungefär så som du vill ha det, förutom kanske att du måste välja box eller spelare manuellt på stärkaren, vilket man bör kunna stå ut med... :)

Postad 13 November 2012 - 17:13

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Du säger att det är mycket knapptryckningar. Köp en programerbar fjärrkontroll från tex logitech harmony.

Postad 15 November 2012 - 14:41

Unregistered3c00932d
  • Unregistered3c00932d
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
jag har lämnat tilbaka onkyon, hur jag än ställde in den och boxen så tappade den ändå bild och kör jag bd och digitalboxen direkt till tv:n och ljudet sedan till receivern via ARC så fick jag inte receivern att koda ljudet ordentligt.
så.. har beställt en yamaha v673 istället samt en logitech harmony 600 fjärr så nu ska det förhoppningsvis reda ut sig.
hdmi-cec historien lämnar jag bakom mig, fungerade inte som jag trodde det skulle göra.

personligen har jag inget emot lite knapptryckningar här och där men sambon blir tokig om hon inte kan sätta igång en dvd film utan att sätta igång 3 apparater och skifta till rätt hdmi ingång så.. vi får se, förväntar mig att få nya receivern efter helgen =)

Redigerat av Unregistered3c00932d, 15 November 2012 - 14:43.

Postad 18 November 2012 - 10:35

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Har haft mycket problem med digitalboxar, speciellt sagem. Funkar sällan bra om de kopplas med hdmi via en förstärkare. Hdmi är så mycket mer än bara ljud och bild, därför blir det lätt fel när inte hdni protokollet stämmer till punkt och pricka.

Sen som tidigare pekats ut stäng av all hdmi-cec det är bara skit, funkar halvdant och i de flesta fallen ställer de bara till problem. Så stäng av hdmi-cec/hdmi control osv i både tv förstärkare blu-ray osv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.