Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradera stationär dator med SSD-disk för bättre prestanda?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2012 - 22:30

Ante.J
  • Ante.J
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej på Er,

Har idag en stationär dator:
Acer Aspire M5100
AMD Athlon 64 X2 Dual core 4600+ 2,4GHz
2GB RAM
32-Bit Vista Home Premium

Använder idag ett trådlöst nätverk till alla mina produkter.
(Stationär dator, telefoner, AppleTV3, PS3 m.m.)

Har tyckt att min PC fungerat ok till det jag använder den till ( Surfa, mail, Open Office, enklare spel typ CS m.m.)
Nu har den dock segat ner sig duktigt, och hanteringen av explorer m.m. går i mitt tycke i ultra-rapid.
Förmodligen kan en formatering göra susen, men sneglar då på att byta iaf en disk till SSD för att ha till OS, program, spel m.m.

Kommer detta byte göra att jag blir mållös när jag väl sparkar igång datorn igen?

Om jag nu endast byter disken med OS m.m., vad händer då med det sparade materialet på övriga HDD(bilder, filmer, musik m.m.)?
Kommer prestandan för att nyttja dessa filer också bli snabbare hantering på, eller är det prestandan på dessa diskar som sätter käppar i hjulet? Vilket då resulterar till att det här inte blir några förändringar och att jag även till detta behöver SSD för att få max prestanda.

Den disk jag tittat på är "120 GB Intel SSD 330" http://www.netonnet....157290859136000 och den hamnar inom prislappen jag kan tänka mig att köpa en disk för att testa.
Finns det kanske billigare med samma lagringsutrymme och prestanda?(Dyrare förstår jag att det finns men kommer detta göra mig lyckligare?)

När jag ändå är inne på ämnet,
Har idag iTunes på datorn och alla bilder, filmer m.m. som jag har på hemmadelning till min ATV.
Här går det i mitt tycke lite trögt då det måste laddas en del för att ex.vis sparade bilder och filmer tagna med iPhone och digital-kamera skall visas.
Kanske detta har med mitt nätverk att göra, eller kommer ett byte av disk att göra att även denna hantering går bättre?

Mycket funderingar blev det, men har inte varit så insatt i dator-världen sedan jag köpte ovan nämnda burk för en 5 år sedan.
Har dammsugit nätet på information, men blir ärligt talat inte mycket klokare

Tackar ödmjukast på förhand!

//Andreas

Redigerat av Ante.J, 12 November 2012 - 22:36.

Postad 13 November 2012 - 21:20

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Jag skulle nog börja med att trycka in mer minne i datorn,

tråd flyttad.

Postad 13 November 2012 - 22:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Som sagt, din dator skulle nog tjäna på lite mer internminne. 2 GB är inte direkt mycket.

Har tyckt att min PC fungerat ok till det jag använder den till ( Surfa, mail, Open Office, enklare spel typ CS m.m.)
Nu har den dock segat ner sig duktigt, och hanteringen av explorer m.m. går i mitt tycke i ultra-rapid.
Förmodligen kan en formatering göra susen, men sneglar då på att byta iaf en disk till SSD för att ha till OS, program, spel m.m.

Att det segar ner sig kan bero på både disk och minne. Har du kollat minnesanvändningen i aktivitetshanteraren?

Om jag nu endast byter disken med OS m.m., vad händer då med det sparade materialet på övriga HDD(bilder, filmer, musik m.m.)?
Kommer prestandan för att nyttja dessa filer också bli snabbare hantering på, eller är det prestandan på dessa diskar som sätter käppar i hjulet? Vilket då resulterar till att det här inte blir några förändringar och att jag även till detta behöver SSD för att få max prestanda.

Nej, prestanda för filer på andra diskar påverkas inte. Å andra sidan är det inte säkert att prestandan överlag i de program du använder är avhängigt på just disken filen ligger på, även om det är den filen du håller på med. Det beror på lite vad du gör, vilket program du använder och vad det är för typ av fil.

Den disk jag tittat på är "120 GB Intel SSD 330" http://www.netonnet....157290859136000 och den hamnar inom prislappen jag kan tänka mig att köpa en disk för att testa.
Finns det kanske billigare med samma lagringsutrymme och prestanda?(Dyrare förstår jag att det finns men kommer detta göra mig lyckligare?)

Det finns några som är lite billigare, men det är inte ett dåligt pris. Kolla prisjakt. Troligen tjänar du inte på någon dyrare eller snabbare, du har väl ändå inte SATA3 i maskinen exempelvis?

När jag ändå är inne på ämnet,
Har idag iTunes på datorn och alla bilder, filmer m.m. som jag har på hemmadelning till min ATV.
Här går det i mitt tycke lite trögt då det måste laddas en del för att ex.vis sparade bilder och filmer tagna med iPhone och digital-kamera skall visas.
Kanske detta har med mitt nätverk att göra, eller kommer ett byte av disk att göra att även denna hantering går bättre?

En SSD hjälper troligen inte för det. Extra minne hjälper eventuellt, men det är långt ifrån säkert. ATV är rätt slö oavsett.

Postad 14 November 2012 - 17:20

nisseläsk
  • nisseläsk
  • Forumräv

• 742 inlägg
  • 0
Jag tror att du skulle tjäna mycket på att byta Vista mot Windows 7 eller kanske till och med Windows 8, en uppgradering till W8 kostar ju inte mycket. Vista har en förmåga ett sega ner den även den bästa datorn med tiden...

Postad 15 November 2012 - 23:51

Ante.J
  • Ante.J
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för Er hjälp!

Blir troligtvis en ny disk och nya minnen på inköpslistan.

Sneglade även lite på W8 och körde en test de hade på hemsidan och det verkar fungera med uppgradering.
Var ju även ett förmånligt pris för tillfället.

//Andreas

Postad 17 November 2012 - 10:32

Ante.J
  • Ante.J
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Blev igår ett inköp av en Intel SSD 120GB 330 och uppgradering till W8. Vilken uppgradering!!! En helt ny upplevelse för strax under 1000:-, kan starkt rekommenderas :-)

Postad 20 November 2012 - 22:53

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Blev igår ett inköp av en Intel SSD 120GB 330 och uppgradering till W8. Vilken uppgradering!!! En helt ny upplevelse för strax under 1000:-, kan starkt rekommenderas :-)

Gjorde typ samma sak dock inte Win8 än men gjorde en klon på den gamla hårddisken till en SSD. En enorm skillnad
på min gamla Vaio. Nu duger den ett tag till.

Postad 29 November 2012 - 22:03

Svensken84
  • Svensken84
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
köpte en acer aspire v3-771g från komplett på rea..

7500kr för 4kärnig i7, 16gb ram, Geforce GT 640m 2Gb, samt en 750gb hårddisk.

dock var det något fysikt fel på HDDn så lyckades få ut återställnings DVDer och slängde in en intel SSD på 240gb... nu startar den på 10-15 sekunder (med inmatning av windows 7 lösenordet inräknat) :P

SSD FTW!!!

Postad 29 November 2012 - 23:24

Ante.J
  • Ante.J
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Ja, sicken fart det är på både uppstart och program-hantering!

Blev dock inte riktigt kompis med W8, så jag kör Vista igen :-(
Eller egentligen var det hanteringen av mail-konton som inte riktigt var vad jag tänkt mig då den verkar ha bättre/fler funktioner om man har microsoft-konto än om man kör ett gammalt hederligt konto via internet-leverantör.

I övrigt var det sjukt mycket snabbare än Vista, och det fanns en del kul gadgets.

Måste hitta en lösning för att köra den Outlook som är i Vista, så kör vi på W8 igen :-)
Kanske är en jätte-enkel uppgift, eller så går det inte alls......blir till att Googla.....

Postad 25 March 2014 - 11:03

Svensken84
  • Svensken84
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Ja, sicken fart det är på både uppstart och program-hantering!

Blev dock inte riktigt kompis med W8, så jag kör Vista igen :-(
Eller egentligen var det hanteringen av mail-konton som inte riktigt var vad jag tänkt mig då den verkar ha bättre/fler funktioner om man har microsoft-konto än om man kör ett gammalt hederligt konto via internet-leverantör.

I övrigt var det sjukt mycket snabbare än Vista, och det fanns en del kul gadgets.

Måste hitta en lösning för att köra den Outlook som är i Vista, så kör vi på W8 igen :-)
Kanske är en jätte-enkel uppgift, eller så går det inte alls......blir till att Googla.....

testat win7?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.