Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behöver du hjälp med byggfrågor? Fråga oss Hantverkare här på forumet.

195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 January 2013 - 23:57

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Här svarar vi Fackmannamässigt Utbildade Hantverkare på Frågor inom BYGGNATION.

Fråga oss som är inom:

Trä/snickare
Rörmokare
Betongare
Murare
Plattsättare
Målare
Plåtslagare
Elektriker

Finns det folk här på forumet som är inom några av dessa kariärstyper?, så häng på och hjälp andra som har frågor.

Kravet är:

*Rimliga svar.

*svara inte på frågor Du/Ni inte kan besvara eller verkar osäkra på

*Hantverkaren som svarar på frågor skall gärna ha ÅR av erfarenhet.

Prenumerera gärna på tråden för snabbare frågor och svar

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 15 March 2013 - 00:25.

Postad 16 January 2013 - 00:00

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0
Bra initiativ

Vad är dina egna skills ?

Jag är inte själv hantverkare, men har i princip gjort allt på listan och byggt mycket på mina hus
Har dock alltid fått hjälp och råd av duktiga hantverkare.

Redigerat av MalcomX, 16 January 2013 - 00:03.

Postad 16 January 2013 - 00:05

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Kul att du tycker det :)

Jag jobbar som snickare, och du?

Postad 16 January 2013 - 00:08

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Bra initiativ

Vad är dina egna skills ?

Jag är inte själv hantverkare, men har i princip gjort allt på listan och byggt mycket på mina hus
Har dock alltid fått hjälp och råd av duktiga hantverkare.

Okej, jo jag tänkte lite så med. det brukare ju va en del som frågar så tänkte dela med mig av kunskapen även här på minhembio.

Postad 16 January 2013 - 00:15

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Plåtslagare här :D

Postad 16 January 2013 - 00:49

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Plåtslagare här :D

Kul! då har vi en snickare och en plåtslagare än så länge :D

Postad 17 January 2013 - 20:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Grävmaskinist här, känns inte som det är aktuellt i första taget men ja... ändå :)

F.ö. bra initiativ istället för att det blir miljontals trådar om enklare byggfrågor så borde det gå att samla frågorna här, bara folk hittar tråden så :)

Future sticky?

Postad 17 January 2013 - 21:21

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Behöver en elektrikers råd! Är så att proppen till tvättstuga o badrum rök idag. När jag skruvade ur den så var det svart på både säkringen o i hålet i proppskåpet där den satt. Samt den röda plasten var brun istället för röd... Ni vet där de står nån text på... Jaja jag är inte så haj på just sånt hehe... Men satte i en ny propp o den fungerar. Men vad gjorde att den gamla blev svart o svart i hålet för? Är de farligt eller kan jag bara köra på?

Säkert en jätte dum fråga men tänkte att den kunde passa här :unsure:

Mvh

Postad 17 January 2013 - 21:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Klockrent initiativ. Läste till elektriker men har inte jobbat som det sedan -97 så jag har inte så jättemycket att komma med i denna tråd.

Behöver en elektrikers råd! Är så att proppen till tvättstuga o badrum rök idag. När jag skruvade ur den så var det svart på både säkringen o i hålet i proppskåpet där den satt. Samt den röda plasten var brun istället för röd... Ni vet där de står nån text på... Jaja jag är inte så haj på just sånt hehe... Men satte i en ny propp o den fungerar. Men vad gjorde att den gamla blev svart o svart i hålet för? Är de farligt eller kan jag bara köra på?

Säkert en jätte dum fråga men tänkte att den kunde passa här :unsure:

Mvh

Blå/svart brukar indikera glapp mellan passdel och säkring. Dessa skall dras åt ganska hårt. Vad har du som sitter på den gruppen? Vad körde du samtidigt, gissar på tvättmaskin och torktumlare?

Vad för plast är det som är brun istället för röd?

Postad 18 January 2013 - 01:23

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Kul att du tycker det Takeo :). Det kvittar om man inte har jobbat sedan 97, vissa saker lägger man på minnet ("arbetsskada") kvittar om det så är tio år sedan så kommer man ihåg det man har lärt sig en gång, speciellt sånt som man fått komma fram till själv :)

Kul att du hittade till denna tråden!

Det är jättebra Professor_kalkyl, finns alltid någon som behöver bygga ut sin kåk för en hembio eller rent utav behöver mer yta, och då är ju en anläggare/grävmaskinist Den absolut rätta att fråga när det gäller ballast för grund mm

kul att du också hittad hit

blir till att försöka klistra tråden om det går på något sätt?

Yamahakungen

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 18 January 2013 - 01:29.

Postad 18 January 2013 - 01:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Klockrent initiativ. Läste till elektriker men har inte jobbat som det sedan -97 så jag har inte så jättemycket att komma med i denna tråd.

Blå/svart brukar indikera glapp mellan passdel och säkring. Dessa skall dras åt ganska hårt. Vad har du som sitter på den gruppen? Vad körde du samtidigt, gissar på tvättmaskin och torktumlare?

Vad för plast är det som är brun istället för röd?

Ja den satt lite löst faktiskt, när jag tänker efter. Det var bara tvättmaskinen igång, o hade precis satt i en ny lampa i tvättstugan med så skulle bara testa om den funkade o då la de av. Så gick upp till proppskåpet o såg att grupp 10 var sönder.

Det är tvättstugan i källaren och badrummet på nedervångingen som går på den gruppen. Det röda som var brunt är ju när man skruvar ut själva säkringen. Den sitter ju i sjävla proppskåpet o täcks när man sätter i säkringen/proppen. Det står nån text på den med.

Postad 18 January 2013 - 04:49

Slim_
  • Slim_
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Ja den satt lite löst faktiskt, när jag tänker efter. Det var bara tvättmaskinen igång, o hade precis satt i en ny lampa i tvättstugan med så skulle bara testa om den funkade o då la de av. Så gick upp till proppskåpet o såg att grupp 10 var sönder.

Det är tvättstugan i källaren och badrummet på nedervångingen som går på den gruppen. Det röda som var brunt är ju när man skruvar ut själva säkringen. Den sitter ju i sjävla proppskåpet o täcks när man sätter i säkringen/proppen. Det står nån text på den med.

Det är troligen passdelen du menar.
Postad bild
Har inte proppen varit iskruvad tillräckligt hårt så kan det ha blivit varmt pga dålig kontakt. Har du möjlighet att skruva ur proppen och ta en bild ner i passdelen så kan vi nog se om den är skadad så pass att den behövs bytas. Risken finns att det blir varmgång i den, så det kan börja brinna om du har otur.

Postad 18 January 2013 - 05:00

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
F.d. hissmontör, men det känns som ett ämne som inte kommer beröras så hemskt mycket... :P

Postad 18 January 2013 - 13:22

Viggan
  • Viggan
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Lysande initiativ yamahakungen. Har blivit många klappar på dina axlar nu men de har väll ingen dött av.

Jag pluggar Civilingengör i Arkitektur. Kan lite diverse från bygglov till hålfasthetsberäkningar och design. Kanske kan vara till nytta för någon.

Postad 18 January 2013 - 19:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag är plattsättare, och har jobbat som det under 15 år.
Kommer dock inte sitta och skriva värsta megainläggen här vid plattsättarfrågor.
Speciellt inte när det gäller tätskikt i våtrum, för det är en hel vetenskap idag... ;)

Postad 18 January 2013 - 22:23

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Det är bra, nu har vi " nästan" alla. ;)

Postad 18 January 2013 - 22:26

ultrasound
  • ultrasound
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
jag vet inte om jag vågar säga Ljudtekniker :)

Postad 19 January 2013 - 00:02

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Hej hej..
Fastighetstekniker och elektriker. Även en del ventilation, även en del vvs.

Slim är nog inne på rätt spår där ang film-fanatikers elstrul ;o)
Sitter inte proppen ordentligt iskruvad så blir den väldigt varm och kan bränna sönder passdelen.
Så ett tips är att efterdra sina proppar.
Kan ju vara bra att veta att man bara kan belasta en vanlig 10A säkring med 2300Watt.
Men det viste ni nog redan.. Eller så märker man det när man försöker köra vattenkokaren och kaffebryggaren samtidigt..
Poooff..

Postad 19 January 2013 - 00:08

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Hej hej..

Sitter inte proppen ordentligt iskruvad så blir den väldigt varm och kan bränna sönder passdelen.
Kan ju vara bra att veta att man bara kan belasta en vanlig 10A säkring med 2300Watt.
Men det viste ni nog redan.. Eller så märker man det när man försöker köra vattenkokaren och kaffebryggaren samtidigt..
Poooff..

Kul att du hittade hit Biobygget. Och som snickare kan jag bara berömma det fina du skapat. HELT enormt!

Postad 22 January 2013 - 09:50

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Hej alla snickare. Nu är ju plåt min grej men tänkte testa mina talanger lite med möbelsnickeri. ska bygga min en säng gavel i mdf hade jag tänkt.
Nu till min fråga kan jag regla med en vanlig 45x45 som stomme eller kommer den att slå sig och sådant ?
Mvh plåtis

Postad 22 January 2013 - 14:50

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Hej Plåtis!

Nepp gör precis så som du frågar. Tänk på att låta det trät som du skall använda ligga i det rum som det skall vara i (sovrummet) i ett par dygn, för då hinner trät anpassa sig till den rumsfuktigheten som ditt sovrum har. Så låt materialet ligga minst två dygn i rummet innan du börjar montera och såga i det. Då kan jag garantera att det inte kommer att slå sig.

MVH

Snickarn!

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 22 January 2013 - 14:52.

Postad 22 January 2013 - 18:30

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

Hej Plåtis!

Nepp gör precis så som du frågar. Tänk på att låta det trät som du skall använda ligga i det rum som det skall vara i (sovrummet) i ett par dygn, för då hinner trät anpassa sig till den rumsfuktigheten som ditt sovrum har. Så låt materialet ligga minst två dygn i rummet innan du börjar montera och såga i det. Då kan jag garantera att det inte kommer att slå sig.

MVH

Snickarn!

Mdf behöver den ligga inne ?

Postad 22 January 2013 - 19:03

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Nej det behöver den inte eftersom att materialet är "Dött". Men allt som är massivt som skall användas till snickerier bör läggas inomhus innan det används.

mvh

Snickarn!

Postad 22 January 2013 - 19:19

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Vill ha skydd för högtalarelementen på mina DIY-frontar.

Jag tänkte bygga en ram där det spänns ett högtalartyg.
Tips på hur man kan bygga? En tanke: ta en tunn list (10-15mm) som sågas 45 grader i ändarna och sedan sätta ihop med häftpistol.

Sen hur kan man fästa i högtalaren på bästa sätt?

Postad 22 January 2013 - 19:43

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0

Nej det behöver den inte eftersom att materialet är "Dött". Men allt som är massivt som skall användas till snickerier bör läggas inomhus innan det används.

mvh

Snickarn!

gjort det med alla lister och sådant man har använt =)

tackar för hjälpen iaf =)

Vill ha skydd för högtalarelementen på mina DIY-frontar.

Jag tänkte bygga en ram där det spänns ett högtalartyg.
Tips på hur man kan bygga? En tanke: ta en tunn list (10-15mm) som sågas 45 grader i ändarna och sedan sätta ihop med häftpistol.

Sen hur kan man fästa i högtalaren på bästa sätt?

karborrrband eller kanske magnet lösning ?
tror jag skulle försökt med en magnet lösning ja

Postad 22 January 2013 - 20:07

Dennis-A
  • Dennis-A
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
<----- Elektriker

bra initiativ TS

Postad 22 January 2013 - 21:00

Unregistered42f2eeda
  • Unregistered42f2eeda
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
<------------- Bredband/VOIP/IPTV-tekniker.(telia, bredbandsbolaget,ownit)

Postad 22 January 2013 - 21:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

mvh

Snickarn!

Men risken finns ju att det blir korkskruvar istället.. ;)

Postad 22 January 2013 - 21:27

Unregisteredaa9a3a10
  • Unregisteredaa9a3a10
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej.....Ingen murare än, men finns säkert nån som kan svara på detta!....Har precis rivit gips & isolering från en vägg i källaren (yttervägg)...på vissa ställen har fogarna mellan leka-blocken vittrat/torkat!...Frågan är vad ska jag fylla i fogarna med?
Räcker det att putsa eller ska det dit riktig fog? Ska på med iso+ gips igen efter..Inga problem med fukt!

MVH / TT

Postad 23 January 2013 - 08:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Du kan ta precis vilket B-bruk som helst.
Jag är utbildad murare i botten... ;)

Postad 23 January 2013 - 13:14

Unregistered63cf7434
  • Unregistered63cf7434
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Egenföretagare inom Industimontage. Med andra ord allt som har med Rörbock/svets/kap ;)

Kanske inte så stor nytta av här på minhembio, men nu vet folk iaf! :)

Postad 23 January 2013 - 14:25

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Nice tråd :) Så ska jag ställa en "mardrömsfråga" till alla som jobbat med badrum :)
I mitt badrum så "knakar" det om golvet när jag går på det (klinker) som om det sviktar nästan. Kan man ta upp och lägga om klinkers på golvet enbart eller måste man göra om hela badrummet pga våtspärren?

/Jocke

Postad 23 January 2013 - 15:40

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
...

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 23 January 2013 - 21:27.

Postad 23 January 2013 - 17:49

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag tycker att alla som skriver här i tråden ska skriva hur länge dom varit i yrket.
Det finns säkert folk här som är lärlingar, och dom tycker jag ska förbjudas från att ge råd.
Det krävs ett antal år i kneget innan man skaffar sej erfarenhet.
Dessutom ska man inte ge generella råd. Det ska vara svart på vitt. Det som funkar på ett ställe kan vara katastrof på det andra.

Man bör heller inte ge några råd om man inte är ABSOLUT SÄKER på det man tipsar om.
Då är det bättre att avstå.
Om man tipsar fast man inte har en aning och har fuskat runt lite inom andra yrken än sitt eget som man har koll på kan det bli så fruktansvärt tokigt som yamahakungens råd här ovan...

Inom just våtrum kan man inte chansa lite. Man kan inte "pensla på lite gummerat tätskikt där plattan har varit lös".. Det är såna tips som kan leda till skador som kostar tusentals och åter tusentals kronor..

Jag tycker också att vi ska kräva bra information runt frågan om vi ska kunna skapa oss en uppfattning runt frågan..

O ja just det. Jag har redan skrivit det, men jag har jobbat som plattsättare i 15 år.
Tio år som anställd, och fem som egen.

Redigerat av Bakerman, 23 January 2013 - 17:50.

Postad 23 January 2013 - 18:50

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
7år

Postad 23 January 2013 - 19:29

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
inredningssnickare här. 21 år med det.

Postad 23 January 2013 - 19:34

Dennis-A
  • Dennis-A
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
update 2.0 då på bakermans begäran.
Elektriker med 8års erfarenhet. 6 av dom som service/installation 2 år på kärnkraft och nu på göteborgs energi

Postad 23 January 2013 - 21:41

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Jag tycker att alla som skriver här i tråden ska skriva hur länge dom varit i yrket.
Det finns säkert folk här som är lärlingar, och dom tycker jag ska förbjudas från att ge råd.
Det krävs ett antal år i kneget innan man skaffar sej erfarenhet.
Dessutom ska man inte ge generella råd. Det ska vara svart på vitt. Det som funkar på ett ställe kan vara katastrof på det andra.

Man bör heller inte ge några råd om man inte är ABSOLUT SÄKER på det man tipsar om.
Då är det bättre att avstå.
Om man tipsar fast man inte har en aning och har fuskat runt lite inom andra yrken än sitt eget som man har koll på kan det bli så fruktansvärt tokigt som yamahakungens råd här ovan...

Inom just våtrum kan man inte chansa lite. Man kan inte "pensla på lite gummerat tätskikt där plattan har varit lös".. Det är såna tips som kan leda till skador som kostar tusentals och åter tusentals kronor..

Jag tycker också att vi ska kräva bra information runt frågan om vi ska kunna skapa oss en uppfattning runt frågan..

O ja just det. Jag har redan skrivit det, men jag har jobbat som plattsättare i 15 år.
Tio år som anställd, och fem som egen.

Bra med slag på fingrarna!

Förstår vad du Menar Bakerman och har suddat ut det jag skrev, och det var dumt förslag för den ovane.
Självklart ska man inte ge sig in på sånt här själv om man inte kan, men jag skrev faktiskt att man borde
uppsöka en hantverkare med certifikat för våtrum om man var osäker.

Nej det var inte direkt svart på vitt och det står jag för. Det jag skrev var av egen erfarenhet som fungerade (fick förslaget själv från högre uppsatt), men förstår att allt
kanske inte ska skrivas.

vart i yrket 7 år

Postad 23 January 2013 - 22:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Tipsa vidare om tips man får av andra kanske inte heller är helt bra..
Hur vet man då att det verkligen är så ? ;)

Nä. Man bör nog vara säker om man ska tipsa.
Det som handlar om mitt yrke är jag 100% på. Jag kan branchreglerna utantill.
Dock inte alla speciallösningar som används i extrema fall.
Men om jag får en sån förfrågan av en kund svarar jag inte innan jag har läst på ordentligt.

Sen kan det ju vara så att man har "husmorstips" men det tycker jag är en annan femma. ;)

Postad 23 January 2013 - 22:56

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
VVS-Montör, jobbat på entreprenader (byggen) sedan -04.

Postad 24 January 2013 - 16:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Senaste 6 åren som brandlarmstekniker, före det 8 år som servicetekniker PC/Server/Skrivare. Före det låssmed och elektriker.

Postad 24 January 2013 - 16:14

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Tipsa vidare om tips man får av andra kanske inte heller är helt bra..
Hur vet man då att det verkligen är så ? ;)

Nä. Man bör nog vara säker om man ska tipsa.
Det som handlar om mitt yrke är jag 100% på. Jag kan branchreglerna utantill.
Dock inte alla speciallösningar som används i extrema fall.
Men om jag får en sån förfrågan av en kund svarar jag inte innan jag har läst på ordentligt.

Sen kan det ju vara så att man har "husmorstips" men det tycker jag är en annan femma. ;)

Japp Samma här. Man kan inte allt utan man lär sig varje dag något nytt inom yrket. Det är det som är så bra med yrket :)

Och som sagt det är samma för mig, får jag en byggnadsfråga från en privatperson i mitt civila liv och inte kan svara på den så brukar jag leta information eller tipsa om andra personer som kan ämnet bättre. Det jag tipsade om var ur eget perspektiv som jag
redan talat om, och det kanske inte var så bra för den ovane att få reda på.

men...men... Nu tycker jag vi lämnar detta och hjälper folk här på forumet istället ;)

Som sagt det var bra med lite "skäll", då lär man sig att inte göra om samma misstag igen!

Redigerat av Unregistered424f6ab7, 24 January 2013 - 16:16.

Postad 29 January 2013 - 09:08

Elfsberg
  • Elfsberg
  • Användare

• 134 inlägg
  • 1
Som vaktmästare kan jag ALLT fast väldigt dåligt

Postad 31 January 2013 - 23:25

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Är det nån här som har monterat ett FTX aggregat hemma för lite bättre ventilation/inomhus klimat? Nöjd/missnöjd? Vad för aggregat var det?

Funderar på att tilläggsisolera kåken, det sägs ju att ventilationen bör ses över då.

Postad 03 February 2013 - 20:07

michaelvecel
  • michaelvecel
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Ventilationsmontör, 2 år.

Nastynick: Har monterat ett nyligen åt en kund och dragit venten i kåken, kan höra mig för vad personen tycker om resultatet.

Postad 03 February 2013 - 21:59

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Vore intressant, vad var det för fabrikat? Storlek på hus?

Postad 03 February 2013 - 22:50

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
TjenaTjena jobbat på sjön i 5år som motorman/reparatör, kanske inte har alls med ämnent att göra haha.

Postad 09 February 2013 - 22:09

Unregistereda6693db1
  • Unregistereda6693db1
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Plåtslagare, jobbat som murare i svackor inom plåten, sadlar nu om och pluggar till elektriker :)

Postad 09 February 2013 - 22:39

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0
Mycket bra tråd :)

Jag skall snart flytta in i en nybyggd bostadsrätt o hade tänkt att lägga klinker på balkongen.
Balkongen ligger högst upp i huset o kan inte glasas in, är därför ganska utsatt...den är 14m2

Nu till problemet. . . jag har pratat med 3 olika kakel firmor o fått VÄLDIGT olika offerter men också EXTREMT olika svar.
tät
Kaklare ett (dom som gör resten av kaklingen i hustet) ville lägga en 30x60cm klinkerplatta utan tätskikt..15.000:- arbetskostnad

Kaklare två ville lägga en skifferplatta 30x60, vilket kaklare ett sa va direkt olämpligt...5-6000:- arbetskostnad

Kaklare tre sa att stora plattor (30x60) är olämpliga ute o riskerar att spricka efter några år. . han ville lägga 30x30 granitkeramik plattor
o under det 2 lager 2-komponents tätskikt...6000:- för tätskikt inkl jobb o 6800:- för plattläggningen.

Så vad skall man lägga o behövs tätskiktet? Lät som kaklare tre mest visste va han tala om..o vad skall det kosta att lägga 14m2 plattor, dvs hur lång tid tar det?

Mvh
Thomas

Postad 10 February 2013 - 00:56

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Det är troligen passdelen du menar.
Postad bild
Har inte proppen varit iskruvad tillräckligt hårt så kan det ha blivit varmt pga dålig kontakt. Har du möjlighet att skruva ur proppen och ta en bild ner i passdelen så kan vi nog se om den är skadad så pass att den behövs bytas. Risken finns att det blir varmgång i den, så det kan börja brinna om du har otur.

Hej hej..

Poooff..

Min syster´s make var här o bytte ut passdelen. Den hade gått sönder dessutom, så vi fick pilla ut den delen som sitter i mitten som säkringen ska gå mot. Samt passdelen var nästan helt svart.

Tack för all hjälp, och vägledning från er båda :)

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.