Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird F13

362 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird F13 4GB (Mediaspelare) 2 5.166666 (5) Inga priser

Postad 20 February 2013 - 19:23

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Kan fixa det senare, här är en film på Netflix efter nya firmware update:

Men fan haha testar dom inte sakerna innan det skeppas ut? Fan va störande, speciellt om man som du har plasmaskärm. Underbart! Väntar med spänning på fler videoklipp!

Postad 20 February 2013 - 19:40

Ebanhawk
  • Ebanhawk
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Hur var det hade den Bluetooth stöd eller måste man köra med en sticka i boxen? Är det otittbart i xbmc? Orkar du lägga upp en film på xbmc?

Skulle även vara Nice med en längre film där du bläddrar runt lite mer i menyerna men förstår om du inte orkar!

Finns nog ingen bluetooth inbyggd i Tizzbirden men när jag la in min Bluetooth sticka så hittade min Galaxy S3 och Tizzbirden varandra, men jag vet inte vad jag kan göra med detta nu ;)

Bifogad fil(er)

Postad 20 February 2013 - 20:06

Ebanhawk
  • Ebanhawk
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag provade att skicka över en bild via Bluetooth men han sa att jag behövde ett minneskort och det har jag ingen så jag kan inte prova detta fullt ut.

Postad 20 February 2013 - 22:01

robin8
  • robin8
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Vet att du inte har haft den speciellt länge än, men är det en mediaspelare som du kan rekommendera efter att ha testat den under den här korta tiden?

Postad 20 February 2013 - 22:35

Ebanhawk
  • Ebanhawk
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Nja, vet inte om jag kan det, visst alla mediaspelare har ju barnsjukdomar i början så man kan ju inte förvänta sig att det ska fungera perfekt.

Har nu testat Xbmc lite mer och det funka faktiskt bra i början men sen av någon anledning så funka det inte alls så jag var tvungen att ominstallera appen. Men det har väl säkert med Xbmc att göra och inte Tizzbirden.

Här är svartabaren problemet igen:

http://www.youtube.c...eature=youtu.be

Först ser vi ett klipp från youtube appen som använder helskärmsläge och det funkar jättebra! Den svarta baren försvinner och helskärmsläge tar vid. Sen startar jag Netflix och när den svarta baren ska försvinna och helskärmsläget ska ta vid så försvinner bara svartabarens ikoner inte själva baren, alltså inge helskärmsäge här inte. Alltså man får en svart kant nertill :(

Just nu är jag mest :angry: på denna bar faktiskt, om man kunde klicka bort den med fjärrkontrollen skulle jag vara lite :) !

Redigerat av Ebanhawk, 20 February 2013 - 23:38.

Postad 21 February 2013 - 07:54

loefaas
  • loefaas
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Den finns en app för viaplay, men går det att hyra ondemand från typ cdon?

Postad 21 February 2013 - 07:56

Ebanhawk
  • Ebanhawk
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Den har svalt alla filmer jag matat den med iaf, det är bra!
Få se ifall de kan fixa Netflix innan mitt öppet köp löper ut. Netflix var en av orsakerna jag valde denna mediaspelare.

Postad 21 February 2013 - 10:45

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Först ser vi ett klipp från youtube appen som använder helskärmsläge och det funkar jättebra! Den svarta baren försvinner och helskärmsläge tar vid. Sen startar jag Netflix och när den svarta baren ska försvinna och helskärmsläget ska ta vid så försvinner bara svartabarens ikoner inte själva baren, alltså inge helskärmsäge här inte. Alltså man får en svart kant nertill :(

Hur baren hanteras styrs i Appen, det är inte TizzBirds firmware som styr detta. De tre prickarna som ligger kvar är från vänster till höger, PowerOff, Back och Home. De ligger kvar i tex. Netflix och Viaplay Apparna, men försvinner i YouTube. De försvinner för att YouTube appen anropar ett API som gör att tool bar försvinner. På den här punkten är vi beroende av hur innehållsleverantören utformar sina Appar.

Postad 21 February 2013 - 10:47

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Kan du svara på mina frågor, TizzBird Sverige?

Postad 21 February 2013 - 11:12

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Hur baren hanteras styrs i Appen, det är inte TizzBirds firmware som styr detta. De tre prickarna som ligger kvar är från vänster till höger, PowerOff, Back och Home. De ligger kvar i tex. Netflix och Viaplay Apparna, men försvinner i YouTube. De försvinner för att YouTube appen anropar ett API som gör att tool bar försvinner. På den här punkten är vi beroende av hur innehållsleverantören utformar sina Appar.

Har ni rapporterat felet till utvecklarna av apparna?

Postad 21 February 2013 - 11:43

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Tror inte att man kan klassificera det som fel, det är nog avvikande uppfattningar om hur man vill att det skall vara. Vi har inte rapporterat till Netflix eller Viaplay, vi tror att varje abonnent för respektive tjänst måste kontakta deras kundtjänst. Ju fler som har önskemål om förändring, ju större kraft får åsikten.

Postad 21 February 2013 - 11:50

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Ännu fler frågor:

Enligt manualen verkar det som att man måste ladda ner en app på sin mobil och sedan överföra den till en USB-sticka, sätta in denna i TizzBird, kopiera över till denna och sedan installera appen. Låter väldigt jobbigt. Har jag missuppfattat något? Kan man alltså inte gå in i Play Store direkt på TizzBird?

Boxee Box har en funktion för att söka efter undertexter på nätet, också via någon fuzzy search direkt inifrån filmen. Finns det något sådant på TizzBird eller klarar den endast att läsa .srt-filer som är döpta till samma sak som filmen och ligger i samma katalog som filmen?

Nej det stämmer inte. TizzBird fungerar som en Smart Phone med Android, du kan gå till Play-butiken direkt från spelaren och du kan skicka Appar från Play-butiken via din dator. Vi har en flik på vår hemsida som heter "Support", där lägger vi denna typ av information och en del instruktioner. Vi försöker uppdatera med svar på de frågor som förekommer ofta. Support-sidan hittar du här www.tizzbird.se/Tizzbird-support.htm

På den här videon ser du hur man installerar Appar på TizzBird direkt:

http://youtu.be/ovN8iGhF0Ro

I TizzBirds egen funktion för att hantera undertexter finns idag inte sökning på Internet, men du kan söka fritt i dina egna mappar.
http://www.tizzbird....rt-subtitle.htm

Redigerat av TizzBird Sverige, 21 February 2013 - 11:54.

Postad 21 February 2013 - 11:57

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Boxee Box samlar ihop alla filmer och tv-serier den hittar och visar dem i en lista, oavsett var på disken själva filerna ligger. Enligt den där videon verkar TizzBird mer vara inriktad på mappar i sig, så har man t ex alla sina filmer som börjar på A-C under en mapp som heter just A-C måste man först gå in i den mappen innan man ser filerna. Stämmer det?

Hur går "scrapingen" till? Kollar TizzBird mot IMDb och hämtar hem info och omslag därifrån, baserat på filnamnet? Eller går det till på något annat sätt? I Boxee Box körs en fuzzy search mot IMDb, och man kan själva välja ett annat omslag om den här sökningen går fel, d v s man får upp alla möjliga kandidater och så väljer man den kandidat som stämmer. Är det samma sak på TizzBird?

Hur klarar man sig utan en mus eller tangentbord? Hur fungerar det att röra muspekaren med fjärrkontrollen?

Kan du kommentera dessa frågor, TizzBird Sverige?

Postad 21 February 2013 - 15:06

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
N1 och F13 har idag ingen databasfunktion för att samla ihop från olika enheter, F11/F20 har det, men endast för lokala lagringsenheter. Tror att detta är något som finns med i utvecklingsplanerna. Idag är det mapp-orienterat som du beskriver. Scraping görs mot IMDB/TMDb (internationell) plus några landsspecifika alternativ, man kan välja (dock inget för Sverige). Du får inga valalternativ vid Scrapingen, förutom att korrigera titeln som sökningen görs för.
Mus/tangentbord är framförallt för Android delen i TizzBIrd. De flesta Appar är gjorda för pekskärmar, det fungerar utmärkt att ersätta pekfingret med en mus. Om man använder TizzBird Launcher som är gjord som mediacenter, så fungerar hela det gränssnittet utmärkt med bara traditionell fjärrkontroll.

Men i konceptet ligger utveckling mot funktioner som finns i Smart Phone/Surfplatta och även nytt sätt att flytta innehåll gränslöst mellan telefon, internet, nätverksenheter och TizzBird. Har du sett demovideon för nya TizzRemote Appen?

Det finns ett antal leverantörer som jobbar mer fokuserade på det traditionella mediaspelarkonceptet, som inte erbjuder det breda användningsområdet som TizzBird gör.

http://youtu.be/uynFqjd5eS0

Postad 23 February 2013 - 10:16

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Har beställ nu. Ska bli intressant o se om den funkar för mina behöv.

Postad 23 February 2013 - 11:48

rikardsalen
  • rikardsalen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Denna spelaren är den bästa på marknaden enligt tidningen hemmabio som kom ut i veckan!
Jag har med beställt en F13 och jag tror att utveckling kommer att fortsätta ett bra tag.
För er som inte har varit med ett längre tag så kan jag påstå att alla mediaspelare har barnsjukdomar i början!
Men av det man har läst så är detta ingenting om man jämför med dvico/twix & boxeebox mm!
Ser ifram emot att få min spelare nästa månad!

Stort tack till Ebanhawk för filmer mm som du har lagt upp!

Postad 23 February 2013 - 20:48

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Har bestämmt mig att ge Tizzbird en chans till efter allt strul med F11an. Hoppas innerligt att nfs funkar med F13, men det gör det väl förmodligen inte eftersom den inte gör det med F11an och F20an jag har. Jag har mailat Tizzbird svenska support om detta och de köpte in en Qnap nas för att testa, sedan har jag inte hört mer trots att jag mailat ett antal gånger.
Har just nu en Popcorn hour a-400 som funkar direkt med nfs och så gjorde även min Boxee jag hade tidigare.
Återkom med status ang Qnap och nfs fix.

Redigerat av Karl-Johan, 24 February 2013 - 00:06.

Postad 23 February 2013 - 23:25

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Denna spelaren är den bästa på marknaden enligt tidningen hemmabio som kom ut i veckan!
Jag har med beställt en F13 och jag tror att utveckling kommer att fortsätta ett bra tag.
För er som inte har varit med ett längre tag så kan jag påstå att alla mediaspelare har barnsjukdomar i början!
Men av det man har läst så är detta ingenting om man jämför med dvico/twix & boxeebox mm!
Ser ifram emot att få min spelare nästa månad!

Stort tack till Ebanhawk för filmer mm som du har lagt upp!

Jobbar du för dom eller? Tycker ditt inlägg känns väldigt... Ja vad ska jag säga.. Fake?

Kan du inte lägga upp testet här?

Jo barnsjukdomar finns det gått om i dom flesta spelarna men den här har enligt mig för många för att det ska vara av intresse att köpa den ännu. En av dom största anledningarna för mig till ett köp är netflix, men det ser ju ut som skit på denna när inte allt försvinner i den svarta nedre kanten.

Postad 24 February 2013 - 12:04

rikardsalen
  • rikardsalen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jobbar du för dom eller? Tycker ditt inlägg känns väldigt... Ja vad ska jag säga.. Fake?

Kan du inte lägga upp testet här?

Jo barnsjukdomar finns det gått om i dom flesta spelarna men den här har enligt mig för många för att det ska vara av intresse att köpa den ännu. En av dom största anledningarna för mig till ett köp är netflix, men det ser ju ut som skit på denna när inte allt försvinner i den svarta nedre kanten.

Hej.
Nej jag arbetar på Volvo!
Citerade bara hemmabiotidningen!
Jag får min F13 den 15 Mars pga att minitangentbordet inte fanns på lager!
Men jag har idag Dvico Twix 7000/6500/N1 och har tillgång till D-link BBox så jag kommer testa F13 och jämnföra!
Gällande netflix så kommer jag ant inte använda det! Men som musikspelare samt spotify och videofiler!
Jag tror att utvecklingen kommer fortsätta minst ett år det brukar vara så BBox körde ca 2år om jag inte har fel, Twixen var nog i 3 år!
F13 känns rätt så stabil om man jämnför enligt det man läser i trådarna och sedan går tillbaka och kollar på BBox/Twix!
Så jag hoppas innerligt på att denna skall göra det bekvämare i tv soffan än min Twix!
Med lite tur och medvind kanske plopparna på netflix kommer att försvinna med!
//Rikard

Postad 24 February 2013 - 18:38

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Fungerar xbmc med hardware decoding 1080p med denna spelare?

Postad 25 February 2013 - 21:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Xbmc fungerar inte testat den. Har även problem med lite större mkv filer i den vanliga spelaren har rippat alla min blu ray opackat och den har problem med att spela upp dem..

Redigerat av jimjans, 25 February 2013 - 21:11.

Postad 25 February 2013 - 21:59

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hoppas innerligt att nfs funkar med F13, men det gör det väl förmodligen inte eftersom den inte gör det med F11an och F20an jag har. Återkom med status ang Qnap och nfs fix.

Jag har testat en del med QNAP och får inte TizzBird att hitta den när den söker i nätverket. Men med manuell konfig. fungerar NFS på QNAP.
Gå till Network Server Connect, välj NFS, Manual access...
Skriv in ip-adress till din NAS och i fältet Path skriver du in den nätverks share du vill ansluta till (ex Multimedia)
Du behöver nog även dela ut NFS rättigheter för den mappen i QNAP administration (Åtkomstinställningar, Dela Katalog), jag angav en * på min mapp som jag delade ut.
Sen funkar det fint

Postad 25 February 2013 - 22:02

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Xbmc fungerar inte testat den. Har även problem med lite större mkv filer i den vanliga spelaren har rippat alla min blu ray opackat och den har problem med att spela upp dem..

Det skall inte vara något problem med streaming kapacitet i F13, har testat en Bluray.iso på 45GB som fungerade helt utan problem på trådat nät (lite lagg via wifi). Men viktigt att påpeka är att NFS-protokoll rekommenderas för streaming av tunga filer, det är betydligt snabbare än Samba.

Postad 25 February 2013 - 23:12

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Det är ju inte storleken som är det viktiga utan bitraten sen hade det varit en fördel om det skulle gått att rätta till om den scrapar fel film . Det hade varit fint med en download med firmware på eran hemsida också tar ju hur lång tid som helst att ladda ner den via boxen.

Postad 26 February 2013 - 09:02

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Ja det är den totala bitraten som är avgörande, men den är direkt relaterad till filens storlek, givet att du använder samma codec. Däremot kan ju en Full HD film vara 700MB, eller som i detta fall 45GB. Den film jag körde har total bitrate på 40Mbps.

Scrapingen går att rätta till genom att korrigera filmtiteln. Har det blivit fel, gör man om scraping och ändrar filmens namn, tex till originalspråk.

Vi lägger ibland upp firmware för nedladdning på vår sida, men det är främst för att undvika otakt med versioner vi inte har detta som regel. När man kopplar upp sin box och söker efter firmware så får man garanterat den senaste och till rätt maskin. Men jag är medveten om att det ibland går med snigelfart, har påtalat detta, men inte fått gehör för det. (I Korea går nedladdningar med expressfart)

Postad 26 February 2013 - 13:11

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Hur söker den efter titlar finns ju en massa remakes söker den på årtal om man skriver in det?

Postad 26 February 2013 - 13:32

Kristoffer
  • Kristoffer
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Var det inte någon här som skulle testa TizzBird och jämföra den med BoxeeBox? Jag ser väldigt mycket framemot ett sådant test.

Postad 26 February 2013 - 17:51

rikardsalen
  • rikardsalen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Var det inte någon här som skulle testa TizzBird och jämföra den med BoxeeBox? Jag ser väldigt mycket framemot ett sådant test.

Jag får min F13 den 15e och skall väl kika lite på den! Men köp hemmabiotidningen!

Postad 26 February 2013 - 18:11

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Jag har testat en del med QNAP och får inte TizzBird att hitta den när den söker i nätverket. Men med manuell konfig. fungerar NFS på QNAP.
Gå till Network Server Connect, välj NFS, Manual access...
Skriv in ip-adress till din NAS och i fältet Path skriver du in den nätverks share du vill ansluta till (ex Multimedia)
Du behöver nog även dela ut NFS rättigheter för den mappen i QNAP administration (Åtkomstinställningar, Dela Katalog), jag angav en * på min mapp som jag delade ut.
Sen funkar det fint

Har provat detta på både F11an och F13 som jag fått idag. Funkar inte. Allt ÄR korrekt inställt på NASen, funkar som sagt var utmärkt med andra märken (bla Boxee och Popcorn).

Redigerat av Karl-Johan, 26 February 2013 - 18:12.

Postad 26 February 2013 - 19:05

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Jag får min F13 den 15e och skall väl kika lite på den! Men köp hemmabiotidningen!

Kan du inte bara ta kort på tidningen och kasta upp det på dropbox så vi kan läsa?

Postad 26 February 2013 - 19:33

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har provat detta på både F11an och F13 som jag fått idag. Funkar inte. Allt ÄR korrekt inställt på NASen, funkar som sagt var utmärkt med andra märken (bla Boxee och Popcorn).

Har verifierat att detta funkar på både F11 och F13. Kör mot en QNAP TS-212, firmware 3.8.1
Du kan skicka PM till mig eller maill till [email protected] så går vi igenom steg för steg dina inställningar.

Postad 26 February 2013 - 20:59

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Har verifierat att detta funkar på både F11 och F13. Kör mot en QNAP TS-212, firmware 3.8.1
Du kan skicka PM till mig eller maill till [email protected] så går vi igenom steg för steg dina inställningar.

Jag har en TS-669, men firmware är densamma. Har skickat mail.

Postad 26 February 2013 - 21:07

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Ska det följa med wifi-sticka med F13? På kartongen är det en sticka på bild men det låg ingen i kartongen. Noterade även att kartongen har varit öppnad innan jag fick den.

Postad 26 February 2013 - 21:30

rikardsalen
  • rikardsalen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Kan du inte bara ta kort på tidningen och kasta upp det på dropbox så vi kan läsa?

Skall försöka göra det under morgondagen!

Postad 26 February 2013 - 21:36

rikardsalen
  • rikardsalen
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hittade samma test på nytestat.se.
http://nytestat.se/t...d_f13/#more-497

Postad 26 February 2013 - 21:49

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Ska det följa med wifi-sticka med F13? På kartongen är det en sticka på bild men det låg ingen i kartongen. Noterade även att kartongen har varit öppnad innan jag fick den.

Wifi-dongel ingår ej i priset, men kan beställas som bundling tillsammans med F13 för 95:- på http://shop.digilive.se/Tizzbird-F13

Postad 26 February 2013 - 22:26

Pocus
  • Pocus
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Sitter här med min nyuppackade Tizzbird F13 och är väldigt besviken...Kanske mina bryderier kan avhjälpas med ett officiellt svar från Tizzbird Sverige.

Det börjar med att jag packar upp det som finns i lådan för att som jag alltid gör, kolla av med manualen så att alla grejjer finns med. Men det saknas både batterier till fjärren och WiFi dongle. Jaja dongeln går ju att klara sig utan tänker jag, får reda upp det med Netonnet i morgon. Efter många om och men lyckas jag få boxen att komma ut på nätet. Jag är verkligen ingen nätverksguru, snarare tvärt om men jag lyckades få ordning på det.

Problem 2, när jag skall uppdatera så KRÄVS det micro SD kort?!?! Det står ingenstans att man MÅSTE köpa ett sådant för att ens kunna uppdatera firmware, däremot att man KAN stoppa in ett sånt.

Problem 3
försöker logga in på App-butiken med mitt Google konto allt som händer är att skärmen blir vit och inget mer händer. Nähäpp tänker jag jag kan ju testa att söka i butiken för att se vad som finns... nähäpp det gick inte det heller eftersom programmet avslutas så fort jag trycker på förstoringsglaset.
Det händer varje gång trots otaliga omstarter...

Är det jag som är puckad? men skall det vara såhär...er... trasigt?!
/besviken

Wifi-dongel ingår ej i priset, men kan beställas som bundling tillsammans med F13 för 95:- på http://shop.digilive.se/Tizzbird-F13

Hmm ingår inte? på boxen står det "optional".... inte riktigt samma sak som "sold separatly" dessutom står det även att dongeln skall vara med på boxen...

Redigerat av Pocus, 26 February 2013 - 22:28.

Postad 26 February 2013 - 22:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Går att uppgradera med usb minne också..

Postad 27 February 2013 - 07:56

maccswe
  • maccswe
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Hittade samma test på nytestat.se.
http://nytestat.se/t...d_f13/#more-497

Jo det där testet har jag sett förut, men det är skitsamma nu har bestämt mig för att det inte blir ett köp. För mycket barnsjukdomar och funktioner som saknas för att det ska vara aktuellt.

Postad 27 February 2013 - 10:05

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Sitter här med min nyuppackade Tizzbird F13 och är väldigt besviken...Kanske mina bryderier kan avhjälpas med ett officiellt svar från Tizzbird Sverige.

Det börjar med att jag packar upp det som finns i lådan för att som jag alltid gör, kolla av med manualen så att alla grejjer finns med. Men det saknas både batterier till fjärren och WiFi dongle. Jaja dongeln går ju att klara sig utan tänker jag, får reda upp det med Netonnet i morgon. Efter många om och men lyckas jag få boxen att komma ut på nätet. Jag är verkligen ingen nätverksguru, snarare tvärt om men jag lyckades få ordning på det.

Problem 2, när jag skall uppdatera så KRÄVS det micro SD kort?!?! Det står ingenstans att man MÅSTE köpa ett sådant för att ens kunna uppdatera firmware, däremot att man KAN stoppa in ett sånt.

Problem 3
försöker logga in på App-butiken med mitt Google konto allt som händer är att skärmen blir vit och inget mer händer. Nähäpp tänker jag jag kan ju testa att söka i butiken för att se vad som finns... nähäpp det gick inte det heller eftersom programmet avslutas så fort jag trycker på förstoringsglaset.
Det händer varje gång trots otaliga omstarter...

Är det jag som är puckad? men skall det vara såhär...er... trasigt?!
/besviken

Hmm ingår inte? på boxen står det "optional".... inte riktigt samma sak som "sold separatly" dessutom står det även att dongeln skall vara med på boxen...

1. Vad som ingår eller inte ingår. I den information vi publicerat om F13 står det specificerat att Wifi-dongle är tillval. Även Netonnets information är tydlig angående detta. Det är beklagligt och blir missvisande om man köper produkten i en butik och baserar sitt köp på vad som står på kartongen. Köper man on-line finns korrekt informationen om vad som ingår. Vid on-line köp baserar man ju inte sitt köp på vad som står på kartongen, eftersom man inte ser den vid köptillfället. Det är en kommunikations-miss mellan oss och tillverkaren, vi har fått ett inköpspris på F13 utan wifi och pris för wifi separat och baserat på det priset räknat fram ett marknadspris. Men vi skall försöka få till detta korrekt för kommande leveranser.

Att komma ut på nätet med TizzBird är extremt enkelt, eftersom det enda man behöver göra är att svara på frågorna i installationsguiden som startas automatiskt första gången. För nätverksanslutning till Internet skall du välja Ethernet eller trådlöst och i ditt fall där du väljer trådad nätanslutning så har du gjort allt som behöver göras i TizzBird. Den begär en ip-adress från din router, resten är upp till ditt nätverk. Men med det enkla knapptrycket är TizzBird ansluten till ditt nätverk och vidare till Internet, förutsatt att du har Internetanslutning.

2. Det står ingenstans att man MÅSTE uppgradera, men det rekommenderas starkt, däremot står det att du behöver ett minneskort eller USB-minne för att ladda ner uppgraderingen; http://www.tizzbird....support-GMS.htm

3. För att ladda ner och installera Appar direkt från Google Play, behöver man först uppdatera spelaren med en speciell firmware som innehåller Play. Beskrivningen hur detta går till hittar du här: http://www.tizzbird....support-GMS.htm
Vi kan inte inkludera Play i standard-firmwre eftersom det inte finns något certifierings program från Google ännu för den här typen av produkter. Detta ställer lite krav på användaren vilket vi gärna skulle vara utan, men vi måste förhålla oss till de spelregler som finns.

Vi beklagar att ditt första möte med TizzBird orsakade irritation och missnöje, men vi har en aktiv support-funktion via mail; [email protected], där du får snabba svar. Självklart är vi tacksamma om vi får en chans att hjälpa, förklara och förtydliga.

Postad 27 February 2013 - 11:17

Pocus
  • Pocus
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej igen!
Tack för dina svar! Vad det gäller Dongeln är det väl som det är med det MEN Netonnet hade ingen eller väldigt dålig info om detta på sin sida. NU idag så har de uppdaterat informationen så att det framgår väldigt tydligt. Vem vet de kanske läser detta forum. =) Hur som, det är ju inte Tizzbirds fel att infon var dålig, det är ju en sak mellan mig och NoN. Sen kan jag väl tycka det är snålt att inte ha med dongeln, men det är ju en annan sak =)

Jodå, dett var lätt att komma ut på nätet, när jag stängde av all kryptering. Känns ju lite trist att behöva köra med vidöppet nätverk. Som jag sa, jag är inte sådär vidare haj på det där med nätverk och routrar. Man kan kanske tycka att manualen kunde vara lite mer informativ där, men det kunde ju å andra sidan nätverksrouterns manual också vara. Däremot hittar jag ingenstans var man skall slå in lösen för nätverket i Tizzbirden.

Har uppdaterat så att jag har Google play nu och det funkar fint. MEN föregångaren som kallas Mobile Market i boxen funkar fortfarande inte. Så jag var i princip Tvungen att uppgradera. Nu hade jag ett USB minne som låg och skräpade som jag kunde använda så det löste sig.

Mitt svar här kunde lätt tagits på mail med Tizzbird själva men jag ville svara här för att ta udden av det jag skrev innan. Det finns väl fortfarande "issues" men min första post var skriven i affekt och besvikelse. Jag har beslutat att behålla boxen trots allt för jag tror den har potential, men igår var den på väg ut genom fönstret! =)
Tack!

Postad 27 February 2013 - 13:17

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Hej igen!
Tack för dina svar! Vad det gäller Dongeln är det väl som det är med det MEN Netonnet hade ingen eller väldigt dålig info om detta på sin sida. NU idag så har de uppdaterat informationen så att det framgår väldigt tydligt. Vem vet de kanske läser detta forum. =) Hur som, det är ju inte Tizzbirds fel att infon var dålig, det är ju en sak mellan mig och NoN. Sen kan jag väl tycka det är snålt att inte ha med dongeln, men det är ju en annan sak =)

Jodå, dett var lätt att komma ut på nätet, när jag stängde av all kryptering. Känns ju lite trist att behöva köra med vidöppet nätverk. Som jag sa, jag är inte sådär vidare haj på det där med nätverk och routrar. Man kan kanske tycka att manualen kunde vara lite mer informativ där, men det kunde ju å andra sidan nätverksrouterns manual också vara. Däremot hittar jag ingenstans var man skall slå in lösen för nätverket i Tizzbirden.

Har uppdaterat så att jag har Google play nu och det funkar fint. MEN föregångaren som kallas Mobile Market i boxen funkar fortfarande inte. Så jag var i princip Tvungen att uppgradera. Nu hade jag ett USB minne som låg och skräpade som jag kunde använda så det löste sig.

Mitt svar här kunde lätt tagits på mail med Tizzbird själva men jag ville svara här för att ta udden av det jag skrev innan. Det finns väl fortfarande "issues" men min första post var skriven i affekt och besvikelse. Jag har beslutat att behålla boxen trots allt för jag tror den har potential, men igår var den på väg ut genom fönstret! =)
Tack!

Hej

Det är inte "snålt" det är bara ren matematik, inköpspris + påslag, med wifidongel inkluderad hade priset blivit ca 1590:- istället. Nu kan de om vill ha Wifi lägga till det för 95:- och de som inte vill ha spara en 100-lapp.

För trådat nät behöver man inte stänga av någon kryptering och självklart skall man behålla krypterat även om man ansluter sin TizzBird trådlöst. Det finns naturligt vis stöd för det.

Lösenord för nätverk är för trådlöst nät, jag vet inte om jag missat något, men jag har förstått det som att du använder trådad nätverksanslutning till din Tizzbird och då behöver du inte ange någon nätverksnyckel. Om du däremot hade anslutit med Wifi, hade du automatiskt fått fylla i nätverksnyckel.

Jag har också upplevt att 1Mobile Market strular och rapporterat det till utvecklarna, har dock inte fått något svar på det ännu.

Jag förstår din reaktion och känner igen situationen när förtvivlan och irritationen växer. I grund och botten fungerar TizzBird riktigt hyggligt, men den är ju även beroende av annan utrustning i ditt lokala nätverk. Dessutom finns, som alltid i den här typen av produkter, ett antal buggar och fallgropar.

Jag tycker också att det finns ett värde att föra dialogen publikt, för att andra användare skall kunna jämföra och hitta lösningar.

Hör av dig med frågor du vill ha svar på!

Postad 27 February 2013 - 14:03

Pocus
  • Pocus
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag hade gladeligen betalat 95:- för wifi dongeln om det erbjudits när jag handlade. Men när jag handlade så insåg jag aldrig att det inte var inkluderat. Som sagt nu är informationen bättre på NoN:s sida det erbjuder även Dongeln för 299:- något som inte fanns när jag beställde, då hade jag ju genast anat att det inte var någon Wifi med i lådan.
Angående nätverket är det helt säkert så att det är jag som inte riktigt vet vad jag håller på med, jag är som sagt ganska dålig på det där med nätverk =) men jag skall trixa lite till så löser det sig säkert.
För de som undrar så kan jag även meddela att det verkar som att HBO nordic inte fungerar i dagsläget.

Postad 27 February 2013 - 18:43

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Nej, det stämmer HBO Nordic fungerar inte.

Postad 27 February 2013 - 19:51

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nyfiken, men har inte hittat någon info om hur mycket ström den drar, och inte någon som verkar nöjd. Jag har nu en HTPC men den känns lite klumpig och strömslukande för att spela musik, svtplay samt vanliga MKV filer med vanlig DTS och DD. Så gör jag något dumt om jag köper denna spelare eller kommer jag bli nöjd med mina enkla krav?

Är NFS eller Samba något jag måste använda om jag strömmar från min andra PC? Går det att strömma från en PC överhuvudtaget? Fungerar XBMC?

Redigerat av Redfaction, 27 February 2013 - 19:53.

Postad 27 February 2013 - 19:55

loefaas
  • loefaas
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nej, det stämmer HBO Nordic fungerar inte.

Ni visar i reklamen för remote att man kan spegla filmer från telefonen till tizzbird, antar att det inte funkar med HBO? Det funkar inte med någon liknande som airplay som finns för ios-enheter? Eller DLNA?

Postad 27 February 2013 - 21:08

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nyfiken, men har inte hittat någon info om hur mycket ström den drar, och inte någon som verkar nöjd. Jag har nu en HTPC men den känns lite klumpig och strömslukande för att spela musik, svtplay samt vanliga MKV filer med vanlig DTS och DD. Så gör jag något dumt om jag köper denna spelare eller kommer jag bli nöjd med mina enkla krav?

Är NFS eller Samba något jag måste använda om jag strömmar från min andra PC? Går det att strömma från en PC överhuvudtaget? Fungerar XBMC?

Xbmc fungerar inte bra än så länge behåll din pc, Mycket bättre än så länge du kan köpa mycket ström för 1500kr det räcker nog för att driva din dator några år..

Postad 27 February 2013 - 22:27

Redfaction
  • Redfaction
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Xbmc fungerar inte bra än så länge behåll din pc, Mycket bättre än så länge du kan köpa mycket ström för 1500kr det räcker nog för att driva din dator några år..

Handlar inte bara om vad el kostar, det handlar om att göra av med så lite som möjligt men ändå kunna njuta av mina intressen. Man kan ju inte tänka ekonomiskt hela tiden utan även på miljön och de som kommer efter oss. Min dator skänker jag till second hand tex. Kastar inget utan skänker.

Postad 01 March 2013 - 09:30

Andreas Petersson
  • Andreas Petersson
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har som gammal Tvix-ägare nu provat en N1 från min bror och blev glatt överraskad när jag märkte att den visade omslagsbilder och filminformation perfekt. Ett arkiv jag har byggt upp på min nas för Tvixen under lång tid!

Kan jag förvänta mig samma funktionalitet med F13?

Postad 01 March 2013 - 10:21

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
N1 och F13 använder samma kod, så det bör vara samma.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.