Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spotlight: LED vs VANLIG

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 February 2013 - 19:11

AbductedTurtle
  • AbductedTurtle
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte om någon expert inom spotlights och taklampor kunde hjälpa mig klura ut det här dilemmat som håller på ta kål på mig...

Det är så att jag ska inreda mitt nya renoverade rum och behöver en ny taklampa, nu har mina ögon fastnat på en Belid Cato S 6004 för ungefär 990:- då vilket är top 5 på prisjakt på taklampor men därefter fick jag syn på en nyare modell Belid S 6750 Tengel vilket har LED som är 577:- dyrare men dock bara på top 50.

Då till min fråga, vad är det för skillnad på LED och vanlig när det kommer till spotlights?

Och

Vilken skulle ni anse är mest prisvärt enligt er åsikt? Ni får jätte gärna komma med ett annat förslag på andra spotlights men som har budget på helst under 1000:-

Länk:

Belid Cato S 6004 995:- ej LED

https://www.prisjakt...kt.php?p=320979

Belid S6750 Tengel 1577:- LED

https://www.prisjakt...kt.php?p=988905

Båda två finns i alla färger, första färgen på bilderna är bara ett exempel.

Uppskattar snabbt svar. Snälla hälp :(

Postad 06 February 2013 - 10:16

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
LED blir inte lika varm, håller längre och drar inte lika mycket el.
Dock skulle jag säga att led-lampor ska man kolla på afk innan för att se så man inte upplever dom för kalla i skenet

Postad 06 February 2013 - 13:07

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0
Jag håller på LED alla dagar i veckan, men därmed inte sagt att de är perfekta.
Livslängden är mycket bra, men man ska veta att ljuset från vita lysdioder kan kallna med tiden, i och med att det floucererande materialet i dem åldras.

Postad 06 February 2013 - 16:57

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Led är det självklara valet.
Jag har själv bytt ut i princip alla ljuskällor hemma till led, förutom lågenergi där man behöver motsvarande 40w ljusstyrka eller mer.

Min erfarenhet är att ledlampor kan ge lika bra ljus med korrekt färgtemperatur som glödljus men då gäller det att köpa lampor (läs dyra) från de stora tillverkarna.
Jag snålade ur en gång och köpte billiga ledlampor och de var inte annat än ren skit.

Postad 06 February 2013 - 18:49

AbductedTurtle
  • AbductedTurtle
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Okej, nu blev det så att jag valde vanliga glödlampor på grund av att det var mycket billigare, enligt de flesta kanske det inte blir lika billigt i längden men det överskred som sagt min budget. Kan gärna meddela att det blev en Belid S 6005 Cato https://www.prisjakt...kt.php?p=320980

Postad 10 February 2013 - 21:03

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0
Var på Ikea idag där byter dom ut alla sina lampor till dimmbara ledlampor.
De skulle ha ett helt sortiment i april sa en som jobbade där...
Det låter ju intressant. Har själv bytt ut nästan alla min lampor till led, men ett gäng dimmbara skulle inte göra ont.

Postad 23 April 2013 - 21:14

Unregisteredb837a42e
  • Unregisteredb837a42e
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Håller på med akustiktaket på mitt biorum och har länge vänt och vridít på om jag ska ha led eller halogen. Led tar ju inte plats vilket är bra då jag endast ska sänka taket 8 cm. De blir inte varma heller vilket allt annat ju lär tillföra. Kan rekommendera http://www.ljustema.se som har allt jag behöver för biorummet med LED-list till podie, LED-lampor för vägglampor, NEXA för styrning och flera svarta LED-spottar som paket. De skriver även tydligt kring färgtemp. Kan även mycket och har kunnat svara på de frågor jag haft.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.