Man kan ju köra Opera i XBMC, räddade faktiskt en gammal laptop på det viset, in med openelec tog 5 minuter och sedan hittade jag en guide för att installera opera. Nu används den datorn mer än på mycket länge. En nyinstallerad windows xp gick knappt att starta på den maskinen men med openelec och opera så passa den perfekt som surfmaskin. Sen ser jag väl inte så stort nöje i att surfa på TV:n, jag är kanske gammalmodig. Då tar jag hellre fram någon av surfplattorna eller allra helst en riktig dator.att jag kör i windows är för att ibland så vill man surfa eller så är det alltid nåt lite program som man hittar och vill testa
men som du säger
om inställningen är att aldrig gå ur xbmc så skulle jag med köra Openelec( sen tror jag att folk är mer hemma på windows och vågar inte testa Openelec vilket är synd då det är rätt plug and play iallfall sist jag testade det ) sen finns det vissa appa som bara funkar under windows
Intel NUC DC3217BY (Svart/Röd)
(Barebone-chassin)
|
7
|
(9)
|
Inga priser | |
Intel NUC DC3217IYE (Svart)
(Barebone-chassin)
|
4
|
(7)
|
Inga priser | |
Intel NUC DCCP847DYE (Svart)
(Barebone-chassin)
|
5
|
(1)
|
Inga priser | |
Intel NUC DC53427HYE (Svart)
(Barebone-chassin)
|
5
|
(3)
|
Inga priser | |
Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
4
|
(11)
|
Inga priser | |
Intel NUC D34010WYK (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Intel NUC D54250WYKH (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
3
|
(14)
|
Inga priser | |
Intel NUC D34010WYKH (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
3
|
(5)
|
Inga priser | |
Intel NUC DN2820FYKH (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
4
|
(15)
|
Inga priser | |
Intel NUC NUC5i3RYK (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
5
|
(1)
|
Inga priser | |
Intel NUC NUC5i3MYHE (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Intel NUC NUC5i3RYH (Silver/Svart)
(Barebone-chassin)
|
3
|
(8)
|
Inga priser | |
Intel NUC NUC8i5BEK (Svart)
(Barebone-chassin)
|
4
|
(0)
|
Inga priser | |
Intel NUC NUC8i5BEH (Svart)
(Barebone-chassin)
|
4
|
(2)
|
Inga priser |
Postad 21 March 2013 - 15:22
Postad 24 March 2013 - 10:55
Postad 24 March 2013 - 11:38
Jag kan försöka vid tillfälle att skapa en usb-bootsticka och starta en nuc från den. Återkommer...
Postad 24 March 2013 - 12:24
Postad 25 March 2013 - 19:41
http://www.pulse-eig...ec-adapter.aspx
Dock kostar det ca 400kr
Redigerat av baxman1, 25 March 2013 - 19:41.
Postad 26 March 2013 - 07:28
Man får bara vara lite observant på HDMI-kabeln de skickar med, jag misstänker att den inte är fullkopplad, kontakten som CEC infon går i är inte kopplad, så se till att den medföljande kabeln används mellan PC och adapter och inte mellan adapter och TV som jag gjorde först. för då funka det inte.
Postad 26 March 2013 - 14:34
Jaha, då har jag missförstått helt och hållet, trodde nyare bios låste minsta hastigheten på 40%, då så, då kan jag dra in nyaste utan att vara rädd för ljudnivån. Tack för informationen!
Drog in senaste BIOS förra veckan och det var inte några krav på 40% hastighet av fläkten nej. Jag har nu satt den på 30% och då är den helt ljudlös, vid 40% drar den igång lite grann men knappt hörbar på lite avstånd. Men lite underligt att den var på 15% eller vad det var från fabrik, när nu 30% är lika tyst, även 35% är helt knäpptyst.
Postad 31 March 2013 - 00:31
bara köpa en IR reciver så kommer den att funkar tex
http://www.dustinhom...hProvider_dacsa
eller så kan du köpa en liknande pirat kopia på ebay för runt 50 lappen inkl frakt
http://www.ebay.com/...=item35b7dcbbf0
Kör just nu en sådan där IR-mottagare från ebay, och en Harmony One+, får dock inte igång det, några tips på fällor? Har programmerat Harmony:n som MCE Remote i Myharmony.com och i XBMC har jag lag till MCE Remote Add-on. Den medföljande fjärren funkar galant.
Postad 31 March 2013 - 08:04
Postad 31 March 2013 - 12:40
Ta bort den addonen och följ denna guide istället http://xbmccustomreg...ourceforge.net/
Ska testa, provade även att "kopiera" av medföljande fjärren och det funkar nu utan problem egentligen så har väl det jag behöver. Men lite omständigt kanske när man måste ändra i keymaps.xml, blir det så mycket smidigare att få till 'mce remote'?
Postad 10 April 2013 - 10:39
Postad 10 April 2013 - 15:25
Skulle denna kunna lösa uppskalnings/interlace-problemen jag får på standard upplöst TV i XBMC?
Postad 12 April 2013 - 06:34
Dessutom vill jag veta om det är lugnt att köra 24-bit wav och Flac. Någon som vet att det funkar?
Postad 12 April 2013 - 07:19
Hur ser jag om det skulle vara problem med 23.976hz?
Du får gärna informera mig om hur man ser detta problem.
Postad 12 April 2013 - 08:33
Jag rippar alltid mina filmer i ISO-format, både DVD och BD, övriga format har jag aldrig orkat bry mig om. Och det fungera utan problem i XBMC.
Hur ser jag om det skulle vara problem med 23.976hz?
Du får gärna informera mig om hur man ser detta problem.
osynk i ljudet pga osynk i refreshrate... ibland t.o.m hack i bilden. jag vet att Intel haft stora problem med detta i många år men många säger att det är fixat medans andra säger att det fortfarande finns men inte lika dåligt som det var förr.
är det ingen vänlig själ i stockholm som vill låna ut sin NUC med XBMC till mig så jag får testa?
Postad 12 April 2013 - 09:52
osynk i ljudet pga osynk i refreshrate... ibland t.o.m hack i bilden. jag vet att Intel haft stora problem med detta i många år men många säger att det är fixat medans andra säger att det fortfarande finns men inte lika dåligt som det var förr.
är det ingen vänlig själ i stockholm som vill låna ut sin NUC med XBMC till mig så jag får testa?
Intel HD4000 är nära perfekt synk, samma nivå som AMD och nVidia är idag.
Postad 12 April 2013 - 10:02
Det enda problem jag har är standard upplöst TV och det har jag på alla maskiner som jag har provat köra XBMC på.
Postad 12 April 2013 - 12:13
Intel HD4000 är nära perfekt synk, samma nivå som AMD och nVidia är idag.
grymt. då kanske det blir en sån här NUC
Postad 12 April 2013 - 19:26
Jag saknar SPDIF och fram för allt IR mottagare alt CEC-HDMI, och är nyfiken..
Någon som har koll på ev nya modeller på moderkort/ NUC?
Postad 13 April 2013 - 08:52
Postad 13 April 2013 - 23:09
Postad 16 April 2013 - 19:30
Jag har noll koll på AMD, så hur står sig Zotacs ZBOX nano XS-modeller mot Intels NUCar? Jag tänkte då på AD11 och AD13.
Postad 16 April 2013 - 20:07
ps: jag kommer bara att streama film och musik över trådat nätverk. inget annat
Postad 16 April 2013 - 20:49
Postad 16 April 2013 - 21:28
Nu ska jag bara förstå mig på hur man fixar ett hemmanätverk och hur man konfigurerar XBMC..
Finns alla svenska Playkanalerna i XBMC förresten?
MVH
Redigerat av akterspegel, 16 April 2013 - 22:13.
Postad 16 April 2013 - 23:06
Postad 17 April 2013 - 06:55
Det finns rikitgt snygga och bra fjärrkontrolls appar till XBMC och IpadBeställde nyss dc3217, styr jag den med iPad eller vilken liten fjärr rekomenderas? Blev inget wlan kort..
Postad 17 April 2013 - 07:12
2GB skall räcka, jag vill minnas att openelec drar strax under 1GB...men skall man köpa minnen så är det inte värt att köpa mindre än 4GB-moduler idag...nu ska jag tjacka mig en NUC och installera nån variant av linux på en USB och köra operativsystemet från den. jag har 2st 2gb minnen men ett av dem borde väl räcka för att köra XBMC? tanken är att ifall det fungerar riktigt bra så kommer jag skaffa mig en till NUC med samma konfiguration.
ps: jag kommer bara att streama film och musik över trådat nätverk. inget annat
Jag rekommenderar att du kör openelec så slipper du trassla igång en linux, inte för att det är så svårt men det tar högst 5minuter att få igång openelec med XBMC. Och openelec uppdateras helt automatiskt när de släpper nya releaser, en omstart behövs bara. Och openelec är slimmad för att bli så snabb som möjligt och innehåller bara det som behövs för att köra XBMC.
Men skall man börja ha flera XBMC installationer och man har en vettig NAS med TFTP-server och en bra DHCP i nätverket så tycker jag man skall ta en titt på nätverksboot, för det är så otroligt smidigt.
Postad 17 April 2013 - 10:40
2GB skall räcka, jag vill minnas att openelec drar strax under 1GB...men skall man köpa minnen så är det inte värt att köpa mindre än 4GB-moduler idag...
Jag rekommenderar att du kör openelec så slipper du trassla igång en linux, inte för att det är så svårt men det tar högst 5minuter att få igång openelec med XBMC. Och openelec uppdateras helt automatiskt när de släpper nya releaser, en omstart behövs bara. Och openelec är slimmad för att bli så snabb som möjligt och innehåller bara det som behövs för att köra XBMC.
Men skall man börja ha flera XBMC installationer och man har en vettig NAS med TFTP-server och en bra DHCP i nätverket så tycker jag man skall ta en titt på nätverksboot, för det är så otroligt smidigt.
ja skulle jag köpa nytt minne hade jag ju inte köpt bara 2GB men nu har jag ju 2st 2GB liggandes
det där med TFTP och bra DHCP får du gärna förklara mer. låter intressant. vad har det för fördelar osv...?
Redigerat av beat_strandh, 17 April 2013 - 10:41.
Postad 17 April 2013 - 12:00
Men när jag var klar såg jag att min NAS klarade av alla bitarna(DHCP med option 66 och 67, TFTP och NFS) på egen hand, så då flyttade jag allt dit. Har du tur kan även din router klara av vissa av dessa bitar, av erfarenhet kan DHCP biten med option 66 och 67 vara lite lurig.
Nu bootar alla NUCarna från samma filer(Openelec använder sig bara av två: KERNEL och SYSTEM) sedan har den en arbetspartition som heter STORAGE som blir unik för varje NUC. Och har man t.ex. en laptop med intel processor och intel grafik så kan man även boota den från samma openelec installation.
Har man en riktig DHCP-server som den som sätts upp i guiden ovan kan man låta olika datorer boota från olika TFTP-servrar, vilket är bra om man har en blandmiljö med t.ex. AMD och Intel.
Postad 22 April 2013 - 07:39
installerade Openelec version Intel x86_64 Version 3.0.1
det positiva:
XBMC bootar upp på 8sek!!! sjukt nice.
bilden känns mer detaljerad och skarp (förrutom svärtan, läs nedan) än min Dune Smart HD. både med SD och Remux 1080p.
Ljudet kändes även lite lite bättre. mer detaljerat och mer botten. möjligtvis en placebo effekt men min polare upplevde samma sak.
nu till mina problem:
filmer laggar i början oavsett upplösning (xvid, mkv etc...).
audiodropouts med DTS-MA.
det verkar som att XBMC körs i Full RGB? för jämfört med min Dune så är det väldigt dåliga detaljer i svärtan. crushing blacks som man kallar det så fint
Redigerat av beat_strandh, 22 April 2013 - 07:49.
Postad 22 April 2013 - 07:57
Skall även finnas en fix för detta om du läser igenom tråden.
Låter ju märkligt att filer laggar när du börjar spela dom. Kan du inkludera skärmdumpar eller beskriva hur dina video-inställningar ser ut?
sådär ja. nu har jag skaffat mig en NUC 32171YE. köpte även en SSD 64GB och använde ett gammalt 2GB DDR3-1333 RAM minne från min Macbook PRO som jag hade liggandes.
installerade Openelec och det gick jättebra.
det positiva:
XBMC bootar upp på 8sek!!! sjukt nice.
bilden känns mer detaljerad och skarp (förrutom svärtan, läs nedan) än min Dune Smart HD. både med SD och Remux 1080p.
Ljudet kändes även lite lite bättre. mer detaljerat och mer botten. möjligtvis en placebo effekt men min polare upplevde samma sak.
nu till mina problem:
filmer laggar i början oavsett upplösning (xvid, mkv etc...).
audiodropouts med DTS-MA.
det verkar som att XBMC körs i Full RGB? för jämfört med min Dune så är det väldigt dåliga detaljer i svärtan. crushing blacks som man kallar det så fint
Redigerat av NiklasK, 22 April 2013 - 07:57.
Postad 22 April 2013 - 08:11
beat_strandh: Problemet med svärtan finns rapporterat här: http://www.openelec....em?limitstart=0
Skall även finnas en fix för detta om du läser igenom tråden.
Låter ju märkligt att filer laggar när du börjar spela dom. Kan du inkludera skärmdumpar eller beskriva hur dina video-inställningar ser ut?
nice, ska läsa det där.
hmm jag provade lite olika inställningar. samma problem oavsett har jag för mig. ska hem och prova lite mer. får återkomma angående inställningarna helt enkelt.
Postad 22 April 2013 - 08:38
Och allmänt mörk bild som går att justera hjälpligt på TV:n. Har inte läst hela tråden men är detta bara ett problem med Openelec eller även XBMC i allmänhet?
Postad 22 April 2013 - 09:11
Det verkar vara två olika problem detta, dels att video level inte går att ställa mellan 16-235(TV) eller 0-255(PC) som förhoppningsvis löses i XBMC 13 med ny version på ffmpeg.
Och allmänt mörk bild som går att justera hjälpligt på TV:n. Har inte läst hela tråden men är detta bara ett problem med Openelec eller även XBMC i allmänhet?
allmänt mörk bild tycker jag inte att det är. ljusa scener och halvmörka ser riktigt bra ut. höjer jag brightness +2 på min Pioneer KRP så blir svartnivån lidande men jag får fram bättre detaljer men jag vill ju inte bli av med min Kuro svärta dammit
fast detta verkar det ju som sagt finnas fix på men för mig känns det viktigare att fixa framedropsen i början av filmerna samt de små audiodropouts som stör lite då och då.
Redigerat av beat_strandh, 22 April 2013 - 09:12.
Postad 22 April 2013 - 18:52
Postad 22 April 2013 - 18:58
Postad 23 April 2013 - 09:14
och det där med svärtan fixar sig antingen med nästa uppdateringen elelr så får jag göra det själv om jag orkar
MEN det där "lagget" är kvar. Det är nog 23,976hz problemet jag ser. om jag kör filmerna i 60hz så försvinner det men att köra 23,976hz i 60hz gillar jag inte. hela flytet förstörs och det blir lite ryckigt vid panoreringar.
jag har provat alla olika kombinationer i XBMCs inställningar.
tror ni det blir bättre/mindre synligt/lättare att fixa till om jag kör XBMC i Windows 7 istället? (jag har windows 7 via jobbet jag kan få installera)
Postad 23 April 2013 - 12:48
Ni kan ju testa en dev build med xbmc pre 13 och uppdaterad ffmpeg https://www.dropbox....13/Kernel-3.8.6
vad fixar denna? och hur installerar jag den, är det som en uppdatering? alltså att man lägger in den i update katalogen via smb från en annan dator?
Postad 23 April 2013 - 12:51
Och om du väljer 24 i uppdateringsfrekvens?
hmm ska prova det. har för mig att jag provade med att ha 24 vald som display och sedan stängde jag av sync display etc... fungarade bättre men ändå inte optimalt.
går det att välja uppdateringsfrekvens under en film? jag använder mig av xbmc official remote for iOS. har inte hittat något sånt alternativ.
Postad 23 April 2013 - 13:05
Postad 23 April 2013 - 17:25
vad fixar denna? och hur installerar jag den, är det som en uppdatering? alltså att man lägger in den i update katalogen via smb från en annan dator?
Fixar och fixar det är en test build för vad som är början till xbmc 13, du får testa och se om den funkar bra för dig !
Ja du packar upp den och kopierar över 4st filer till din update mapp över smb
Kanske kan vara något http://xbmcmeister.w...openelec-3-0-0/ ?
http://pastebin.com/H6zTc04J
Redigerat av 22mc, 23 April 2013 - 17:30.
Postad 23 April 2013 - 18:03
Fixar och fixar det är en test build för vad som är början till xbmc 13, du får testa och se om den funkar bra för dig !
Ja du packar upp den och kopierar över 4st filer till din update mapp över smb
ojoj gjorde detta och uppspelningen av 23,976hz blev mycket bättre men tyvärr är det samma "full RGB" som innan men det kanske man kan fixa till. tack för hjälpen
Postad 23 April 2013 - 19:10
Postad 23 April 2013 - 19:38
"Ni kan ju testa en dev build med xbmc pre 13 och uppdaterad ffmpeg https://www.dropbox....13/Kernel-3.8.6"
behövde ifs även göra en autostart.sh med detta xrandr --output HDMI1 --set "Broadcast RGB" "Limited 16:235"
nu har jag ingen crushing blacks och ett bättre flyt (inte sett några framedrops än) med 23,976hz
Redigerat av beat_strandh, 23 April 2013 - 19:43.
Postad 24 April 2013 - 06:58
Härligt ! Tog du xorg.conf också eller funkade det utan ?
det funkade utan. märkte även senare att det finns ett inbyggt val för begränsad RGB. har ifs inte testat att bocka i den utan är nöjd med autostart.sh.
det verkar inte vara 100% korrekt 23,976hz. tyckte jag märkte någon framedrop 1-2 ggr under mer än en timmes filmtittande men det var så maskerat så jag är inte helt säker på att det var framedrop
men bild och ljud har fått sig ett lyft jämfört med min Dune HD Smart, det trodde jag inte. så jag överväger faktiskt att byta ut den och skaffa en till NUC. NUCen som jag har nu är till sovrummet (iaf var det tänkt så
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
vilken intel nuc fungerar med min fjärrkontroll
40 filmer
38 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?