DIY in-wall surroundljud
46 svar till detta ämne
Postad 22 February 2013 - 09:47
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej.
Här tänkte jag dela med mig av mitt pågående vardagsrumsbygge och fokus blir på ljudsystemet som installeras. Det blir en DIY in-wall lösning.
Att det blev denna lösning är mest en slump, före jul var jag mitt uppe i beslutsfasen runt vilka inwallhögtalare som skulle väljas. Då gick Elgiganten ut med sin första prisdumpning på Canton GLE 5.0. Jag funderade ett varv och bestämde mig för att slakta dem och låta dem utgöra stommen i mitt in-wall bygge.
Mvh Tommy
Allt började med ett gäng kartonger i hallen:
100_3579.JPG 1.26MB
36 Antal nerladdningar
Postad 22 February 2013 - 11:01
Fraggler
-
Fraggler
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ska bli spännande att följa.
Postad 22 February 2013 - 19:48
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Första steget blev lite planering. 496 är bestyckad med två 20cm basar, ett 18cm mellanregister och en diskant. Basreflexporten mynnar ut på baksidan vilket utgör ett bekymmer vid en in-wall montering.
gle496-2.jpg 21.34K
22 Antal nerladdningar
Efter lite surfande och klurande på alternativa elementformationer hittade jag på 496ans föregångare 490. På nedanstående bild visas en 496 till vänster. I mitten en 490 och till höger en 490 med galler. Jag beslutade mig för att skissa vidare med element, portplacering enligt 490.
Postad 22 February 2013 - 20:00
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vidare planering. 496 består av två separata kammare, en sluten kammare för mellanregister högst upp och ett basreflexkabinett för övriga element. - Mellanregisterkammaren har en volym på 9,4 liter.
- Stora kammaren har en volym på 39 liter
- Basreflexröret har en innerdiameter på 70mm och längden 120mm
Jag gjorde en skalenlig skiss över frontväggen i powerpoint, så här skulle det kunna se ut:
vägg.jpg 78.32K
13 Antal nerladdningar
Postad 23 February 2013 - 15:38
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Då var det äntligen dax att kavla upp ärmarna och sätta igång. Nedan pågår inpassning av vänster front från utsidan. Det gäller att mäta noga innan kapning, sågar jag för stort hål kommer det in kalluft och mygg utifrån. Tyvärr är lådorna djupare än väggtjockleken så att de kommer sticka ut en aning men till sommaren stryker jag dem med rödfärg så blir det nog bra.
100_3621.JPG 1.42MB
21 Antal nerladdningar
Postad 23 February 2013 - 16:24
glemmy
-
glemmy
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Så du tänkte inte bygga ut väggen något inne?
Intressant
Postad 23 February 2013 - 18:40
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Förra inlägget var ett litet bus, förlåt
Vi återgår till insidan, Det verkar som att jag var ivrig i början och inte tog mig tid att fota för jag hittar inga tidigare bilder än denna. På bilden ser ni min hemsnickrade mer vägganpassade variant av låda till 496ans element. Volymerna blir samma som originallådans, invändigt djup är dock 10cm. Lådans baksida är rollad med ett par lager väggfärg för att mätta mdf:en som för övrigt har tjocklek 19mm. På bilden syns även rundstav i furu som används för att staga lådan. Baffeln har ännu inte monterats för att komma åt och fästa lådan i väggen. Lådornas bredd har anpassats efter regelavståndet och de är skruvade genom lådvägg in i väggstommen.
100_3582.JPG 1.25MB
21 Antal nerladdningar
Ja ni ser rätt, kaffe och knäck passar ypperligt som ljudbyggarfika i juletid.
100_3583.JPG 1.26MB
17 Antal nerladdningar
Postad 26 February 2013 - 10:39
pjotor
-
pjotor
-
Användare
-
-
238 inlägg
Ser intressant ut. Kommer bli kul att följa detta projekt.
Kommer du att ha en vinkel på röret? För den ska ju vara längre än vad lådan är djup.
Postad 26 February 2013 - 18:03
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det kommer fortsättning så snart min dator är tillbaka från lite service. Det stämmer bra att det fick bli en vinkel på porten.
Postad 28 February 2013 - 12:11
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej igen. Nu har min dator återkommit från de döda. Lådan behöver en baffel, även denna byggdes i 19mm mdf.
100_3586.JPG 1.36MB
17 Antal nerladdningar
Så här ser porten ut från baksidan. En parentes runt denna är att Bakerman här på forumet i en annan tråd lagt in exempelbilder på avloppsvinklar och avrådde från just denna variant. Jag håller helt med om att det förmodligen vore bättre med en långböj eller ännu hellre en helt rak port men det fungerar helt enkelt inte med så här grunda lådor.
100_3587.JPG 1.59MB
17 Antal nerladdningar
Postad 28 February 2013 - 12:15
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Här har även center- samt höger frontlåda hittat till sina platser i väggen.
Center
100_3589.JPG 1.04MB
16 Antal nerladdningar
Höger front
100_3590.JPG 1.23MB
16 Antal nerladdningar
Postad 28 February 2013 - 12:25
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nästa steg var att färdigställa väggen något mer. 45mm isolering samt osb-skiva skulle monteras. För att enklare se hur OSB:n skulle kapas monterades bafflarna tillfälligt.
1
100_3591.JPG 1.13MB
12 Antal nerladdningar
2
100_3592.JPG 1.59MB
12 Antal nerladdningar
Nu börjar det likna en vägg lite mer än tidigare
100_3594.JPG 1.74MB
15 Antal nerladdningar
Redigerat av tommiz, 28 February 2013 - 17:56.
Postad 28 February 2013 - 13:32
glemmy
-
glemmy
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Hur skulle det vara att kapa ett rakt rör i vinkel för att få plats med det?
Ungefär: http://www.wijo.se/P...fff&h=384&w=676
Hålet man behöver ta ut blir ju dock inte runt, vilket krånglar till ett och annat.
Blir det några konstiga akustiska effekter?
Postad 28 February 2013 - 14:52
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Ska täckfrontarna löpa "flush" längs väggen eller sticka ut?
(Tänk på att gipsen bygger 13 mm)
Postad 28 February 2013 - 18:13
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Härligt med lite feedback. Jag fuskar lite då verkligheten fortfarande ligger något före rapporteringen här. Det stämmer att baffeln ligger i liv med osbn. Detta var något jag lade en del klurande på, jag hade långt gångna planer på att använda originalbaffeln för att få mycket gratis vad gäller fräsning och passform men lade ned det till slut.
Ingen aning om hur en vinklad portmynning skulle påverka avstämningsfrekvensen. Jag tror mina portar kommer funka och åttorna kommer att få en del hjälp i det lägre registret.
Postad 01 March 2013 - 07:20
jockeee_övik
-
jockeee_övik
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Shiit. Detta var ett seriöst in-wall bygge. Vore det helt fel att sätta gipsen även på baffeln?
Postad 01 March 2013 - 08:35
pjotor
-
pjotor
-
Användare
-
-
238 inlägg
Så här ser porten ut från baksidan. En parentes runt denna är att Bakerman här på forumet i en annan tråd lagt in exempelbilder på avloppsvinklar och avrådde från just denna variant. Jag håller helt med om att det förmodligen vore bättre med en långböj eller ännu hellre en helt rak port men det fungerar helt enkelt inte med så här grunda lådor.
100_3587.JPG 1.59MB
17 Antal nerladdningar
Ja det var i min tråd om basbygge. Jag andvände mig av två st 30 graders vinklar, för jag hittade inga långa 90 gradare.
Postad 01 March 2013 - 08:55
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Seriöst hmm, jo det är nog så med mig (på gott och ont) att när jag gör något gör jag det rejält eller inte alls 
Vi börjar närma oss gipsen, visst vore gips över hela väggen och endast hål för elementen en väg att gå, men jag valde inte riktigt den.
Jag vill kunna försänka elementen och sambon kräver galler/tyg. Ni kommer snart få se varför det är så mycket mdf-damm på alla bilder.
Jag skall ge en liten teaser, detta är en "front" som fick kasseras. Efter en dryg timmes jobb behagade frässtålet släppa och det var bara att bita ihop och börja om
100_3628.JPG 1.29MB
27 Antal nerladdningar
Redigerat av tommiz, 01 March 2013 - 08:55.
Postad 01 March 2013 - 13:41
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nu är det dags att färdigställa lådorna invändigt och slutmontera bafflarna. Här har delningsfiltret tagit sin plats. Delningsfiltren sitter bakom elementhål så att det skall gå att komma åt dem vid ett eventuellt missöde.
100_3597.JPG 1.82MB
10 Antal nerladdningar
På denna bild har även dämpmaterialet tagit plats. Jag skar till det med mattkniv och limmade med spraylim. Här synns även två extra sidobitar som monterats i övre kammaren för att minska volymen på den.
100_3602.JPG 1.63MB
14 Antal nerladdningar
Här är centerlådan. Den hade jag byggt långt tidigare och den visade sig vara betydligt större än Cantonlåddan så jag fick dela av en sektion av den för att få rätt volym.
100_3607.JPG 1.19MB
15 Antal nerladdningar
Postad 01 March 2013 - 15:22
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Kanske är försent nu, men det finns ingen möjlighet att vinkla in baffeln mot sweetspot?
Postad 02 March 2013 - 10:31
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jepp, det blir ingen vinkling för min del. Visst hade det varit görbart men jag valde bort det merjobbet. Jag provspelade mina 496 innan de slaktades och upplevde ingen försämring när jag hade dem riktade rakt fram. I ärlighetens namn har det faktum att de riktats rakt fram gjort mig extra sugen på en Yamaha RX-A 3020 då den även har "vinkeljustering" bland kalibreringsmöjligheterna. Vi får se om jag hittar en deal på den som jag inte kan motstå framöver.
Nu är det dags för gips.
100_3604.JPG 1.61MB
11 Antal nerladdningar
en till
100_3606.JPG 1.22MB
11 Antal nerladdningar
En detalj på gipskapningen, ser konstigt ut nu men det finns en förklaring
100_3605.JPG 1.75MB
9 Antal nerladdningar
Framme vid centern
100_3608.JPG 865.9K
12 Antal nerladdningar
en till
100_3609.JPG 1.6MB
9 Antal nerladdningar
Gipsskarven hamnade inte helt optimalt men sånt är livet
100_3610.JPG 1.67MB
11 Antal nerladdningar
Färdiggipsat, spacklet åkte också med av bara farten
100_3611.JPG 805.58K
15 Antal nerladdningar
Postad 03 March 2013 - 13:19
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Då kör vi. Nu har vi alltså en mdfbaffel med icke försänkta element som ligger en gipstjocklek (13mm) innanför gipsytan. Jag beslöt mig för att knåpa ihop fronter i MDF för att försänka elementen samt gömma gipskanten. Det blev MYCKET mdf-damm och eventuellt nån liten svordom innan resultatet såg ut så här.
100_3613.JPG 1.64MB
16 Antal nerladdningar
Baksidan med "falsen" som döljer gipskanten.
100_3614.JPG 850.16K
11 Antal nerladdningar
Detalj på kanten, notera den senaste kollektionens arbetsskor :-)
100_3615.JPG 1.41MB
10 Antal nerladdningar
En till med båda fötterna :-)
100_3616.JPG 1.24MB
14 Antal nerladdningar
Postad 03 March 2013 - 15:20
jockeee_övik
-
jockeee_övik
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Smart lösning på baffelproblemet. Du verkar vara en fena på överhandsfräsen 
De två sista bilderna var nog egentligen bara för att visa upp de fräcka arbetsskorna  (kör med liknande själv)
Postad 06 March 2013 - 16:33
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Då var det dags att montera fronterna. Dessa är limmade med sättlim, diskanten monterades tillfälligt för att få dem att hamna riktigt rätt.
Den ser ut som en pepparkaka med glasyr.
100_3617.JPG 1.28MB
15 Antal nerladdningar
Väl på plats monterades tvingar under torktiden.
100_3618.JPG 1.08MB
14 Antal nerladdningar
När fronterna var monterade blev jag ivrig så det blev inga bilder förrän det såg ut så här
100_3626.JPG 1.32MB
15 Antal nerladdningar
Och centern
100_3627.JPG 858.57K
10 Antal nerladdningar
Postad 06 March 2013 - 18:55
Kofotone
-
Kofotone
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Snyggt bygge!
Postad 07 March 2013 - 07:30
jockeee_övik
-
jockeee_övik
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Det där blir ju galet snyggt
Postad 07 March 2013 - 08:43
glemmy
-
glemmy
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Instämmer! Mycket fint
Postad 07 March 2013 - 10:45
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack för berömmet, det värmer.
Jag är faktiskt rätt nöjd själv även om finishen inte är helt 110%. Färgen är Biltemas matt vit. Jag skulle vilja finputsa lite till men vi får se hur det blir. Det hör till saken att sovrummet ligger i rummet ovan och när jag lade sprutspackel, färg på dessa fronter var det för kallt ute för att vädra för fullt så det luktade (enligt sambon) kraftigt med färg i huset. Det blev faktiskt några nätter där familjen fick sova i andra rum och jag hamnade på soffan för att det luktade för starkt i sovrummet
Tanken är att nu bygga en mdf-ram och spänna tyg över denna så det blir bara "sargen" som syns. Min sambo är benhård på gallerbiten, hade jag varit ungkarl så hade jag nog kört utan galler då de silvriga elementen är skapligt snygga och skulle kunna matchas utseendemässigt med ett par SEAS 26 ROY till basen.
Postad 25 March 2013 - 16:15
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det var ett tag sedan jag uppdaterade här. En anledning är att rapporterna här har hunnit ikapp verkligheten. Vi kämpar för fullt med att kvistlacka och måla pärlspont. 16 brädor får plats på målarbockarna, när dessa målats så monteras de på plats och sen börjar det om. Tre omgångar gjorda och bara halva taket är gjort.
Bakhögtalarna i surroundanläggningen var tänkta att göras av de Canton GLE416 som följde med i 5.0 paketet jag köpte. Jag beslutade mig dock för att beställa ett par Canton IN-ceiling 880 istället. Dessa monteras i slutna 19mm mdf-lådor i taket, så här såg det ut innan baffeln monterats.
100_3625.JPG 1.2MB
14 Antal nerladdningar
Här är baffeln på plats och pärlsponten på väg upp.
100_3624.JPG 1.53MB
13 Antal nerladdningar
Beslutet att köra med ett par 880 gör att jag fick ett par 416 över, jag har ännu inte bestämt mig för om jag orkar göra jobbet att försänka dessa som front presence-högtalare i frontväggen eller om de hamnar på hyllan tills vidare. Halva rummet har nu takpanel. För att kunna passera mitten var beslutet tvunget att tas var projektorn skall monteras, rättare sagt var ström och HDMI-kabel skall mynna ut ur taket. Nu hamnar den dryga 6m från duken i jämnhöjd med bildens överkant. Jag har tänkt att ha en bild som är ca 2,20 -2,40 bred. Avståndet kontra bildstorleken gör att projektorurvalet minskar drastiskt. Jag tar tacksamt emot tips då jag är totalt nollställd när det kommer till projektorer. Rummet kommer att bli ett ljust vardgsrum och ingen bio och projektorn kommer nyttjas till tv, film och spel. 3d kanske är kul men inget krav. Den får gärna kosta under 20kkr.
Postad 27 March 2013 - 08:06
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Fasen vad bra, än finns det hopp för att ha en fet anläggning i vardagsrummet, inredningstokig tjej till trots!
Postad 27 March 2013 - 09:52
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Fasen vad bra, än finns det hopp för att ha en fet anläggning i vardagsrummet, inredningstokig tjej till trots!
Perfekt om man kan inspirera fler kuvade män att inte ge upp även om regeringen vägrar släppa in några synliga högtalarlådor i hemmet
Postad 28 March 2013 - 07:57
CallMeNobody
-
CallMeNobody
-
Beroende
-
-
1126 inlägg
Perfekt om man kan inspirera fler kuvade män att inte ge upp även om regeringen vägrar släppa in några synliga högtalarlådor i hemmet 
Kuvade??? Det kan bli ett komplement till min kommande mancave, så ingen kuvning här inte
Postad 31 March 2013 - 13:26
Peter-N
-
Peter-N
-
Rookie
-
5 inlägg
Vill bara gratulera till ett inspirerande bygge, är själv inne på någon typ av in-wall bygge. och det här är ju ett väldigt intressant alternativ, har kollat lite på DIY in-wall men inte hittat rätt ännu! Har dock en fråga ang. delningsfilterna, vad jag läst så ska man inte ha någon baffelstegskompensation när det är in-wall! Hur har du gjort?
Postad 31 March 2013 - 17:45
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vill bara gratulera till ett inspirerande bygge, är själv inne på någon typ av in-wall bygge. och det här är ju ett väldigt intressant alternativ, har kollat lite på DIY in-wall men inte hittat rätt ännu! Har dock en fråga ang. delningsfilterna, vad jag läst så ska man inte ha någon baffelstegskompensation när det är in-wall! Hur har du gjort?
Mycket intressant att jag får den frågan. Jag har försökt plugga på en del på internet runt baffelstegskompensering men hittade väl inte nån klockren förklaring/lösning. Jag kan för lite om delningsfilter för att ens bedöma om det finns en sådan krets till mina GLE496. Om jag har förstått det hela rätt så är baffelstegskompenseringen en förstärkning av basregistret för att kompensera för att ljud i basregistret har en förmåga att ta andra riktningar än framåt. Om denna kompensering pga min baffeltyp inte behövs i min installation är det väl simpelt fixat genom att sänka basen något. Oavsett om jag missuppfattat vad baffelstegskompensering är så beslutade jag mig för att låta öronen avgöra. Jag kommer att koppla in och provköra utan övrig åtgärd. Om det skall göras ändringar så går det att få ut filtret genom ett elementhål. Jag bifogar en närbild på filtret om någon mer kunnig än jag utifrån den kan lista ut om det finns en sådan krets. Frontarna består av diskant mellanregister och dubbla basar så bland "burkarna"  på kretskortet bör ju finnas ett högpassfilter till diskant, hög- samt lågpass till mellanregister samt lågpass till de dubbla basarna.
100_3598.JPG 1.18MB
12 Antal nerladdningar
Postad 31 March 2013 - 21:07
Peter-N
-
Peter-N
-
Rookie
-
5 inlägg
Jahapp, då får vi hoppas på att någon av dom som vet här på forumet kan hjälpa oss okunniga
Postad 01 May 2013 - 07:54
pjotor
-
pjotor
-
Användare
-
-
238 inlägg
Men hur går det?
Vi vill se fler bilder 
Är det snart klart?
Postad 01 May 2013 - 10:15
Unregisteredc6f44378
-
Unregisteredc6f44378
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
Hur är det med husfriden???
Postad 01 May 2013 - 20:34
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Haha, kul att vara saknad.
Bygger framskrider men det enda som gjorts som direkt berör ljudbygget var att dra i en 12m HDMI-kabel i slangen som byggts in för ändamålet.
Jag hoppas att det kommer ta fart nu när vi ääääääntligen fått all takpanel på plats. Det tar tid att måla och spika upp 35kvm tak. Vidare så har jag jobbat ensam med 4,80m långa bräder och över 2,70m i takhöjd så det är lite bökigt. Förutom taket så har fönster- och dörrsmygar i MDF tillverkats men ännu ej målats.
Vi har även tagit ett beslut att montera en pardörr in till detta rum. Efter att ha fått några dörr-offerter på högre belopp än vad en Yamaha RX-A3020 kostar så sökte jag på blocket. Jag hittade en dörr till rätt pris en knapp timme hemifrån, det blev affär. Enda haken var att dörren var 1,3m bred, och öppningen bara 1,2m. En del extra jobb men det skall nog lösa sig i slutändan...
Postad 01 May 2013 - 20:46
Elfsberg
-
Elfsberg
-
Användare
-
-
134 inlägg
Det vore kanske bättre att lägga delningsfiltren i separata lådor, lätt tillgängligt, under utvecklingsfasen.
Postad 02 May 2013 - 11:01
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jo, om man ser en fas av provande framför sig så skulle det helt klart vara lämpligare att ha delningsfiltret "framme".
Det hör till saken att jag inte besitter tillräcklig kunskap om delningsfilter för att ha en aning om vilken komponent som ljudet skulle vinna på att den byttes ut eller i så fall till vad.
Jag kommer helt enkelt att provlyssna med oförändrade filter och hålla tummarna att jag blir nöjd. Om jag blir nöjd så kommer jag vara lyckligt ovetande om att systemet hade kunnat prestera ännu bättre med modifierade filter. Om jag inte blir nöjd måste jag koppla in en person med lämplig kompetens och då skulle ett tänkbart scenario vara att på något sätt försöka få till en lösning för att förenkla olika typer av tester. Nu när jag tänker på saken skulle jag med lite extra pyssel kunna dra separat kabel till varje element och låta filtret sitta där kablarna går in i väggen istället för i lådan
Edit: Om det finns någon i närheten av södra dalarna som känner att de är rätt man/kvinna för det här med att modda/bygga delningsfilter så tar jag tacksamt emot hjälp med detta och kan givetvis betala för utförda tjänster.
Redigerat av tommiz, 02 May 2013 - 17:14.
Postad 15 August 2013 - 07:46
Postad 10 November 2013 - 16:34
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nu var det länge sedan jag uppdaterade här men den sista tiden har det gjorts ett ryck med ytskikt så nu börjar rummet bli klart.
Jag bjuder på en laddning bilder som visar nuvarande status.
Vi börjar med montering av bakkanaler som alltså sitter i taket i 19mm slutna MDF-lådor. Element är Canton in-cealing 880.
100_3644.JPG 1.49MB
10 Antal nerladdningar
100_3646.JPG 1.11MB
11 Antal nerladdningar
100_3645.JPG 1.35MB
11 Antal nerladdningar
100_3653.JPG 1.86MB
13 Antal nerladdningar
Postad 10 November 2013 - 16:41
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Här kommer lite bilder på frontväggen där det mesta in-wall jobbet gjorts. Det som återstår är byggande av galler/fronter och en bänkskiva på den väggfasta bänken.
100_3647.JPG 765.15K
14 Antal nerladdningar
100_3652.JPG 1.32MB
13 Antal nerladdningar
Närbild center
100_3650.JPG 1.4MB
12 Antal nerladdningar
En av frontarna men jag lyckades inte rotera bilden i crome-booken.
100_3648.JPG 1.28MB
12 Antal nerladdningar
Redigerat av tommiz, 10 November 2013 - 16:46.
Postad 10 November 2013 - 16:58
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Postad 10 November 2013 - 17:09
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Här kommer en till med locket på, det är inte limmat utan skruvat med gummilist som tätning så att det skall gå att komma åt elementen. Här syns även en del av det fogskum som jag fyllt ut med på tre sidor av lådan. Uppepå skall det alltså ligga en bänkskiva bara vi hittar en leverantör inom rimligt avstånd som kan leverera en skiva med 473cm längd oskarvad.
100_3638.JPG 1.46MB
11 Antal nerladdningar
Här kommer en bild på ett missöde med portarna. Det krävdes viss övertalning för att få dem på plats och de hade lackats i förväg. Det visade sig att plasten i portarna var av en typ där färgen inte fäste så bra så den släppte när porten monterades.
100_3637.JPG 662.44K
12 Antal nerladdningar
Lösningen fick bli en nedslipning och omlack på plats men det hade jag tydligen ingen bild på. Det blåa är skyddsplasten som sitter på IKEA-luckorna vid leverans.
Postad 23 November 2013 - 13:05
jockeee_övik
-
jockeee_övik
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Det har sagts förut och det tåls att sägas igen. Mycket bra jobbat, det där blir riktigt snyggt!
Redigerat av jockeee_övik, 23 November 2013 - 13:05.
Postad 24 November 2013 - 19:16
tommiz
-
tommiz
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tackar.
Till veckan kommer en soffleverans och vi håller lite försiktigt på att flytta in i rummet. Plötsligt var det många beslut som skulle tas runt möbler, matta, gardiner och annat jox. Tyvärr är ljudsystemet enbart provspelat då jag fortfarande inte äger nån receiver, men so far so good, inga konstiga missljud eller vibrationer från väggar eller tak. I nuläget med helt tomt rum ekar det dock som i en kyrka men jag hoppas att en stor lurvig matta gör underverk på den fronten. Jag fortsätter rapportera i takt med att pusselbitarna(löningarna) faller på plats.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|