Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Var är alla enkla svar?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2013 - 18:52

Unregistered2182acd8
  • Unregistered2182acd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Har funderat på en sak efter att ha läst igenom en mängd trådar i detta forum; var är alla enkla svar?

Akustik är vad jag kan läsa mig till ingen enkel sak; en potent mix mellan matematik, snickarkunskap och ren magi :-)

Uppenbart sitter många här inne på en mängd kunskap och erfarenhet men det är inte lätt att - för ig om nybörjare - få grepp om vad som är vad. Det går ju att hitta delar av svar via google-the-almighty men en enkel "Akustiklathund för nybörjare - vanliga frågor" skulle inte vara fel.

Jag kan börja stolpa upp de frågor jag funderar över, andra nybörjare kan fylla på, så kanske skarpa hjärnor kan ge svar också. Välvillig moderator kanske till och med kan klistra en sammanfattningstråd.

Kanske finns exakt detta någon annanstans, eller iaf mycket av den sökta informationen, då kan vi ju länka den...

Då kööööör vi:
Akustikgrunder (har ag hittat på nätet, tex www.bullerbekamparen.se och www.sofsci.com/sv/HiFi-HemmaBio)
Vad f*n är fluttereko? När uppstår det? Vilka problem innebär det?
Är klappeko precis vad det låter som?
Är de olika ekona alltid problematiska?
När ska man diffusera vs dämpa? Är det relaterat till eko-typ?
Hur påverkar möblemang dämpning/diffusering? Tex en soffa eller ett vitrinskåp med glasdörrar?
Hur påverkar möbleringen dämpning/diffusering? Tex om jag i ett rektangulärt rum har soffan vid en långsida eller vid en kortsida.
Är glaspartier alltid ett stort/svårlöst problem?
Är det korrekt att minst 30-40% av rummets area måste akustikbehandlas för att ge effekt? Som jag tolkar olika inlägg och mailsvar så är allt <30% knappt värt mödan, och ju mer desto bättre... Är skalan logaritmisk lr är det bara snömos!
Är tumregeln 50% diffusering / 50% dämpning rätt? I alla olika fall?
Vilka enkla mätverktyg finns det? Hur gör man kortfattat!
Hur tolkar man mätkurvorna?
Snabba tips för akustikhantering i vanliga rum (dvs då man inte har lyxen att ha ett dedikerat rum och kan laborera i all oändlighet)

Det var nog det hjärnan mindes för tillfället. Har någon några andra relativt grundläggande frågor så skriv dem här också.

Så får vi nybörjare hoppas på kloka svar :-)

Postad 28 February 2013 - 23:09

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 1

Då kööööör vi:
Akustikgrunder (har ag hittat på nätet, tex www.bullerbekamparen.se och www.sofsci.com/sv/HiFi-HemmaBio)
Är klappeko precis vad det låter som?

Ja :)

Är de olika ekona alltid problematiska?

Nej, det du ska fokusera på är direktreflektioner.

Hur påverkar möblemang dämpning/diffusering? Tex en soffa eller ett vitrinskåp med glasdörrar?

Alla hårda material som glas kommer reflektera höga frekvenser. Mjuka material kommer absorbera höga frekvenser. Hur långt ner dom dämpar beror på tjocklek, densitet etc.

Hur påverkar möbleringen dämpning/diffusering? Tex om jag i ett rektangulärt rum har soffan vid en långsida eller vid en kortsida.

Om möjligt ska man alltid sätta högtalarna parallellt med en kortvägg.

Är glaspartier alltid ett stort/svårlöst problem?

Ja, om dom ger direktreflektioner och du inte vill täcka över dom med dämpmaterial.

Är det korrekt att minst 30-40% av rummets area måste akustikbehandlas för att ge effekt? Som jag tolkar olika inlägg och mailsvar så är allt <30% knappt värt mödan, och ju mer desto bättre... Är skalan logaritmisk lr är det bara snömos!

Det är bullshit. Det är viktigare att dämpa på rätt ställen än att den totala ytan som behandlas är stor.

Är tumregeln 50% diffusering / 50% dämpning rätt? I alla olika fall?

Nej, det beror helt på rummets storlek etc.

Vilka enkla mätverktyg finns det? Hur gör man kortfattat!
Hur tolkar man mätkurvorna?

Kan rekommendera att köra REW på PC tillsammans med lämplig kalibreringsmic, t ex UMIK-1. En billig, enkel och kraftfull lösning.

Snabba tips för akustikhantering i vanliga rum (dvs då man inte har lyxen att ha ett dedikerat rum och kan laborera i all oändlighet)

I princip finns det två stora problem i dom flesta rum: direktreflektioner och basresonanser. Direktreflektioner fixar du genom att sätta upp bredbandiga dämppaneler med spegelmetoden. Basresonanser är betydligt mer komplicerat att fixa och kräver stora volymer dämpmaterial helst placerat i rummets hörn.

Postad 01 March 2013 - 13:41

Unregistered2182acd8
  • Unregistered2182acd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Tack! :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.