Vad ska jag klä mina väggar med då det är betong, har ju inte råd att förlora mer utryme genom att regla! Räcker det att sätta tyg? O ljuddämpa med márkisolering
Vill passa på o säga WOW va många häftiga rum här finns snygga också
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 03 March 2013 - 13:08
Hej då va det dax tänkte bygga ett litet biorum i källaren rummet är ca 310 ggr 500.
Vad ska jag klä mina väggar med då det är betong, har ju inte råd att förlora mer utryme genom att regla! Räcker det att sätta tyg? O ljuddämpa med márkisolering Vill passa på o säga WOW va många häftiga rum här finns snygga också Postad 03 March 2013 - 13:12
Skippa tyget och kör med mineralull bara så feldämpar du inte diskantområdet.
Postad 04 March 2013 - 08:20
Som jeppeman säger. Fast investera i basabsorbtion först innan du smäller upp skivorna på väggen. Stora trekanter i varje hörn, från golv till tak, så försvinner lite av den bumliga basen. Kolla runt lite på nätet på "super chunks" som är trianglar av minerallull. Hemmabyggda alltså..
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 04 March 2013 - 08:21. Postad 04 March 2013 - 12:33
tänk på att inte täcka alla ytor med samma tjocklek, då kommer en frekvens att dämpas allt förmycket, så har du 95mm isolering på en vägg ska den andra ha 142.5mm tex. (1.5 ggr tjockleken) sen kanske det inte är optimalt att täcka alla ytor med dämpning, kommer kännas märkligt att vara i rummet då, räcker med att täcka hela fram väggen och kanske 1.5-2 meter av sido väggarna lägst fram, resterande ytor bör ha mycket prylar för att diffusera ljudet, bokhyllor kör många med på bakre väggen.
bäst är att räkna ut vilka frekvenser som kommer att förstärkas, du kan göra det här: http://www.mh-audio.nl/SG.asp (i ditt fall 34hz och 55hz höjden på rumet skrev du inte) och då ser man vilka frekvenser som kommer att förstärkas och det räcker med att välja den lägsta och beräkna hur tjocka väggskivor du ska ha, här har du den: http://www.mh-audio....rs.asp#showcalc (tryck på Panel Resonator) Redigerat av dac83, 04 March 2013 - 12:38. Postad 05 March 2013 - 17:24
Kanon
kommer köra i det nuvarande tv rummet så länge, har idag en putsad vägg framme resten är gips rekommendationer? För att få bra akustik i rummet,, hängde inte riktigt med den där kalkylatorn Rummet är 5 *7 h2.30 o halva används som tv rum på kortsida då det vill säga att jag har 5m till projan. Fråga 2 kan man ha bakhögtalare fast soffan är intill väggen? Typ snett uppe eller ngt Redigerat av Balofix, 05 March 2013 - 17:34. Postad 07 March 2013 - 07:25
Kan kan man väl, men det ger ingen bra ljudbild. Sträva efter att alla högtalare ska sitta lika långt från lyssnaren i ett biorum.
Postad 07 March 2013 - 14:43 Kan inte se varför det skulle vara så viktigt. Det är dessutom svårt att få till i dom flesta rum. Postad 07 March 2013 - 17:51
Menar du rumsreflektioner eller skillnader i effekt pga olika spridningsegenskaperna för olika frekvenser eller nåt annat?
Postad 07 March 2013 - 21:55
Det är inte bara volymen som ändras när högtalarna är nära eller längre bort i ett rum. Karaktären, som du säger ändras också. Endast i ett perfekt rum där inga reflektioner finns så kommer högtalarnas karaktär (sound) inte ändras med avstånd utan endast volymen.
Så varför ens försöka att ha surrounderna närmare. Nyttja rummet istället för att motarbeta den. Försök i största mån ha lika långt till alla högtalare. Jag vet att det är närmast omöjligt, men försök i alla fall. Postad 07 March 2013 - 22:13 Ja, men det är inget som säger att lika avstånd till alla högtalare skulle ge bäst ljud, snarare är det väldigt osannolikt att så skulle vara fallet. Postad 08 March 2013 - 07:30
Klart man ska ha lika långt avstånd till högtalarna. De flesta gör så med sin stereoanläggning. Varför skulle hembio vara annorlunda? Jag tycker det låter oerhört logiskt att sätta högtalarna lika långt ifrån lyssnaren. Man slipper justera fas och volym så mycket i hembioförstärkaren då.
Det finns högtalare för dem som vill ha dem bredvid sig i soffan. Men då måste soffan vara en bit ut från väggen så att högtalarna verkligen sitter bredvid soffan. Postad 08 March 2013 - 08:43 Volym och tidsförskjutning justeras automatiskt i dom flesta moderna receivers vid kalibrering. Jag skulle säga att det är viktigare att högtalarnas vinklar till lyssningposition och placering relativt väggar är viktigare att få rätt. Postad 08 March 2013 - 11:58
Mitt scenario är förstås baserat på utan automatisk hjälp av en förstärkare. Men det går med hjälp av en tumstock..
Postad 08 March 2013 - 12:35 Ja, har du ingen digital tidsfördröjning så vill man definitivt ha samma avstånd till alla högtalare. Dock kan jag inte förstå varför man skulle köra hemmabio utan digital kalibrering idag. Postad 08 March 2013 - 13:26
Jag har haft så hela tiden, trots att min stärkare klarar allt digitalt.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |