Kan plasman vara på väg att dö ut helt?
Otroligt tråkig nyhet..
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 18 March 2013 - 13:10
http://www.sweclocke...en-av-plasma-tv
Kan plasman vara på väg att dö ut helt? Otroligt tråkig nyhet.. Postad 18 March 2013 - 13:12
Väntat. Det finns ingen vinst alls på tvmarknaden överhuvudtaget. Alla förlorar pengar.
Tvapparaterna är på tok för billiga. Japanska valutan gör inte det lättare för japanska företag heller. Snart bara Samsung och LG kvar. Redigerat av Unregistereddc471864, 18 March 2013 - 13:13. Postad 18 March 2013 - 13:13
Efter att ha skickat tillbaks 2st ST50 på grund av buzzing, vertical banding m.m. så är jag inte direkt förvånad. Svärtan må vara otroligt bra och bilden i det stora hela, men det börjar vara för mycket defekter gentemot LCD-sidan som kommit ikapp väldigt mycket.
Oled är framtiden de kommande åren så det känns inte som det är direkt värt att satsa mer på utvecklingen av varken plasma eller LCD nu. Postad 18 March 2013 - 13:20
Deras LCD är dock liktigt dåliga men de har säkert större marginaler på dem.
Postad 18 March 2013 - 13:51
Har aldrig varit något fan av Pannas LCD. Känns som dom helt klart är ett "B-lag" där.
Plasmorna däremot är vad som jag förstått det, det som gör att Panasonic ens är ett namn i TV-sammanhang. Nu har jag inga personliga erfarenheter av Pannas LCD:er utan detta är endast känslan jag fått. Postad 18 March 2013 - 16:17
"Nu cirkulerar uppgifter som tyder på att Panasonic är på väg bort från plasma-marknaden."
Först skriver sweclock att Panasonic lägger ner, och sedan detta. Inte bra journalistik, enligt mig. Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 March 2013 - 16:20. Postad 18 March 2013 - 16:34
Haha, ja men det är typiskt internet, lite mer försiktiga ord blir blixtsnabbt stenhård fakta.
Det är förvisso ett ganska troligt rykte men jag hoppas på att de hinner med en 70 serie oxå. Inte direkt sämre än nån annan som använder liknande teknik. Problemen ligger mer i [LCD] tekniken som sådan, snarare än tillverkararens implementation av densamma. Nej, inte enl avjunkie iaf. Redigerat av pacman, 18 March 2013 - 16:36. Postad 18 March 2013 - 17:37
Tidigare har du pekat på IPS panelen på Pana. Den har för dålig svärta.
El. minns jag fel? Redigerat av ffodil, 18 March 2013 - 17:37. Postad 18 March 2013 - 17:53
"Excellent blacks" på deras LCD LED enligt AV Forums,
http://www.avforums....482/Review.html I och för sej bara 2D, men vem bryr sej om 3D? Postad 18 March 2013 - 19:23 "VA panel"? Har Pana lämnat IPS med årets modeller? Postad 18 March 2013 - 19:28
Jaha, där ser man, dom har VA-panel nu, ja då kan ju svärtan va bra. Visste jag inte.
Postad 18 March 2013 - 21:23
Där var den enkla förklaringen. Tack. Postad 18 March 2013 - 21:34
Vore riktigt trist om även Panasonic ger sig att tillverka plasma-TV. Framförallt om OLED antingen dröjer (med att komma i vettiga storlekar till rimliga priser) eller inte är så bra som man tror.
Postad 18 March 2013 - 21:45
Kommer sannolikt bli lite barnsjukdomar på dom första större OLED, som på allt annat.
Postad 19 March 2013 - 08:03 Dåligt kontrastomfång med IPS ja, men bättre än VA på allt annat typ. Så i ett rum där det ofta är ljust tar jag hellre IPS. Inte för att jag gillar att kolla på tv i ljusa rum iofs men det tycks det ju finnas andra som gör - med tanke på hur många IPS apparater som säljs (främst LG men det blir ju allt vanligare, Sony t.ex.)... I mörkt rum är det mindre kul ja, ST60 till vänster, ET60 med IPS från LG till höger: ![]() edit: så det är alltså tekniken till höger Panna tvingas satsa på...tack för det Svensson och Joe Sixpack! Redigerat av pacman, 19 March 2013 - 15:20. Postad 19 March 2013 - 10:12
Inget av det du skickat tillbaka för är defekter utan återfinns på alla plasmor i mer eller mindre utsträckning! Hade varit kul att få sett o hört dessa problem. Men pga saker som detta så är det ju väldigt svårt att sälja någonting överhuvudtaget i detta land! När första plasman kostade 10.000:- så var det man ur huse för att köpa den o den var lågupplöst så det knappt gick att se på den, o inte hade den några funktioner överhuvudtaget o var ju något konstigt märke också. Nu har man precis kunnat köpa 50 tums vt50 för samma pengar!!! Men vi svenskar fortsätter klaga.... Känns ju som att man blir rent av tvungen att köpa en panna i år, nu när man läser detta, men samtidigt så verkar det ju försent för att rädda något. Sitta o hoppas på oled utan att veta vad det blir för sorts bildkaraktör känns ju också meningslöst. Får väl plasta in o vakumförpacka en av mina tre plasmor så att jag har en i reserv! Värsta är ju att sådana här rykten är ju det som verkligen stoppar folk från att köpa ett märke! Framför allt svensken som ju blivit van med att kalasa på kvarlevorna av konkursade kedjor. Det som drabbat hemelektronikbranschen är tyvärr samma som drabbade börserna världen över när IT drog iväg. Plötsligt tror alla att en kortsiktig boom ska fortsätta i samma takt o kallar det nya ekonomin för att verkligen blunda för verkligheten. Nu har tillräckligt många köpt sina platta tv o branschen som anpassat såväl fabriker som butikskedjor efter en volym/marknad som vem som helst kan förstå aldrig fanns! Detta skapade tvång att få in pengar för att driva allt o vips försvann allt som hette vinst i alla led. Noll kunskap i butiksledet raderade dessutom alla andra värden i produkterna förrutom priset. Därmed förstår inte någon varför man ska köpa en 50 tums plasma för 35.000:- när det finns 32 tums lcder för 1.995:-! Detta blir extra svårt i ikealand också! Jaja... Så glad att jag inte jobbar kvar i denna bransch längre! Slogs dagligen med svenssons som minsann visste bättre än mig för dom hade läst nån rubrik någonstans eller hade någon inpräntad fördom om vad som var bäst. Sen när man visat, bevisat, utbildat och övertygat dom om plasmans överlägsenhet.... Då gick dom o köpte den där dom hittade den billigaste! Postad 19 March 2013 - 10:38
Mitt problem var dock att ST50 hade dessa problem bra mycket värre än min gamla PV60, brorsans LG från 2012 och andra plasmor jag sett, om än inte så många sista åren. Så även om bilden blivit bättre och svärtan blivit nästan perfekt så har en del "defekter" inte bara ej åtgärdats utan många gånger förvärrats. En annan sak som förvärrats i mina ögon är deras 2000hz focused field drive som gjort att den flimrar mer än någon annan plasma jag sett också.
Postad 19 March 2013 - 13:27
Märkligt, innan har jag inte kunnat köpa panna plasma pga flimmer på 2011 och tidigare till 2012 så kunde jag äntligen låta bli att störa mig på det och då klagas det mer än någonsin på flimmer på dessa :-)
Skulle jag jämföra min gamla pk350 med min st50 jämte varandra kanske LGn skulle upplevas lite lugnare i bilden men varenda gång jag åker till svärföräldrarna och kollar deras pk350 så inser man att små "defekter" som ,linebleeding , buzz , IR, osv kan spela kvitta när bilden har världsklass på kontrast ,svärta ,färger , och naturlighet i bilden. Vill man ha plasmans fördelar från de 3 tillverkarna som finns kvar så får man leva med dessa egenheter/svagheter helt enkelt. Om något år får börja klaga på OLED och deras svagheter och längta tillbaka till plasmans buzz där ändå 7.1 systemet tar över ganska enkelt :-) Postad 19 March 2013 - 13:40
Har noll buzz på min VT50 Postad 20 March 2013 - 08:59
Och Panasonic säger såhär:
Redigerat av pacman, 20 March 2013 - 08:59. Postad 20 March 2013 - 10:03
De måste få igång produktion av WOLED innan de kan sluta med plasma iaf så det lär säkert ta 3-4 år till innan plasmorna säger ajö.
Postad 20 March 2013 - 10:48
Panasonic Official response 2 the latest plasma rumors
"The content of the report regarding our Plasma Display Panel (PDP) business is not something announced by Panasonic. In regard to the PDP business, Panasonic will continue to deliver value added products, proposing new ways for our customers to enjoy their TVs. This includes taking advantage of PDP features such as the touch pen function as well as the big screen and high picture quality. In addition, for non-TV use, we are expanding our Business to Business (B2B) opportunities for the PDP business with products such as the Interactive Plasma Display. Regarding the growth strategy for the TV business, we are looking into a variety of options, but nothing has been decided at the moment. Regarding new products for 2013, in follow up to our global announcement in January 2013 at the Consumer Electronics Show (CES) in the US, we are holding subsequent local product launch events worldwide. Panasonic has been enforcing global business, aiming to sell value added products with better design and high picture quality that meet the needs of our global customers. There will be no change of service support for PDPs, and our dealers should have no concerns about continuing to sell Panasonic PDPs." Postad 20 March 2013 - 11:17
Det låter ju bra men i praktiken är det ju bara en massa fina ord som inte säger något alls. Jag tolkar det som om att Panasonic visst ska lägga ner sin Plasma-tillverkning, iaf mot konsument, men att man av kommersiella skäl försöker skjuta på det officiella meddelandet så länge som möjligt. Detta så klart för att rädda så mkt som möjligt av försäljningen 2013. För egen del är det bara ett tydligt uttalande om att det INTE ska lägga ner plasmaproduktionen som kan få mig att tro något annat än att de faktiskt ska göra det. Sett till lönsamhet, marknadsandelar osv. känns det ju som det enda rimliga de kan göra tyvärr Postad 20 March 2013 - 12:11
Håller med, det är ju inte så att de går ut och säger, "vi kommer fortsätta sälja plasma 2014". Utan en massa luddigt snack som inte säger mycket konkret alls Postad 20 March 2013 - 12:26
Hänger nog rätt mycket på om de får igång ngt som ska ersätta det också. I höst lär vi få veta hur det blir.
Postad 20 March 2013 - 16:41
Om Panasonic skulle säga att de slutar med tillverkning av plasma så skulle försäljningen kanske rasa. Bättre med en vit lögn om att inget kommer att ändras..
De har inte råd att säga sanningen helt enkelt. Postad 02 April 2013 - 08:52 Avjunkie svarar:
Blir nog som en 70 serie iaf. Redigerat av pacman, 02 April 2013 - 08:59. Postad 02 April 2013 - 09:21
Det låter ju lite mer optimistiskt, efter att läst recensionen av ST60 så känns det som man vill ha mer! Postad 12 April 2013 - 18:00 Avjunkie berättar hur det ligger till. Till skillnad från alla dessa sajter med sensationsrubriker... Postad 12 April 2013 - 19:12
Så mao kommer Pana sälja och tillverka plasma även fortsättningsvis, men framtida apparater kommer basera sig på den teknologi man har idag? Med tanke på hur bra apparater man har idag så lär tekniken räcka för att konkurrera med de andra tillverkarna ett antal år framåt. Synd att de lägger ner R&D gällande plasma, men positivt att man kommer tweaka och förfina dagens teknik till framtida serier.
Redigerat av peppelito, 12 April 2013 - 19:13. Postad 12 April 2013 - 19:50
Precis, tror som du peppe. De skulle nog kunna köra såväl en 70 serie som 80 serie om de så önska.
Det makes sense att de har en "exit plan" för plasma. Att lägga kräm på tre bildprinciper parallellt är i längden inte hållbart. Postad 12 April 2013 - 20:13
Än så länge vet vi väl inte så mycket om ZT60? Är den så bra som man kan misstänka så lär Pana ha en väldigt bra plattform att producera plasma på tills oled är moget för massproduktion till rimliga konsumentpriser.
Personligen skulle jag även gärna se att Pana byggde fler LED-LCD med VA-panel. Tester och recensioner av årets budget E6 modell imponerar med väldigt bra kontrastsiffror samt, vad det verkar, minimalt med clouding och bleeding. Att den dessutom saknar 3D är ett plus i min bok... Postad 14 June 2013 - 13:40
Tror ni det kommer komma någon 70-80 tums plasma med riktigt bra bild till nästa år från någon av plasma tillverkarna eller dom som fortfarande kommer köra på plasma endast kommer finputsa dom befintliga storlekarna?
Postad 14 June 2013 - 13:55
Tror jag inte, plasmaspåret känns ju tyvärr rätt dött, även om det väl iof kanske kan vara bra på sikt om det innebär att vi får OLEDs med det bästa från så väl plasma som LCD. Postad 14 June 2013 - 14:16
lite trist för det lär väll dröja innan man kan köpa en OLED tv från 65" och uppåt för rimliga priser..
Redigerat av MikeVKR, 14 June 2013 - 17:12. Postad 14 June 2013 - 14:16
Oled sysslar inte med kristallteknologi. Möjligen kanske bakgrundsbelysningen från en Lcd tillföra något.
Postad 10 October 2013 - 17:19
Det ser inte ljust ut
http://www.reuters.c...N0HZ4CU20131009 dock uttalar sig Panasonic igen: http://www.whathifi....duction-in-2014 Redigerat av Peterrrrr, 10 October 2013 - 17:20. Postad 11 October 2013 - 11:54
Ursäkta om alla redan sett den här filmen, men ett ganska bra exempel på inbränning eller nåt...
http://www.youtube.c...h?v=mkvQ9aWM0DE Redigerat av Unregistered277056c3, 11 October 2013 - 12:02. Postad 11 October 2013 - 15:35
Tja, det syns ju tydligt att för hög kontrastinställning (2 kilovolt till panelen) ger permanenta defekter... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |