Då jag tröttnade på att rensa borsten på min Irobot 581a, tänkte testar denna som skulle vara "bäst i test"
Dag 1
Först när jag skulle starta så startade den på en matta (Normal matta), Den backade, sen gav fel meddelande att foten fastnat! 3 gr. tog upp den och lade denna på vanlig mark, började rulla..
Den var mera galen än en Irobot! den gick genom hela lägenheten utan nån ordning! sen gick den till köket och körde lite i mera ordning sen in på vardagsrummet,, körde lite och gav meddelande att batteriet är slut..
Försökte återvända till sin bas men fastnade på vägen ...
tog upp den och la den på laddning, antog att den starta själv sen när den är laddad, men hände inget.
Försökte uppdatera mjukvaran. Men drivrutinerna kunde ej installeras på 3 st win 8 datorer.
och en annan konstig sak är att efter 1 min så skrev den att batteriet är urladdad! (den var fulladdad) Testa att återställa batteriet via support menyn. Men hjälpte inte..
La den på laddning, och tog bort igen efter nån min. denna gång funkade den!
Dag 2: Efter mycket läsande på nätet om vilka fel återgärder så fick jag den gå lite! Och kan nämna att dem verkar ha MÅNGA enheter där det är fel på.. Finns många ämnen om det
Läs detta
http://www.robotrevi...hp?f=20&t=16832
Den körde halva hallen, sen köket. Kom och sedan så gick den tillbaks för att ladda. Detta ca 10 min på full batteri. Den hittade inte till laddningsstationen, nästa gång så körde den tillbaks till köket, sen vardagsrummet, sen köket igen! Batteri död igen, laddar... denna gång 3dje gången så åkte den till halen, sen början av sovrummet! Hallen igen och sen fick meddelande med (Clear my path!)..fast det fanns inget framför den, jag rensa den, försökte få den rulla.. men får samma medellande överallt.
Så Dåligt batteri, idiotisk programering + Ladd kontakten som man sätter in direkt i själva neaton funkade inte hellre! Så det fick gå tillbaks i retur.
Jämförelse med Irobot 500 serien.
Den är långsammare och krockar inte lika mycket med saker! Men dem som påstår att den inte krockar (som jag har läst i en hel del forums om) Ljuger!Isof krockar inte denna i "perfekta" hemmet.. Inga mattor, inga bords ben m.m
So Plus är
Smartare med lasern!
Krockar Mycket mindre.
Starkare sug motor i denna!
smart med lcd panel med meny + uppdatering när den väl funkar
Lite Enklare och rensa
Nackdelar mot Roomban!
Låter mer.
Inte lika bra i hörn. saknaden av sidobortse + formen
D passformen är inte bästa för en robot dammsugare! runda formen är mycket bättre
Virtual walls är enklare och bättre än magnet remsan! Nackdel batteri.. men batteri räcker ca 5-6 mån med användning av 3 gr i veckan i mitt fall.
Roomban är BETYDLIGT bättre på hinder, trösklar..kan också bero på att den är snabbare och mera aggressiv! Den kunde inte ta sig över 2 av dörr listorna hos mig. romban har inga problem med dem. Romban tar sig nästan överallt
Saknaden av fjärrkontroll! har hänt många gr att man får ett samtal eller nåt! Man vill stoppa dammsugaren istället för att jaga den. ett tryck på fjärren and thats it! Så det är en cool och bra funktion
Väldigt dåligt batteri! En ny fulladdad maskin som klarade sig ca 10 min!
Romban är lägre i höjd vilket gör att den kommer åt fler ställen.
Roomban åker på samma ställen ett par gånger! Mera effektivt i verkliga livet! särskilt på mattor som jag har en del av
Ful färg!
Förväntade mig mera för detta pris!
Romban Talar och säger till när den fastnar eller om det blir fel. Men Neato skriver det i skärmen och det är inte alltid man hör/märker det
Tyvärr måste jag avråda om att köpa denna! Det är jätte många som har fått hårdvaru fel på dessa. Neato verkar ha jätte dålig kvalitets kontroll. Hade den funkade så hade den fått bättre betyg. Synd för att jag ville verkligen ha den.
Redigerat av 3kgt, 31 March 2013 - 13:53.