Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stativhögtalare, med element från bilvärlden?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 March 2013 - 18:37

jruo
  • jruo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har lite funderingar kring att ev bygga egna stativhögtalare av överblivna saker från bilvärlden. Lite information om mellanregistret har jag hittat..
Detta är två kompletta paket med diskant, mellanregister och delningsfilter.

Amega Qcomp 60

Fs: 53,7Hz
Vas: 17,89 l
Qts: 0,654
SPL: 89,94dB
Re: 3,5 Ohm

Amega Qcomp 50

Fs: 56Hz
Vas: 12,97 l
Qts: 0,4844
SPL: 90,8dB
Re: 3,5 Ohm

Dock är frågan, är det lönt att sätta sig in i högtalarbyggandets värld och bygga ett par högtalare med dessa eller ser ni mer erfarna personer att dessa element inte alls kommer att fungera bra.

Mvh
jruo

Postad 31 March 2013 - 02:33

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dock är frågan, är det lönt att sätta sig in i högtalarbyggandets värld och bygga ett par högtalare med dessa ?
Mvh
jruo

Nej.

Postad 31 March 2013 - 23:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
allt går frågan är vad man är ute efter.

Postad 01 April 2013 - 09:48

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Jag vet en som använt just Q-Comp 60 för hemmabruk och han gillar dom skarpt. Det är ju rejäla högtalare och jag har för mig att man byggde om delningsfiltret lite för att få lite mildare diskant...? Sen fanns det några som bytte ut diskanten mot en Canton-diskant...
Han som använder/använt Amega-högtalarna för hemmabruk är absolut ingen nybörjare och äger en radio-tv-butik här i byn sedan tidigt 80-tal.

Postad 01 April 2013 - 10:04

Jan Anders
  • Jan Anders
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Vad är det som överlag gör att bilelement inte passar i hemmet ? Om man jämför tex Peerless PPB 830860 5,25" så har det värden som lite liknar Amega Qcomp 50. Amega kitten är väl dessutom något av de bästa och kanske dyraste kitten till bil och lär vara väldigt omtyckta. Dessa behöver väl väldigt stora lålor så åtminståne Qcomp 60 går väl inte att använda som stativare eftersom man skulle behöva en låda runt kanske 40 liter minst.

Tvivlar inte det minsta på att ni Gurur har rätt men är intresserad av vad skillnaden överlag är på hemma och bilelement ? Och skulle man kanske få bättre reultat även i bilen om man använde hemma element ?
På basar har jag förstått att resonansfrekvensen oftast är högre på en bilbas och att de ibland har kortare x-max.

Postad 01 April 2013 - 14:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Dom är gjorda för olika ändamål och eftersom att "bilelement" är "speciella" så kan man ta väldigt mycket bättre betalt för skitelement, dock brukar de klara temperaturskillnader och högre luftfuktighet.

Amega är långt från det "dyraste och bästa" om vi börjar prata ren SQ i bil.

Angående bilbasar så behöver de inte ha lika låg resonansfrekvens som en subbas för hemmabruk, detta eftersom att en bilkupé ger betydligt bättre förstärkning av de låga frekvenserna än ett vanligt rum.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.