Hjälp en nybörjare! Billigt paket
15 svar till detta ämne
Postad 31 March 2013 - 20:15
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej! Jag kör min bärbara dator till TVn(47LS560T) via HDMI. Har även funderat på att så småningom införskaffa mig någon sorts spelkonsol som PS4/WiiU i framtiden... Jag har just nu inga högtalare överhuvudtaget till TVn/datorn(förutom de inbyggda), och tänkte att det kanske var lika bra att köra på ett hembiopaket. Vill ju helst inte slänga ut hur mycket pengar som helst då jag inte är så kräsen, så jag har kollat på te.x http://www.ljudfokus...php?prodid=3518Undrar helt enkelt om det här är något att köra på när man inte är så kräsen just nu, och jag antar att det behövs en receiver av något slag, vilket jag gärna tar emot hjälp med av er! Kanske är det bäst att skippa 5.1 och bygga ut till det senare, eller lika bra att köra på ett sådant här budget system tillsvidare? Behöver liksom inte ha ultra bra ljud, bara det är bättre än det jag har... Jag är ju som sagt nybörjare på det här, så tar jag ett sådant paket som det jag länkat, och om någon här rekommenderar någon receiver(vilket jag antar att jag behöver), vilka kablar behöver jag då för att få allting i hopkopplat? Sorry om man låter lite dum.  Kan väl säga att budget ligger på typ 5.5tusen Edit: Kan tillägga att en bluray spelare ska inhandlas senare, om det spelar någon roll. Vill mycket gärna ha bra ljud så småningom, så det är absolut ett alternativ att köpta te.x frontar till att börja med, och bygga ut senare när budget tillåter det!
Redigerat av jonathansundqvist0, 31 March 2013 - 20:23.
Postad 31 March 2013 - 20:43
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Precis bättre att börja smått och bygga ut senare istället för att köpa nåt halvdant på en gång som man kommer tröttna på efter några månader,lägg ca 3000-3500 på en valfri receiver som passa dina behov,lägg resten på ett par bra frontar,vet inte vad du gillar så kanske provlyssna vore bäst. Denna receiver är rätt så prisvärd. http://www.ljudfokus...-receiver/4553/ kanske tillsammans med http://www.ljudfokus...anofinish/1844/
Postad 01 April 2013 - 13:26
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Ser ju rätt bra ut. Ska väl tillägga att jag enbart kopplar datorn till TVn när jag ser på filmer/serier(pga att jag inte har dvd/bluray spelare), inte när jag spelar etc, så vill gärna kunna ha datorn kopplad till högtalarna samtidigt som de är kopplade till TVn men det antar jag att det ordnar sig med receivern? Då kommer ännu en dum fråga nu; vilka kablar behöver jag köpa till för att få ihop kalaset, om jag kör på den här receivern och högtalarna du har länkat, om du/någon förstår vad jag menar
Edit: Med dator till högtalare utan att behöva koppla om allting på en och samma gång undrar jag väl helt enkelt om man kan köra datorn till receiver via HDMI och få ljudet direkt till högtalarna utan att behöva få bilden skickad till TVn...
Redigerat av jonathansundqvist0, 01 April 2013 - 13:51.
Postad 01 April 2013 - 13:59
Unregistered286e127e
-
Unregistered286e127e
-
Mästare
-
-
3926 inlägg
Ser ju rätt bra ut. Ska väl tillägga att jag enbart kopplar datorn till TVn när jag ser på filmer/serier(pga att jag inte har dvd/bluray spelare), inte när jag spelar etc, så vill gärna kunna ha datorn kopplad till högtalarna samtidigt som de är kopplade till TVn men det antar jag att det ordnar sig med receivern? Då kommer ännu en dum fråga nu; vilka kablar behöver jag köpa till för att få ihop kalaset, om jag kör på den här receivern och högtalarna du har länkat, om du/någon förstår vad jag menar 
Edit: Med dator till högtalare utan att behöva koppla om allting på en och samma gång undrar jag väl helt enkelt om man kan köra datorn till receiver via HDMI och få ljudet direkt till högtalarna utan att behöva få bilden skickad till TVn...
Högtalarkablar är bra att ha,brukar funka med vilket som,och hdmi-kablar så du kan koppla dator och tv till receivern eventuellt en optiskt kabel ifall din tv inte stöder audio return channel.
Postad 01 April 2013 - 14:21
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Jo men det låter ju någorlunda simpelt. Tack för hjälpen
Postad 01 April 2013 - 14:39
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Kan väl ta en sista koll då http://bayimg.com/palpkaAeD Där har ni kundvagnen, men kontakter etc. till kablar, det får man väl med? Alltså, har ju noll koll så uppskattar verkligen all hjälp haha...  Sorry för alla frågor!
Redigerat av jonathansundqvist0, 01 April 2013 - 14:41.
Postad 01 April 2013 - 14:45
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Kan väl ta en sista koll då http://bayimg.com/palpkaAeD Där har ni kundvagnen, men kontakter etc. till kablar, det får man väl med? Alltså, har ju noll koll så uppskattar verkligen all hjälp haha... Sorry för alla frågor!
Varför köper du inte där det är billigast? Recievern finns för 2990kr och högtalarna 1500kr. Bara där spara du nästan 1000..
Postad 01 April 2013 - 14:47
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Jo, men slängde ihop en bild istället för att skriva allting, verkade enklast så, bara för att se så att allting kommer med
Postad 01 April 2013 - 15:56
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Om du inte är så kräsen kan du gå på en billigare flerkanals/hembio-förstärkare.
Har du plats, så skulle ett par golvhögtalare som frontar, göra underverk med bastryck och klang diskant och mellanregister.
Sedan skaffa billigare, mindre och diskreta för bak och centerhögtalare.
En Subbas kan kanske kännas lockande men för filmer och data/Playstations-spel finns det överfllöd av basljud i specialeffekterna.
Vill du använda mindre högtalare som frontar (hyll-, vägg- eller stativ-högtalare), kan en subbas göra mer nytta som stöd i ljudeffekter
För de flesta musikgenrer behövs ingen subbas (Med det förbehållet att det inte är Rave-musik de ska användas till, miltals från närmsta granne).
Postad 01 April 2013 - 16:45
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Jo, jag hade just nu tänkt mig att använda NS-333 som frontar tillsvidare, för att senare byta ut dem till te.x http://www.ljudfokus...anofinish/1842/ och då köra 333'orna som surround, och antagligen slänga till någon center som typ http://www.ljudfokus...anofinish/1845/Det borde väl bli ett rimligt system? en sub förstår jag att man kan lägga till efteråt om man verkligen känner att det behövs, men det tror jag faktiskt inte då jag bor i lägenhet och redan har åkt på en varning för oväsen  Frågan är då om receivern som nämns i tråden klarar av att köra allting, eller kan det behövas en kraftigare?
Redigerat av jonathansundqvist0, 01 April 2013 - 16:50.
Postad 01 April 2013 - 18:08
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Jodå... Yamaha RX-V771 kommer duga den anges till 95W per kanal. Fast den är lite i överkant då den är tänkt att driva front, sido och bak högtalarpar + center + passiv subbas (Äkta 7.1).
Dessutom har den 2 HDMI ut, vilket är bra för TV+Projektor körning).
Fast du kommer inte växa ur den allt för snabbt och om du ändå tänker köra Yamaha högtalare så passar en Yamaha förstärkare bra.
Red: Ändrade från 3 till 2 HDMI-utgångar
Redigerat av Station, 01 April 2013 - 18:15.
Postad 01 April 2013 - 19:21
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Ja men det låter ju bra. Projektor har jag inte ens funderat på att skaffa mig, men det ska väl inte vara några problem med HDMI ut till laptop+TV istället, då jag behöver högtalarna inte bara till TV, utan även till datorn när man sysslar med mindre saker såsom lyssnar på musik och spelar spel? Tack för hjälpen, allihopa
Redigerat av jonathansundqvist0, 01 April 2013 - 19:30.
Postad 01 April 2013 - 19:36
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Förstärkaren har hela 6 HDMI-ingångar så du kan koppla in många HDMI-apparater och 2 HDMI-utgångar.
Ljud från TV-kanaler tar funktionen ARC hand om i HDMI-kabeln mellan förstärkarens utgång och TVn hand om.
Dessutom får du en mängd andra analoga och digitala bild och ljud in- och ut-gångar + högtalar-utgångar.
Postad 01 April 2013 - 20:10
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Perfekt, tack för att du förklarar, mycket uppskattat!
Postad 01 April 2013 - 21:46
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Varför köpa högtalarkabel i två tvåmeterslängder? Köp en längd istället och klipp. Risken är väl att du förvirrar butiken annars.
Postad 01 April 2013 - 22:30
jonathansundqvist0
-
jonathansundqvist0
-
Rookie
-
9 inlägg
Varför köpa högtalarkabel i två tvåmeterslängder? Köp en längd istället och klipp. Risken är väl att du förvirrar butiken annars.
Det blev ett misstag där, hehe  Men kundvagnen var bara för bildens skull ändå, så det spelar ju ingen roll egentligen
Redigerat av jonathansundqvist0, 01 April 2013 - 22:30.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Hembiopaket
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|