Redigerat av konsum, 10 April 2013 - 20:34.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Hjälp! - Köpa lägenhet för första gången
Startad av
konsum
, Apr 10 2013 20:33
15 svar till detta ämne
Postad 10 April 2013 - 20:33
Hej, det är så att jag funderar på att köpa en lägenhet för första gången och skulle verkligen uppskatta era synpunkter. Jag har lagt upp en planlösning nedan så ni kan se ett exempel på hur lägenheten kommer se ut. Lägenheten är en 2a på 49 kvm. Är det lite och trångt för 2 personer eller är det lagomt? Jag hade egentligen föredragit att ha ett separat kök istället för denna öppna planlösning med ett vardagsrum och ett kök i ett. Denna ligger på Kungsholmen. En annan fråga relaterad till den jag precis ställde, hur tror ni att det kommer vara att sälja den senare? Kommer folk att tycka det är för litet för en 2a? Vad tror ni? Jag har ingen riktig känsla för detta eftersom lägenheterna inte är färdigbyggda ännu. Som sagt, jag skulle verkligen uppskatta all hjälp som jag kan få eftersom jag verkligen inte är säker på hur jag bör göra.
Redigerat av konsum, 10 April 2013 - 20:34. Postad 11 April 2013 - 22:57
Jag är absolut ingen expert i detta till att börja med! Och ingen aning om hur resterande lägenheter i området ser ut.
Men, är sängen skalenlig? det skulle jag bli galen på ! tycker vårt sovrum är litet och där får man ändå plats med en tunn garderob och en "stig" mellan sängände och vägg.. Ni är 2? alltså en kvinna också, garderobsutrymmen, dom har ju lite kläder förvaringsutrymmen har ju en tendens att bli fulla fort Redigerat av Unregistered63cf7434, 11 April 2013 - 22:58. Postad 12 April 2013 - 03:39
49 är i minsta laget för 2 personer. Bor ensam på 60 och har dåligt med plats tycker jag.
Postad 13 April 2013 - 07:07
Jag tror att det beror väldigt mycket på hur man själv upplever det. Jag bor i en liten etta på 27,5kvm och tycker inte det är några problem, bortsett från att man får planera möblering och sånt väldigt noggrant (för att inte tala om hur mycket planering den nya kokvrån krävde). Medans jag har vänner som bor själva i 3or och tycker att det är alldeles för trångt.
Hur bor ni nu? Om ni bor mindre nu så bör det ju inte vara något problem till en början. Eventuellt att ni om ett par år känner att det börjar bli trångt, eller att ni får barn. Men då är det ju inga problem egentligen att sälja. Kungsholmen är ju ett område där lägenheterna i princip alltid går åt fort vad jag hört. Postad 15 April 2013 - 10:02
Testa och känn efter! Jag delade en etta på 40 m2 med sambo i 4 år, och det fungerade fint. Dock beror det på hur man är som person, och hur mycket behov man har av att kunna vara ifred ibland. Det jag är tveksam över är ju huruvida sovrummet kommer att fungera. Ser väldigt trångt ut att inte kunna gå runt sängen utan att behöva gå via vardagsrummet/köket.
Känns det inte bra är det ju bara att sälja. Inte direkt så att det är svårt att sälja i stockholm. Postad 15 April 2013 - 12:36
Just nu bor jag själv i en lägenhet på ca 50kvm.
Jag håller med, sovrummet är det som jag tvekar över mest. Jag har även hittat en lägenhet i Solna som är större. Dock så funderar jag på ifall det är lätt att sälja en lägenhet i Solna då det blir aktuellt, eller ifall det kommer bli svårt. Jag vet att det inte är lätt att säga, men tror ni att Solna är ett attraktivt område att köpa en lägenhet i? Postad 15 April 2013 - 12:45
Är inte Solna ganska stort? Nu har jag dålig koll på just Solna då jag själv är uppvuxen i Älvsjö/Huddinge och sedan 20 år tillbaka bor lite längre norrut men det kan vara ganska stora skillnader mellan olika bostadsområden i dessa stadsdelar/förorter. Vad jag försöker säga är att det kan vara svårt att avgöra om ett område i Solna är attraktivt eller inte om man inte vet vart i Solna det är. Lycka till. Postad 15 April 2013 - 12:57
40-50 kvadrat behöver man på 1 person.
Jag bor tillsammans med min flickvän på 80kvadrat och tycker att det är absolut så litet man kan ha det. Skulle vilja ha 5-15kvadrat till. Postad 15 April 2013 - 13:15
Får väl säga som andra. Sovrummet är det som ser lite tight ut för det verkar inte som man kan gå runt sängen?
Men den placeringen du har nu på sängen så går man bara ur sängen från var sitt håll iofs, och det gör man ofta även om man kan går runt sängen? Kanske inte spelar er så stor roll? Kan man leva med det och tycker att lägenheten är bra annars så är det väl bara att köra på! Jag och sambon bor på 50kvm men vårt sovrum är bredare vilket gör att man kan gå runt sängen. Det fungerar bra och man kan ha hur stort som helst tror jag och ändå uppleva att det är för litet, beror på hur mycket saker man har. Jag kan dock tycka att vi skulle haft ett rum till så sambon kunde haft målar/sy/pysselverkstad och gästsäng där. Så kanske säg 65kvm för oss två hade varit bra! Redigerat av genstruktur, 15 April 2013 - 13:20. Postad 17 April 2013 - 16:48
Tror den kommer vara i minsta laget. Min och tjejens första lägenhet var en 3a på 75kvm, tyckte den var på gränsen till för liten då det var brist på förvaringsutrymme. Sen flyttade vi till en 2a på 106kvm, stort var det men efter att man bott där ett tag så kändes de bara som "lagom" när man kom hem till andra kunde man dock tycka att de var trångt, men de beror även mycket på planlösningen.
Idag bor vi i hus 111+115kvm, massor med förvaringsutrymme. Walk-in closet på 20kvm 2 stora klädkammare och massvis med förvaring i källaren och det behövs =) har äntligen bra ordning på saker och ting. Postad 17 April 2013 - 17:04
Jag och flickvännen bor på 41 kvm. Jag köpte lägenheten till mig men hon flyttade in här för en tid sedan. För oss fungerar det faktiskt väldigt bra, men det krävs att båda har samma "köp-inget-du-inte-behöver-inställning" och man får göra sig av med saker man inte använder. För dom flesta skulle jag tro att man behöver större, men det handlar om personkemi.
En bra sak att känna till är att om ni köper lägenheten och har för avsikt att bo i den ihop så är båda lika berättigade till vinsten när ni säljer den - oavsett vem som betalar lägenheten. Du KAN alltså hamna i sitsen att du måste lösa ut henne om lägenheten anses ha ökat i värde, även om du betalat varenda krona vid köpet. Postad 17 April 2013 - 17:11
Personligen så tycker jag det är galet att hallen är större än badrummet.
Som andra påpekat är det lite tajt om förvaringsutrymmen, nu är det ju naturligtvis väldigt individuellt men jag hade inte klarat mig på de garderoberna och jag har inte överdrivet med kläder och grejjor, sen ska sambons saker in med... I min nuvarande lägenhet har jag en sned väg, dock en innervägg men lite liknande den mot balkongen på planlösningen du bifogade. Det är ett rent **** att möblera och blir väldigt mycket döutrymme, vilket är helt idiotiskt när det är en sådan liten lägenhet från början. Jag har även "öppen planlösning" så köket ligger ihop med hallen och vardagsrummet = det luktar mat i stort sett i hela lägenheten så fort man stekt minsta lilla baconbit (eller annan mat med för den delen)... 50 kvm i sig är inte för litet för 2 personer anser jag, så man behöver inte rata en lägenhet pga det. Planlösningen måste dock vara väl genomtänkt. (Jag bor nu på 70 ogenomtänkta kvadrat och hade utan problem kunnat ta bort i alla fall 10 kvadratmeter utan att behöva ändra så mycket i möblemanget.) Postad 17 April 2013 - 19:46
Japp bra och veta och vid såna fall rekommenderar jag att man skriver ett samboavtal så man inte blir av med hälften av bostaden ifall man betalat hela. Postad 18 April 2013 - 22:31
49m2 på 2 pers? Jag bor själv i en 2a på 64m2 och jag känner att mindre än 60m2 hade varit i det minsta laget.
Dessutom så är öppen planlösning ett pain in the ass att möblera. Visst är det skönt med luftiga utrymmen osv men det är så opraktiskt man kan komma när det gäller planlösning. Postad 08 June 2013 - 15:50
Min första bostadsrätt var på 68 kvm byggd på 50 talet och alltså dålig planlösning men stora döda ytor som inte gick att nyttja.
Nu bor jag i en 10 år gammal bostadsrätt på 48,5 kvm och den känns större en min gamla trotts mindre yta men planlösningen är perfekt, varenda liten yta nyttjas, jag ska flytta om ett år till en sprillans ny hyresrätt på 52 kvm och den blir ännu bättre en de jag har nu, bland annat inglasad balkong och de blir högst upp på 5 våningen, ända negativa är den höga hyran, blir första hyresrätten jag bor i. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |