Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikmätningar med XTZ (hjälp med analys)

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2013 - 20:01

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Tjena!

Nu är det dags att införskaffa sig lite akustikprylar! Har ägt XTZ room analyzer II ett tag nu men inte kommit till skott förens nu!

Har gjort lite mätningar som jag bifogat med och utan audyssey. Bara frontar och ingen sub. Ni kan se mitt rum och prylar i mitt galleri.

Verkar som mina problemområden ligger vid 50 och 100hz...
Är verkligen neebie inom området att analyzera så kom gärna med frågor eller tips om vad och hur jag ska mäta.

Har funderat på att skaffa mig SOC Superchunks corner, vad tror ni?
Har även tänk skaffa mig fler absorbenter över soffan senare, men känns som att basområdet är där jag vill fokusera först!

Upplever att basen är bumlig och ljudbilden är väldigt diffus. Den är jobbig helt enkelt.

Kom gärna med funderingar kring mina första mätningar och tips om vad jag ska införskaffa mig!

Tack på förhand..

Bifogad fil(er)

Postad 12 April 2013 - 11:58

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Audyssey ser inte ut att göra så bra jobb med basen, en otäck puckel kvar på 50 Hz. Vilken delningsfrekvens kör du mot subben (jag hoppas du kör frontarna som "small")? MultEQ XT har mycket bättre kalibrering av subben än frontarna så du kan prova att ställa upp delningen mot subben upp mot 100 Hz och se om det blir bättre. Sen kan det bli stor skillnad med annan placering av subben, så om du har möjlighet prova andra placeringar. En sub till hade inte skadat heller.

Edit: såg att du inte använder subben, det förklarar varför Audyssey inte lyckas bättre. Då skulle jag rekommendera att skaffa bättre kalibrering t ex XT32, eller bättre subbar.

Superchunk Corner kommer tyvärr inte hjälpa speciellt mycket mot dina 50 Hz pucklar, du behöver säkert 6-10 st för att ens få några dB skillnad. Däremot kan dom nog göra ett bra jobb runt 100 Hz.

Redigerat av megagurka, 12 April 2013 - 12:12.

Postad 12 April 2013 - 12:29

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jag använde subben under audyssey setupen. Men anledningen till att jag inte använder subben under XTZ mätningen är att subben får missljud när den ska spela upp sweepen. Något jag gör fel?

Jag kör main + sub då subben spelar upp till 40 hz då frontarna spelar på bra i basen. (detta är när jag kör STEREO).

Under surround är Center och Frontar Large och Sattarna small med delning på 80hz.

Men jag kanske borde kanske köra frontarna som small alltså?

Att få XT32 innebär väl ny recievier vilket inte är så intressant för tillfället.. Vill jobba på en bra akustisk förutsättning före!

2 st Superchunk Corner i ett hörn där jag har plats som du säger hade väl hjälpt till vid 100hz. frågan är hur mycket förbättring som märks i ljudbilden det blir? Har tänk att skaffa mig en tavla med 3 vanliga Superchunks på väggen bakom soffan! Känns som att de kommer göra under gentemot hur det låter nu.

Postad 12 April 2013 - 13:36

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Audyssey ser inte ut att göra så bra jobb med basen, en otäck puckel kvar på 50 Hz. Vilken delningsfrekvens kör du mot subben (jag hoppas du kör frontarna som "small")? MultEQ XT har mycket bättre kalibrering av subben än frontarna så du kan prova att ställa upp delningen mot subben upp mot 100 Hz och se om det blir bättre. Sen kan det bli stor skillnad med annan placering av subben, så om du har möjlighet prova andra placeringar. En sub till hade inte skadat heller.

Edit: såg att du inte använder subben, det förklarar varför Audyssey inte lyckas bättre. Då skulle jag rekommendera att skaffa bättre kalibrering t ex XT32, eller bättre subbar.

Superchunk Corner kommer tyvärr inte hjälpa speciellt mycket mot dina 50 Hz pucklar, du behöver säkert 6-10 st för att ens få några dB skillnad. Däremot kan dom nog göra ett bra jobb runt 100 Hz.

Jag skulle säga att från 60hz och uppåt kan du få ett mycket bra resultat med SCC om du fyller golv till tak i hörnen. En skillnad lär det göra i 50hz men hur mycket beror på rummets beskaffenhet.

Audyssey MultEQ-XT kalibrerar bara från ~60hz och uppåt på frontar och surrar.

Postad 12 April 2013 - 14:20

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
La upp lite nya mätningar där jag testar när jag kör frontarna som small! Får mycket bättre mätningar vad jag kan förstå. Bästa var att köra delning vid 100hz för då blev det ingen dip vid 60 hz. Nu gjorde jag bara mätningar ifrån sweetspoten. Kanske borde testat lite mer fram och tillbaka också?

Tack för upplysningen med Audyssey XT.. Kan förstå att XT32 skulle göra mer underverk!

Har ju inte någon akustikförbättring i rummet nu, så det känns ganska rätt att börja med 2 SCC i ena hörnet. Kan ju framförallt inte bli sämre :)

Bifogad fil  Fullrange Small sub 100hz.bmp   3.89MB   27 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Sub Gul(ingen audyssey 100hz) Blå(audyssey sub 100hz Lila(80hz).bmp   3.89MB   16 Antal nerladdningar

Redigerat av babben33, 12 April 2013 - 14:21.

Postad 12 April 2013 - 14:47

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 1

Jag skulle säga att från 60hz och uppåt kan du få ett mycket bra resultat med SCC om du fyller golv till tak i hörnen. En skillnad lär det göra i 50hz men hur mycket beror på rummets beskaffenhet.

Jag har 6 st SCC och det gav ingen mätbar förbättring under 60 Hz, men det kan säkert variera med rum och placering.

Audyssey MultEQ-XT kalibrerar bara från ~60hz och uppåt på frontar och surrar.

Ok, det förklarar det dåliga resultatet under 60 Hz.

La upp lite nya mätningar där jag testar när jag kör frontarna som small! Får mycket bättre mätningar vad jag kan förstå. Bästa var att köra delning vid 100hz för då blev det ingen dip vid 60 hz. Nu gjorde jag bara mätningar ifrån sweetspoten. Kanske borde testat lite mer fram och tillbaka också?

Ser lite bättre ut i basområdet, men du har en del konstigheter i dom högre frekvenserna. Det är en ökning på ca 20 dB från 6 kHz till 10 kHz som inte ser så bra ut.

Tack för upplysningen med Audyssey XT.. Kan förstå att XT32 skulle göra mer underverk!

Jo, XT32 fungerar mycket bra tycker jag.

Har ju inte någon akustikförbättring i rummet nu, så det känns ganska rätt att börja med 2 SCC i ena hörnet. Kan ju framförallt inte bli sämre :)

Nej, sämre blir det inte, så har du plats så är det en bra investering. Glöm inte bort att fixa direktreflektioner i dom högre frekvenserna också.

Postad 12 April 2013 - 14:57

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Med tanke på de höga frekvenserna vid 6 - 10 kHz. Borde väl kunna lösas med bättre placering av frontarna?

Kollade i Audysseys eq. Då såg man en höjning vid 6 - 10 kHz!

Redigerat av babben33, 12 April 2013 - 15:02.

Postad 12 April 2013 - 17:58

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Med tanke på de höga frekvenserna vid 6 - 10 kHz. Borde väl kunna lösas med bättre placering av frontarna?

Det kan det mycket väl göra, även välplacerade dämppaneler kan göra stor förbättring. Prova att mäta på flera olika positioner i närheten av lyssningspositionen, det kan skilja mycket i högre frekvenser pga kamfiltereffekter som skapas av rumsreflektioner.

Postad 12 April 2013 - 18:29

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Efter ännu en mätning så låg de frekvenserna på en bra nivå igen! Hade nog med positionen i sig att göra, dock tyckte jag att det var ungefär på samma position ;)

Blir att beställa SCC nu! ska återkomma med mätresultat senare!

Postad 13 April 2013 - 08:10

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jag tänkte såhär en lördag testa bygga ett par kvartsvågrör!

Vilken/vilka frekvenser ska jag dämpa och bygga efter?

Vilken mätning ska man ha som referens när man ska utgå ifrån byggandet? Med eller utan audyssey?

Postad 13 April 2013 - 08:54

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Vilken/vilka frekvenser ska jag dämpa och bygga efter?

Jag skulle nog satsa på 58 Hz puckeln, men det blir ju ett rätt rejält rör (1,5m om jag räknat rätt) :)

Vilken mätning ska man ha som referens när man ska utgå ifrån byggandet? Med eller utan audyssey?

Utan.

Postad 13 April 2013 - 09:05

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jag är så osäker på vart på puckeln man ska utgå ifrån! Den högsta punken på puckeln?

Men 58 hz låter rimligt! vilken diameter ska man köra på? 30?

Redigerat av babben33, 13 April 2013 - 09:07.

Postad 13 April 2013 - 09:28

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Jag är så osäker på vart på puckeln man ska utgå ifrån! Den högsta punken på puckeln?

Du ska nog utgå från mitten på den puckel du vill dämpa. Sen beror det på hur mycket och vilken typ av dämpmaterial du stoppar i din basfälla hur brett den kommer dämpa (det kommer även påverka resonansfrekvensen). Har ingen bra kalkylator för det tyvärr.

Men 58 hz låter rimligt! vilken diameter ska man köra på? 30?

Så stor diameter som möjligt skulle jag säga.

Postad 13 April 2013 - 09:35

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Här är en mätning som jag precis gjorde, då visar XTZ en vi 45 hz? Denna mätning är gjord utan audyssey. Den vi såg 58 hz blir med audysseyinställning och frontarna på large. kanske satsa på 45 hz istället... :P Blir ju en puckel vid 70 - 80 hz också.

Bifogad fil(er)

Redigerat av babben33, 13 April 2013 - 09:51.

Postad 13 April 2013 - 10:08

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Här är en mätning som jag precis gjorde, då visar XTZ en vi 45 hz? Denna mätning är gjord utan audyssey. Den vi såg 58 hz blir med audysseyinställning och frontarna på large. kanske satsa på 45 hz istället... :P

Ja, puckeln ligger nog vid 45 Hz och en till runt 70-80 Hz. Det är lätt att bli lurad av XTZ's svårlästa mätgraf, REW-grafer är mycket tydligare tycker jag.

Om du räknar på ditt rum med http://www.bobgolds....e/RoomModes.htm kommer du förmodligen få en resonans runt 45 Hz (en vägg som är ca 3.8 m) och en runt 70 Hz (takhöjden är ca 2.4 m).

Redigerat av megagurka, 13 April 2013 - 10:09.

Postad 13 April 2013 - 10:24

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Den stämde faktiskt förvånansvärt bra gentemot min mätning! en vid 46 och en vid 69!

Då var det spikat känns det som. då gör vi två pipor utifrån dem.

Bara att räkna ut längden på piperna..

47 hz = 1.69m diameter på 30cm
69 hz = 1.15m diameter på 25cm

Uträknat med: http://bildarkiv.hif...pa_version1.xls

Redigerat av babben33, 13 April 2013 - 10:28.

Postad 13 April 2013 - 10:28

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Ta gärna lite bilder under byggandets gång och lite efter-mätningar på vad du fick för resultat :)

Postad 13 April 2013 - 10:30

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Självklart! Förhoppningsvis under dagen ska det bli klart! Bor i lägenhet och är väl inte den som snickrar, men får se vad jag kommer fram till :) Satt och läste om dessa pipor i några timmar igår och det lät väldigt intressant att pröva på iallafall!

Postad 13 April 2013 - 11:52

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Uppdaterar mitt galleri med bilder ifrån byggandet!

https://www.minhembio.com/babben33/

Välkomna!

Postad 13 April 2013 - 12:16

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Hur mycket dämpning ska jag lägga i rören tro?

Här har ni en bild på den "stora"!
(Hoppas hoppas man märker skillnad!) ;)

Bifogad fil(er)

Redigerat av babben33, 13 April 2013 - 13:02.

Postad 13 April 2013 - 15:34

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
NUSÅ!

Har gjort första testen nu utan dämpning i röret som är stämt till 47 hz!

Här är en mätning med och utan tyg i mynningen:

Ni har utan rör, med rör, och utan tyg.

Bifogad fil  47 hz.jpg   391.84K   16 Antal nerladdningar

Får 2 db säkning extra med tyget på, även dalen minskar!

Ska nu börja med dämpning i den och se ifall jag kan förbättra q-värdet för hela toppen!

Redigerat av babben33, 13 April 2013 - 15:36.

Postad 13 April 2013 - 23:38

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Ser rätt bra ut, ca 3 dB sänkning av toppen. Ska bli intressant att se skillnaden med dämpmaterial i.

Postad 17 April 2013 - 11:37

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
En annan fråga!

Testa att jobba lite med vilken crossover man ska dra ner till subben.

Jag testade mätningar efter audyssey för att se hur den skötte bassmanagement. Förstärkaren satte själv frontarna som large, alltså delning vid 40hz med sub. Jag satte dessa på small och höjde subben till 100hz då jag får en jämnare kurva. Sedan testade jag 150hz för att se vad som hände! Och då tyckte jag det såg väldigt bra ut gentemot köra frontarna sjävla. Dock så är 150 hz för högt enligt min sub spec. så kanske 120 hz passar den bättre. Känns ju som att risken är att man kan höra vart subben står när den står så högt. Frontarna är kapabla att återge låg bas men kurvorna i rummet blir värre.

Efter att ha satt dit röret och gjort en mätning med audyssey så upplevde jag att väldigt mycket bas försvann! Dock blev det mycket behagligare att lyssna på. Är väl basvan nu också kan jag tänka mig..

Redigerat av babben33, 17 April 2013 - 12:04.

Postad 18 April 2013 - 08:12

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Om du bara har en sub skulle jag inte rekommendera att köra mer än 100-120 Hz till den, sen blir det risk att ljudet upplevs obalanserat och man kan lokalisera subben.

Japp, man vänjer sig snabbt vid överdriven bas som förstärkts av rummet (det är oftast detta som många upplever som långsam, bumlig bas), men det är så mycket trevligare när man har korrekt, kontrollerad bas. När man väl uppnått det kan man ju justera basnivån efter preferens, ofta kör jag nån dB extra på basen. Kör du med Dynamic EQ? Den kompenserar basnivån mycket bra vid lägre volymer tycker jag.

Postad 18 April 2013 - 08:56

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Jag har subben på 100hz då jag tyckte jag fick en bättre kurva vid mätningen. Audyssey gillade väl mer att använda subben där nere.

Jag använder Dynamisk EQ. Tycker att det gör en liten skillnad. Dock så anser jag att jag spelar högre nu, måste bero på att man upplevde musiken jobbigare och basen blev för mycket vid hög volym! Nu känns det som att man kan höja och höja och höja för det är så rent! Tycker diskanten och mellanregistret är mer harmoniskt nu också, förut blev det väldigt essigt eller hur man ska beskriva det!

Riktigt kul att komma någonvart och känna sig nöjd! Ska bli intressant att få upp lite akustikprylar i rummet snart med och få till det ännu bättre!

Postad 26 May 2013 - 11:40

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
En del har hänt sedan sist! Ett nytt nadslutsteg och en dspeaker anti-mode dualcore 2.0 till frontarna!

Tänkte visa vad den går för :)

Bifogad fil  DSP.jpg   436.21K   17 Antal nerladdningar

Måste ju lägga till att det aldrig har låtit bättre :D

Edit: Slutsteg inte reciever! :P

Redigerat av babben33, 27 May 2013 - 22:22.

Postad 26 May 2013 - 13:30

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Jo, kalibrering är definitivt det enklaste och billigaste sättet att få ordning på basen. Kör du fortfarande med basröret?

Postad 26 May 2013 - 14:36

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Kom över den billigt så jag tänkte jag slår till!

Ja! Röret används fortfarande, kommer att bli kvar tills SSC kommer på plats!

Blir en absorbent bakom soffan härnäst, måste bara välja tryck...

Postad 27 May 2013 - 20:57

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

En del har hänt sedan sist! En ny nad reciever och en dspeaker anti-mode dualcore 2.0 till frontarna!

Tänkte visa vad den går för :)

Bifogad fil  DSP.jpg   436.21K   17 Antal nerladdningar

Måste ju lägga till att det aldrig har låtit bättre :D

Inte alls tokigt :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.