Postad 12 April 2013 - 06:25
Postad 12 April 2013 - 06:42
Att jag inte kan se tv3 och kanal5 m.fl. endast de med full signalkvalitet, dvs svt och tv4Vad är ditt problem?
Postad 12 April 2013 - 06:46
Postad 12 April 2013 - 08:56
Postad 12 April 2013 - 09:33
Om det tv3 och kanal5 i standardupplösning du har problem med så ligger dom på mux/nät 3.
1. Vilken kanal skall mux 3 ligga på enligt Teracom?
2. Vilken kanal visar din digitalmottagare att den ligger på?
3. Vad har du för mottagningsutrustning? Vilken box eller TV? /Tor
Postad 12 April 2013 - 09:54
Sitter den inomhus på en vind är det varken möjligt eller troligt.
Detta är ännu ett exempel på dåligt informerad och utbildad personal.
Postad 12 April 2013 - 10:49
Börja med att läsa igenom tråden Försvunna kanaler Boxer.
Om det tv3 och kanal5 i standardupplösning du har problem med så ligger dom på mux/nät 3.
1. Vilken kanal skall mux 3 ligga på enligt Teracom? 48
2. Vilken kanal visar din digitalmottagare att den ligger på? 48
3. Vad har du för mottagningsutrustning? Vilken box eller TV? /Tor Humax BXD-HD+ och Dilog 550, samt 6 olika tv-apparater, bl.a. Sony - Philips
Postad 12 April 2013 - 13:16
Postad 12 April 2013 - 13:44
Bor du så nära sändaren skall du knappt behöva någon antenn, har du ingen enkel bordsantenn att kolla med så tryck in ett par dm ståltråd direkt i antennuttaget på tv eller box och se om du får in kanalerna då. Eller testa helt utan antenn, är det bra mottagning kan tillräckligt mycket leta sig in ändå. Du kanske inte får tillräckligt bra mottagning för att få bild, men du kan se om du får mer jämbördiga värden mellan muxarna för SVT vs TV3/Kanal5.
Jag tvivlar också på att antennen är kass, men det finns heller inte rapporterat några driftstörningar på TV-nätet enligt Teracoms sida så det talar ju för att något spökar i din anläggning.
Vilken sändare talar vi om? Kanske någon annan bor i närheten och kan kolla vilken mottagning de har.
Postad 12 April 2013 - 14:20
Postad 12 April 2013 - 16:55
Det är i Bollebygd och jag ska helt klart prova med ståltråd, det kan väl inte ta någon skada, eller kanske ta en vanlig antennkabel och skala av och hänga ute mot masten. Tack för tipset.
Nu har jag testat mottagningen med antenn-kabel rätt ut mot masten med samma resultat, enda skillnaden var styrkan som sjönk till 92% och inomhus fick jag 80% med antennsladden i handen.
Så frågan återstår var felet ligger, hos boxer eller terracom ?
Enter-knappen fungerar som den ska i Chrome så den buggen ligger då i internet explorer 10
Redigerat av järker, 12 April 2013 - 16:56.
Postad 12 April 2013 - 17:30
Nu har jag testat mottagningen med antenn-kabel rätt ut mot masten med samma resultat, enda skillnaden var styrkan som sjönk till 92% och inomhus fick jag 80% med antennsladden i handen.
Så frågan återstår var felet ligger, hos boxer eller terracom ?
Enter-knappen fungerar som den ska i Chrome så den buggen ligger då i internet explorer 10
Sådär, nu har jag varit kontakt med boxer igen och hör och häpna, det är fel på 2 antenner, 3 digitalboxar, 6 tv-apparater och 14 antennsladdar hos mig, hur dum i huvudet får man vara egentligen, jag fick tjata som f-n på att de skulle skicka en besiktningscheck då jag tycker att det kan omöjligt vara fel hos mig.
Postad 12 April 2013 - 17:45
Postad 12 April 2013 - 17:48
http://www.teracom.s...dress=bollebygd
Postad 12 April 2013 - 18:05
Använder du någon förstärkare? (Eftersom du skriver 6 TV-apparater misstänker jag att du har det.)
Jag fick sms tidigare idag om att Teracom hade problem med någon sändare i Borås (tror jag det var) men slängde det direkt eftersom det inte var i mitt område. Dock borde det vara fixat för längesen nu.
Redigerat av Unregistered1aaa39d8, 12 April 2013 - 18:06.
Postad 12 April 2013 - 18:07
I adressfältet högst upp, finns det till vänster några olika symboler. Längst till vänster finns den klassiska, cirkelformade pilen för att uppdatera sidan. Precis före den finns det en symbol som liknar ett papper som har blivit rivet itu (kompabilitets-vy). Klicka på den så att den bli blå, sen borde enter-knappen fungera igen.
Ditt antennproblem kan jag tyvärr inte hjälpa dej med, men jag kan bekräfta att för stark signal kan lika väl ge upphov till signalproblem, som för svag signal. Som någon tidigare sa, så kanske du skulle prova koppla bort antennförstärkaren (förbikoppla den) och se om det funkar bättre.
Postad 12 April 2013 - 18:42
Har du en antennförstärkare så sänk effekten, för bra signal kan vara lika illa som för dålig signal. Kvalitén kan ligga på 100% men sänk så att styrkan hamnar på ca 80-90% och se vad som händer.
Jag har ingen antennförstärkare annars hade det kunnat vara en lösning förstås.
Du kan också göra en manuell sökning på Kanal 48 där tv3 och kanal 5 ligger
http://www.teracom.s...dress=bollebygd
Det har jag provat och hittar kanalerna lika enkelt som vid autosökning men dålig kvalitet.
Kom problemet plötsligt eller har det blivit sämre med tiden?
Använder du någon förstärkare? (Eftersom du skriver 6 TV-apparater misstänker jag att du har det.)
Jag fick sms tidigare idag om att Teracom hade problem med någon sändare i Borås (tror jag det var) men slängde det direkt eftersom det inte var i mitt område. Dock borde det vara fixat för längesen nu.
Problemet kom "krypande", upptäcktes först när det inte blev något inspelat på boxen och sedan har det blivit sämre och sämre. Och som jag nämnde ovan så har jag 6 tv-apparater dock inte igång alla samtidigt men har inte behövt förstärkare förut men provade koppla in en för att testa men ingen förändring. Jag gick in på Teracom och såg också att det varit problem i Borås men jag har problemet kvar, hade ju hoppats på att det hade hjälpt mig men icke.
Jag fick precis hjälp med Enterknapps-problemet i testforumet.
I adressfältet högst upp, finns det till vänster några olika symboler. Längst till vänster finns den klassiska, cirkelformade pilen för att uppdatera sidan. Precis före den finns det en symbol som liknar ett papper som har blivit rivet itu (kompabilitets-vy). Klicka på den så att den bli blå, sen borde enter-knappen fungera igen.
Ditt antennproblem kan jag tyvärr inte hjälpa dej med, men jag kan bekräfta att för stark signal kan lika väl ge upphov till signalproblem, som för svag signal. Som någon tidigare sa, så kanske du skulle prova koppla bort antennförstärkaren (förbikoppla den) och se om det funkar bättre.
Tack, då fungerar iaf enter-knappen som den ska.
Postad 12 April 2013 - 20:36
Postad 12 April 2013 - 22:40
Jag har två förslag.
Fråga någon granne om de har samma problem.
Testa sändaren Borås Dalsjöfors med kanal 29 på mux 3, den sändaren är mycket starkare än den i Bollebygd vilket kompenserar avståndet, du borde inte behöva rikta om din antenn. /Tor
Postad 13 April 2013 - 14:53
Det du skriver tyder på att mux 3 i Bollebygd har problem. Det är inte speciellt ovanligt att fel inte uppmärksammas av Teracom.
Jag har två förslag.
Fråga någon granne om de har samma problem.
Testa sändaren Borås Dalsjöfors med kanal 29 på mux 3, den sändaren är mycket starkare än den i Bollebygd vilket kompenserar avståndet, du borde inte behöva rikta om din antenn. /Tor
Tack för tipset, provade mot borås men det gick inget vidare, hittade ingen signal åt det hållet, däremot åt andra hållet, Göteborg så fick jag bild, dock är det sämre styrka men jag har bild vilket är det viktigaste, undra hur många felanmälningar Teracom / boxer behöver för att få tummen ur för att lösa problemet.
Bortkastad tid att de ska skicka ut en tekniker när jag redan berättat för boxer att felet inte ligger hos mig, å andra sidan är det ju ännu konstigare att ingen annan har felanmält, enl. boxer.
Postad 14 April 2013 - 15:45
Postad 14 April 2013 - 18:52
Har du använt samma kabel från antennen hela tiden? Jag har tidigare råkat ur för att en antennkabel som var böjd i skarpa veck efter ett tag gav sämre signal på vissa kanaler medan andra fortfarande var bra. Efter byte av antennkabel hade jag bra bild på alla kanaler.
Nä, jag har provat flera olika, t.o.m. en helt ny, dock fick jag användning av antennförstärkaren nu när jag tar in signalen från Göteborg.
Postad 15 April 2013 - 09:05
Tack för tipset, provade mot borås men det gick inget vidare, hittade ingen signal åt det hållet, däremot åt andra hållet, Göteborg så fick jag bild, dock är det sämre styrka men jag har bild vilket är det viktigaste, undra hur många felanmälningar Teracom / boxer behöver för att få tummen ur för att lösa problemet.
Bortkastad tid att de ska skicka ut en tekniker när jag redan berättat för boxer att felet inte ligger hos mig, å andra sidan är det ju ännu konstigare att ingen annan har felanmält, enl. boxer.
Tyvärr fungerar Boxers/Teracoms kundtjänst som ett spärrfilter. Ibland när man ringer så kan man få uppmaningen att be grannar, med samma problem, att också ringa. Om tillräckligt många ringer så skall man ta kunderna på allvar.
Grundinställningen är att det alltid är kundens utrustning eller kunskaper det är fel på. Att det kan finnas personer ute i landet som faktiskt besitter gedigna tekniska kunskaper verkar inte finnas på kartan.
Nu kan jag glädja dig med att sändarna brukar efter några veckor "självläka", detta utan någon information på Teracoms hemsida, så ha tålamod. /Tor
Redigerat av Åskviggen, 15 April 2013 - 09:07.
Postad 04 May 2013 - 11:12
http://www.pts.se/sv...800-MHz-bandet/
http://www.boxer.se/...ingar-i-bilden/
"I samband med utbyggnaden av 4G-näten för mobilt bredband i Sverige kan störningar i TV-sändningarna via Boxer förekomma. Om du misstänker att dina störningar beror på dessa utbyggnader kan du vända dig till Telekområdgivarna, som hanterar dessa klagomål, för vidare hantering. Du bör dock i första hand vända dig till Boxers kundservice för en felsökning, innan du kontaktar Telekområdgivarna."
Redigerat av MrAssov, 04 May 2013 - 11:20.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 filmer
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?