Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Macbook retina, bild ut hdmi, ljud ut spdif, widi stöd?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 April 2013 - 19:24

martinanderssson
  • martinanderssson
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Kan nya macbook retina skicka ut bilden på hdmi och ljudet på spdif?
Funkar widi på macbook med intel i7 3840qm?
Kan retina upplösning skickas ut på hdmi?
Hur hanterar en hemmabioreceiver retina? Blir det samma som 4k passthrough?

Redigerat av martinanderssson, 13 April 2013 - 19:27.

Postad 14 April 2013 - 09:21

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
1. Det borde den kunna, du kan ju ställa ljudenhet ut i OS X.
2. Nej. Däremot stöder den Airplay Mirroring, vilket är ungefär samma sak (men inte kompatibelt).
3. Den borde kunna skicka ut 4k, eller åtminstone 2560x1600, mendet verkar som att OS X begränsar den till 1920x1200 (men det verkar gå att "fuska" till 2560x1440@40Hz) över HDMI. Displayport eller DVI fixar troligen högre. För att få "retina" (d.v.s i praktiken högre dpi än normalt, inte bara högre upplösning) krävs ju dock att skärmen du kopplar in hanterar det.
4. Nej, det vet jag ingen som gör. Men i praktiken behöver den ju inte hantera det egentligen, sålänge den klarar mer än 1080p (d.v.s. 4k). Men eftersom det väl inte finns några Retina-skärmar vet jag inte om någon har testat?

Postad 14 April 2013 - 09:59

martinanderssson
  • martinanderssson
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
1.Ja min nuv gamla dator är så smart att den kan skicka ut olika digitala ljudkällor samtidigt på hdmi resp spdif. Men datorn behöver snart bytas. Så bra behöver inte macbooken vara. Det räcker om man kan dela upp det.
2. För airplay mirroring behövs en apple tv? Ska byta tv om nåt år och hoppas kommande tv kan snacka med mac på nåt sätt likn widi ut att behöva ha en apple tv burk ståendes.
3. Jag har hdmi kablar fastmonterade över hela huset från dator till receiver som splittar till 3 skärmar och vill inte byta dom kablarna. Tänkte byta en av skärmarna till en apple när den kommer med retina, hdmi och vesa. Alltså macbook-receiver-macskärm sammankopplat med hdmi. Hoppas retina går att köra igenom hdmi sladdarna och receivern.
4. Har en denon avr-3313 med 4k "stöd". Ja den kör väl förhoppningsvis bara igenom det som med 4k.

Redigerat av martinanderssson, 14 April 2013 - 10:02.

Postad 20 April 2013 - 13:36

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

1.Ja min nuv gamla dator är så smart att den kan skicka ut olika digitala ljudkällor samtidigt på hdmi resp spdif. Men datorn behöver snart bytas. Så bra behöver inte macbooken vara. Det räcker om man kan dela upp det.
2. För airplay mirroring behövs en apple tv? Ska byta tv om nåt år och hoppas kommande tv kan snacka med mac på nåt sätt likn widi ut att behöva ha en apple tv burk ståendes.
3. Jag har hdmi kablar fastmonterade över hela huset från dator till receiver som splittar till 3 skärmar och vill inte byta dom kablarna. Tänkte byta en av skärmarna till en apple när den kommer med retina, hdmi och vesa. Alltså macbook-receiver-macskärm sammankopplat med hdmi. Hoppas retina går att köra igenom hdmi sladdarna och receivern.
4. Har en denon avr-3313 med 4k "stöd". Ja den kör väl förhoppningsvis bara igenom det som med 4k.

1. Alla nyare Macar med nyare OS kan dela upp video och audio.
2. Vad jag vet finns ingen annan tillverkare som erbjuder stöd för AirPlay video. (Till skillnad mot AirPlay audio som finns i massor med fabrikat. Apple har antagligen inte bestämt vem som skall få tillgång till detta, kanske för att de inte vet hur de skall göra med sin egen kommande TV. Jag gissar att stöd för AirPlay video, om det kommer, först kommer i dyra AV-förstärkare. Under tiden så är ju inte Apple TV speciellt dyr eller otymplig...
3-4. Den högsta upplösningen som Appleprylar skickar ut externt till "normala" skärmar är 2560x1600 (Apple 30-tums skärm) och 2560x1440 (Apple 27-tums skärm). MBP 15 Retina har en intern upplösning på 2880x1800 (native). Inga av dessa upplösningar stämmer överens med de två "officiella" 4K-upplösningarna som finns i HDMI 1.4.

Jag är ganska säker på att det du vill INTE kommer att fungera beroende på massor av saker: chipset, firmware, synkronisering, etc etc. Det är redan en massa strul med HDMI, HDCP, handskakning etc med vanlig "bonna-full HD"...då är det ändå en och samma upplösning som funnits i 10 år...

Postad 20 April 2013 - 18:59

martinanderssson
  • martinanderssson
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
1. Ok
2. Hade tänkt mig widi mellan macbook och trådlöst till proj i jobbpresentationer. Verkar som att nya tv och nya pc kommer med det. Visst, apple tv funkar hemma.
3-4. Ok jag hoppas att grejerna kan uppdateras så det finns en chans att funka. Annars får jag riva kabel...

Postad 01 May 2013 - 09:00

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

2. Hade tänkt mig widi mellan macbook och trådlöst till proj i jobbpresentationer. Verkar som att nya tv och nya pc kommer med det. Visst, apple tv funkar hemma.

Widi är ju en direkt konkurrent till AirPlay video så det är extremt osannolikt att Apple kommer att stödja det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.