Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya lurar, men vilka och driva med vad?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2013 - 17:11

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Hej,

Har en budget på 5000kr, som ska räcka till drivning av lurarna och lurarna i sig.

Öppet eller sluten konstruktion bryr jag mig inte så mycket om, även om jag hört att öppna lurar har ett... öppnare ljud.

Min första tanke är detta:

Fördelen: jag vet att jag gillar Sennheiser. Har ett par HD515 och är mycket nöjd med dom. Jag har ytterligare två par RS170 från sagda märke, och stormgillar dom också.
En annan fördel är att jag får en phono-ingång i och med förstärkaren och möjlighet att skaffa ett par vanliga högtalare när andan faller på.

Nackdelen: Orkar Denon-förstärkaren driva dom här ganska tungdrivna lurarna? Dessutom verkar inte Denon ha någon analog 3,5mm ingång på framsidan. Antar att man får köra

Min andra tanke

tillsammans med:

eller:

Fördelen: renodlad hörlursförstärkare, som klarar av att driva hörlurarna. Jag har tidigare haft ett par in-ear AKG och just nu rockar jag AKG K 518 DJ utomhus. Dom gillar jag, ffa basen, däremot kan ibland tycka att topparna blir lite väl höga.

Nackdelen: Jag har ingen större erfarenhet av AKGs lurar, i alla fall inte i jämförelse med Sennheiser. Jag har dessutom hört att AKG kan tendera att gå ut det ljusare hållet, vilket är en BIIIIIIIIG no-no för mig. Jag får heller ingen möjlighet att bygga på med högtalare som jag skulle vilja. Inte får jag heller någon Phono-ingång för LP-spelare.

Går dessutom över budgeten.

Har jag missat något bra? Finns det bättre kombinationer?

"Ut och lyssna" fungerar inte för mig av anledningar jag inte vill gå in på här och nu.

Redigerat av Iskra, 14 April 2013 - 17:16.

Postad 14 April 2013 - 17:28

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Sennheiser HD650 är verkligen finfina lurar. Har du ingen förstärkare/receiver hemma?
Om du saknar det så är denna Yamaha för 1890:- ett starkare alternativ.
https://www.prisjakt...t.php?p=1216218

Redigerat av Unregistered1605, 14 April 2013 - 17:42.

Postad 14 April 2013 - 17:37

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

Redigerat av Unregistered1605, 14 April 2013 - 17:42.

Postad 14 April 2013 - 18:40

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Sennheiser HD650 är verkligen finfina lurar. Har du ingen förstärkare/receiver hemma?
Om du saknar det så är denna Yamaha för 1890:- ett starkare alternativ.
https://www.prisjakt...t.php?p=1216218

Jo dom är ju det. Men förbaskat dyra om man ser till min budget. Helst hade jag sluppit ha en receiver öht. Bio körs numera genom Sennheiser RS170. Därför letar jag efter en lite billigare stereo (för att så småningom kuna bygga på med ETT par högtalare av den väldigt mycket mindre sorten) eller renodlad hörlursstärkare.

Postad 14 April 2013 - 18:55

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
För din budget på 5000kr får du ju
Ett par Sennheiser HD 650 för 2990:-
samt
en förstärkare till dem Yamaha RX-V373 för 1890:-
Det blir 4880:- då får du ju 120:- kvar.
(Dessa lurar kan du faktiskt sedan använda till en förstärkare i 20.000:- klassen, så bra är dom)

Redigerat av Unregistered1605, 14 April 2013 - 18:56.

Postad 14 April 2013 - 19:44

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

För din budget på 5000kr får du ju
Ett par Sennheiser HD 650 för 2990:-
samt
en förstärkare till dem Yamaha RX-V373 för 1890:-
Det blir 4880:- då får du ju 120:- kvar.
(Dessa lurar kan du faktiskt sedan använda till en förstärkare i 20.000:- klassen, så bra är dom)

Jag betvivlar dig verkligen inte, men är bara undrande; kommer Denon eller NAD fixa HD650? Eller kan man, som jag skrev, köra på enbart hörlursförsätkare?

Jag vill faktiskt inte ha en surroundreceiver, ffa inte från yamaha (har haft dåliga erfarenheter av dom). Nej, jag vill antingen ha en stereoförstärkare, alternativt en hörlursförstärkare, t.ex den där Asus.

Vad jag egentligen vill veta är om stereoförstärkarna kommer fixa det, eller om det krävs fetare grejer?

Postad 14 April 2013 - 19:50

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Det låter ju som om en renodlad hörlursförstärkare, alternativt en med dac inbyggd, skulle passa. Förutsatt att musiken kommer ifrån en dator då. Angående 3.5mm osv så följer det med en adapter till 6.5mm med de allra flesta lurar, speciellt i den prisklassen.

Nu kör ju jag helt andra lurar så vilken AMP/DAC som skulle passa har jag inte läst mig till eller har kunskap om ^_^

Postad 14 April 2013 - 20:03

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Det låter ju som om en renodlad hörlursförstärkare, alternativt en med dac inbyggd, skulle passa. Förutsatt att musiken kommer ifrån en dator då. Angående 3.5mm osv så följer det med en adapter till 6.5mm med de allra flesta lurar, speciellt i den prisklassen.

Nu kör ju jag helt andra lurar så vilken AMP/DAC som skulle passa har jag inte läst mig till eller har kunskap om ^_^

Genom USB då eller? Hade tänkt att musiken ska spelas från Spotify > telefon > förstärkeri. Torde inte ASUSen klara av det?

Men jag är fortfarande nyfiken på huruvida NAD eller Denon skulle fixa lurarna :D

Postad 14 April 2013 - 20:15

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Genom USB då eller? Hade tänkt att musiken ska spelas från Spotify > telefon > förstärkeri. Torde inte ASUSen klara av det?

Men jag är fortfarande nyfiken på huruvida NAD eller Denon skulle fixa lurarna :D

Genom USB då ja. Kika på annat forum och det skrivs en del om O2 och Odac när jag sökte på HD650.

Angånde wifi ljud har jag noll koll. Det ska va sladd helt enkelt. :ph34r:

Du söker alltså en airplay reciever skulle jag tro. Asus grejen är likadan som jag har tipsat om. Alltså en amp/dac.

Redigerat av Ramses, 14 April 2013 - 20:19.

Postad 14 April 2013 - 20:28

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Genom USB då ja. Kika på annat forum och det skrivs en del om O2 och Odac när jag sökte på HD650.

Angånde wifi ljud har jag noll koll. Det ska va sladd helt enkelt. :ph34r:

Du söker alltså en airplay reciever skulle jag tro. Asus grejen är likadan som jag har tipsat om. Alltså en amp/dac.

Nej, nej, jag behöver inte ha wifi. Köper hellre en ordentlig kabel som inte glappar. AirPlay har jag ändå inte på min telefon (android).

Det jag söker egentligen, är en stereoförstärkare, som orkar driva lurarna och ha möjlighet att koppla in telefonen genom en ingång och sedan få ut signalen ut i lurarna.

Egentligen inte såvrare än så. Det osm lockade med Denon-stärkaren var delsvis priset, delvis för att den hade phono-ingång. Men jag vet inte om den orkar driva lurarna....

Postad 14 April 2013 - 20:50

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Nej, nej, jag behöver inte ha wifi. Köper hellre en ordentlig kabel som inte glappar. AirPlay har jag ändå inte på min telefon (android).

Det jag söker egentligen, är en stereoförstärkare, som orkar driva lurarna och ha möjlighet att koppla in telefonen genom en ingång och sedan få ut signalen ut i lurarna.

Egentligen inte såvrare än så. Det osm lockade med Denon-stärkaren var delsvis priset, delvis för att den hade phono-ingång. Men jag vet inte om den orkar driva lurarna....

Ah ok. :)
Det där med förstärkare med hörlursutgång gick jag i från för några år sedan. Vet inte om de höjt kvalitén på de delarna eller om de kör nån budget krets där. Testa rätt nyss utgången i en Rotel RA-06 men det va ingen höjdare då iallafall.

Postad 14 April 2013 - 21:06

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Ah ok. :)
Det där med förstärkare med hörlursutgång gick jag i från för några år sedan. Vet inte om de höjt kvalitén på de delarna eller om de kör nån budget krets där. Testa rätt nyss utgången i en Rotel RA-06 men det va ingen höjdare då iallafall.

Så man skulle kunna köra t.ex. Argon HA2 Tube från Hifi-klubben och HD650 rakt av? Kan man då koppla in telefonen via RCA>3,5mm och få ljudet på den vägen..?

Jag är helt färsk på det här. Det märks inte va? :rolleyes:

Postad 14 April 2013 - 21:12

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Så man skulle kunna köra t.ex. Argon HA2 Tube från Hifi-klubben och HD650 rakt av? Kan man då koppla in telefonen via RCA>3,5mm och få ljudet på den vägen..?

Jag är helt färsk på det här. Det märks inte va? :rolleyes:

Borde ju gå att köra in ljudet analogt från telefonen med en 3.5mm -> 2xRCA kabel, sedan ha lurarna direkt i argon utgången. Känns bara som att det blir kaka på kaka men fungerar nog. :D

Fast den där förstärkaren måste värmas upp för bäst resultat.. känns lite sådär här iallafall.

Redigerat av Ramses, 14 April 2013 - 21:15.

Postad 14 April 2013 - 21:19

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Borde ju gå att köra in ljudet analogt från telefonen med en 3.5mm -> 2xRCA kabel, sedan ha lurarna direkt i argon utgången. Känns bara som att det blir kaka på kaka men fungerar nog. :D

Fast den där förstärkaren måste värmas upp för bäst resultat.. känns lite sådär här iallafall.

Vad skulle du rekommendera om jag vill ha ett par HD650 och har en budget på 5000:- isf?

Postad 14 April 2013 - 21:19

Lolllooo
  • Lolllooo
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag betvivlar dig verkligen inte, men är bara undrande; kommer Denon eller NAD fixa HD650? Eller kan man, som jag skrev, köra på enbart hörlursförsätkare?

JAG UNDRAR OCKSÅ; Snälla, svara någon; -Klarar en billigare stereoförstärkare att driva de feta hörlurarna?!?!

Postad 14 April 2013 - 21:41

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Vad skulle du rekommendera om jag vill ha ett par HD650 och har en budget på 5000:- isf?

Enligt andra som jag kikat upp på nätet, alltså inte super säker källa, så ska O2 va bra till HD650 men var den finns är ju lite lurigt, antagligen utomlands. Mitt tips är ju att leta upp en förstärkare som har rca ingång och inte utgång som de amp/dac:arna jag har. Och sedan se till att förstärkaren klarar lurens Ohm tal. Ebay eller amazon kan va intressant för O2 men men inte intressant kanske :rolleyes:

O2 hemsidan

OBS klicka inte in å tyck det är "billigt" beställer du från usa kommer tullavgift till osv..

Redigerat av Ramses, 14 April 2013 - 21:48.

Postad 14 April 2013 - 21:59

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

JAG UNDRAR OCKSÅ; Snälla, svara någon; -Klarar en billigare stereoförstärkare att driva de feta hörlurarna?!?!

Den klarar att fixa ljud till dem. Men man vill ju inte köra dem halvt om halvt, Ska man skaffa "riktiga" lurar ska de också kunna drivas.

Postad 15 April 2013 - 07:29

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Enligt andra som jag kikat upp på nätet, alltså inte super säker källa, så ska O2 va bra till HD650 men var den finns är ju lite lurigt, antagligen utomlands. Mitt tips är ju att leta upp en förstärkare som har rca ingång och inte utgång som de amp/dac:arna jag har. Och sedan se till att förstärkaren klarar lurens Ohm tal. Ebay eller amazon kan va intressant för O2 men men inte intressant kanske :rolleyes:

O2 hemsidan

OBS klicka inte in å tyck det är "billigt" beställer du från usa kommer tullavgift till osv..

Den såg ju helintressant ut. Jag vet att det tillkommer moms eller annat tjafs, men tullavgift tror jag inte att det blir på varor (beställningar) värde mer än 1300. Det skulle ju vara momsen på 25% som är lite irriterande, men det är fortfarande en fin stärkare.

Moms är det väl bara att lägga på 25% på det ursprungliga priset?

Bara för att klargöra; jag kan alltså stoppa i telefon eller dator och sedan få ut dom i lurarna? Jag behöver i teorin ingen annan kringutrusning, så som stereo, CD-spelare eller vad man nu kan tänkas hitta på? Men jag antar att jag måste ha en brygga mellan LP-spelare och hörlursstärkare, för inte kan väl O2an ha phono-ingång ^_^

Redigerat av Iskra, 15 April 2013 - 07:35.

Postad 15 April 2013 - 08:33

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
precis, det finns inga hörlursstärkare med inbyggt RIIA (phono)-steg som jag känner till. Men du kan ju alltid köpa ett separat RIIA och ha mellan LP-spelaren och hörlursförstärkaren dock, det behöver inte bli så dyrt, beroende på hur fint riia du vill ha.

Asus essence one är ju DAC och hörlursförstärkare vilket gör den rätt smidig att använda från datorns usb och på så sätt slippa använda datorns interna (och oftast sämre) ljudkort. Asusen bör även klara driva HD650 utan problem, även om det finns mer optimala modeller. Vet att ett rekommenderat någorlunda billigt alternativ är Schiit Valhalla, men det finns massor av stärkare som är i princip helt framtagna för enbart HD650. Sök lite på head-fi.org så hittar du massor med trådar om detta. Som Putte 10 nämnde så skalar HD650 upp väl, så den är kapabel till att låta mycket bra om du kostar på ordentligt på förstärkaren också i framtiden.

När du kopplar telefon direkt till hörlursförstärkardelen så kommer du dock använda de analoga ingångarna, inte de digitala och därmed används inte DAC-delen (utan bara dacen inuti telefonen, och då även telefonens hörlursförstärkare). Det bästa är om du kan kolla om du kan mata ut telefonens signal digitalt, eller åtminstone passera telefonens interna hörlursförstärkare och skicka ut ren line out-signal.

Som exempel går det bra att göra det sistnämnda på en Iphone 4/4S via dock connector-uttaget (det finns därmed många portabla hörlursförstärkare till dessa modeller), men inte på iphone 5 som har den nya lightning-kontakten.

Postad 15 April 2013 - 08:47

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Finns ju även lite fina kina rörförstärkare, Little dot MK3 bland annat.

Sen tycker jag folk överdriver när dom säger att det behövs monster för att driva HD650, visst dom kräver lite kräm men inte så mycket som folk utger att dom behöver.

Jag kör ett STX, har blindtestat med Stx, o2 och Musical Fidelity M1, kunde inte höra någon skillnad överhuvud taget.

Postad 15 April 2013 - 08:52

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
kan också rekommendera Little dot, jag var mycket nöjd med min LD mark II jag hade tidigare, speciellt med tanke på det låga priset. Bra, rejäl byggkvalitet.

Postad 15 April 2013 - 11:08

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

kan också rekommendera Little dot, jag var mycket nöjd med min LD mark II jag hade tidigare, speciellt med tanke på det låga priset. Bra, rejäl byggkvalitet.

Finns ju även lite fina kina rörförstärkare, Little dot MK3 bland annat.

Sen tycker jag folk överdriver när dom säger att det behövs monster för att driva HD650, visst dom kräver lite kräm men inte så mycket som folk utger att dom behöver.

Jag kör ett STX, har blindtestat med Stx, o2 och Musical Fidelity M1, kunde inte höra någon skillnad överhuvud taget.

Tack snälla ni för lite ordentlig input (inget ont med er andra). Rör känns ju så finlyssning och jag tror rör kan passa ihop med HD650. Det jävliga är att jag har social fobi och vågar inte lämna lägenheten, så provlyssningar är ju uteslutet.

Just nu lutar det åt en Little Dot MkIII. För att få över signalen digitalt skulle man kanske kunna använda sig av en uPlay:

Finns det tillräckligt med ingångar för att köra på RIIA och uPlay (På LDMkIII och o2)?

ASUSen känns tämligen avhängd faktiskt. o2 och LD MkIII känns överlägsna. Det mesta lutar åt just den, men jag vill kunna koppla in uPlay samt RIIA-steg för LP-spelare.

Blir lite tight med budgeten, men lite över 5000kr kan jag gå om jag får HD650.

Redigerat av Iskra, 15 April 2013 - 11:09.

Postad 15 April 2013 - 11:43

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Vad tror ni om följande uppställning?
Little Dot Mk3
Sennheiser HD659
Pro Ject Phono Box II eller NAD PP-2 (som RIIA)
Valfri fynd-vinylspelare

Redigerat av Iskra, 15 April 2013 - 11:49.

Postad 15 April 2013 - 12:22

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
Blir nog skitbra :)

Postad 15 April 2013 - 14:03

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
Fint med lite svar från folk som hört HD650.. inte lätt att tipsa från osäkra källor :)

Postad 15 April 2013 - 20:45

Iskra
  • Iskra
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Fint med lite svar från folk som hört HD650.. inte lätt att tipsa från osäkra källor :)

Ja, jag hoppas att du inte tog illa upp :)

Postad 16 April 2013 - 14:06

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Ja, jag hoppas att du inte tog illa upp :)

Nädå, bra med svar fick du ju så småning om. :)

Postad 02 May 2013 - 21:02

ChriG
  • ChriG
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Mitt tips på en prisvärd stärkare som driver ett par HD650 utan problem är att hitta en fin 70-tals Marantz receiver :)

De hade mycket större fokus på hörlursdelen på den tiden med påkostade komponenter.

Hade en Marantz 2225 i perfekt skick som jag köpte för runt 15-1700:- vill jag minnas, den klarade HD650 med råge och lät ljudkvalitetsmässigt rätt nära ganska dyra och påkostade hurlursförstärkare av modernt snitt ^^

Även skivspelar-ingångarna höll hög klass på den tiden (det var ju det man använde), idag sätter de i allmänhet dit något billigt bara för att det skall finnas, men räknar inte med att så många skall använda det.

Baksidan är att du måste ha en extern DAC eller köra RCA från datorn om du skall köra digitala filer och att det är stora åbäken vi talar om, alla gillar heller inte utseendet på en gammal receiver :)

// CG

Edit: Måste inte just vara en Marantz, fanns många bra på den tiden, speciellt de japanska såsom Pioneer, Sony, Luxman osv. (även Marantz tillverkades i Japan på den tiden). Det bör dock inte vara de allra billigaste modellerna.

Redigerat av ChriG, 02 May 2013 - 21:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.