Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byggtråd- Faital Pro 18XL1600

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 April 2013 - 08:28

COTN88
  • COTN88
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Gör om gör rätt heter det. Jag har tidigare infogat allt i mitt galleri. Men jag inser nu att jag såklart ska skapa en byggtråd istället. Infogar allt här istället. Blir ett långt första inlägg men häng gärna med och ge feedback och ställ frågor.

Bakgrund till bygge:
Nytt hus kräver nytt ljud. Detta är inte någon Hemmabioanläggning och fokus ligger mer åt PA än HIFI och målet är "Spela så högt och bra som möjligt samtidigt som det ser snyggt ut på en väldigt begränsad budget" Det kan bli rätt svårt!

Jag tänkte först köpa allt klart för jag inte kände suget av att bygga något men jag insåg snabbt att det var få baskaggar som skulle "duga" så då får man bygga själv.

Denna bas skall flankeras av 2 st Dynavoice Dynamite 12 och allt ska drivas av:

Drivning till Dynavoice Dynamite 12-
HQ Power vpa2350mb output power: stereo: 2 x 350Wrms / 4 ohm

Drivning till Faital Pro 18XL1600-
Stanton A.2800 (Cerwin Vega CV-2800) Rated Output Power (Mono): 2800 watts at 4 ohm

Jag har en bakgrund som DJ och har byggt en hel del högtalare. Framförallt PA men även en del HIFI högtalare.
Jag har 2 st 18" äldre PA Basar av den lite sämre kvalitén (Omega Pro) liggandes som jag var sugen på att göra något med först. Men efter att ha förklarat för min kära flickvän hur stor lådan skulle bli så fick jag tänka om ;). Valet föll på en av dessa pjäser som kommer fylla mina behov mer än väl.
Postad bild

Som ni ser på denna bild blir det en ventilerad låda som är avstämd med 39,5Hz och har en Vb på 160L. Ritningar,sågritning och beräkningar gjort med Bassbox Pro och WinIsd.
Postad bild

Alla dela uppsågade. Kostade 54:- i sågning. Så jävla skönt att slippa såga själv. Sen blir det helt rakt dessutom.
Postad bild

Här har jag börjat byggt på lådan och det hela började med ett misslyckande som gjorde att jag har fått tänka om.

På bilden kan man se början på bygget utav basportarna som var disignade med rektangulär form i 12 mm MDF. Anledningen var att få ner Vent air velocity (Vent mach) -Blåsljud i portarna så lågt som möjligt. Med denna design kom jag ner under 0.03 vent mach eller ca 26 m/s Vent air velocity. Tyvärr missbedömde jag måttet på dessa i programmet kontra verkligheten vilket gjorde att jag fick tänka om placering. Efter att ha fått till detta stötte jag på ytterligare problem med materialet. Efter mycket krångel bestämde jag mig för att helt överge denna portdesign.
Postad bild

Ny design togs fram i garaget och det hela slutade med 2 st 6 tums portar vilket gör att jag klarar mig från blåsljud. Vent air velocity skrivs till 36m/s eller mach 0,04 på WinIsd språk.

Efter detta beslutade jag mig även för mer stag i lådan.
Postad bild

Lådan börjar ta form. Alla delar limmas ordentligt med PL400 och skruvas för att få press. När allt är klart och limmet torkat skall alla skruvar ur, då det är som vi alla vet limmet som håller ihop lådan. På denna bild håller jag på att täta skarvar. Vilket inte behövdes men man kan aldrig vara för noga ;)
Postad bild

Alla delar på plats förutom Baffel.
Postad bild

Allt är tätat och klart. Det som är kvar nu är:

Bearbetning, limning och tätning utav baffel.
Stagen skall på plats.
Basportar skall på plats
Finlir med lådan- Borra för plint, Spackling osv.
Lack.
Dämpning
Kabeldragning och inkoppling av bas.
Postad bild

Fick dom två basportarna (aeroport 6 tum) och insåg snabt att det kommer bli riktigt tajt med utrymme för att få in allt. (På bilden saknas innertrattar.)
Postad bild

Här kan man se hur Basen och basportarna kommer sitta. Det är 5mm spelrum runt alla sidor på portarna. Jag hade först tänkt att fräsa lite design prylar i baffeln. Men jag tror inte det kommer få plats.
Postad bild

Ihoplimning av två st 22mm MDF som kommer bli baffel. Nästa steg blir att fräsa ut för portar och bas.
Postad bild

Stagen kommer på plats.
Postad bild

2 av totalt 3 stag på plats. Använder 27mm Rundstav.

Hade tänkt att använde fler stag men det är millimeterpassning med tre st kan jag säga. Om ni tycker det lodräta staget ser ut att sitta ocentrerat har ni rätt. Det är för att stag 3 skall få plats precis bredvid och för att baselementets magnet skall få plats och utrymme för kylning.. Rejält med lim såklart.
Postad bild

Då var det dags för baffeln att ta ordentlig form. Åkte till en vän som byggt sin egen datorstyrd-fräs med vakuumbord.

Vi började med att göra en CAD ritning.

Det var stort "vill ha begär" på dessa grejer kan jag säga.
Postad bild

Fräsning pågår.

Varför har inte jag en sån här hemma?!
Postad bild
Snart klart
Postad bild

Baffeln klar. Blev så jävla sjukt bra så det är inte klokt. Svårt att få med på mobilkamera. Nu skall den limmas på plats och sedan i med stag nr 3 som skall sitta vid den markerade runda ringen mellan hålet för elementet och hålen för portarna och gå till baksidan.

Man ser dom 4 små hålen i botten som jag har borrat för Plinten. Anp nr9.
Postad bild

Redigerat av COTN88, 15 April 2013 - 08:58.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.