Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur dämpar man 50Hz utan fiberplattor?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 April 2013 - 17:23

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Hej
Här kommer en massa ”nybörjarefunderingar”.
Som så många andra har jag problem med basen i rummet jag lyssnar på musik. Jag har antagligen en förhöjning kring 50Hz och därmed antagligen vid 100Hz också. Men sedan verkar det ”fattas” lite runt 250Hz. Låtar med mycket lågbas och tung bastrumma blir verkligen för mycket. Fast ibland kan jag uppleva att i låtar utan trummor men med gitarr och elbas, låter elbasen för tunn.
Så, är det bara seriösa ingrepp med tjock plånbok som kan råda bot på den överdrivna basen?
Skulle det göra någon skillnad med bokhylla, fylld med böcker, ställd i ett eller flera hörn så att hörnet/hörnen ”jämnas ut”?
Har sett en massa DIY varianter med stenull och glasull som jag inte vill ge mig in på med tanke på att det inte är så hälsosamt med fibrerna. Finns det något alternativ till dessa fiberplattor?
Vad kan orsaka att (om) det saknas bas vid 250Hz och hur kan man åtgärda detta?

Postad 15 April 2013 - 18:43

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Beskriv ditt rum, dimensioner (höjd, längd bredd), öppningar, väggtyper osv. Gärna i form av en ritning där högtalarna befinner sig och lyssningspositionen.

Har du gjort en uppmätning eller kört sinustoner för att se var dina stående vågor finns?

Avsaknad av bas så högt upp i registret kan förmodligen åtgärdas med högtalarplacering/lyssningsposition.

Postad 15 April 2013 - 22:27

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Om du inte har ett mätprogram kan du använda denna filen:

http://www.hififorum...100sek500mV.wav

Sätt dig i sweetspot och lyssna efter vilka frekvenser som låter mer än de andra!

Redigerat av babben33, 15 April 2013 - 22:27.

Postad 16 April 2013 - 17:58

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Nej, jag har inte gjort någon mätning, men jag testade med filen som babben33 tipsade om. Mellan ca 43-48 Hz och 83-88 Hz brummar det på bra.

Jag har en ritning på rummet, men fattar inte hur jag ska göra för att lägga upp bilden. Hjälp!

Postad 16 April 2013 - 19:35

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Sitter på mobilen men det ska finnas bredvid skicka om jag minns rätt en knapp för en mer avancerad svarruta! (Fler alternativ)

Redigerat av babben33, 16 April 2013 - 19:35.

Postad 16 April 2013 - 20:16

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Aha... Tack babben33.

Här kommer en liten ritning. Det som fattas är att golvet är parkett, väggar och tak är betong/tegel, halvtjocka gardiner som når precis nedanför fönsterbrädan, samt att det är 2,60 högt till tak.
I hörnet där kökstolen står är basmullret som värst. Det är där jag tänkte att man kunde ställa en lite smalare, men hög, bokhylla full med böcker. På samma vis som stolen står nu, så att man "plockar bort" hörnet, samtidigt som "fyller" med en massa böcker.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Rummet.jpg   413.94K   15 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered02274f6e, 16 April 2013 - 20:16.

Postad 16 April 2013 - 23:17

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Du borde testa om du har möjlighet att flytta fram soffan ifrån väggen, där det ofta uppstår förstärkningar i basregistren och är ofta inte en ideal plats för sweetspot. Du kan även pröva att flytta fram högtalarna och se om det ger någon effekt! Har du sluten högtalare eller har du basport? För då kan du testa att fylla igen porten, så skalar det av basfrekvenserna något.

Jag skulle inte kunna tänka mig att en bokhylla skulle hjälpa så värst mycket som du uppfattade som nere vid 43-48 hz. Det skulle mer diffusera de högre registrerna mer. Jag har själv bokhyllor i 2 hörn i mitt rum, men med de mätningar jag har gjort så har inte dem hjälpt mig men mina problem.

Postad 17 April 2013 - 07:54

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Lite svårt rum, stora öppningar, osymmetriskt. Enligt rumsmodskalkylatorn har du ett problemområde runt 44hz, och tre moder som samverkar runt 88-90hz.

Om du täcker golv till tak i hörnen med exempelvis superchunk corners från sofsci.com, alternativt tillverkar egna saker med mineral/glasfiber så kommer du säkert få ett riktigt bra resultat, men du kommer inte rå på 44hz:aren. För det behöver du antingen tillverka egen helmholtz eller köpa färdig variant från Svanå (finns det andra som säljer custombaserade helmholtz?).

Om budget är av vikt så hade jag utan tvekan lånat hem en professionell akustiker som kan göra mätningar och föreslå åtgärder. Brukar kosta 1500kr eller så, och då får du svart på vitt vad du behöver åtgärda för att få ett bra resultat istället för att köra trial and error och spendera pengar i onödan.

Du bör flytta fram soffan en del dessutom som tipsades om tidigare. Sätt fram den så pass mycket att man kan gå mellan soffan och väggen.

Postad 17 April 2013 - 19:45

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

Lite svårt rum, stora öppningar, osymmetriskt. Enligt rumsmodskalkylatorn har du ett problemområde runt 44hz, och tre moder som samverkar runt 88-90hz.

Dörren går ju alltid att stänga och kanske hänga någon absorbent på, men skulle jag vinna någonting på att hänga upp draperi framför valvet?

Var hittar man en bra akustiker i Skåne?

Postad 17 April 2013 - 19:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Du behöver duktigt stora absorbenter. Bli inte besviken om alla hörn i rummet måste akustikbehandlas med rejält stora absorbenter. Då menar jag utrymmeskrävande grejor.

Postad 17 April 2013 - 21:44

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Du behöver duktigt stora absorbenter. Bli inte besviken om alla hörn i rummet måste akustikbehandlas med rejält stora absorbenter. Då menar jag utrymmeskrävande grejor.

Med helmholtz-absorbenter behöver det inte vara så extremt utrymmeskrävande. Men förmodligen dyrare om man inte bygger själv.

Postad 18 April 2013 - 01:02

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Vad kostar Varitune v-4 och v-6?

Postad 18 April 2013 - 07:04

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Vad kostar Varitune v-4 och v-6?

Enda stället jag sett några priser på Svanås produkter är här:

http://high-performa...k/products.html

Postad 18 April 2013 - 19:40

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Har kollat på Varitune V-4 som tydligen ska åtgärda för mycket bas mellan 40-90 Hz, vilket är inom det frekvensområde jag verkar ha mitt basmuller, men hur vet man hur mycket och var den dämpar basen? Jag vill ju inte att den ska dämpa någon annanstans än just vid runt 45 Hz och runt 85 Hz.

Postad 19 April 2013 - 07:52

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av produkten, men vad jag läst mig till av andra som har den är att V4 rår på 40-90hz, men om rumsmoden är i den lägre delen av spektrat så är en V6 mycket effektivare.

Om du inte vill dämpa annat än just de frekvenserna du är ute efter så är helmholtz-absorbent ditt enda alternativ, dvs det som varitune är. Du kan även stoppa in dämpmaterial i dem för att höja Q-värdet vad jag förstår.

Problemet dock, är att en helmholtz-absorbent tar bara den specifika frekvensen. Du kommer behöva både V6 och V4 med andra ord.

Och det är här det börjar bli lite trixigt. Om någon på det här forumet har kunskap kring detta vore det trevligt om de kunde bidra, annars är mitt tips att kontakta en akustiker, spendera 1500kr på att de mäter upp ditt rum och förklarar vad du behöver köpa och var du ska ställa dem. Att du ska dämpa i hörnen är en no brainer, men behöver du dämpa varje hörn t.ex.? Behöver du helmholtz i varje hörn? Och så vidare...

Postad 19 April 2013 - 18:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Ofta behöver man flera. För att uppnå hög absorbtion kan det till och med behövas två i varje hörn. Det blir, som jag sade tidigare, utrymmeskrävande. Det finns ingen genväg. Dock får man mycket tillbaka när väl akustiken är i ordning.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 April 2013 - 18:49.

Postad 20 April 2013 - 09:26

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ofta behöver man flera. För att uppnå hög absorbtion kan det till och med behövas två i varje hörn. Det blir, som jag sade tidigare, utrymmeskrävande. Det finns ingen genväg. Dock får man mycket tillbaka när väl akustiken är i ordning.

Allting är relativt. En varitune v-6 tar upp 60x60cm i ett hörn. Ska du dämpa med "vanligt" dämpmaterial och inte med helmholtzare så behöver du ta väsentligt mer yta i anspråk än så för att åtgärda de lägsta frekvenserna.

Postad 20 April 2013 - 12:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det var det jag skrev förut. Han får räkna med att ha många och stora absorbenter om han vill uppnå ett resultat. Varitune är inte de minsta lådorna på marknaden om man säger så... :)

De är ju över metern höga.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 April 2013 - 12:07.

Postad 26 April 2013 - 11:04

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Ville du inte ha membranabsorbenter? Dom kan ju utformas att ta mindre golvyta.

Alternativ till mineralull kan ju vara polyesterfiber, eller andra fibermaterial, även skumplast skall kunna utformas till någorlunda absorberande effekt.

Skall man avstämma så behövs inte lika mycket absorberande material, om det är utfasning som eftersträvas, dvs med smalt Q-värde som följd, men vid dessa sammanhang så är noggranna mätningar och beräkningar absolut nödvändiga.

Redigerat av Isaac, 26 April 2013 - 11:23.

Postad 02 June 2013 - 06:48

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

... annars är mitt tips att kontakta en akustiker, spendera 1500kr på att de mäter upp ditt rum och förklarar vad du behöver köpa och var du ska ställa dem. Att du ska dämpa i hörnen är en no brainer, men behöver du dämpa varje hörn t.ex.? Behöver du helmholtz i varje hörn? Och så vidare...

Akustiker är dyra (efter egen erfarenhet.) Jag tror det blir billigare med "trial and error" och den fin-fina hjälpen som finns att få på forum. ;)

Postad 02 June 2013 - 07:48

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Akustiker är dyra (efter egen erfarenhet.) Jag tror det blir billigare med "trial and error" och den fin-fina hjälpen som finns att få på forum. ;)

Är det så? I min erfarenhet är komplicerade rum helt enkelt komplicerade, och trial and error är riktigt frustrerande i denna komplicerade värld. :)

Men för att återknyta till Isaac om membranabsorbenter... har ni tips på länkar om hur man bygger egna membranabsorbenter som tar hand om en viss frekvens, och hur stora dessa behöver vara samt placering?

Postad 02 June 2013 - 09:53

Unregisteredf53b87a5
  • Unregisteredf53b87a5
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Är det så? I min erfarenhet är komplicerade rum helt enkelt komplicerade, och trial and error är riktigt frustrerande i denna komplicerade värld. :)

Men för att återknyta till Isaac om membranabsorbenter... har ni tips på länkar om hur man bygger egna membranabsorbenter som tar hand om en viss frekvens, och hur stora dessa behöver vara samt placering?

Kan också bero på att jag stötte på ett stolpskott som ville ha åtta timmar plus beräkningstid på en fyra timmar till och grundarvode och milersättning m.m. Ville mäta upp hur jag skulle stämma min framtida helmholtz.

Om dimensioner och stämning av membranabsobent är denna länk bra. I första inlägget finns ett excel dokument där det bara är att knappa in lite olika parametrar och experimentera.
http://forum.studiot....php?f=1&t=3497

Mvh. Jörgen

Postad 10 June 2013 - 09:38

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Du får upp verkningsgraden vid större yta, dock ändras ju även fjädringen av sådana förändringar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.