Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny lägenhet, hjälp med pc/tv/högtalare placering m.m Bild finns.

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 April 2013 - 20:15

Unregistereda3f33deb
  • Unregistereda3f33deb
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Tjo!

Har svårt att bestämma mig hur jag ska göra i min nya lägenhet med pc/audio/tv setup etc.

Nummer ett prio är att ljudet ska bli bra vid datorn (sitter mest där, och lyssnar 24/7 på musik)

Bäst hade ju varit att ha A/V, sub & högtalare vid datorn. Men vill även kunna använda utrustning när man ser på film/har besök här hemma, å därmed dilemmet hur jag ska göra.

Så som jag tänker det vill jag:
Att ljudet ska funka prima när jag spelar musik/youtubar/spelar direkt vid datorn.
Att jag ska kunna byta på förstärkaren när jag vill att ljudet ska används til TVn, dvs vanlig tv tittning. Så får TVn köras på inbyggda högtalarna när jag sitter vid datorn och halvkollar på tv med musik.

Första iden är att jag drar tpkabel, optiskt/hdmi kabel till A/Vn.

Fast ja, helt nybörjare på det här. Vet inte hur jag ska göra för att det ska bli smidigt och bra... Har kollat lite om de kan vara nån ide å skaffa HTPC men vetteusan..

Får ursäkta för dålig skrivning och kassa förklaringar :) Men fråga på annars om ni undrar mer specifict hur jag tänkt mig.

Detta är grejjorna jag har iaf.

Bifogad fil  eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.jpg   60.62K   18 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda3f33deb, 18 April 2013 - 20:28.

Postad 18 April 2013 - 20:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Måste du ha ljud via högtalare när du sitter vid datorn?

Vad jag undrar är om hörlurar är ett alternativ just där?

Postad 18 April 2013 - 20:27

Unregistereda3f33deb
  • Unregistereda3f33deb
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Måste du ha ljud via högtalare när du sitter vid datorn?

Vad jag undrar är om hörlurar är ett alternativ just där?

Än så länge njuter jag inte lika mycket då jag lyssnar genom hörlurar. Så jag vill ha möjligheten iaf.

Har ett par HD650 som jag har tänkt att skaffa hörlurförstärkare+amp m.m. Men det är inte aktuellt nu.

Är jag hemma själv sitter jag oftast vid datorn och surfar, spelar etc.

Däremot när man får besök är det ju schysst att kunna använda ljudsystemet till TVtittning eller film som antagligen körs via stationära datorn, om jag inte skaffar typ en htpc eller nått.

Men kanske inte finns nån ultimat lösning på detta. Kanske får kompromissa nånstans :D

Redigerat av Unregistereda3f33deb, 18 April 2013 - 20:31.

Postad 19 April 2013 - 18:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det är tur att jag inte bor i närheten av dig. En granne som spelar musik dygnet runt skulle jag anmäla direkt.

Men det var inte själva poängen med min postning. Jag skulle vilja att du testar att spela ljudet på längden i rummet. Du sätter alltså högtalarna på rummets kortsida och utnyttjar sedan möjligheten att flytta lyssningsplatsen till där det låter bäst.

Postad 19 April 2013 - 20:25

Unregistereda3f33deb
  • Unregistereda3f33deb
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Självklart på lägre volym då det kan tänkas störa andra, dessutom bra kontakt med grannar så har bett dom säga till ifall dem störs :)

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, databordet står ju där det står och TVbänken också. Ställer jag högtalarna på kortsidan blir det väl helt pajas när jag ska köra filmtittning..

Enda alternativet är väl att ha högtalarna vid TVn och hoppas det låter bra tros att jag sitter vid datorn. Om inte annat är jag väl illa tvungne att köpa en till musikanläggning som står vid datorn..

Postad 20 April 2013 - 07:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Akustiskt sett har du färre möjligheter till bra ljud om högtalarna står mot långväggen och du själv lyssnar från den andra långväggen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.