Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudproblem som gör mig fullständigt tokig!

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 April 2013 - 07:55

Joewe
  • Joewe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ska försöka beskriva mitt problem så utförligt som möjligt, framförallt hur hela min hemmabio-anläggning är kopplad och till vad.

Hemmabiosystem: LG HX906SBN (5.1 - 1x HDMI UT, 2x HDMI IN, 1x Toslink IN)
https://www.prisjakt...t.php?p=1033628

TV: LG 47LG5030 (3x HDMI IN, Toslink UT)
https://www.prisjakt...kt.php?e=311466

Problemet är alltså att ljudsystemet klipper ljudet i samband med reklamavbrott, där ljudet försvinner i ca 2-3 sekunder i början av varje enskild reklam. Samma sak händer även ibland då nerladdade filer spelas upp ifrån min Xtreamer Pro, ljudet försvinner då när jag kollar på serieavsnitt och de tillfällen när man märker att en reklam i ordinarie sändning skulle ha varit!

Hur allt är kopplat:
- 100hz antennkabel mellan vägg och TV + CA-modul från Boxer (Boxer Mix)
- HDMI IN (TV) till HDMI UT ("LG-receivern")
- HDMI IN (TV) till HDMI UT (Xtreamer Pro)
- Toslink UT (TV) till Toslink IN ("LG-receivern")
- HDMI IN ("LG-receivern") till HDMI UT (PS3)
- HDMI IN ("LG-receivern") till HDMI UT (XBOX360)

TVn har nyligen varit inne på verkstad för utbyte av inverter-kit, bad då även verkstan att testa så att det inte glappar i TVns optiska utgång, vilket dom sa att den inte gjorde. Dom märkte inte av något klipp i ljudet då dom körde Toslink UT (TV) till Toslink IN (Harman Kardon) i samband med vanliga digitala kanaler.

LG:s support har inte heller någon lösning på detta, dom menar på att detta är "något som kan förekomma på denna modell, bara att leva med det".
Kan tilläggas att jag har återställt ljudsystemet, uppdaterat FW på både TV och ljudsystem och kört med både "Autovolym: AV" och "Digital ljudutgång: PCM/Dolby" på TVn.. Köper inte att det ljudsystem för 4000 kr ska bete sig såhär.

Så är det någon snäll och kunnig själ som skulle kunna ge ett expertråd i detta problem? Är det någon inställning jag har glömt? Har jag kopplat någonting fel? Kan jag felsöka på något annat sätt? Vill verkligen säkerställa att det är ljudsystemet det är fel på innan jag skickar in den till Elgiganten för reparation, pallar inte en undersökningsavgift på 800 spänn i detta läge om det visar sig att det är något annat som ligger bakom problemet!

Redigerat av Joewe, 26 April 2013 - 07:56.

Postad 27 April 2013 - 18:04

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Det låter som ett avbrott när ljudsignalen växlar från surroundljud och stereoljud och det sker en ny "handskakning" i förstärkaren för den nya ljudströmmen. Antar att du inte har några problem med avbrott mitt i en köpefilm eller när du spelar tv-spel? En workaround kunde vara att endast köra stereoljud när du kollar på tv.

Postad 28 April 2013 - 09:43

Joewe
  • Joewe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det låter som ett avbrott när ljudsignalen växlar från surroundljud och stereoljud och det sker en ny "handskakning" i förstärkaren för den nya ljudströmmen. Antar att du inte har några problem med avbrott mitt i en köpefilm eller när du spelar tv-spel? En workaround kunde vara att endast köra stereoljud när du kollar på tv.

Tack för svar Frux! Det stämmer alldeles utmärkt, har aldrig blivit något avbrott i ljudet då jag har lirat tv-spel eller sett på köpefilm. När du snackar om stereoljud.. menar du då att endast köra via tvns inbyggda högtalare, eller menar du snarare att göra någon aktiv inställning på förstärkaren för att slå av surroundljudet varje gång jag ska titta på tv eller via Xtreamern?

Postad 28 April 2013 - 14:08

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Skillnaden ligger i surroundljud 5.1 och stereoljud 2.0. Surroundljudet måste avkodas för att spelas upp, medan stereoljud går att spela upp mer rakt av så att säga. Du verkar koppla rätt mycket genom TVn och jag misstänker att det är den som är slö på att växla mellan de två ljudlägena. Prova att koppla mer via recievern om det går.

Eller prova mata ut endast tvåkanaligt/stereo/2.0-ljud från TVns toslink-utgång. "Dolby" innebär att du skickar ut 5.1-ljud från TVn och det verkar vara det som du har problem med. Nackdelen med detta är att du inte får äkta surroundljud när du ser på TV utan bara "fejksurround" men det mesta är ändå bara vanligt stereoljud så förhoppningsvis märker du ingen stor skillnad. Du kan ju också prova ändra så att du bara skickar 2.0-ljud från Xtreamern.

Det låter annars inte som något är direkt sönder i din setup dvs inget som en verkstad kan fixa.

Postad 29 April 2013 - 21:55

Joewe
  • Joewe
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Eller prova mata ut endast tvåkanaligt/stereo/2.0-ljud från TVns toslink-utgång. "Dolby" innebär att du skickar ut 5.1-ljud från TVn och det verkar vara det som du har problem med. Nackdelen med detta är att du inte får äkta surroundljud när du ser på TV utan bara "fejksurround" men det mesta är ändå bara vanligt stereoljud så förhoppningsvis märker du ingen stor skillnad. Du kan ju också prova ändra så att du bara skickar 2.0-ljud från Xtreamern.

Det låter annars inte som något är direkt sönder i din setup dvs inget som en verkstad kan fixa.

Har gjort lite fler tester nu, men problemet kvarstår dessvärre... Testat att endast ha TVn kopplad till recievern via HDMI och optisk, ingenting annat ikopplad. Digitala Ljudinställningen på TVn är inställd på "PCM", alltså inte Dolby Digital, även testat med recieverns alla olika förprogrammerade "Sound Effects". Samma sak händer, den klipper i ljudet mellan reklamerna.. det konstiga är att det känns som att det händer mer frekvent på kanalerna 3:an och 5:an, alltså inte lika ofta på 4:an och 6:an.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.