Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

El kabel

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 April 2013 - 20:23

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Vad skulle jag tjäna på att köpa en Supra el kabel till min receiver ist för original ?

Postad 29 April 2013 - 22:41

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 6
Ingenting.

Postad 30 April 2013 - 10:32

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 5
Plånboken blir lite lättare att bära runt på.

Postad 30 April 2013 - 10:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2
Du tjänar inget, enbart förlorar.

Postad 30 April 2013 - 17:28

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Håller inte med om ovanstående svar ang LoRad. Vilket är ditt huvudsakliga syfte med att skaffa Supra LoRad? Om du behöver en skärmad kabel så är den faktiskt prisvärd i sammanhanget, finns många andra tillverkares strömkablar med i stort sett samma egenskaper som är mycket, mycket dyrare. Kör numera LoRad ihop med varje enskild komponent i ljudkedjan, störst påverkan på ljudåtergivningen blev det när jag kopplade LoRad till RIAA- steg och CD- spelare. Jag rekommenderar dig att låna hem en Supra LoRad (och gärna ytterligare en strömkabel av annat märke för att jämföra med) för test/utvärdering innan du slår till, detta för att du själv skall få chansen att göra en bedömning om du upplever några skillnader eller ej. Lycka till!

Postad 30 April 2013 - 18:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 4
Den skillnad som kan upplevas är just upplevd, inte faktisk, dvs ren placebo.

Men, som BitterMelon skriver, din plånbok blir lättare, det är en faktiskt skillnad av att köpa kabeln.

Postad 30 April 2013 - 19:17

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Den skillnad som kan upplevas är just upplevd, inte faktisk, dvs ren placebo.

Men, som BitterMelon skriver, din plånbok blir lättare, det är en faktiskt skillnad av att köpa kabeln.

Gäller nog att ha lite mer öppna sinnen i detta fallet. Är det inte så att hifi faktiskt handlar om just upplevelser? Stänger man dörren helt utan testa så vet man inte heller vad det ger för resultat, därför är mitt råd till trådskaparen att trots all denna skepticism prova för att bilda sig en egen uppfattning. Att testa med öppet sinne är den enda vägen att gå...

Redigerat av GyroSE, 30 April 2013 - 19:19.

Postad 30 April 2013 - 19:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Gäller nog att ha lite mer öppna sinnen i detta fallet. Är det inte så att hifi faktiskt handlar om just upplevelser? Stänger man dörren helt utan testa så vet man inte heller vad det ger för resultat, därför är mitt råd till trådskaparen att trots all denna skepticism prova för att bilda sig en egen uppfattning. Att testa med öppet sinne är den enda vägen att gå...

Eller så kan man istället "lyssna" mer till förnuft och vetenskaplig fakta.

Postad 01 May 2013 - 06:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Ja som ett exempel på detta kan man vända sig till medicinvärlden och kolla vilken kabel många svenska sjukhus använder sig av till mycket känslig apparatur. Supra LoRad är där vanligt förekommande p.g.a. sina goda egenskaper där kabelns skärm skyddar från det elektriska fältet och en tvinning av ledarna med kort stigning släcker ut det magnetiska fältet. Det är just därför jag använder LoRad- skärmat är viktigt för mig som kör med skivspelare, rörhybrid- RIAA samt rörhybrid- linjesteg. Främst RIAA- steget i sig och tonarms-/signalkabeln som löper skivspelare till RIAA:t är extremt känsliga för störningar och därför önskade jag eliminera dessa. Kan nämna att jag genomförde ganska omfattande A/B/A tester där både originalkabel, Supra LoRad och mycket dyrare strömkablar som t.ex. Furutech ingick innan jag bestämde mig för vilken kabel jag skulle satsa på. Mest bang for the buck stod just LoRad för så därför blev denna strömkabel mitt val. Att strömkabelbytet förde positiva egenskaper med sig ljudmässigt betyder att detta med skärmning har en betydelse som inte ska ringaktas i sammanhanget.

Redigerat av GyroSE, 01 May 2013 - 06:58.

Postad 01 May 2013 - 06:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 4

Vad skulle jag tjäna på att köpa en Supra el kabel till min receiver ist för original ?

I förstärkaren sitter en transformator som omvandlar strömmen. Att du mellan den och vägguttaget (eller troligen en kopplingsdosa där flera apparater är inkopplade) använder en speciell elektrisk ledare (t.ex. mer skärmad) lär inte betyda något alls för resultatet. Dock kan säkert ett köp av denna typ påverka sinnet till att det låter bättre, speciellt om det är en dyr och snygg kabel. Har ju hänt förr... :)

Postad 01 May 2013 - 07:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 4

Har du bytt ut den väldigt tunna kabeln som kommer till ditt boende också? Blir ju lätt lite fånigt annars.

Postad 01 May 2013 - 09:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Har du bytt ut den väldigt tunna kabeln som kommer till ditt boende också? Blir ju lätt lite fånigt annars.

Det som avses i detta fallet är den koncentrerade andel signaler/störningar som löper genom både ström- och signalkablar bakom stereoracket. Tror inte på hokus pokus utan mer fysikens lagar i detta fallet. En nyfiken fråga; hur gestaltar sig synsättet om vi (lite utanför ämnet) i stället flyttar fokus till signalkablarna? Antar att användandet av medföljande originalsignalkabel är stort....

Postad 01 May 2013 - 10:04

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 1
I den mån det alls följer med några signalkablar idag, så visst, så länge jag inte hör eller ser störningar så används de.

Om jag får störningar, vilket har hänt när jag använde scart som bildkabel, löser jag det enklast med att separera elkabeln något från annan kabel.

Att elkabeln påverkas tror jag inte. Du får gärna överbevisa mig, men fakta brukar inte vara kabeltroendes starka sida.

Postad 02 May 2013 - 12:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Handlar inte om kabeltroende i detta fallet utan mer om vad ett virrvarr av olika starka signaler/strömningar kan ställa till med när de koncentreras bakom en hifi- stapel. Strömkabeln i sig påverkar ljudet väldigt lite men däremot minimeras eventuella störningar till övrigt kablage i.o.m. skärmningen, det är just där du har vinsten. Det som gäller är att man undgår att "skräp" hoppar över från strömkabeln till signalkablarna. Typexempel på detta är de redan nämnda tonarmskabel + RIAA- steg vilka båda är kända för att vara känsliga för störningar av det slaget som strömkablage kan ge.

Postad 03 May 2013 - 12:34

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 1
Eller så använder man rätt längder på kablagen så slipper man råttboet och störningarna?

Postad 03 May 2013 - 13:01

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Problemet är att störningarna finns där trots allt, strålningsfälten runt kablarna är ganska stora. Även om du korsar två kablar vinkelrät mot varandra alternativt håller isär dem så gott det går så finns störningarna ändå där i någon omfattning.

Postad 03 May 2013 - 13:11

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Nää, två kablar vinkelrät mot varandra ger ingen elektromagnetisk påverkan. :huh:

Postad 03 May 2013 - 13:36

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Problemet är att störningarna finns där trots allt, strålningsfälten runt kablarna är ganska stora. Även om du korsar två kablar vinkelrät mot varandra alternativt håller isär dem så gott det går så finns störningarna ändå där i någon omfattning.

Det mesta här i livet är ju mätbart det vet vi sen gammalt.

Men det betyder inte att det per automatik gör någon skillnad i verkliga livet, dvs om det är hörbart/synbart....

Dvs det enda som egentligen är intressant här.

Postad 03 May 2013 - 14:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Förmodligen i väldigt liten omfattning. Lite extra skärmade signalkablar kostar dock inte många kronor per meter om man vill gardera sig.

Postad 04 May 2013 - 06:11

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Jag tar för givet att herrarna är mycket vana användare av en vinylrigg och känner till ev problematik som kan röra sig runt en sådan eftersom ni är så säkra på er sak......? :rolleyes:

Redigerat av GyroSE, 04 May 2013 - 13:35.

Postad 04 May 2013 - 15:47

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 1
Hade jag inte visst något alls i detta ämne skulle jag kanske tro att om en "veteran" en "mästare" och en "guru" anser att skärmade kablar inte gör skillnad - så är det så.
Men, men, - ack så fel de har!!!!!

Redigerat av Jörgen A., 04 May 2013 - 15:48.

Postad 04 May 2013 - 16:30

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Hade jag inte visst något alls i detta ämne skulle jag kanske tro att om en "veteran" en "mästare" och en "guru" anser att skärmade kablar inte gör skillnad - så är det så.
Men, men, - ack så fel de har!!!!!

Sen när hade antalet inlägg (vilket är det enda forumsstatusen innebär) man råkat hinna skriva genom åren nåt med något alls att göra?

Sen har heller inte debatten handlat om kablar skall vara skärmade eller inte. I denna tråden pratar vi jämförelsen mellan tillräckligt skärmade kablar (vilket de flesta normala kablar är) och att köpa sig överprisade och överskattade kablar som Furutech, Supra, eller likn för betydligt mer pengar.

Redigerat av AlexanderE, 05 May 2013 - 17:40.

Postad 04 May 2013 - 16:33

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 1

Sen när hade antalet inlägg (vilket är det enda forumsstatusen innebär) man råkar hunnit skriva genom åren nåt med något alls att göra?

Sen har heller inte debatten handlat om skärmade eller inte, nu pratar vi jämförelsen mellan tillräckligt skärmade kablar (vilket de flesta normala kablar är) och att köpa sig överprisade och överskattade kablar som Furutech, Supra, eller likn för tusentals kronor.

Se där!!

Så lätt är det att reta en besserwisser!!

Skämt-å-sido - redan med en Supra blir det mkt bättre än med en vanlig standardkabel... till ett inte alltför högt pris!

Redigerat av AlexanderE, 05 May 2013 - 17:40.

Postad 04 May 2013 - 17:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Skämt-å-sido - redan med en Supra blir det mkt bättre än med en vanlig standardkabel... till ett inte alltför högt pris!

Hade det varit ett faktum så hade inte tillverkarna av även mycket dyra receivers och förstärkare nöjt sig med att skicka med ordinära elkablar. Varför missa att ens produkt blir "mkt bättre än med en vanlig standardkabel... till ett inte alltför högt pris" om det vore sant?

Postad 04 May 2013 - 17:42

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Se där ja, ytterligare en med öppet sinne som ger sig in i leken, ser ut att hetta till lite... B) Frågan jag ställer mig är om ni negativa kritiker till detta någonsin har tagit er tid att testa en kabel som Supra LoRad för att utröna vilka effekter en sådan strömkabel kan ha i era resp anläggningar? Vill också passa på att flika in en kommentar ang att LoRad skulle vara överskattad; snarare är det tvärtom så att den är jäkligt prisvärd om man jämför med de mångdubbelt dyrare konkurrenternas alternativ. Som jag skrev i mitt tredje inlägg i tråden så testade jag LoRad och den medföljande originalkabeln gentemot några riktigt dyra alternativ från t.ex. Furutech, Audioquest och Isotek. Kom där fram till att den största och mest påfallande förbättringen gentemot originalkabeln fick man när man kopplade in LoRad, med de dyrare alternativen blev det sen bara ytterst marginellt bättre vilket i mitt fall gjorde att jag valde LoRad.

Postad 04 May 2013 - 18:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 3

Frågan jag ställer mig är om ni negativa kritiker till detta någonsin har tagit er tid att testa en kabel som Supra LoRad för att utröna vilka effekter en sådan strömkabel kan ha i era resp anläggningar?

Personligen anser jag det onödigt att testa saker, i många olika sammanhang, som mycket osannolikt skulle vara till nytta. En meter dyrare strömkabel mellan väggen och transformatorn i förstärkaren är en sådan sak. Upp till var och en om man vill testa men gärna då med ett öppet sinne och faktiskt förstå att upplevelsen kan bero på andra orsaker än just kabeln.

PS Min far jobbade som ljudtekniker i 30 år så jag är nog tyvärr färgad av den "no nonsens" attityd som han hade ^_^ DS

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 May 2013 - 18:19.

Postad 04 May 2013 - 18:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Får man fråga varför det är onödigt? Varför i stället inte testa för att för egen del bilda sig en uppfattning, då kan man ju verkligen avfärda en strömkabel som denna om den inte gett någon förbättring. Vetenskapen nämndes ju längre upp i tråden, varför inte vara lite mer "vetenskaplig" och testa praktiskt om det funkar eller ej...? Jag anser f.ö. att man inte kan avfärda något utan att man själv har testat det först, det är just detta jag menar med att man ska vara så öppensinnig som möjligt. Stänger man dörren helt utan att ens prova så får man aldrig reda på hur bra eller dålig produkten egentligen är. Precis som det har nämnts några svar ovan så är det ju det som är hörbart som räknas i sammanhanget, i mitt fall (och uppenbarligen också i Jörgen A:s fall) så ger detta med LoRad en hörbar effekt vilket har fått åtminstone mig att välja att satsa på denna strömkabel.

Postad 04 May 2013 - 19:17

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Finns inget som helst vetenskapligt att göra en test där man vet vad som sitter i när det testas. Förväntningar spelar alltför stor roll för det.

Postad 04 May 2013 - 19:21

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 2
Ok, som du kanske såg så hade jag satt citationstecken runt ordet vetenskaplig. Var mer menat som ironi.... En nyfiken fråga (återigen lite utanför ämnet); hur är din syn på när en ev del som t.ex. förstärkare eller AV receiver skall bytas ut i stereo-/hembiostapeln? Är det förväntningarna som bromsar dig också där inför en uppgradering? Eller är det alternativt placebo (som du nämnde längre upp) som bromsar i ett sånt fall?

Redigerat av GyroSE, 04 May 2013 - 19:29.

Postad 04 May 2013 - 19:39

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Vad menar du med "bromsar"? Du verkar förutsätta att man får sämre saker om man inte går på en massa helt ovetenskapligt dravel?

Som någon annan skrev: Du tror inte att tillverkarna skulle skicka med andra nätkablar om det nu kostar så lite (i tillverkningskostnad) och ändå gör så stor skillnad?

Postad 04 May 2013 - 19:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Är bara lite nyfiken på hur du resonerar i ett sådant fall, säger inte att det är rätt eller fel men jag vill ändå veta hur du funderar runt övriga uppgraderingar i anläggningen. I min värld så är kablar (både ström- och signalkablar) viktiga komponenter som absolut tillhör byggstenarna vid komponeringen av anläggningen som en helhet. Eftersom jag upplever att du är en av dem som bromsar ganska hårt när det gäller synen på kablar så undrar jag om du resonerar på samma sätt vid t.ex. uppgradering av förstärkare?

Redigerat av GyroSE, 04 May 2013 - 20:42.

Postad 04 May 2013 - 20:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
...och en sak till; vissa tillverkare inom tung hifi skickar med bättre strömkablar i original...bara så att ni vet.... :D

Redigerat av GyroSE, 04 May 2013 - 20:39.

Postad 04 May 2013 - 21:03

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1

Får man fråga varför det är onödigt? Varför i stället inte testa för att för egen del bilda sig en uppfattning, då kan man ju verkligen avfärda en strömkabel som denna om den inte gett någon förbättring.

Av samma anledning till att jag inte testar t.ex. homeopati. Har ingen som helst anledning till att tro det ger effekt och därför bättre att avfärda det direkt istället för att ev. påverkas av placebo. Även mycket lätt att den förändring man aktivt gör och fokuserar på får "skulden" för en upplevd förändring när det kan finnas helt andra orsaker eller inte ens finns någon skillnad överhuvudtaget.

Jag avfärdar att trådskaparen vinner något på att köpa en speciell ledare för "snutten" mellan vägguttag och receiverns transformator. Detta tills det dyker upp några plausibla skäl till att det skulle vara så. Att en och annan anser sig höra skillnader mellan olika elkablar är inte några sådana skäl (och ej heller att en och annan hävdar att homeopati hjälpt dem). Tror man att det kan göra skillnad så är det värt att prova men då gärna med ett öppet sinne för att upplevelsen kan orsakas av annat. Upp till var och en... :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 May 2013 - 21:04.

Postad 04 May 2013 - 21:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Hur kan du veta att det inte funkar om du inte har provat? Genomför du A/B/A- tester så kommer du finna om det funkar eller ej, kritisk ska man alltid vara men samtidigt så måste man också verka med ett öppet sinne. Som jag har försökt förklara tidigare så har vi alla problemet med att vi i olika omfattning/mängd har kablage som löper bakom hifi- racket, massor med signaler/störningar skall samsas på liten yta, risken för att störningar faktiskt uppstår i någon omfattning och hoppar över i grannkabeln är stor. Åtminstone vill jag göra vad jag kan för att minimera de störningarna för att få ut mesta möjliga ur musikupplevelsen. Har inte en enda gång under denna diskussion fokuserat på hur olika strömkablar låter utan har i stället lagt fokus på att det är en schysst skärmad kabel till vettigt pris som kan göra skillnad i en anläggning på vissa parametrar. Sen är det givetvis upp till var och en att göra valet om man vill satsa på en sådan eller ej. Jag har upplevt skillnader främst när det gäller signalkällorna, i mitt fall tonarmskabel/RIAA- steg och CD- spelare, vilka samtliga är allmänt kända för att vara känsliga för störningar och väljer därför att satsa på en schysst skärmad prisvärd kabel. Som någon skrev längre upp, att kabeln skulle vara speciellt snygg att se på är väl inte mitt främsta argument i sammanhanget. Supra- kablar med sin isblå färg är överhuvudtaget något av det fulaste (rent estetiskt) man kan ha inkopplat i sin stereo tycker jag, dock fyller LoRad en funktion i min anläggning när den tar bort störningarna som tidigare har funnits där. Det räcker som argument för min del...

Redigerat av GyroSE, 04 May 2013 - 21:44.

Postad 04 May 2013 - 23:33

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 2

Är bara lite nyfiken på hur du resonerar i ett sådant fall, säger inte att det är rätt eller fel men jag vill ändå veta hur du funderar runt övriga uppgraderingar i anläggningen. I min värld så är kablar (både ström- och signalkablar) viktiga komponenter som absolut tillhör byggstenarna vid komponeringen av anläggningen som en helhet. Eftersom jag upplever att du är en av dem som bromsar ganska hårt när det gäller synen på kablar så undrar jag om du resonerar på samma sätt vid t.ex. uppgradering av förstärkare?

Så kabeltroende som du uppenbarligen är så är det slut med att diskutera för min del. Går inte att övertyga om något, lika lite som religiösa människor.

Postad 05 May 2013 - 06:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Som sagt så handlar det inte om att vara kabeltroende eller ej. Handlar ej heller om att övertyga eller "vinna över" dig på något sätt. Vill kort och gott bara veta hur du resonerar i stort runt uppgraderingar. Jag respekterar din syn på saken och din starka övertygelse om att kablar generellt inte har någon inverkan. Det jag önskar få fram är hur du har kommit fram till det? Har du testat kablar tidigare där du har uppfattat att de inte har någon påverkan alls eller kan det vara så enkelt att du bara har den helt oprövade åsikten/övertygelsen om att kablarna har noll påverkan? För mig handlar hela grejen om att man måste testa först innan man dömer ut något. Jag argumenterar inte för att övertyga någon utan jag lägger mina argument på att försöka övertyga om att man med ett öppet sinne åtminstone provar vad ett strömkabelbyte kan betyda innan man uttalar sig. För en som aldrig har testat en skärmad strömkabel i sin anläggning kan ju omöjligt veta vilken faktiskt effekt den kan ha, eller hur?

Redigerat av GyroSE, 05 May 2013 - 06:55.

Postad 05 May 2013 - 11:20

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 4

Jag anser f.ö. att man inte kan avfärda något utan att man själv har testat det först, det är just detta jag menar med att man ska vara så öppensinnig som möjligt.

Jag anser att det finns en hel del man kan avfärda utan att "själv ha testat det först", och skälet till det är som de flesta förstår baskunskaper i ämnet samt förmåga att på ett hyfsat vettigt sätt resonera kring orsak, verkan och snarlika omständigheter och företeelser. :)

Det finns absolut extremfalll där en "bättre" apparatkabel kan ge gynnsamma och t o m uppfattbara skillnader, men i ett svennsonskt vardagsrum är det dessbättre helt onödigt och i princip alltid helt omöjligt att förbättra ljudet med den här typen av åtgärder.

Tycker du att det blir bättre så är det givetvis för att du tycker just så, men gör för all del inga vettiga a/b-tester, för då finns det risk för besvikelse...

Redigerat av Unregistered277056c3, 05 May 2013 - 13:13.

Postad 05 May 2013 - 15:30

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Har du testat kablar tidigare där du har uppfattat att de inte har någon påverkan alls eller kan det vara så enkelt att du bara har den helt oprövade åsikten/övertygelsen om att kablarna har noll påverkan? För mig handlar hela grejen om att man måste testa först innan man dömer ut något. Jag argumenterar inte för att övertyga någon utan jag lägger mina argument på att försöka övertyga om att man med ett öppet sinne åtminstone provar vad ett strömkabelbyte kan betyda innan man uttalar sig. För en som aldrig har testat en skärmad strömkabel i sin anläggning kan ju omöjligt veta vilken faktiskt effekt den kan ha, eller hur?

Med den attityden förutsätter jag att du även har testat:
* Kamelhårspenslar
* Chakrastenar
* Feng-shui-placering av utrustningen
* Voodoo-besvärjelser
* Room cleansing
* Böner
..etc.

Annars kan du ju aldrig veta om du ens är i närheten av bra ljud? Är du med på vad vi menar? Vissa grejer behöver man faktiskt inte testa. De enda som gör det är, som sagt, troende, inget annat.

Rätt ofta blir "öppet sinne" synonymt med "livlig fantasi". Men det första låter väl bättre antar jag.

Postad 05 May 2013 - 17:41

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Tänk på att respektera varandras åsikter och hur mycket man än tycker att någon annan är ute och cyklar så får man inte ta till någon form av påhopp mot andra för att visa sin åsikt!

Postad 05 May 2013 - 18:33

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 2

Tänk på att respektera varandras åsikter och hur mycket man än tycker att någon annan är ute och cyklar så får man inte ta till någon form av påhopp mot andra för att visa sin åsikt!

Nu vet jag inte om det var mig du syftade på, men mitt inlägg var inte menat som ett påhopp. Jag påpekade enbart varför argumentet "har du inte testat så vet du inte" inte håller.

Postad 05 May 2013 - 19:51

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Mitt inlägg var inte riktat mot någon enskild individ utan en uppmaning till alla som diskuterar i denna tråd. Att kabeltrådar är en känsligt ämne är nog ingen nyhet för någon numera. Att de ofta spårar ur är ett faktum och ofta i olika påhopp på varandra etc. Tänk till en gång extra innan ni postar inlägg hur dessa kan uppfattas av andra samt vad de innehåller!

Postad 06 May 2013 - 06:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ni som tror att den sista metern elkabel gör skillnad pga skärmning, har ni mätt magnetismen som kommer från sladdarna?

En spoiler är annars att den är extremt låg eftersom resistansen i koppar är extremt låg. Det skapar helt enkelt inte nog magnetisk störning för att påverka ljudet öht.

Då ser jag hellre att ni testar att vända kontakten till rätt pol istället. det lär påverka betydligt mer än kablarna. Kör ni elpenna i varje jack så ni vet vilket håll sladden ska i?

Postad 06 May 2013 - 08:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Då ser jag hellre att ni testar att vända kontakten till rätt pol istället. det lär påverka betydligt mer än kablarna.

Ordet "LÄR" är extremt relevant i sammanhanget. :)

Skulle gärna vilja se ett objektivt test kring denna skröna...

Postad 06 May 2013 - 08:14

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 1

Frågan jag ställer mig är om ni negativa kritiker till detta någonsin har tagit er tid att testa en kabel som Supra LoRad för att utröna vilka effekter en sådan strömkabel kan ha i era resp anläggningar?

Som många redan varit inne på, man behöver inte testa allt för att förstå vilka effekterna blir eller inte blir.
Jag behöver t.ex inte testa att dänga stekpannan i min flickväns bakhuvud för att förstå att: 1. Det kommer göra ont och 2. Hon kommer svimma av.

Postad 06 May 2013 - 11:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 1
Men nu snackar vi inte om något så uppenbart som vad resultatet blir om man brukar våld mot sin flickvän, det som diskuteras här är skärmad strömkabel vilken kan vara väl värd att testa för var och en av oss som är intresserade av hifi. Har själv ingen övertro på kablarnas inverkan men bytet av strömkabel har i mitt fall dragit ljudet från vinylriggen och CD- spelaren i positiv riktning.

Redigerat av GyroSE, 06 May 2013 - 12:44.

Postad 06 May 2013 - 13:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Men nu snackar vi inte om något så uppenbart som vad resultatet blir om man brukar våld mot sin flickvän, det som diskuteras här är skärmad strömkabel vilken kan vara väl värd att testa för var och en av oss som är intresserade av hifi. Har själv ingen övertro på kablarnas inverkan men bytet av strömkabel har i mitt fall dragit ljudet från vinylriggen och CD- spelaren i positiv riktning.

...och fortfarande har du faktiskt inte berättat på vilket sätt du tycker ljudet blivit bättre av den fina apparatkabeln.

Postad 06 May 2013 - 15:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

skrönan på elkabeln eller skrönan på polerna?
jag har märkt att när jag vände sladden på min flerkanalare så gav den mig inte lika mycket statisk spänning i händerna, men jag märkte faktiskt ingen ljudskillnad ^^

Postad 06 May 2013 - 15:31

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Om man ska dra lågnivå brevid ström kan Lorad och skärmade kablar vara ett bra alternativ för att få bort eventuellt lågfrekvent brus/störningar.

Postad 06 May 2013 - 16:16

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

skrönan på elkabeln eller skrönan på polerna?
jag har märkt att när jag vände sladden på min flerkanalare så gav den mig inte lika mycket statisk spänning i händerna, men jag märkte faktiskt ingen ljudskillnad ^^

Skrönan att "rätt fas" på apparatkabeln i väguttaget skulle ge bättre ljud.

Om man ska dra lågnivå brevid ström kan Lorad och skärmade kablar vara ett bra alternativ för att få bort eventuellt lågfrekvent brus/störningar.

Du menar förmodligen brum, eller?

Lågnivåkablar brukar förresten vara skärmade... :D

Postad 06 May 2013 - 17:24

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag har personligen sett hur en köksklocka började gå baklänges när kontakten i väggen vändes. Jag är ingen elektriker, så jag har ingen aning om hur det gick till, men att det hände är helt klart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.