Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Här är förutsättningarna. Hjälp med projektor & duk!

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2013 - 13:02

Unregistered73da99aa
  • Unregistered73da99aa
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej! Vi har flyttat in en lägenhet med två plan. TV:n är nere i källaren nu och där kan man mysa med PS3 eller kolla på något serieavsnitt.

Men, precis som många andra på det här forumet så gillar jag film. Att kunna avnjuta en filmkväll med stor och fin bild i vardagsrummet - en så kallad "hembio" - ser jag fram emot.

Jag är efter många timmar "on the internetz" nu väl påläst och bevandrad i tekniker, fallgropar och betänkligheter i bildprojektorernas värld. Som vanligt när det gäller produktinköp, får man mycket för pengarna i budgetsegmentet för att sedan mötas av en exponentiell ökning i pris, men linjär ökning i upplevelse.

Eftersom jag bara har lärt mig en delmängd av allt som finns att känna till inför ett projektorköp, vill jag gärna ta del av era erfarenheter och er hjälp. Alla är vi rädda att göra felköp och jag kommer givetvis att försöka få produkten demonstrerad för mig innan köp.

Här kommer förutsättningarna.

Budget: Sweet spot är ca 15 000 kr för duk och projektor tillsammans. Tänkvärt är ca 17 500 kr, men 20 000 kr är högst troligen otänkbart.
Rummets format: Rektangulärt vardagsrum på 3,4 x 4,0 m.
Soffans placering: I mitten av en utav långsidorna, ca 3-3,2 m från duken.
Mörkläggning: Vitt tak, vita väggar, ljusbrunt golv. Två fönster på ena sidan.
Dukstorlek: Jag tänker mig 90" eller möjligtvis 104", men det senare kanske känns för stort.

Önskas foto på rummet?

Några konkreta frågeställningar:
  • Högkontrastduk? Rummet är ju ljust.
  • Prisfördelning projektor/duk?
  • Avstånd till duken - funkar 90" eller 104" bäst?
Tack på förhand för era tankar!

Postad 01 May 2013 - 14:04

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Välkommen till projektor världen :) Ang storlek på duk så kör jag med 104" på 3 meter och det funkar perfekt för mig, en högst mäktig upplevelse. De andra frågorna finns många med mer kunskap/erfarenhet än mig som kan svara på.

Postad 01 May 2013 - 14:22

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
Jag själv kör med högkontrast duk och skulle inte byta det mot något annat i en ljus miljö, andra står inte ut med bieffekterna en sån duk kan ge.
Åk och titta själv...

Postad 01 May 2013 - 16:35

Unregistered73da99aa
  • Unregistered73da99aa
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack så mycket! Tackar också för svaret på fråga 3. Det känns logiskt att ta i lite när man ändå inhandlar - 104" it is.

En följdfråga på högkontrastduken: Vilka är bieffekterna och gäller de både vit, grå och silverfärgad högkontrastduk? Har sökt lite men hittar inte så mycket om detta, har någon en länk till en artikel eller vad dessa fenomen heter?

När vi ändå är igång i dukfrågan: Vilken av nämnda färger/typer av högkontrastduk passar för vilka ändamål? Produkttips?

Gällande projektor har jag tittat på de riktiga budgetmodellerna såsom BenQ W1070, men just denna låter för mycket. Jag har läst om att bygga låda till projektorn, men det jag undrar är varför man istället inte byter ut fläktarna? Saknas det tillräckligt mycket bättre produkter på fläktsidan att byta till?

Postad 01 May 2013 - 17:47

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Om 3D inte är så viktigt kan jag rekommendera Epson 3200, har haft den själv och den är både tyst och har en mycket bra bild med tanke på priset. Den har även lågt inputlag om du har tänkt att spela, endast 20ms om jag inte missminner mig.

Postad 01 May 2013 - 22:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3660 inlägg
  • 0
De flesta högkontrast dukar brukar vara gråa bi effekten kan vara att de uppfattas gryniga och att du kan få hotspoting en punkt i mitten är ljusare än sidorna vissa dukar klarar detta bättre än andra..

Bra högkontrast dukar i tiotusen kr klassen är screen research multipix och react 2.1

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.