Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har ni förslag på förbättringar på min "bio".

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 May 2013 - 20:34

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hejsan,

Just nu håller jag på att köpa på mig ny utrustning och jag har det mesta klart när det gäller det.
Det som återstår är att behandla rummet jag ska använda mig av samt vilka DIY-subbar jag ska bygga.

Jag börjar med rummet:.
Det är på 6x5m och kommer väl att hamna på 4,5x5m golvyta när "fuskväggarna" är på plats.
Jag har frågat lite på faktiskt.se och fått många bra förslag på hur layouten skulle kunna vara. De var sisådär kring min stora basfälla och föreslog en Helmholtz-absorbent på trubbelfrekvenserna, och det kommer jag nog att använda mig av vid behov. Den stora basfällan har jag upplevt i musikstudios och jag kommer nog att behålla den då den ger mig det ljud jag tycker är "bra" ljud.
Som viktig sidonot kommer jag att anlita en akustiker innan jag slår första spiken, så ni vet. :)
Tycker ni som är kunniga på sånt här att det ser vettigt ut? Är det något ni skulle ändra på?

Nu till min nästa fråga:

Jag är till 75% säker att jag kommer bygga 4st 120L slutna subbar. I dessa tänkte jag sätta in 1st Peerless SLS 12" i varje låda.
Drivningen blir ett gammalt Labgruppen med separat aktivt delningsfilter alternativt köper jag nytt och då blir det nog Behringers iNuke 3000DSP.
Är lådvolymen vettig? Iom att alla högtalare blir inbyggda i fuskväggarna så kan jag ju göra subbarna ofantligt stora om det skulle påverka ljudet till det positiva.
Om jag ska beskriva vad jag är ute efter för ljud så vill jag ha det neutralt, neutralt, neutralt. 4st subbar kanske hjälper frekvenserna från 17Hz till 35Hz att hålla sig lugna men ändå med pondus?

All hjälp skulle vara enormt uppskattad
Hälsningar //David

Bifogad fil(er)

Postad 07 May 2013 - 22:13

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Ser ut som att du har ett riktigt roligt projekt framför dig och ett rum med goda förutsättningar. En akustiker kommer säkerligen göra ett bra resultat med detta.

Ditt utgångsläge är ett hyfsat stort rum, men det verkar som om du vill minska ner storleken på rummet en hel del. Så långt som möjligt hade jag personligen velat behålla större rumsdimensioner, så de råd som du fått om helmholtz är inte helt tokiga. Men som sagt, akustikern kan besvara denna fråga.

Personligen hade jag låtit en akustiker arbeta förutsättningslöst med ett rum, dvs jag hade förmodligen inte gett denne en komplett ritning om hur jag själv skulle vilja att det ser ut utan kanske mer låtit denne komma fram till helt egna slutsatser och sedan se hur det divergerar från det jag tänkte ut från början.

Postad 08 May 2013 - 10:35

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ok, jag ska ha det i åtanke. :)
Dock måste jag få säga att de studios jag varit i som har arbetats fram med hjälp av akustikingenjörer har sett liknande ut. Jag har också beskrivit mitt rum samt idéer för en väl insatt akustikingenjör, och hans första intryck var att det ser bra ut på pappret, men att det behövs en sista mätning samt behandling för att åtgärda ev. småproblem (därav är jag öppen för en framtida Helmholtz).
Det jag sliter mest med är att rummet nu byggs för att vara neutralt. Blir det en nackdel för biotittande med en kanske FÖR rak frekvenskurva samt att högtalarna OCKSÅ är neutrala? Blir det för tråkigt ljud för filmtittande men (i min smak) jättebra ljud för musiklyssnande?

Sen undrar jag också vad ni tycker om min sub-placering. Givetvis ska man ju lyssna sig till det, men som första intryck, tycker ni att de bakre subbarna är en bra utgångspunkt?
Tror ni att 4st SLS 12:or är ett vettigt investerande?

Hälsningar //David

Postad 08 May 2013 - 11:35

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jag tror inte att du behöver vara orolig för att rummet blir för neutralt, det du ska oroa dig över är snarare dämpningen över registret. Men det kommer akustikern ta hand om. Sannolikt kommer denne introducera diffusion på diverse ställen för att se till så att rummet fortfarande är levande men att det inte blir direkta reflexer som stör.

Om du vill addera lite mer bas i jämförelse till övrigt register, så är det bara att höja subbarnas nivå eller köra EQ med lämplig kurva.

Det här med filmtittande vs musik så är det ingen skillnad mellan de två skulle jag vilja påstå. Lämpar sig systemet väl till musik kommer det funka lika bra till film.

Postad 08 May 2013 - 12:27

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag håller med om diffusering bakom soffan. Får se om det blir hemmabygge med 45x45mm-stavar i olika längder limmade på spånskiva eller om det blir något färdigköpt (dyrt dock).

En alternativ idé jag funderat på är att placera förrådet i mitten av den vänstra väggen och använda mig av 2 mindre (men lika stora totalt sett som min första idé) basfällor. Fördelen är ju att jag kommer åt att absorbera bort bas i alla 4 hörn, nackdelen är ev. att den stora basfällan kanske absorberar längre ner i frekvenserna jämfört med de 2 mindre?
Jag vet att en akustiker kan mäta och räkna på det, men jag vill inte ta in honom/henne förrän på slutet, därför frågar jag er.

Kom gärna med förslag på mina sub-funderingar. :)

Redigerat av Thump, 08 May 2013 - 12:31.

Postad 09 May 2013 - 05:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Har du kollat med rummets dimensioner? Ett närmast kvadratiskt rum kan ge oönskade rumsnoder. Jag gillar att du kontaktat en akustiker. Det kan bli hur bra som helst om akustikern har lång erfarenhet.

Postad 09 May 2013 - 05:34

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Också vaken tidigt på en röd dag? :)

Jo, jag har gjort en mätning och fått en höjning vid 33Hz och en dip vid 54Hz. Dippen är jag ganska så säker på att basfällorna jämnar ut, men höjningen vid 33Hz blir nog en Helmholtz. Jag vill ju ha en hyffsad kurva helst från 15Hz så jag får nog ge mig på att jobba med 16,5Hz också.
Annars så tycker jag att rummet låter bra med inte alltför stora dippar och dalar. Rummet håller sig inom +/- 10dB obehandlat. När jag provdämpat med 1 uppsprättad bal isolering i varje hörn så har kurvan legat +/- 3dB.

En akustiker kommer göra underverk, framför allt på slutet när man finstämmer för sin personliga smak.
Grovgörat kan jag ge mig på själv då jag har vana av mätningar sen innan. Vid behov ringer jag in akustikern om jag stöter på problem.

Ska jag separera subfrågan till en egen tråd, då jag har en hel del frågor kring det?

Redigerat av Thump, 09 May 2013 - 05:54.

Postad 09 May 2013 - 06:32

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Det lutar åt att bygga efter den här skissen i stället. Det är mer symmetriskt, och det underlättar ju att räkna ut ev. noder.
Fördel är ju också att jag kommer åt alla 4 hörnen med basfällor.

Bifogad fil(er)

Postad 09 May 2013 - 06:37

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Rent teoretiskt så blir det säkert bättre. Jag har en fråga: nu när du bygger om så kommer rumsdimensionerna bli som sådana att du spelar på bredden och inte på längden. Nu är ju förutsättningarna helt annorlunda då stora delar av rummet består av absorbenter och inte ett naket rum, men har du ägnat någon tanke åt denna gamla "tumregel"?

Postad 09 May 2013 - 06:46

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag har märkt det när jag gjort mina proffsiga skisser. :) Jag får dubbelkolla med en akustiker men jag tror inte det ska spela någon roll i det här fallet iom att de akustiker som sett skissen inte har reagerat. Men man vet aldrig.... :)

Postad 09 May 2013 - 16:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Kommer man kunna följa ditt bygge i en rolig tråd nånstans? :)

Postad 10 May 2013 - 08:48

Thump
  • Thump
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jo, det är planerat att starta en tråd här på minhembio.com när det drar igång. Det ska vara akustikbehandlat och klart i september 2013. Först måste det läggas nytt tak och isoleras vind. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.