Just nu håller jag på att köpa på mig ny utrustning och jag har det mesta klart när det gäller det.
Det som återstår är att behandla rummet jag ska använda mig av samt vilka DIY-subbar jag ska bygga.
Jag börjar med rummet:.
Det är på 6x5m och kommer väl att hamna på 4,5x5m golvyta när "fuskväggarna" är på plats.
Jag har frågat lite på faktiskt.se och fått många bra förslag på hur layouten skulle kunna vara. De var sisådär kring min stora basfälla och föreslog en Helmholtz-absorbent på trubbelfrekvenserna, och det kommer jag nog att använda mig av vid behov. Den stora basfällan har jag upplevt i musikstudios och jag kommer nog att behålla den då den ger mig det ljud jag tycker är "bra" ljud.
Som viktig sidonot kommer jag att anlita en akustiker innan jag slår första spiken, så ni vet.
Tycker ni som är kunniga på sånt här att det ser vettigt ut? Är det något ni skulle ändra på?
Nu till min nästa fråga:
Jag är till 75% säker att jag kommer bygga 4st 120L slutna subbar. I dessa tänkte jag sätta in 1st Peerless SLS 12" i varje låda.
Drivningen blir ett gammalt Labgruppen med separat aktivt delningsfilter alternativt köper jag nytt och då blir det nog Behringers iNuke 3000DSP.
Är lådvolymen vettig? Iom att alla högtalare blir inbyggda i fuskväggarna så kan jag ju göra subbarna ofantligt stora om det skulle påverka ljudet till det positiva.
Om jag ska beskriva vad jag är ute efter för ljud så vill jag ha det neutralt, neutralt, neutralt. 4st subbar kanske hjälper frekvenserna från 17Hz till 35Hz att hålla sig lugna men ändå med pondus?
All hjälp skulle vara enormt uppskattad
Hälsningar //David
Sökningen pågår
Avancerad sökning

16 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?