Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kraft!

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2013 - 16:34

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Bättre högtalare kräver ju mer kraft av en bättre förstärkare. Men kan man ha en förstärkare för 3-10 lax sen om man tex har högtalare som kräver mkt mer, räcker de att köpa slutsteg egentligen ?

Postad 12 May 2013 - 17:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nja, det finns gott om känsliga högtalare som kan drivas med rätt lite kraft även i dyrare segment. Du behöver inte fokusera så mycket på märken och matchningar, utan köp något som mer bra kraft för pengarna. Emotiva är ett bra exempel imo.
Behöver du bara slutsteg så köp bara slutsteg, onödogt att köpa mer om det ej behövs

Postad 12 May 2013 - 17:52

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Okej men jag menar, om jag har ett par högtalare för ca 40 lax, och har en förstärkare för 10k och den är för klen, räcker de med att köpa ett slutsteg? eller behöver jag uppgradera både förstärkare och köpa ett slutsteg?

Postad 12 May 2013 - 18:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du kan driva en högtalare för 100.000 med en förstärkare för 5000. Det är många som använder a-klass när dom driver fina system, och a-klass lämnar aldrig en effekt på säg 100w. 100w kan du å andra sidan få väldigt billigt i ab-klass :) kolla med andra ord inte på priset.
Ska du använda slutsteg så behöver du ha en pre out för fullregister i ett försteg. Vad har du för förstärkare idag och var har du tänkt att ändra på i din anläggning?

Postad 12 May 2013 - 18:12

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Okej! Har idag bara en Denon 2113.. Och bestämmde mej idag för att skippa 5.1 och börja med 2.0, kanske 2.1 :) Kör med Dali Concept 6. Men tänkte om jag kunde hitta en förstärkare som jag kommer kunna ha länge och när jag väl fått köpt mej ett par riktigt bra/svår drivna högtalare så tänkte ja om de bara räckte att kanske lägga pengarna på att köpa ett slutsteg till dom istället för att byta förstärkaren. :)

Postad 12 May 2013 - 18:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Se där. 100w 2 kanaler och 5000 kr :) skulle jag vara dig skulle jag testa driva med den. Du kan driva rätt många högtalare högt med den kraften :) du kan däremot tyvärr ej hänga på något slutsteg på den. Ingen pre out.

Postad 12 May 2013 - 18:44

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Ah vet :/ de som är så synd annars hade den vart super.. Betala 3,500 för den ny ;) Men jag har kollat runt lite på hifi klubbens sida men vette fan vilka högtalare som hade lyft upp min musik emot mina Dali

Postad 12 May 2013 - 20:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Imo så har klubben bara en bra högtalarserie, mentor. Robert här inne har hört dalis dyrare modeller men säger att mentor klår dom och jag anser att mentor spelar otroligt bra. Fin bas och bra diskant för att vara dali. Men det finns jubandra märken också :)

Postad 12 May 2013 - 21:02

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Min erfarenhet är att skillnaden på en bra budgetförstärkare och riktig high end förstärkare innebär riktigt många tusenlappar i prisskillnad och egentligen relativt liten förbättring av ljudet.
Mitt hifi intresse startade med just ett par concept 6 och en nad c372. Jag bytte sedan ut mina "concept" till ett par B&W xt4 vilket innebar ett helt enormt lyft på alla områden. Det lät fantastiskt mycket bättre. På förstärkarsidan gjorde jag sedan en motsvarande uppgradering när jag bytte ut naden till Krell kav280p och kav-2250 på 2x250 watt. Detta kan jag väl säga blev bättre men inte i närheten av samma prestanda/krona skillnad som den tidigare högtalaruppgraderingen gjort.
Jag har experimenterat med en krell 400xi 2x200 watt till min alternativa anläggning där jag kör ett par små stativare (PSB alpha B1). Detta kändes totalt överambitiöst och jag bytte efter lite testande tillbaks till min lilla nad c352 i denna lilla anläggning.
Jag har nu bytt mina xt4 till ett par B&W 802D och än en gång upplevt en enorm förbättring även vid detta högtalarbyte.
Min slutsats blir att man får mycket bra förstärkare för under 10 000:– som inte ligger långt efter betydligt dyrare alternativ. Hade jag låt säga haft en budget på 100 lax i dag att fördela på hägtalare och förstärkare hade jag lagt runt 90% av den på högtalarna.
Nu ser ju inte min budgetfördelning ut så men det handlar ju mer om hur jag har experimenterat mig fram. Dyrare är ju oftare bättre men det är tydligare när det gäller högtalare än med förstärkare. Har du siktat in dig på en hägtalare under 100k tycker jag därför det är overkill att köpa förstärkare/slitsteg för 20k när man sitter på ett par concept 6.

Redigerat av hampestampe, 12 May 2013 - 21:49.

Postad 12 May 2013 - 21:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Min erfarenhet är att skillnaden på en bra budgetförstärkare och riktig high end förstärkare innebär riktigt många tusenlappar i prisskillnad och egentligen relativt liten förttring av ljudet.
Mitt hifi intresse startade med just ett par concept 6 och en nad c372. Jag bytte sedan ut mina "concept" till ett par B&W xt4 vilket innebar ett helt enormt lyft på allaområden. Det lät fantastiskt mycket bättre. På förstärlarsidan gjorde jag sedan en motsvarande uppgradering när jag bytte ut naden till Krell kav280p och kav-2250 på 2x250 watt. Detta kan jag väl säga blev bättre men inte i närheten av samma prestanda/krona skillnad som den tidigare högtalaruppgraderingen gjort.
Jag har experimenterat med en krell 400xi 2x200 watt till min alternativa anläggning där jag kör ett par små stativare (PSB alpha B1). Detta kändes totalt överambitiöst och jag bytte efter lite testande tillbaks till min lilla nad c352 i denna lilla anläggning.
Jag har nu bytt mina xt4 till ett par B&W 802D och än en gång upplevt en enorm förbättring även vid detta högtalarbyte.
Min slutsats blir att man får mycket bra förstärkare för under 10 000:– som inte ligger långt efter betydligt dyrare alternativ. Hade jag låt säga haft en budget på 100 lax i dag att fördela på hägtalare och förstärkare hade jag lagt runt 90% av den på högtalarna.
Nu ser ju inte min budgetfördelning ut så men det handlar ju mer om hur jag har experimenterat mig fram. Dyrare är ju oftare bättre men det är tydligare när det gäller högtalare än med förstärkare. Har du siktat in dig på en hägtalare under 100k tycker jag därför det är overkill att köpa förstärkare/slitsteg för 20k när man sitter på ett par concept 6.

gift dig med mig. nu! <3 jag skulle själv ha satt samma siffror i procent vid köp för 100.000 då jag inte spelar så högt att jag behöver den extra effekten. alt att man kan köpa emotiva som ger massa effekt för pengarna =D

Postad 12 May 2013 - 21:30

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

gift dig med mig. nu! <3 jag skulle själv ha satt samma siffror i procent vid köp för 100.000 då jag inte spelar så högt att jag behöver den extra effekten. alt att man kan köpa emotiva som ger massa effekt för pengarna =D

Jag trodde inte du gillade mina "ishackor" till diskant som mina 802d är bestyckade med. (helt underbar diskant om du frågar mig)
:-P

Postad 13 May 2013 - 04:52

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Håller med ovan nämnda att högtalarna har stor betydelse vid upplevd förbättring. Och att förstärkeribyte mer har en sublim skillnad i ljud så länge den orkar driva högtalarna. Men I min sjuka ljudvärld har inget lika stor betydelse som källan och hur detta ljud oförvanskat får komma ut ur högtalarna. :)

Postad 13 May 2013 - 06:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är ju inte dina högtalare jag friat till *asg*
Pml: jag vill hålla med. Jag tror att man kan få en mångmiljonrigg att låta värdelöst om källmaterialet är av samma inspelningskvalitet som evanescence fallen..

Postad 13 May 2013 - 19:03

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Det är iofs inte ofta man kan byta ut källan mot något som låter särskilt mycket bättre, såvida man inte hyr in artisten + orkester för en livespelning - och ofta låter inte ens det bättre än den där lilla plastskivan med gropar i... :)

Postad 13 May 2013 - 20:26

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Kan ju säga att hemmabio recivers mår nästan alltid bra av ett extra slutsteg då de oftast har för klena nätdelar för trögdrivna högtalare.

Man brukar ju säga att man måste betala 3-5 grr mer för en hemmabio reciver som en stereo förstärkare för att få samma kraft.
Dvs en stereo förstärkare för 7000-8000:- utklassar det flesta hemmabio recivers upp till 20-25000:- i ren tvåkanal musik lyssning.
Egentligen är det ju enkel mattematik. Stereo förstärkare för 5000:- behöver bara elektronik för två kanaler medanas en hemmabio reciver för 5K inehåller kraft för typ sju kanaler bild processor bild växel osv... Pengarna ska ju räcka till alla funktioner och finesser så det säger ju sig själv att de måste kompromissa för att få ihop det hela. Sen har nästan alla hemmabio reccivers riktiga glädje siffror. Tex 7X140w men en nätdel på 500w.
Sen är det enorm skillnad på en hemmabio reciver med påstådda 140w och 140w riktiga watt från ett slutsteg eller bra tvåkanals förstärkare. Många två kanalare med säg 2x60w låter bättre än hemmabio recivers med 140w

Nu har ju många hemmabio recivers bra försteg och hänger man på ett slutsteg så är man i en helt annan nivå på ljudet vid musik lyssnande samt att man får bättre bio ljud på köpet inte bara från frontarna utan även från center och bakkanalerna då reciver nu har mera ström över då den slipper driva frontarna.

Mitt tips är att köpa en billig reciver begagnat som har ett eller ett par år på nacken går att få bra grejer för 1000 och uppåt om man inte behöver hdmi, spotify osv.. Går ofta att hitta toppmedeller som är ett par år för ett par tusen.
Sen Köper du ett begagnat slutsteg och hänger på för en 4-5000 och du har ett kanon ljud både till bio och till film.
Man får mycket för pengarna begagnat!!!

Eller så köper du en ren tvåkanals förstärkare om du vill gå den vägen ist. och satsa på en ren stereo anl.

Postad 13 May 2013 - 21:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nu hade du missat den största detaljen zupe. Hbreceivers tillverkas i MYCKET större upplagor, vilket raserar priset.
De flesta hemmabioreceivers skriver ner deras 2xmax i 8 ohm vid låg dist. Länka en tvåkanalare i valfri prisklass så hittar jag en hemmabioreceiver med samma effekt för betydligt mindre än din förutsagda peng :P

Postad 13 May 2013 - 22:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Håller med hampestampe i vartenda ord, men håller inte med zupe i ett enda.

Postad 14 May 2013 - 09:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Ja om man inte, som tex. Bakerman skall flytta astronomiska mängder luft, behövs sällan mer än några tiotal Watt. Sedan är ju högtalarna inte läskunniga heller, de har ingen aning om märket på förstärkaren är fint och dyrt.

Men visst kan det låta lite olika med olika förstärkare. Är själv förälskad i en fantastisk 20W klass A förstärkare. Funderar allvarligt på att skaffa en beggad Musical Fidelity A1 också bara för att den är så fräck och låter så varmt och gott. :)

Postad 14 May 2013 - 10:26

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0
Borde inte ge mig in i diskussionen om att förstärkare inte gör så stor skillnad men jag är så nöjd med mitt byte att jag måste dela med mig.

Hade en Onkyo 608 i två år och var sådär nöjd med musik-ljudet. Byte till en Yamaha RX-A810 och det blev så otroligt mycket bättre trots att det skilde väldigt lite i pris.

Känns nästan som de två åren med Onkyo var två bortkastade musiklyssnings-år.

Postad 14 May 2013 - 10:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det man bör ha i åtanke med receivers är att dom tydligen nästan alltid har någon ljudförbättring påslagen. Det kan sabba ljudet mycket & verkligen skilja förstärkare åt!
Just ja, a- klass. Jag kör nu 50W A- klass men tror inte jag skulle märka alls om någon smög på . AB - klass istället:) Men lite feelgood är det Väl att köra det för mig iaf

Redigerat av Zartok, 14 May 2013 - 10:39.

Postad 14 May 2013 - 10:47

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det man bör ha i åtanke med receivers är att dom tydligen nästan alltid har någon ljudförbättring påslagen. Det kan sabba ljudet mycket & verkligen skilja förstärkare åt!

Precis, man ska läsa manualen och kamma igenom alla menyer som finns i förstärkaren. När vi stängde av all sån där skit hos Bakerman så vart det verkligen en wow-upplevelse. Snacka om skillnad. :)

Just ja, a- klass. Jag kör nu 50W A- klass men tror inte jag skulle märka alls om någon smög på . AB - klass istället:) Men lite feelgood är det Väl att köra det för mig iaf

Du kommer visst att märka stor skillnad.

På elräkningen. :D

Postad 14 May 2013 - 10:59

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

I två år pillade jag med Onkyons inställningar hit och dit nästan dagligen. På Yamahan står är allt på Straight och Through utom diskanten som står på +1. Inga övriga ljudförbättrare är på så för min del hade det inte med inställningar att göra.

Postad 14 May 2013 - 11:03

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

I två år pillade jag med Onkyons inställningar hit och dit nästan dagligen. På Yamahan står är allt på Straight och Through utom diskanten som står på +1. Inga övriga ljudförbättrare är på så för min del hade det inte med inställningar att göra.

Fast då är det ju förmodligen just inställningarna som var boven i dramat hela tiden. :)

Postad 14 May 2013 - 11:12

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Fast då är det ju förmodligen just inställningarna som var boven i dramat hela tiden. :)

Vet inte riktigt vad du menar, men eftersom jag testat alla kombinationer med inställningar och jag inte var nöjd med någon så kan det ju knappast bero på inställningarna.

Tex Pure Direct på Onkyon lät som en klockradio. Pure på Yamahan låter mycket bättre. Hade kört det om man fick med suben bara.

Postad 14 May 2013 - 11:18

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Pure på Yamahan låter mycket bättre. Hade kört det om man fick med suben bara.

Pure + sub går liksom inte ihop.. :)

Postad 14 May 2013 - 11:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

50W klass A?! Vad i hela friden kör du med, Krell eller nåt? Min kära handlare har monoblock i ren klass A från Vincent. De ser väl ut att väga sisådär 100 kilo styck. :)

Postad 14 May 2013 - 11:41

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
2x50W Klass A - 22 kg

http://www.fyndborse...starkare/rubrik

Postad 14 May 2013 - 11:57

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt vad du menar, men eftersom jag testat alla kombinationer med inställningar och jag inte var nöjd med någon så kan det ju knappast bero på inställningarna.

Tex Pure Direct på Onkyon lät som en klockradio. Pure på Yamahan låter mycket bättre. Hade kört det om man fick med suben bara.

Det jag menar är att jag fortfarande tror att det har något med inställningar, alternativt felkopplat någonstans att göra. Visst, förstärkare kan i vissa fall ha lite olika karaktär på ljudet. Men att grundljudskaraktären mellan två olika märken skulle vara att den ena låter bra och den andra som en klockradio är högst otroligt.

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 14 May 2013 - 12:00.

Postad 14 May 2013 - 12:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

2x50W Klass A - 22 kg

http://www.fyndborse...starkare/rubrik

Hm, är det skillnad på klass A och klass A? Det är ju inte alls förvånande att man kan sätta ihop en fin apparat med "all inclusive" för en spottstyver i Kina. Min Sugden skulle ju knappast kosta 20000kr.då heller. Men jag blir lite fundersam på varför effekten är så begränsad i vissa klass A lösningar och plötsligt 50W i en ändå relativt liten och billig burk. Är det så att den i själva verket inte verkar i klass A mer än upp till några fåtal Watt kanske?

Postad 14 May 2013 - 12:36

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
@Laddie15

Här har du ett steg för din nästa rigg. Du lirar ju visserligen inte så starkt. Men här får du lite headroom iaf. :D

Postad bild

Postad bild

Postad 14 May 2013 - 12:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

@Laddie15

Här har du ett steg för din nästa rigg. Du lirar ju visserligen inte så starkt. Men här får du lite headroom iaf. :D

Postad bild

Postad bild

Haha. Hel..s jä..r vilka monser. Inte ens Bakerman behöver den effekten, väl? :D

Postad 14 May 2013 - 12:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...jag blir lite fundersam på varför effekten är så begränsad i vissa klass A lösningar och plötsligt 50W i en ändå relativt liten och billig burk. Är det så att den i själva verket inte verkar i klass A mer än upp till några fåtal Watt kanske?

Man kan nog sluta sig till att när den körs i läge klass A så är det inget sånt fusk.

Problematiken med klass A och högre uteffekter är helt enkelt att tomgångsströmmen då behöver vara högre = rejäla slutrör/sluttrissor/kylning krävs.

Postad 14 May 2013 - 13:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Man kan nog sluta sig till att när den körs i läge klass A så är det inget sånt fusk.

Problematiken med klass A och högre uteffekter är helt enkelt att tomgångsströmmen då behöver vara högre = rejäla slutrör/sluttrissor/kylning krävs.

Ja det var ju just det. Utan att fatta fullt ut hur det funkar, men redan 20W kräver rejäla dimensioner på prylarna. Min egen 20 Wattare är dimensionerad som en bättre 100Wattare. Stora kylelement och blir rejält varm, skulle gissa på att den drar ca. 150-200W eller nåt. De 50W konstruktioner jag sett i ren klass A har verkligen varit biffiga.
Därav min undring om XTZ stärkaren. Ja, egentligen samma sak med helrörs gitarrförstärkare, de är ju också ofta på 50W.
Ja, mycket man inte förstår härivärlden. :)

Postad 14 May 2013 - 15:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Mina monoblock kostade väl ca 20000 nya men med den summan är det inga problem att finna 50W A- klass. Du ska väl inte börja tro att a- klass skiljer Sig från a- klass?:)

Postad 14 May 2013 - 15:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Mina monoblock kostade väl ca 20000 nya men med den summan är det inga problem att finna 50W A- klass. Du ska väl inte börja tro att a- klass skiljer Sig från a- klass? :)

Nejdå. Men om du tittar på mina exempel, undrar inte då också du över skillnaden mellan jätteklumparna och de lite mer beskedliga med samma effekt? Är helt enkelt jätteklumparna monstruöst överdimensionerade? Eller har vissa "modernare" klass A stärkare smartare lösningar som medger lite nättare format?

Skall villigt erkänna att jag inte fattar mycket av det här. Förhoppningen var väl att någon annan skulle det. :)

Postad 14 May 2013 - 15:47

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Läser man manualen till XTZ:an så verkar det knappast vara något fusk. Den går att köra i Klass B också, då med betydligt större effektuttag då man slipper tomgångsströmen. Det finns även ett autoläge där den går över till Klass B vid en viss temperatur för att förhindra överhettning.

Som så mycket andra hifi-produkter handlar det nog helt enkelt om att man ofta betalar aldelles för mycket. Det är ju även så att mycket av vikten ofta ligger i själva chassina. Att göra en förstärkare i 4mm aluminium gör ju inte konstruktionen i sig bättre, möjligtvis marginellt så om det är en aktiv del av kylningen.

Postad 14 May 2013 - 19:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nejdå. Men om du tittar på mina exempel, undrar inte då också du över skillnaden mellan jätteklumparna och de lite mer beskedliga med samma effekt? Är helt enkelt jätteklumparna monstruöst överdimensionerade? Eller har vissa "modernare" klass A stärkare smartare lösningar som medger lite nättare format?

Skall villigt erkänna att jag inte fattar mycket av det här. Förhoppningen var väl att någon annan skulle det. :)

jag är ärligt talat helt med på det du säger. jag har sett ett a-klassteg som såg ut att väga 150 kg och levererade 2x100w i 8 ohm. sen så har jag även sett bland andra dessa: http://www.positive-...8/kronzilla.htm

dom kommer att demas i umeå nu imorgon och övermorgon, driva ett par högtalare som kostar ÖVER en miljon (jepp, jag kommer så att vara där) och levererar MÄKTIGA... 22 (ärliga) watt. per monoblock. 45 kg styck, kolla storleken på rören! vet inte vad dom kostar, men 50 papp per monoblock är nog inte att ta i för mycket iaf =)

jag tror helt enkelt att det är lätt att lägga på extra, helt onödiga delar, och ta extremt höga priser för det ^^
jag menar... vem fasen använder 22w hemma iaf? *asg*

Postad 14 May 2013 - 22:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Borde inte ge mig in i diskussionen om att förstärkare inte gör så stor skillnad men jag är så nöjd med mitt byte att jag måste dela med mig.

Hade en Onkyo 608 i två år och var sådär nöjd med musik-ljudet. Byte till en Yamaha RX-A810 och det blev så otroligt mycket bättre trots att det skilde väldigt lite i pris.

Känns nästan som de två åren med Onkyo var två bortkastade musiklyssnings-år.

Fast där jämför du ju äpplen med päron.

Precis, man ska läsa manualen och kamma igenom alla menyer som finns i förstärkaren. När vi stängde av all sån där skit hos Bakerman så vart det verkligen en wow-upplevelse. Snacka om skillnad. :)

Vi stängde inte av "all sån skit". Eller jo.. En inställning i en undermeny som jag missat. ;)
Men jätteskillnad blev det. :)

Det är därför man inte ska köra Audessy eller YPAO eller sån skit.. ;)

Postad 14 May 2013 - 22:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det var kanske därför mitt ljud totalsabbades med ypao. Allt dog när jag testade :/

Postad 14 May 2013 - 22:35

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag personligen skulle lägga mer pengar på högtalarna än på förstärkeriet för jag tycker det gör större skillnad. När det gäller slutsteg så är inte skillnaderna lika stora mellan olika byggen som mellan olika högtalare, som någon påpekade. Så länge som man har tillräckligt hög effekt för att kunna spela så starkt man vill med bibehållen dynamik, och där är vi väldigt olika och dessutom ser våra rum olika ut. Det är väldigt svårt att generalisera och säga att x antal watt räcker. En del hemmabyggda förstärkare jag gjort som leverar 2x15 watt kan låta helt fantastiskt medan jag kan tycka att 2x250 watt i hifirummet inte räcker någonstans alls. Allt handlar om hur högt man vill spela och om man stör sig på att ljudet komprimerar eller inte. Och förstås hur lättdrivna högtalarna är, en parameter som de flesta verkar glömma bort (utom vi hifi-människor förstås ;)).

Om vi bortser från hur starkt man vill spela och utgår från att vi har effekt så det räcker så tycker jag faktiskt att försteget gör större ljudmässig skillnad än slutsteget, och där brister i alla fall de äldre hemmabioreceivers jag testat jämfört med bättre integrerade förstärkare eller separata försteg. Nu ska det tilläggas att jag inte testat en hemmabioreceiver hemma på säkert tio år, den sista jag hade var en Harman Kardon AVR7000 som ansågs rätt bra på sin tid (kostade 15'000 år 2000). Men den hade inte mycket att hämta mot en integrerad stereoförstärkare i samma prisklass. Ska man köra stereo och inte 5.1 så tycker jag man ska satsa på en integrerad förstärkare eller separata för- och slutsteg, beroende på vad man har för budget. Men det går att göra brutalt bra fynd begagnat och det är inte alls samma hets att hitta det senaste som med hemmabio. Man kan fynda kanonfina grejer som har 5-10 år på nacken.

Postad 14 May 2013 - 22:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Vi stängde inte av "all sån skit". Eller jo.. En inställning i en undermeny som jag missat. ;)
Men jätteskillnad blev det. :)

Det är därför man inte ska köra Audessy eller YPAO eller sån skit.. ;)

Vad var det för inställning? Bara så man inte själv har på den :) . I surround eller två-kanal?

Postad 15 May 2013 - 08:41

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Audessy är kalibreringen man gör med mic. Som stärkaren gör. Den går att stänga av om man inte gillar den. Men på tex Marantz och Yamaha så kan man använda Pure-Direct som inte använder sådana finesser...

ypao är yamahas version av auto-kalibrering.

//Krozz

Postad 15 May 2013 - 09:10

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

Det var kanske därför mitt ljud totalsabbades med ypao. Allt dog när jag testade :/

Enda gången jag upplevt en förbättring med YPAO var med Emotiva XPA-1. Då drogs det på 3-4dB mer diskant på frontarna för att kompensera för filtreringen som stegen gjorde. Tyvärr kan inte EQ återskapa information som en gång försvunnit, utan bara försöka kompensera, så det blev bara lindring och inte en lösning. Förstår dock att autokal kan vara en snabb fix med dåliga högtalare, usel akustik eller som i mitt fall, "dåliga" slutsteg. För mig var enda acceptabla lösningen att byta ut dem, annars hade jag gått tillbaks till bara receiver igen. Kraft hade de ju men både design och konstruktion sker av Tonewinner som jag lärt mig har sina rötter i PA och då får man väl inte räkna med hifi.

Vad jag hade önskat var att Emotiva hade egen designer och bestämde vilka komponenter som ska användas i konstruktionen som sen utförs i Kina om man så vill. Dessvärre tycks de sakna nödvändig know how och får då låta någon annan sköta rubbet åt dem (in it for the money). Många andra har ett bättre och mer seriöst tillvägagångssätt för att reducera kostnader. Yamaha flyttade sin tillverkning av receivers från Japan till Malaysia(?) men de har fortfarande vett nog att sköta design och komponentval själva. Dessutom tillverkar de många av sina komponenter själva för att få exakt vad de vill ha.

Redigerat av Unregistered77a7e886, 15 May 2013 - 09:24.

Postad 15 May 2013 - 11:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Eftersom det är oerhört svårt att bygga vardagsrum med ens hyfsat rak frekvensgång i basen fyller autokalibrering definitivt en funktion, och även om det aldrig på långa vägar går att kompensera helt för rummets brister och att man alltid adderar nya fasfel så måste man vara ganska korkad för att avfärda de fördelar man faktiskt får.

I de allra flesta fall låter en anläggning betydligt bättre om man lyckas eq:a bort de värsta pucklarna i frekvensgången...

Postad 15 May 2013 - 12:02

ibeardtech
  • ibeardtech
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Var idag och lyssnade på Dali Mentor 6. Var rätt fina. Vad tycker ni?

Postad 15 May 2013 - 12:17

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Eftersom det är oerhört svårt att bygga vardagsrum med ens hyfsat rak frekvensgång i basen fyller autokalibrering definitivt en funktion, och även om det aldrig på långa vägar går att kompensera helt för rummets brister och att man alltid adderar nya fasfel så måste man vara ganska korkad för att avfärda de fördelar man faktiskt får.

I de allra flesta fall låter en anläggning betydligt bättre om man lyckas eq:a bort de värsta pucklarna i frekvensgången...

Jag tror att dom flesta som avfärdar autokalibrering, inklusive mig själv, testade denna funktion när den snabbt blev poppis, mycket tack vare att Audessey dök upp i var och varannan förstärkare för några år sedan. På den tiden var filtreringen inte tillräckligt högupplöst och basområdet lämnades åt sitt öde.

Dom gånger jag gav funktionen en chans så vart resultatet långt ifrån lyckat. Jag är nog inte ensam om detta. Om det fungerar bättre idag så är det ju jättebra.

Att kalla folk korkade bara för att dom har andra erfarenheter än dig är dock rätt onödigt tycker jag. :)

Postad 15 May 2013 - 12:56

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag tror att dom flesta som avfärdar autokalibrering, inklusive mig själv, testade denna funktion när den snabbt blev poppis, mycket tack vare att Audessey dök upp i var och varannan förstärkare för några år sedan. På den tiden var filtreringen inte tillräckligt högupplöst och basområdet lämnades åt sitt öde.

Må så vara, men de av burkarna som diskuterats i tråden och har funktionen är förmodligen samtliga såpass moderna att de även hanterar bas-eq, åtminstone tolkar jag det så.

Att kalla folk korkade bara för att dom har andra erfarenheter än dig är dock rätt onödigt tycker jag. :)

Jag var ganska specifik i att det gällde fördelarna med utjämning av bas-pucklar med de stärkare som hanterar detsamma, och lyckas man inte få bättre ljud i det avseendet (och egentligen även generellt) i sitt vardagsrum så gör man sannolikt något fel.

I de allra flesta fall blir resultatet absolut bättre, och bashar man generellt autokalibrering (åtminstone de som inkluderar bas-korrektion) och avfärdar nyttan lite onyanserat som en del gör så vill jag nog mena att hissen inte går ända upp... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 15 May 2013 - 13:02.

Postad 15 May 2013 - 14:24

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0

lyckas man inte få bättre ljud i det avseendet (och egentligen även generellt) i sitt vardagsrum så gör man sannolikt något fel.

I de allra flesta fall blir resultatet absolut bättre, och bashar man generellt autokalibrering (åtminstone de som inkluderar bas-korrektion) och avfärdar nyttan lite onyanserat som en del gör så vill jag nog mena att hissen inte går ända upp... :)

Nästa gång någon är missnöjd kan väl du rycka in och förklara för denna vad den gjort fel så får vi se om det löser problemet. Tills vidare kommer jag fortsätta rekommendera att testa "Through" (eller Front) på PEQ eller kalibrering endast från sweetspot för RX-XXXX när någon undrar vad som är fel.

https://www.minhembi...dpost&p=3781672

https://www.minhembi...dpost&p=3782015

https://www.minhembi...dpost&p=3782126

https://www.minhembi...dpost&p=3782139

https://www.minhembi...dpost&p=3783398

Tror mig ha sett liknande fenomen med att alldeles för mycket bas försvinner vid autokalibreringen även hos andra märken.

Redigerat av Unregistered77a7e886, 15 May 2013 - 14:29.

Postad 15 May 2013 - 14:36

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

• 1318 inlägg
  • 0

Nästa gång någon är missnöjd kan väl du rycka in och förklara för denna vad den gjort fel så får vi se om det löser problemet. Tills vidare kommer jag fortsätta rekommendera att testa "Through" (eller Front) på PEQ eller kalibrering endast från sweetspot för RX-XXXX när någon undrar vad som är fel.

https://www.minhembi...dpost&p=3781672

https://www.minhembi...dpost&p=3782015

https://www.minhembi...dpost&p=3782126

https://www.minhembi...dpost&p=3782139

https://www.minhembi...dpost&p=3783398

Tror mig ha sett liknande fenomen med att alldeles för mycket bas försvinner vid autokalibreringen även hos andra märken.

Inte för att det tillför något till tråden (ber om ursäkt för det) men jag kör också med Through i Yamahan och kompletterar med en Antimode.

Onkyon lät om möjligt ännu tråkigare med Audyssey av men det berodde nog mest på att då gick det inte att ha Dyn EQ på och utan Dyn EQ försvann allt tryck.

Yamahan har tryck i hela registret både med och utan "förbättrare".

Postad 15 May 2013 - 14:41

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Det slog mig nu att jag fick öka på basen ganska mycket efter att ha kört kalibreringen på mitt Marantz AV7701 hemmabioförsteg. Jag hade aldrig några problem med det på mitt tidigare Primare SP31 hemmabioförsteg, som jag visserligen kablirerade manuellt med ljudtrycksmätare. Nu kan det väl hända att jag dragit på lite extra förstås, men jag har ställt in en nivå jag tycker känns lagom på film. Jag vet inte hur musik skulle låta då jag aldrig testat det eftersom jag har ett separat Primare PRE32 försteg till musik, och till musik kör jag dessutom inte med subbarna. Med lagom nivå menar jag att explosioner får soffan att vibrera och att trycket känns i magen, men vid normala scener och filmmusik så upplever jag basen som "transparent" och ungefär i samma nivå som när jag kör tvåkanalslyssning via det andra försteget utan subbarna. En sak som kan spela in här är Dynamic EQ eller vad det heter, som jag slog av, eftersom jag är allergisk mot en massa finesser som jag inte vet om de gör nytta. Men eftersom vår hjärna uppfattar bas som lägre vid låg volym kontra vid högre volym så kan det ju vara så att Dynamic EQ hade hjälpt till i detta fall om man har volymen väsentligt lägre än referensnivå som man kalibrerar emot. Även om mitt system med lätthet kan spela på referensnivå så tycker jag det är alldeles för högt och det finns nog många system som inte fixar det heller. Kan det vara därför man upplever basen som för låg?

Spontant är jag tveksam till om Audyssey gör så mycket nytta i mitt akustikbehandlade rum, mitt gamla hemmabioförsteg utan dessa finesser lät i vissa avseenden minst lika bra. Den största vinsten jag upplevt är lite bättre detaljrikedom, man hör verkligen små detaljer som regndroppar, tomhylsor som studsar etc. men Primaren kändes mer homogen.

Inte för att det tillför något till tråden (ber om ursäkt för det) men jag kör också med Through i Yamahan och kompletterar med en Antimode.

Onkyon lät om möjligt ännu tråkigare med Audyssey av men det berodde nog mest på att då gick det inte att ha Dyn EQ på och utan Dyn EQ försvann allt tryck.

Yamahan har tryck i hela registret både med och utan "förbättrare".

Rekommenderar du att man slår på Dynamic EQ? Kanske skulle testa det...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.