Postad 17 May 2013 - 20:45
Postad 17 May 2013 - 21:43
Postad 18 May 2013 - 11:30
Är lite "coolt" med 9.2 :-) när man ändå bygger så bygger man ju hehe.
Men dom är till för att ge en bättre dynamik/rumskänsla då antar jag?
Postad 18 May 2013 - 11:57
Nu har jag en förstärkare som klarar 9.2 men hade jag varit tvungen att välja mellan bakre surround och front high med en 7.2-förstärkare så hade det varit rätt jämt i valet.
Postad 18 May 2013 - 14:42
Postad 18 May 2013 - 14:55
Men det funkar bara med PL2z och inte med PL2x då?
Postad 19 May 2013 - 10:09
Tack Falken!, nej det skall vara 9.2 isf :-)
Men det funkar bara med PL2z och inte med PL2x då?
Nej det gör det inte. Läs nedan.
http://en.wikipedia....Dolby_Pro_Logic
Postad 19 May 2013 - 10:43
DTS har ju neo x och Onkyo har ju sitt DSX, sen har väl Yamaha sitt presence.
Postad 19 May 2013 - 11:19
Det är ju inte bara Dolby som har stöd för 9.1/9.2 samt 11.1/11.2
Såklart. Tänkte inte på det. Har alla onkyo respektive yamaha stöd för detta då?
Postad 19 May 2013 - 12:09
Redigerat av apansson80, 19 May 2013 - 12:09.
Postad 19 May 2013 - 15:58
Men även om inspelningen är 5.1 så kan väll förstärkaren simulera 9.2? Som en stereoinspelning kan bli 5.1 med PL2 =) ??
Om inte så finns det väll ingen större idé att köra 9.2
*uppdatering* Jag har läst på lite, känns som att man inte behöver fråga ALLT :-)
Var som jag misstänkte.
Redigerat av Unregistered3891e39c, 19 May 2013 - 16:05.
Postad 19 May 2013 - 16:00
Jag hade faktiskt inriktat mig på en fetare Onkyo, de var ju najs att dem hade ett "eget" system för att få de å lira =)
Men även om inspelningen är 5.1 så kan väll förstärkaren simulera 9.2? Som en stereoinspelning kan bli 5.1 med PL2 =) ??
Om inte så finns det väll ingen större idé att köra 9.2
Det stämmer bra. Ingen inspelning är ju gjord med 9 kanaler, inte 7 heller såvitt jag vet. I så fall skulle ju alla sådana system också vara onödiga.
Postad 19 May 2013 - 16:21
Postad 19 May 2013 - 22:33
Det stämmer bra. Ingen inspelning är ju gjord med 9 kanaler, inte 7 heller såvitt jag vet. I så fall skulle ju alla sådana system också vara onödiga.
Finns massor av filmer som är mastrade i 7.1.
Postad 21 May 2013 - 07:39
Det är inte fininställt utan endast grovinställt men filmerna har helt klart fått ett jättelyft från mitt 5.2.
Det enda som suger med den förstärkaren är att om man aktiverar Zone 2 så försvinner front high i systemet 11.2 så det blir 9.2 och det måste göras i en meny, det går inte automatiskt när man växlar mellan zone 2 on/off, lite synd.
Jag har ett PA MC 5500 (9-kanals onkyo slutsteg) som tar hand om zone 2 + high i zone 1 + wide i zone 1 för att dela lite på effekten också.
Jag kan även rekommendera en app i appastore till paddan som gör så man kan styra hela receivern och zoner/ingångskällor direkt på den och man behöver inte ens sitta med en fjärr i samma rum längre. Bara att sitta och styra den i köket t ex eller från kontoret då det går via WLAN:et.
Finns det förresten någon film inspelad i mer än 7.1 ?
Postad 21 May 2013 - 13:58
Speciellt vid live conserter så får man en högre scen närvaro då känslan från en äkta liveconsert blir större då man lyfter hela ljudbilden upp under taket.
Postad 21 May 2013 - 18:23
Jag kör just nu en Onkyo NR-TX 3010 med 11.2 hemma (Neo X).
Det är inte fininställt utan endast grovinställt men filmerna har helt klart fått ett jättelyft från mitt 5.2.
Det finns inte .2. Basen är alltid i mono. Om du inte plockar ut den via pre out front.
Redigerat av Bakerman, 21 May 2013 - 18:24.
Postad 22 May 2013 - 18:38
Åsikterna går ju isär om vad som är bäst.... Om man vill ha mer "direkt" ljud eller svårplacerat och ambienceliknande.
THX är ju starka förespråkare av Bipol/dipol iaf
Postad 22 May 2013 - 20:37
Jag tycker att direktstrålande funkar bäst.
Postad 22 May 2013 - 21:48
Tack för all hjälp i alla trådar Bakerman, de lutar åt en 9.2 med monitoraudio center+stativare runt om och två xtz 12.16
Onkyo som reciever
Redigerat av Unregistered3891e39c, 22 May 2013 - 21:51.
Postad 24 May 2013 - 19:18
Det finns inte .2. Basen är alltid i mono. Om du inte plockar ut den via pre out front.
Jag håller helt med dig i ditt påstående. Min stereoförstärkare har dock både R och L för pre-out subwoofer. Varför har den det om signalen är densamma, är det ren kosmetik? Finns det någon vits med att använda båda? Har två subbar men har nu endast kopplat från den ena utgången till mitt sub-steg.
Postad 24 May 2013 - 23:04
Jag håller helt med dig i ditt påstående. Min stereoförstärkare har dock både R och L för pre-out subwoofer. Varför har den det om signalen är densamma, är det ren kosmetik? Finns det någon vits med att använda båda? Har två subbar men har nu endast kopplat från den ena utgången till mitt sub-steg.
Det är inget påstående. Det är fakta.
Anledningen till att det vinns två sub-out är delvis samma som varför det finns 28834757843939390 trådar på detta forum om hur man kopplar in två baslådor. Man kör en internkopplad y-split för att folk ska slippa fråga.
På lite mer avancerade stärkare, som t.ex min Yamaha Z11 finns det dock kalibrering och EQ separat för varje sub-out.
Oavsett så är det fel att kalla det .2.
Är det .2 för att man har två baslådor, eller kör jag 11.4 nu ?
Ska det efter punkten ange hur många baslådor man har för att det är fränt att ha många ?
Det efter punkten anser jag beskriva att man har en baslåda och inte kör frontarna fullregister.
Sen kan det väl vara helt okej att beskriva det efter punkten om antalet.
Men vad gäller antalet i så fall ?
Antalet lådor, eller antalet element ?
En del har ju fler element i samma lådor...
Postad 26 May 2013 - 13:46
Det är ju inte bara Dolby som har stöd för 9.1/9.2 samt 11.1/11.2
Yamaha verkar enligt vad jag kan läsa sedan länge väldigt inriktade och förespråkande för front high. De har numera bland annat en funktion som lyfter dialogen genom detta. Hur står sig de andra tillverkarna med front high? Dvs är det någon skillnad mellan Dolby Pro Logic IIz, Neo X, DSX och presence? Går det att rangordna i så fall?
Postad 26 May 2013 - 21:47
Någon rangordning tror jag inte det går att göra, utan det bästa är nog att köra på det som man själv tycker låter bäst.
Postad 11 June 2013 - 10:08
Vad säger ni experter, är det bättre med "direkt" ljud eller om det sprids ut och fyller ut?
MVH
Redigerat av Unregistered3891e39c, 11 June 2013 - 10:09.
Postad 13 June 2013 - 20:35
Tjenare! De står nu klart att det kommer bli KLIPSCH rakt igenom.... Men en liten fråga till på front high. Skall man köra RB 51 ll , eller en bipol/dipol lösning? (läs RS 42 ll)
Vad säger ni experter, är det bättre med "direkt" ljud eller om det sprids ut och fyller ut?
MVH
Är ju ingen expert men av vad jag läst ska man inte ha bipol/dipol som front high utan riktade högtalare. Jag kör dock omnipolära, vilket verka funka utmärkt det med.
Postad 17 June 2013 - 21:50
Postad 04 September 2013 - 11:15
Högtalarna jag funderat på är:
http://www.ljudfokus...white-v-4/5895/
samt:
http://www.fyndborse...e/xtz-70.12-vit
Postad 06 September 2013 - 11:29
Tror du lättare får svar om du håller dig till en eller max två tydliga frågor åt gången istället för 4 st luddiga frågor i en klump. Typ.Hej! står i startgroparna att prova på att köra front high ilr surround back. Frågan är om det kommer bli någon förbättring i ljudbilden? Förstärkaren jag har är en Onkyo 616 tillsamman med Xtz 95:serien och 2st xtz 10.16 subbar..rummet jag har är bioanpassat. kommer jag behöva uppgradera min förstärkare för att det ska göra någon skillnad att använda front high ilr surrback kanalerna?kommer xtz 70.12 ha en bättre klangmatchning? och hur viktig är den till mitt ändamål?
Högtalarna jag funderat på är:
http://www.ljudfokus...white-v-4/5895/
samt:
http://www.fyndborse...e/xtz-70.12-vit
High-högtalarna behöver inte vara lika bra som övriga surroundhögtalare. Sen om man kör 4 surrar eller 2 surrar + front high är väl en smaksak och hur bra man kan placera högtalarna.
Postad 06 September 2013 - 11:58
Postad 06 September 2013 - 12:52
Ber om ursäkt om jag varit otydlig, ska försöka vara tydligare
Det som jag grumlar över mest..är min förstärkare onkyo tx-nr616 är lämplig att köra front high med ilr om det är att kasta pengarna i sjön?
Den funkar lika bra som andra att köra front high/wide.
Bara koppla å prova
Postad 06 September 2013 - 13:24
Postad 06 September 2013 - 15:24
Finns för och nackdelar med alla märken :-) Vissa gillar Yamahas egna ljudfält bättre. Aventage serien har ju tyvärr en nackdel i att kalibreringen av subbarna (YPAO) är lite undermålig. Går såklart att pula med själv....Ok de låter bra
har läst att yamahas advantege serie ska vara bättre på front high men sen hur mycket bättre vet jag inte..
Postad 06 September 2013 - 23:38
Postad 08 September 2013 - 16:17
Postad 09 September 2013 - 19:44
Känns lite som det här med fler kanaler är ett försäljningsknep då tillverkarna har slut på idèer, Om nu filmerna skulle vara kodade i fler kanalarer än det vanliga 7.1 så kanske det kan vara häftig med fler högtalare. Men frågan är om det är värt pengarna is slutändan, då placering och rum lär vara ganska optimalt och vad kostar det sen med de extra högtalarna som ska vara av samma kvalitet som resten + steg att driva dem med.
Har man lyssnat till 2st bra högtalarei stereo så blir man riktigt imponerad hur mycket rumsinformation de kan få med, bredd, djup, höjd och ibland så man rentav tror man har surround. Har man upplevt detta så är man nog liksom jag ganska tveksam till fler högtalare i fronten ;-)
Visst har man modell billiga högtalare runtom kanske det är mer värt med fler högtalare, men är det då inte bättre att satsa på några av kvalitet istället för en massa dåliga?
Postad 10 September 2013 - 09:43
Nja, det känns som du för ett väldigt teoretiskt resonemang.Grabbar.. I slutändan är det garanterat bättre att satsa på frontar av kvalitet än att beblanda sig med front high, front wide och liknande. Har du 3 st bra högtalare i fronten så behövs inte dessa högtalare. Har man 3 fram och säg 4 surrounds så har du täckt ljudfältet väldigt bra.
Känns lite som det här med fler kanaler är ett försäljningsknep då tillverkarna har slut på idèer, Om nu filmerna skulle vara kodade i fler kanalarer än det vanliga 7.1 så kanske det kan vara häftig med fler högtalare. Men frågan är om det är värt pengarna is slutändan, då placering och rum lär vara ganska optimalt och vad kostar det sen med de extra högtalarna som ska vara av samma kvalitet som resten + steg att driva dem med.
Har man lyssnat till 2st bra högtalarei stereo så blir man riktigt imponerad hur mycket rumsinformation de kan få med, bredd, djup, höjd och ibland så man rentav tror man har surround. Har man upplevt detta så är man nog liksom jag ganska tveksam till fler högtalare i fronten ;-)
Visst har man modell billiga högtalare runtom kanske det är mer värt med fler högtalare, men är det då inte bättre att satsa på några av kvalitet istället för en massa dåliga?
Jag har själv 3 bra högtalare fram och jag gillar ändå vad front high tillför.
Med det sagt så tillför ändå front high en extra dimension. Även om mina frontar har en stor ljudbild så spelar de inte ljud uppifrån taket.
Front high är ju för övrigt mer lättplacerade än vanliga 7.1. Det är långt ifrån alla rum som har plats för surroundhögtalare hela vägen bakom lyssningspositionen, däremot har de allra flesta plats uppe vid taket fram. Färre och mer påkostade högtalare vs fler men billigare högtalare är en berättigad diskussion. Men front high-högtalarna behöver inte vara särskilt dyra för att ge fullgod effekt.
Postad 13 September 2013 - 10:03
Detta tycker jag skulle vara logiskt , då dessa högtalare är till för att skapa en större scenhöjd.
Musik är ju inte inspelad lika dant som film utan där är även rösterna med i frontarna och då även i höjdhögtalarna.
Så man tar helt enkelt fronljudet och kör ut i höjdhögtalarna plus lägger expansion på ljudet för att det ska låta större.
Detta kan man själv reglera i förstärkaren efter egen smak , men då gäller det att man använder DSX-funktionen och inte PLz2.
Har jag fel i min teori , det verkar vara svårt att få information om vad som verkligen kommer ur dessa högtalare.
Postad 13 September 2013 - 10:15
Postad 13 September 2013 - 10:24
Neo 6 , är inte detta ett av dom olika lägena för att få bakhögtalarna i en 9.1 rigg att spela med?
Postad 13 September 2013 - 13:11
Så här skriver Dolby själva om sin Pro Logic IIz:
Dolby Pro Logic IIz stands apart by identifying and decoding spatial cues that occur naturally in all content—stereo and 5.1 [...]. It then processes ambient sound and certain amorphous effects such as rain or wind and directs them to the front height speakers.
Så här säger en kille på Yamaha om deras motsvarande Presence-teknik:
“We took this history and created Presence - the technology where these speakers are enhancing the sonic signature by providing acoustical information in the room that blends in with the main speakers. Since these speakers are recreating a specific room’s acoustics through reverb and echo, so that they are producing limited frequency response, this means that the power is not demanding and small satellites can be used.”
Postad 01 October 2013 - 08:13
Det inte i nuläget aktuellt att byta ut systemet då det nuvarande är "wife" approved och större saker skulle bli svårt att få igenom.
När det gäller Front-high, kan jag ha dessa alltid aktiva eller kommer de automatiskt slås av på 7.1 material. Jag har läst det lite här och var och mycket tyder på det. Då känns det ganska meningslöst tycker jag då de flesta Bluerays numera kommer med 7.1 ljudspår.
Kort sagt vill jag alltid ha detta igång, framförallt Dialouge Lift men det verkar inte gå på 7.1 material?
Någon som har erfarenhet och kan tydligöra detta lite vad som går och inte går.
Redigerat av Svartur77, 01 October 2013 - 08:18.
Postad 01 October 2013 - 09:53
Postad 02 October 2013 - 07:28
Jag har en Yamaha RXV-771(billigaste som fanns då med 2hdmi ut vilket jag hade som krav) och ett HKTS11 system så om jag skall fega får jag väl skaffa ett par satelliter till helt enkelt. HKTS blir inte så estetiska att sätta upp i "hörnet" dock och dessutom är ju HKTS11 en utången produkt så vet inte vilka det motsvarar numera, även ersättarna har ju mer eller mindre blivit ersatta.
Framtills nu har jag varit mer inne på några mindre diskretare högtalare för presence/front high, typ Cambridge Minx Min 11. Är ingen audiofil direkt så undrar om jag kommer lida av dålig klangmatchning om jag nu råkar ut för det. Worst case får jag skaffa HKTS satelliter som motsvarar det jag har.
Redigerat av Svartur77, 02 October 2013 - 07:38.
Postad 02 October 2013 - 10:19
Postad 03 October 2013 - 09:36
Hej, tack för input! Jag skall testa sätta upp detta. Jag funderade just på det där med klangmatchning och sådant. Det skrivs inte mycket om detta, snarare tvärtom, att det räcker med enklare surrounder och ingenting om någon matchning när man pratar om front high.
Jag har en Yamaha RXV-771(billigaste som fanns då med 2hdmi ut vilket jag hade som krav) och ett HKTS11 system så om jag skall fega får jag väl skaffa ett par satelliter till helt enkelt. HKTS blir inte så estetiska att sätta upp i "hörnet" dock och dessutom är ju HKTS11 en utången produkt så vet inte vilka det motsvarar numera, även ersättarna har ju mer eller mindre blivit ersatta.
Framtills nu har jag varit mer inne på några mindre diskretare högtalare för presence/front high, typ Cambridge Minx Min 11. Är ingen audiofil direkt så undrar om jag kommer lida av dålig klangmatchning om jag nu råkar ut för det. Worst case får jag skaffa HKTS satelliter som motsvarar det jag har.
Här har du billiga beg HKTS satteliter http://www.hifiguru....-2st-sat/1096-0
Postad 03 October 2013 - 11:36
Idealet för filmreproduktion är alltid att ljudet ska komma från samma ställe som bilden!!!
På bio används alltid en ljudtransparent duk för att uppnå detta, men det är en ganska dyr lösning för hemmet och fungerar inte alltid rent praktiskt. De allra flesta väljer då att sätta sina högtalare under duken, med följd att ljudet hamnar under bilden.
Front height är helt enkelt till för att höja upp ljudet så att det istället upplevs att komma där bilden är, i den då uppkomna situationen.
Eftersom det till film alltid är optimalt med tre exakt likadana högtalare fram så är också idealet att de två height-högtalarna är desamma. Får det inte plats, eller av annan anledning inte fungerar, så väljer man med fördel en högtalare med liknande ljudkaraktär.
I en hybridanläggning där man kombinerar musikhögtalare(tex golv/stativare) med en mindre center i mitten så är kompromissen väldigt stor redan där för film vilket gör att valet av heighthögtalare blir en smula underordnat. Den stora kompromissen är ändå redan att centern inte är samma som de båda frontarna.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 08 October 2013 - 12:18
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
27 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?