Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måttbeställda mörkläggningsgardiner

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 May 2013 - 13:17

mr_dredd
  • mr_dredd
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har sökt runt i forumet men hittade inget, så jag hoppas någon som läser detta har haft ett liknande problem och kan hjälpa mig.

Det är så att jag har ett stort rum i källaren där jag har monterat min projektor. Problemet är att rummet har stort ljusinsläpp så jag måste dela rummet, vilket jag tänkt göra med en stor mörkläggninggardin som jag tänkte montera i taket som ett stort draperi. Jag hittar dock inget ställe där jag kan beställa en jättestor gardin. Den ska vara nästan 10 m lång, alternativt 2 x 5 meter. Rummet har normal takhöjd. Någon som har något bra tips vart jag ska börja?

Postad 22 May 2013 - 15:18

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Vad jag har sett så är det inte vanligt eller finns inte alls, vanliga gardiner finns bara på 140-150cm bredd, vill man ha bredare så får man gå på molton tyg.

http://www.jam.se/pr...q=molton&page=0

http://www.ljudbalans.se/

Postad 25 May 2013 - 16:14

Apo
  • Apo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Har du en textilaffär i stan kan det vara ett hett tips att gå ner dit och prata med dom. Så gjorde jag när jag fixade mitt sammetsdraperi längst med ena sidoväggen. Sammetsrullen var 1.4 m bred så dom sydde ihop två längder så jag fick 2.8 m(1.4 mx2) x 2.3 m(takhöjd). Sen tog jag två sådana draperier så jag kunde dra ihop från vardera sida av väggen och få dom att mötas i mitten. Andra gången jag hörde med affären kunde dom få sammeten jag skulle ha i taket sytt direkt från fabriken där dom beställde sina tyger. Annat alternativ var att köpa tyget från dom och sen gå till en skräddare och få den personen att sy ihop dom. Enda man bör tänka på när man beställer sammet på det här viset är att det är ett relativit svårt tyg att sy helt perfekt. Både mitt sammet i taket och draperiet har lite ojämnheter längst med sömmarna på vissa ställen. Det är inget som jag stör mig på men möjligt att andra kan göra det. Sorry att jag inte gjort någon styckesindelning men forumet verkar inte tillåta mig att trycka "enter" och hoppa rad när jag skriver här.

Bifogad fil(er)

Postad 29 May 2013 - 10:41

mr_dredd
  • mr_dredd
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack så mycket för tipsen! :) Jag får kika in och prata med någon textilbutik så löser det nog sig förhoppningsvis.

Postad 08 June 2013 - 15:18

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Jag är också i behov av en bredare duk än vad som finns ute bland de större kedjorna. Dock inte så extremt som trådskaparen, utan kanske 2.5 meter. Men det är ingen som provat att skarva två tupplurs-gardiner?

Själv har jag tummen mitt i handen, men själva tupplurs-konstruktionen är ju att duken sitter på ett rör och fästena petar man in i röret. Den kan man ju (har jag för mig står i instruktionshäftet) kapa röret och klippa till gardinen om man vill få det helt rätt. Men hur skulle det vara om man köpte två tupplur och köpte en rundstav med en diameter på 2.5cm?
Sen kan man ju köpa en lite längre pinne längst mer som går igenom båda dukarna också, och sen kanske sy eller ta lite textillim för att få ihop själva tygen. Eller om det överlappar varandra lite.

Skulle det kunna fungera måntro?

Postad 18 June 2013 - 16:52

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Scenmolton har jag för mig har en bredd på 3m, vilket bör fungera kalas då utan att sy ihop.

Postad 02 July 2013 - 19:00

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ah, det är ett tyg alltså? Så jag får ändå ha en annan upphängning?

Postad 02 July 2013 - 19:55

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Ja scenmolton är tyg, då får man antingen ha öljetter i eller så får man sy dit något band att sätta krokar i eller sy en kanal. Om man nu inte kan göra det själv kan det inte kosta så mycket för en syaffär att göra det åt dig.

Postad 03 July 2013 - 16:11

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1065 inlägg
  • 0
Ah, kanon! Idag har jag faktiskt gjort som jag beskrev ovan - att sätta ihop två tupplur gardiner. Det gick bra att sätta ihop själva stången med en rundstav, även om jag fick sandpappra och banka en del. Ett problem blev att när jag överlappade dukarna så blev den sne när jag rullade upp den. Jag vet inte om jag kanske kan lägga en liten remsa i andra ändan så att den blir lika rak på båda sidor. Så det blev också lite svårt att få till pinnen längst ner. Men vi får se om jag löser det, annars får det nog bli scenmolton

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.