Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bör jag uppdatera till en Rega Rp3:a?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 May 2013 - 18:42

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Sitter idag på en Rega P1:a med bias 2 pickup. Är igentligen inte missnöjd med ljudet men uppdatringsjävulen har knackat på ett tag nu.

Mina första tankar har varit att uppdatera den lite, typ ny akryltallrik och sådant men frågan är om det gör så jättemycket.

Tankarna går självklart till att köpa en Rp3 på en gång men behöver lite motivation. Eller med andra ord:

Vad kan jag förvänta mig vid ett byte till en Rp3;a?

// Sat

Postad 31 May 2013 - 21:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Kolla mina album

Postad 31 May 2013 - 21:45

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Enligt vad jag kan läsa mig till är den lite bättre på allt, eller? Upplevde du stor skillnad. Gillar framförallt de förbättringar du gjort.

// Sat

Postad 01 June 2013 - 08:37

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Visst är Rega P3 en bättre plattform för vinyl än den enklare Rega RP1. Men skillnaderna är inte enorma, utan det rör sig fortfarande om ganska subtila nyanser. Det är först när jag korrigerade VTA-vinkeln och köpte en ny subplatta som förändringarna började bli märkbara på allvar.

Skillnader mellan Rega RP1 och P3-24.

Här handlar det mer om fastare bas och bättre timing. Det handlar inte lika mkt om detaljåtergivning. Den största skillanden jag upplevt var med mina egna uppgraderingar på min P3-24.

Du kan köpa Michells Engineeings Rega VTA adjuster och en subplatta från ISOsub GT2S.

Om du inte vill köpa en helt ny Rega RP3 så kan du göra samma uppgraderingar som jag gjorde. Men jag förstår om uppgraderings djävulen satt klorna i dig. Själv strävar jag efter en stabil spelare, men mkt också handlar om estetiska företräden. Kolla bara att uppgraderingarna är kompatibla med din spelare. Du har två st trådar för detta:

Vinyltillbehör

Regas Spelare

Jag har lagt länkar till trådarna och även uppgraderingarna. Men se till att du kryssar i Svensk valuta när du går till Analouge Seduction så ser du priserna för Sverige.

Redigerat av Glidtassen, 01 June 2013 - 09:04.

Postad 01 June 2013 - 11:35

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Då jag mestadels lyssnar på gammal 80-90tals rock är det framförallt bas, trummor som jag upplever så mycket mer levande än i jämnförelse med moderna "digital remastered". Tycker vinyl har en skönare "stampataktenkänsla."

Fanns ett demoex ute hos fyndbörsen, kund köpte och kartongen var felmärkt så den åkte ner i kartong och tillbaka till dem. Beställde det innan jag ångra mig och får hoppas jag blir nöjd nu =). Får vänta lite innan jag börjar med någon riktigt uppgradering då det ändå är en slant som ska ut till sommaren...

// Sat

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.