Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bryggat modem, server, problem

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2013 - 00:19

Unregistered0564d0af
  • Unregistered0564d0af
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej.

Försöker göra en Minecraft server till grabben och hans kompisar men det vill sig inte riktigt....

Så här ser det ut: två stationära datorer är kopplade med tråd till modemet som är bryggat till routern som trådlöst tar hand om ett antal enheter.

Den ena datorn är tänkt till att bara vara till servern.

Problemet är att jag får det att fungera när modemet är obryggat men inte bryggat.

Modemet är ett Zyxel p-2601hn-f1 från BBB med inbyggd router. Då jag får dålig täckning på det trådlösa där modemet måste stå skaffade jag en Tp-link TL wr841n router vilket har fungerat utmärkt. Tp-linken måste alltså vara inkopplad.

Så här har jag gjort: Återställde modemet och öppnade porten samt gav server datorn ett fast ip via w7. Inga konstigheter och vi testade att det fungerade med tre spelare uppkopplade, funkade kanon.
För att få tillbaka det trådlösa bryggar jag modemet och då slutar den fasta ip adressen på servern att funka och internet slutar funka på datorn.

Mitt i natten och lite (in i ****) irriterad efter en dags mekande och googlande utan framgång hoppas jag på att någon här kan förklara vad jag gör för fel....

Tack/Loffman

Postad 02 June 2013 - 08:29

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Generellt sett, så brukar termen "bygga modemet" innebära att du stänger av all fuktionalitet, så att den publika IP-adressen hamnar på den enhet som är kopplad till modemet.

I ditt fall innebär det alltså att du sätter upp en trådlös brygga mellan ditt Zyxel och TP-Link, korrekt ?

Första fråga blir om du får ett IP på datornerna kopplade till TP-Linken, som den IP-range som delas ut av din Zyxel ?

Redigerat av frollic, 02 June 2013 - 08:34.

Postad 02 June 2013 - 12:51

Unregistered0564d0af
  • Unregistered0564d0af
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack för svar.

Zyxel och TP-Link är kopplade med kabel. Routern i zyxel stängs av och modemet bryggas till Linken som då tar hand om det trådlösa.
Jag har för dålig kunskap för att svara på din fråga, hur kollar jag det?

Tack för svar/Loffman

Postad 02 June 2013 - 19:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0
Om modemet är bryggat får du bara ha en enhet kopplad till den, alltså routern (TP-Link). Resternade maskiner kopplar du sedan till routern, antingen med sladd eller trådlöst. Du ska alltså inte koppla servern direkt till modemet.

Postad 02 June 2013 - 22:00

Unregistered0564d0af
  • Unregistered0564d0af
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Om modemet är bryggat får du bara ha en enhet kopplad till den, alltså routern (TP-Link). Resternade maskiner kopplar du sedan till routern, antingen med sladd eller trådlöst. Du ska alltså inte koppla servern direkt till modemet.

Okej då blir det till att göra serverdatorn trådlös och öppna porten i TP-Linken för att lösa det hela.
Återkommer efter test.
Tack för svar/Loffman

Postad 03 June 2013 - 12:42

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Okej då blir det till att göra serverdatorn trådlös och öppna porten i TP-Linken för att lösa det hela.
Återkommer efter test.
Tack för svar/Loffman

Trådlös? Varför det? Du kan väl koppla med sladd till TP-Linken? Eller? Har du slut på portar kan du alltid komplettera med en switch billigt.

Postad 03 June 2013 - 21:07

Unregistered0564d0af
  • Unregistered0564d0af
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Routern sitter ca 15m från modemet på en vägg och nätverkskablen är dragen i rör i väggen så det är ingen bra lösning att koppla den med sladd.

Gjorde dock serverdatorn trådlös i dag och får det fortgående inte att fungera. Testar vidare i morgon....

Postad 03 June 2013 - 21:18

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Testa att lägga Serverdatorns IP i DMZ och se om det fungerar då.

Postad 04 June 2013 - 08:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Lite OT, men fördelen med att *inte* brygga modemet är att du kan använda TP-Linken som AP + switch, som ma ger dig fler portar.

Tror nästan TS får börja med att skissa upp hur grejjerna hänger ihop, för jag har tappat bort mig i begreppsförvirringen.

Redigerat av frollic, 04 June 2013 - 08:12.

Postad 04 June 2013 - 08:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Lite OT, men fördelen med att *inte* brygga modemet är att du kan använda TP-Linken som AP + switch, som ma ger dig fler portar.

Tror nästan TS får börja med att skissa upp hur grejjerna hänger ihop, för jag har tappat bort mig i begreppsförvirringen.

Ja, precis, man kan använda modemet som router och TP-Linken bara som AP. Det kanske är smartare med tanke på avstånden mellan prylarna. Men det beror ju också på hur lätthanterat modemet är som router, nu när han ska köra server-tjänster som behöver kommas åt utifrån.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.